De același autor
Liderii PSD vor să declanşeze un asalt asupra sistemului fiscal românesc, căruia îi pregătesc o adevărată reformă: introducerea impozitului global începând cu 1 ianuarie 2018. Dacă se va aplica, veniturile unei gospodării vor fi globalizate, adică se vor însuma şi asupra rezultatului se va aplica un impozit de la 0 sau 10%.
Mişcarea are ca raţiune respectarea promisiunilor electorale care au dus la câştigarea alegerilor de către partidul dominat acum de un grup de lideri cu loialităţi, sensibilităţi şi interese în administraţia locală. Filosofia lor este centrată pe transferul de resurse şi de bani către administraţiile locale, aspect care se regăseşte în retorica din jurul impozitului global.
„Conform programului de guvernare, în zona de finanțare a autorităților locale, în acest moment lucrăm la modificarea Legii 273 a finanțelor publice locale și în acest sens, începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit va deveni sursă a bugetelor locale“, a declarat ministrul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Sevil Shhaideh. Liderii vremelnici ai României vor deci să transfere mai mulţi bani către oraşele şi comunele ţării pentru a-i cheltui mai discret.
Această adevărată revoluţie în fiscalitate, renunţarea la impozitarea în regimul cotei unice de 16% a veniturilor şi introducerea unui sistem căruia i se spune deocamdată greşit „progresiv“, în care apare o cotă zero şi alta de 10%, pare o aventură haotică, nepregătită, netransparentă şi riscantă atât pentru contribuabil, cât şi pentru buzunarul statului.
Deşi guvernanţii susţin că nu se va renunţa la cota unică, aceasta fiind doar coborâtă de la 16 la 10%, noul sistem preia din filosofia impozitului progresiv introducerea deductibilităţii unor cheltuieli. De altfel, prin această ofertă de deduceri de cheltuieli ei speră să cureţe o parte din evaziunea fiscală, ţinta fiind profesorii care dau meditaţii, doctorii care iau şpagă sau instalatorii ori constructorii, cărora li se va putea cere bon fiscal.
Eşec mascat
Presiunile pentru modificarea politicii fiscale vin dinspre liderul PSD, Liviu Dragnea, care are ambiţia de a i se respecta punct cu punct toate, dar toate promisiunile electorale, iar mişcarea de trupe a miniştrilor este o demonstraţie de disciplină politică. Desigur, ideea inițială, expusă public în programul PSD, a neimpozitării veniturilor sub 2.000 lei nu a trecut testul realităţii. De altfel, atunci când a lansat promisiunea respectivă, nici Dragnea nu era convingător, iar economiştii au tresărit de enervare, deoarece, orice calcul făceai, peste 70% din salariile românilor rămâneau sub 2.000 de lei. Aşa o pomană fie era imposibilă, fie prăbuşea finanţele ţării.
Desigur, nu ştim dacă ideea impozitului global exista în mintea strategilor economici ai PSD, care îşi menţin anonimatul, sau a apărut ulterior, atunci când cineva, probabil ministrul Finanţelor, a încercat să-i explice lui Dragnea care este efectul asupra bugetului.
Oricum ar fi apărut ideea impozitului pe venitul global, ea are o încărcătură de perversitate fiscală. Aceasta deoarece, din perspectivă macroeconomică, va creşte numărul contribuabililor. Socoteala macro este simplă: în România existau, la finalul anului trecut, potrivit datelor Institutului de Statistică, 7,1 milioane de gospodării, cu un venit mediu lunar de 3.085 de lei pe gospodărie şi 1.168 lei pe persoană.
Acest joc al cifrelor arată singur că PSD îşi putea ține promisiunea introducerii cotei zero de impozit pe venit doar dacă impozita la grămadă o gospodărie. Astfel, se poate ajunge la situaţia în care în viitorul global doi pensionari (sau salariați) care nu plăteau impozit pe veniturile din pensii să fie taxaţi, pentru că împreună vor depăși 2.000 de lei. „De la 1 februarie 2017, la o pensie de 890+1.450, soția și cu mine nu plătim nimic. Înainte dădeam eu pentru CASS și impozit circa 30+60 lei. Din 2018 înțeleg că o să plătim 234 lei pe lună. Halal gândire, dai înapoi 90 și iei 234“, comenta un cititor al HotNews pe pagina site-ului de ştiri.
Probabil, pentru a nu simţi cu brutalitate acest efect al impozitării globale, guvernanţii desfăşoară în faţa publicului contribuabil o altă promisiune: posibilitatea deducerilor fiscale. Ei speră să ţină oamenii ocupaţi cu colectarea bonurilor fiscale, însă deocamdată nu este clar ce anume se va deduce şi cât.
Haosul
Guvernanţii nu au reușit să evite haosul în chestiunea reformei fiscale pe care o ticluiesc. Informaţiile au fost lansate pe mai multe voci, incomplete, presărate de promisiuni, unele dintre ele de-a dreptul hazlii. Reforma fiscală pregătită de politicienii social-democraţi a fost lansată în public de către povestitori, aşa, ca în basmele arabe. Fiecare a spus cât s-a priceput și a evitat să intre în detalii. Singurul care a riscat explicaţii a fost ministrul Finanţelor, care, de altfel, a lămurit necesitatea deducerilor fiscale, acolo intrând şi contribuţiile la asigurările de sănătate sau de pensii private, idee care ar putea stimula industriile financiare respective. Dar, în ansamblu, impresia oamenilor este negativă, lumea e buimăcită de enunţurile vagi ale politicienilor. Totul arată o pregătire superficială şi, mai ales, devoalează posibilitatea presiunilor politice exercitate de ambiţiosul lider al PSD.
