De același autor
O privire aruncată asupra execuţiei bugetare din acest an, cu cele trei rectificări ale sale în care s-au împrăştiat banii care nu s-au investit, ridică un semnal de alarmă privind creşterea economică din 2015.
Bugetul de stat pentru 2015, cu deficitul şi cu taxele care-l hrănesc, a fost o sursă de tensiuni. În timp ce guvernul spera să relaxeze semnificativ cheltuielile, insistând pentru un deficit bugetar mai mare, care-i dădea spaţiu suficient de manevră în chestiunea cheltuielilor, negocierile cu echipele mixte ale Fondului Monetar Internaţional şi Comisiei Europene au intrat în blocaj. Surpriză: tehnicienii FMI şi CE au veştejit orice speranţă de relaxare, tot printr-un truc. În timp ce guvernul dorea să lucreze cu un deficit de 2,1-2,2% din PIB, FMI a izbit cu contraoferta de 0,9% din PIB. Din confruntarea celor două abordări s-a reintrat, se pare, în firescul angajamentelor asumate de România: un deficit de 1,4% din PIB. Consternat, guvernul, care spera într-o lăbărţare a cheltuielilor, ca urmare a acceptării propunerii de relaxare a deficitului, încearcă replierea. Calculele arată că guvernul are de rezolvat ecuaţia celor 15-17 miliarde de lei care trebuie acoperiţi în 2015, rezultatul cumulat al scăderii cotei de contribuţii sociale cu 5% şi al diverselor pomeni electorale. Spera deci să poată cheltui mai mult. FMI & Co. au demonstrat însă guvernanţilor că, dacă nu ştii să argumentezi, rişti să pierzi şi ce ai obţinut.
Ce i-a apucat oare pe cei de la FMI şi de la Comisia Europeană să propună o strângere a şurubului? Echipele Comisiei şi ale Fondului, coordonate şi alcătuite din specialişti excepţionali, sunt greu de păcălit cu artificii statistice sau cârpeli fiscale. Ei au respins o relaxare a cheltuielilor deoarece au constatat că nu ştim să gestionăm inteligent şi eficient un buget în echilibru. De ce ne-ar accepta cheltuieli în plus, cât timp viaţa bate promisiunile fixate, când economisim pe spinarea creşterii economiei? Probabil că experţii FMI s-au prins de trucul celei de-a treia rectificări, aceea în care se făceau plăţi ale anului viitor din banii economisiţi acum, şi au considerat că, dacă nu mai avem obligaţiile respective, nici n-ar trebui create altele noi. Impunerea unui deficit mult mai mic obligă autorităţile să facă ceva concret pentru a consuma banii europeni, sume enorme pe care nu vrem să le primim gratis, dar a căror folosire ar fi utilă atât economiei, cât şi bugetului de stat sau monedei naţionale. În esenţă, nu putem să cerem spaţiu fiscal în plus pentru cheltuieli sau derogări de la termenii acordurilor fixate, de vreme ce nu am făcut investiţii în acest an pentru cofinanţarea fondurilor europene, deşi beneficiam de o înţelegere în chestiunea depăşirii limitei de deficit bugetar. Nu este exclusă nici o lipsă de încredere a FMI în prognoza de creştere a economiei, lucru care ar explica severitatea tăierii deficitului.
Din păcate, o privire aruncată asupra execuţiei bugetare din acest an, cu cele trei rectificări ale sale în care s-au împrăştiat banii care nu s-au investit, ridică un semnal de alarmă privind creşterea economică din 2015. Investiţiile publice au stagnat, cele străine s-au subţiat, îngheţate de incertitudinile politice şi fiscale, banii europeni rămân o himeră, aşa încât singurele surse de creştere economică par să fie exporturile industriei auto, agricultura şi o pâlpâire de consum intern. Cam astea au fost şi ingredientele creşterii din acest an, despre care nu ştim încă precis dacă a trecut sau nu prin recesiune tehnică. Scena politică destul de complicată nu permite majorări de taxe, care ar stimula oarecum facturile de cheltuieli. Poţi cheltui mai mult şi să menţii acelaşi deficit dacă ai venituri mai mari. Ia să vedem: cum facem asta? Răspunsul e simplu: majorând taxele! Deci FMI a apăsat şi pe resortul discret al taxelor atunci când a propus tăierea deficitului bugetar până la 0,9%.
Între timp, s-au refăcut calculele şi ipotezele de lucru. Ar fi existat un spaţiu de manevră aici, şi anume, la taxele pe resursele naturale, faimoasele redevenţe. Dar, fatalitate, Ministerul Finanţelor n-a avut timp şi specialişti pentru a analiza din vreme situaţia. Sau s-a împiedicat în controversata taxă pe stâlp, care a penalizat investiţiile şi a produs suficiente pagube, aşa încât n-a mai avut suflu pentru mărirea fiscalităţii pe resurse naturale?
Negocierile cu FMI rămân un câmp de bătălie arid. Nu FMI este zbirul în această etapă a acordului, ci Comisia Europeană. Aşa cum a înţeles şi premierul, FMI poate pleca supărat, dar Comisia are propriile sisteme de penalizare şi presiune asupra statelor membre ale Uniunii Europene. Semnalul transmis este un avertisment cu privire la riscurile anului viitor, oarecum ignorate de guvernanţi.