De același autor
Suntem atrăgători dacă suntem serioşi, eficienţi şi mai puţin corupţi. Acesta este jocul global al investiţiilor, în care China devine unul dintre actorii principali.
În ciuda semnării unor acorduri bilaterale promiţătoare, investiţiile Chinei în România se lasă aşteptate. Ultima vizită a premierului Victor Ponta la Beijing nu a adăugat proiecte noi pe lista existentă şi nu a produs vreo revelaţie în ce priveşte intenţiile deja dezvăluite de investiţii. Rămân în suspans proiecte gigant în care China şi-a arătat interesul, cum ar fi construcţia hidrocentralei Tarniţa-Lăpuşteşti. Nu a apărut nici vreo decizie a colosului China Junlun Petroleum Co. Ltd de a prelua Oltchim Râmnicu Vâlcea, aflat într-o situaţie fragilă, sau Cuprumin. Aşteptările noastre aleargă, ideatic, spre investiţii chineze de 6 miliarde de euro în economia românească.
Se pare că aceste aşteptări coincid cu intenţiile chinezilor de a plasa bani în economia românească. Ce se întâmplă însă de nu apar roadele acestor aşteptări şi intenţii? Negociem oare superficial, neglijent sau nu descâlcim eficient eventualele blocaje legislative? Nu ştim, deoarece informaţiile privind stadiul negocierilor sunt destul de puţine şi abundă în generalităţi. Sunt voci sceptice care susţin că nu vom fi în stare să atragem miliardele astea care ne dau târcoale, de vreme ce nu suntem capabili să absorbim fondurile europene puse gratis la dispoziţia economiei noastre.
Să fie aşa? Lentoarea cu care atragem banii europeni are explicaţiile ei: birocraţie stufoasă, firme nepregătite, lipsa banilor de cofinanţare a proiectelor şi calitatea îndoielnică a funcţionarilor care gestionează traseul fondurilor. Folclorul urban adaugă şi o explicaţie nonconformistă: nu poţi să păcăleşti birocraţia severă a Bruxellesului şi, ca atare, mai bine te abţii. E vorba, deci, de corupţie.
Să fie parfumul comisioanelor de consultanţă şi al partenerilor obligatorii selectaţi din rândul firmelor vasale politic un obstacol şi în calea investiţiilor chinezeşti? Un lucru e clar, anume că filosofia investiţională a Chinei exclude şpăgile. Banca de Dezvoltare a Chinei, de pildă, împrumută firmele chineze cu bani pentru achiziţii şi investiţii în străinătate pe baza unor documentaţii serioase, tot atât de severe ca la Londra sau New York, consolidate cu analize de risc.
Să nu ne închipuim că suntem vreo atracţie specială pentru investiţiile chinezeşti. Toată lumea dă târcoale Chinei, deoarece ţara îşi schimbă modelul economic şi se deschide puternic spre investiţii serioase în exterior. Acum, multe corporaţii private sunt conduse fie de chinezi care au acumulat experienţă în străinătate şi se întorc acasă, fie de specialişti străini, experimentaţi şi supercompetenţi. Aceştia vor orienta afacerile companiilor chineze către mediul cunoscut.
România trebuie să facă eforturi pentru a prinde acest tren al interesului Chinei pentru ţările central şi est-europene, datorat, în parte, unor nostalgii din trecutul comunist al acestora. Deocamdată, China este un investitor timid în România, unde a plasat puţin peste 280 de milioane de euro, risipiţi în mai mult de 11.000 de companii. E vorba, deci, de afaceri relativ mici, capitalizate cu 25.000 de euro, în medie.
Chinezii sunt la ora actuală cei mai mari investitori, după americani. Anul trecut, firmele chinezeşti au investit 68 de miliarde de dolari în fuziuni şi achiziţii în toată lumea, iar investiţiile directe totale în străinătate ale Chinei au depăşit 90 de miliarde de dolari. Companiile chinezeşti au investit 17 miliarde de dolari în şase companii europene şi 44 de miliarde de dolari în 28 de companii din America de Nord, potrivit datelor publicate de Dealogic. Sumele dau ameţeală şi spulberă îndoiala că ar fi vreo oprelişte serioasă în calea atragerii banilor chinezeşti. În traseul negocierilor pentru investiţii se strecoară şi tentaţii. Ţările membre ale Uniunii Europene oferă investitorilor chinezi rezidenţă în schimbul investiţiilor. Portugalia a introdus un program de „vize de aur“, prin care oferă rezidenţă şi vize de lucru familiilor chinezeşti care investesc mai mult de 500.000 de euro în proprietăţi imobiliare sau peste un million de euro în afaceri. Ungaria a oferit rezidenţă permanentă chinezilor care plasează mai mult de 250.000 de euro în obligaţiuni de stat. Grecia şi Cipru au lansat şi ele scheme de investiţii în piaţa imobiliară, cărora le-au ataşat oferte de rezidenţă. Nu doar ţările tulburate de criză s-au mişcat către seducţia prin paşaport. Olanda face şi ea o ofertă similară pentru chinezii care investesc mai mult de 1,25 de milioane de euro în afaceri locale.
Ei bine, noi ce facem? Nimic. Noi negociem timp îndelungat, ne blocăm în chestiuni de competiţie şi băltim în spaţiul relaţiilor bilaterale. Secretul succesului pare a fi însă o strategie complexă, care include şi gesturi de deschidere pentru investitorii privaţi din China, dar care ţine cont de culoarul aglomerat deschis economiilor lumii care vor să atragă investiţii chinezeşti. Iar China investeşte profesionist, cu studii de risc şi oportunitate. Cât de riscantă sau de oportună e o investiţie în România? Asta e o decizie care se ia la Beijing sau Shanghai, dar depinde de arta noastră de seducţie. Pentru o piaţă care are ca orizont planeta, suntem atrăgători dacă suntem serioşi, eficienţi şi mai puţin corupţi. Acesta este jocul global al investiţiilor, în care China devine unul dintre actorii principali. //