De același autor
Crearea unui Fond Suveran de Dezvoltare şi Investiţii şi a unui Fond Naţional de Dezvoltare pare a fi un capitol esenţial al politicilor economice gândite în laboratoarele electorale ale PSD. Rămâne deocamdată un proiect ezitant, relativ opac şi dificil de îndeplinit.
Obiectivele fondurilor sunt diverse, de la investiţii în construirea unor fabrici şi spitale până la capitalizarea unor companii considerate strategice, cum ar fi Tarom, CFR, Șantierul Naval Constanţa, CEC sau Nuclearelectrica. Acest ţel se suprapune oarecum peste rolul bugetului de stat în viaţa economiei, fondul având capitole consistente şi chiar ministere cărora le alocă bani pentru investiţii. Să admitem că banii bugetului nu sunt suficienţi pentru a stimula dezvoltarea economiei, realitate constatată şi în alte ţări europene care şi-au creat astfel de fonduri-alternativă la finanţarea bugetară: Franţa are Fonds Stratégique d’Investissement (FSI), există Fondo Strategico Italiano (FSI), dar şi Ireland Strategic Investment Fund (ISIF). Acest tip de fond de investiţii suveran, apărut în ultimii ani în ţările cu restricţii privind deficitul bugetar, este total diferit de fondurile suverane clasice, cum ar fi cel norvegian, de pildă, care au ca scop înmulţirea banilor pe care ţara i-a plasat în acel fond, nu obiective economice. Chiar şi aşa, noile fonduri suverane de investiţii europene îşi propun să nu risipească banii, să nu investească aiurea, fără profit şi, mai ales, au limite de investiţii şi sunt mereu interesate să atragă parteneri în afacerile în care îşi plasează banii.
Crearea unui Fond Suveran de Investiţii pare deci raţională. Ea dă posibilitatea statului să stimuleze investiţii în domeniile pe care le consideră strategice sau importante pentru societate. Toate bune şi frumoase, dar de unde vin banii pentru construcţia acestei agenţii de investiţii a statului? Francezii au capitalizat FSI şi cu banii de la CEC-ul lor, noi ne propunem exact opusul, să capitalizăm CEC-ul nostru cu banii Fondului.
Suma pe care o visează Dragnea pentru Fondul de Dezvoltare este de zece miliarde de euro, bani care ar putea veni din dividendele companiilor care vor intra în portofoliul fondurilor şi din împrumuri ulterioare din piaţa de capital prin emisiuni de obligaţiuni.
Cum vor fi calibrate aceste fonduri? Sunt două posibilităţi: fie noile fonduri sunt create după modelul Fondului Proprietatea, care deţine pachete minoritare la mari companii ale statului, fie fondurile vor gestiona tot pachetul de acţiuni pe care statul le deţine la companiile vizate. În ultimul caz vorbim deci de crearea unor agenţii de gestionare a companiilor statului, ceea ce va pune, eventual, problema închiderii Agenţiei de Valorificare a Activelor Statului (AVAS). Bugetul de stat sugerează că AVAS va exista şi în acest an, i s-au alocat bani şi de altfel agenţia are şi rolul de a urmări respectarea contractelor de privatizare. Dar companiile cele mai interesante din punct de vedere al profitului sunt din energie, Transelectrica, Transgaz, Hidroelectrica sau Romgaz, iar acestea nu sunt în portofoliul AVAS.
Problema este că în acest moment înfiinţarea acestor fonduri de către o guvernare care şi-a pierdut credibilitatea este o aventură periculoasă şi inutilă.
În acest an, crearea fondurilor pare o misiune imposibilă: bugetul de stat ar suferi o lovitură, pe care nu şi-o permite, dacă dividendele de la companiile profitabile sunt dirijate în altă parte. Şi atunci ce facem? Ce sens are să creăm agenţii de investiţii, dacă acestea sug bugetul de stat de resurse?
Ideea că vor investi în reindustrializare este o utopie primejdioasă. Niciunul dintre fondurile suverane europene de investiţii nu finanţează afaceri noi de unul singur, ci plasează bani fie în companii profitabile, listate la burse, să existe control, fie în proiecte derulate în parteneriat cu alte fonduri suverane.
Altă întrebare cu răspuns nesigur ar fi: cine le va controla? În Irlanda, de pildă, controlul este exercitat de Trezoreria statului, care se ocupă şi cu gestionarea şi controlarea tuturor companiilor unde statul irlandez este acţionar. Modelul ca aceste fonduri, dacă se vor crea, să fie în subordinea Ministerului Finanţelor este aproape obligatoriu pentru a păstra afacerea departe de corupţie.
Există riscul imediat al capitulării fondurilor sub povara comenzilor politice, dar şi cel, ulterior, al risipirii banilor pe afaceri inutile societăţii, dar folositoare triburilor clientelare. Fondurile pot deveni o pușculiță aflată la cheremul PSD, scăpată de sub orice control.
Insistenţa de a crea aceste fonduri are rădăcini în obsesia pe care PSD o simțea: aceea a schimbării conducerilor companiilor statului. Miza imediată este şi plasarea clientelei de partid în funcţii-cheie, fie în Executiv, fie în consiliile de administraţie. Crearea Fondurilor de Dezvoltare ar fi o şansă pentru sezonul de oferte de joburi cu parfum politic.
Din păcate, în acest an bugetul de stat e mult prea fragil pentru a permite aventuri de tipul creării unor agenţii de investiţii ale statului, deoarece, pentru a evita un derapaj masiv al deficitului, are nevoie de fiecare bănuţ care poate veni din taxe şi impozite, inclusiv de dividendele companiilor de stat. Dacă România va evita adâncirea în deficit şi în datorii şi tăierea ratingului de ţară, un eventual proiect de creare al unor fonduri poate fi resuscitat anul viitor. Dar aceste fonduri trebuie gândite inteligent, corect şi transparent, fără lovituri sub centură aplicate afacerilor statului.