O reformă de magnitudinea acesteia nu se face în grabă, în şase luni. Ba chiar mai puțin, căci, pentru a avea bugetul anului viitor pe masa parlamentului cu şase luni înainte, ar cam trebui ca toată legislaţia fiscală să fie finalizată până în luna iunie. Nicio ţară serioasă n-a îndrăznit să experimenteze peste noapte o schimbare atât de profundă a sistemului său fiscal, mai ales că aici nu vorbim de simplificare, aşa cum a fost cazul introducerii cotei unice, ci de o legislaţie stufoasă, complicată de sistemul de deduceri, şi de o birocraţie în creştere.
Riscurile globalizării
Desigur, cel mai mare risc al reformei fiscale e scăderea veniturilor statului. Probabil că trucul globalizării ar putea compensa pierderile inițial estimate ale bugetului, dar, atenţie, toţi banii se vor vira către autorităţile locale de unde s-au colectat.
Dacă toţi contrbuabilii se vor contamina de la febra colectării bonurilor fiscale, atunci ne putem aştepta la scumpirea unor servicii, astăzi practicate la negru, prestate de profesori, de instalatori sau de constructori. Am putea vedea deci pusee inflaţioniste apărute ca efect imediat al globalizării veniturilor.
Un alt risc este suprapunerea a două mişcări tectonice care afectează direct bugetul statului: reforma salariilor şi cea fiscală. Logica economică ar impune temporizarea reformei fiscale şi aplicarea ei după ce s-a aşezat clar socoteala cheltuielilor cu salariile şi pensiile mărite. Doar dacă nu cumva această impozitare globală este gândită clar pentru a mări veniturile statului, identificând toate veniturile gospodăriilor, cărora o armată de 35.000 de consultanți fiscali le vor alcătui o radiografie cât de cât exactă.
În sine, alcătuirea unei armate de consultanți fiscali care vor fi plătiţi din buzunarul statului, aşa, ca medicii de familie, este un risc fiscal, deoarece măreşte cheltuielile bugetului. Însă nu trebuie exclusă şi o grilă de performanţă care se va ataşa profesiei, prin care consultanţii fiscali să fie răsplătiţi pentru că aduc bani în plus la bugetele locale.
Nu în ultimul rând, pluteşte în aer riscul renunţării la cota unică, e drept, cel mai probabil din 2019, după ce colectarea nu va da satisfacţia dorită de autorităţi. Revenirea la impozitarea progresivă ar putea limita veniturile ceva mai mari. Deocamdată, însă, harta salariilor româneşti descrie o aglomerare masivă în zona salariilor mici, doar un sfert de milion de români (cam 5%) câştigând peste 4.000 de lei net pe lună. Impozitarea acestora cu mai mult de 10% ar fi un gest pe care bugetul nici nu l-ar simţi.
Guvernul renunţă la miliardele de lei care rămâneau la dispoziţia administraţiei centrale, ceea ce poate influenţa negativ cheltuielile statului. Anul trecut, guvernul a rămas cu 9,4 miliarde de lei după ce a transferat peste 18 miliarde de lei administraţiilor locale. Acest transfer masiv de finanţe către primării şi consilii judeţene poate stimula investiţiile în zonele respective, dar, totodată, poate accentua disparităţile existente, deoarece judeţe ca Teleormanul, de pildă, au gospodării cu venituri mici, iar sumele alocate în plus din jocul noii legislaţii fiscale nu vor face vreo diferenţă semnificativă în viaţa oamenilor şi în afacerile publice ale judeţului.
O reformă opacă
Lansarea la apă a ideii de impozit global a fost marcată de opacitate. Nimeni nu ştie ce tratament fiscal vor avea bonurile de masă, alocaţiile pentru copii sau bonurile de vacanţă. Nu este clar nici care va fi tratamentul fiscal al unei gospodării unde saltul peste 2.000 de lei este provocat de un venit din prestaţii sociale, adică pentru o persoană cu handicap, de pildă. Ce face statul, poate impozita un venit social dizolvat în venit global?
Acum, social-democraţii încearcă să acomodeze o promisiune deşănţată a campaniei electorale, anume neimpozitarea veniturilor mai mici de 2.000 de lei, cu realitatea terenului fiscal, care arată că, în cazul în care s-ar fi trecut la fapte, încasările bugetului de stat s-ar fi subţiat masiv.
Un lucru este clar: birocraţia va creşte, în ciuda impresiei pe care încearcă guvernanţii să o lase, cum că acei consultanți fiscali se vor ocupa de tot. Se va ajunge probabil ca odinioară, când ţăranii se ascundeau prin poduri de frica perceptorului, căci este aproape limpede că sub denumirea elegantă, de consultant, se va ascunde un inspector fiscal cu un chip mai prietenos. De aici şi bancul celebru cu Bulă: „eu sunt mic, nu ştiu nimic, tata e-n pod, beleşte oaia“.