De același autor
Summit-ul informal UE-27 de la Bratislava a marcat începutul unei perioade de reflecție post-Brexit, astfel încât nu erau așteptate evoluții spectaculoase. Eventualele propuneri semnificative de reluare a integrării vor fi discutate, probabil, ceva mai târziu, pentru că ar provoca diviziuni pe care Uniunea nu și le permite acum. Dar încercarea participanților de a se concentra asupra temelor mai puțin controversate s-a dovedit până la urmă nesatisfăcătoare, pentru că întâlnirile pregătitoare – bilaterale sau în grup – generaseră deja așteptări mai mari.
Lentoarea cu care acționează guvernul britanic în dosarul retragerii din UE servește involuntar cauza solidarității continentale, întrucât ultimul lucru de care ar avea nevoie Uniunea ar fi constituirea de noi tranșee, pornind de la conținutul discuțiilor. Apoi, cum în lunile următoare vor avea loc întâlniri cu electoratul în câteva state importante (referendumul constituțional italian, alegeri în Franța, Olanda, Germania), e de presupus că liderii politici în funcție nu doresc ca negocierile cu britanicii să întărească forțele eurofobe sau pe adversarii dornici să joace, în scop demagogic, cartea intransigenței față de Londra. Cu câteva excepții, participanții la reuniunea din capitala slovacă au părut cu adevărat apăsați de presiunea propriilor electorate, ceea ce a accentuat senzația unui deficit de leadership.
Nici armonia între instituțiile UE nu pare a fi la cote satisfăcătoare. Între șeful Comisiei și cel al Consiliului European există o rivalitate instituțională încorporată, pe care evoluțiile înspre interguvernamentalism din ultimii ani n-au făcut decât s-o accentueze. Jean-Claude Juncker a venit la Bratislava la doar câteva zile după un Discurs asupra Stării Uniunii destul de moderat, după standardele cu care ne-a obișnuit. Multe dintre ideile exprimate cu acea ocazie se regăsesc în declarația oficială adoptată după summit și aceasta ar justifica, la prima vedere, verdictul potrivit căruia roadmap-ul său a fost mai influent decât cel elaborat de Donald Tusk. În fapt, însă, motivul pentru care președintele Consiliului European a avut o zi proastă ține de eșecul său în a asigura un climat destins pe toata durata întâlnirii, plus conferințele de presă de la sfârșit. Nu a fost așa, pentru că bunele intenții și formule de tip „spiritul de la Bratislava“ au reușit doar parțial să mascheze faptul că rezultatele întâlnirii au produs nemulțumiri.
E greu de spus în ce măsură reacția premierului italian Matteo Renzi este doar una de consum intern, înainte de referendumul de care și-a legat viitorul politic. În declarația finală nu putea fi inclusă ideea reorientării dinspre austeritate spre creștere, susținută de Italia și de celelalte guverne (în majoritate, de stânga) din așa-numitul Club Med, dar probabil că o formulă diluată ar fi fost utilă pentru Renzi. Apoi, semnalele că mecanismul cotelor obligatorii de migranți ar putea fi relaxat și nemenționarea explicită a rutei nord-africane (spre deosebire de cea balcanică) contribuie la eșecul de imagine al Italiei, la puțin timp după ce Roma părea a se fi înscris pe un remarcabil traseu ascendent în UE. Cât despre celălalt nemulțumit, Viktor Orbán, el nu se putea aștepta ca linia sa și a partenerilor din Grupul Vişegrád (V4) în privința migrației să fie validată oficial. Includerea în declarație a unui angajament implicit de evaluare a politicii cotelor obligatorii este un succes pentru V4 – în termeni sportivi, o valorificare a terenului propriu.
Mai toate subiectele ce se regăsesc în declarația finală sunt relativ neproblematice. Nu face excepție – așa cum este formulat – nici angajamentul de întărire a cooperării în aria securității externe și apărării. Evident că, mai ales după ieșirea Regatului Unit, există riscul unor evoluții care să îndepărteze Europa de SUA și să amenințe coeziunea NATO, însă „cei 27“ nu au intrat, deocamdată, pe un asemenea culoar. Decuplarea ar putea veni mai degrabă în urma unei modificări de poziție la Washington, dacă establishment-ul politico-militar de acolo va concluziona, așa cum recomandă mulți specialiști, că misiunea apărării Europei trebuie să le revină europenilor, care sunt capabili să o realizeze – sau, dacă nu sunt, e cazul să devină, pentru că interesul major al SUA este legat nu de Europa, ci de balanța de putere la nivel sistemic. Despre asemenea teme se va putea discuta, însă, doar dacă Uniunea își va depăși actuala stare de fragilitate.
Comentarii 1
Gheorghe Popescu - 09-20-2016
De acord cu autorul cind spune ca europenii nu vor face primul pas in eliminarea NATO (ca doar n-or fi dornici sa-si asume sutele de miliarde de euro necesari inarmarii, cercetarii militare, mentinerii trupelor, formarii unei noi puteri (cea militara) in interiorul uniunii, atita vreme cit nu sint fortati de imprejurari). Totusi, nu pot sa nu remarc voiosia cu care domnul Junkers s-a gindit sa propuna toate astea. De parca ar fi decuplat de la interesele europene (Sau mai de graba cuplat la alte interese). Si cum nu exista nicaieri alte interese de destabilizare a NATO decit in Rusia, ma gindesc (pentru a cita oara) ca domnul Junkers e un slugoi putinist. Nimic nou pe pamint, intotdeauna au existat si caractere de genul asta (vezi fostul cancelar german Schroeder), dar ma intreb cum de mama naibii nu-l vede nimeni. Se pare ca interesele pro-rusesti sint mai trainice in Europa decit par la prima vedere, din moment ce nimeni nu se repede sa-l ia de guler pe individ. Ma mai gindesc ca cea care l-a adus pe scena pe Junkers se cheama Merkel, un alt personaj desprins din culisele rosii ale re-intregirii germane. Personaj al carui parinti erau bolnavi de spionita. Concluzia mea e ca Europa socialista e facuta varza, e o bomba cu ceas pentru pacea lumii. Se pare ca americanii nu mai reactioneaza la nimic. Probabil ca au obosit sa plateasca pentru caprele astea inbuibate. Capre care s-au saturat de pacea de 70 de ani si vor sa se joace cu focul. Asa ca eu cred ca nu e doar pragmatismul care ii opreste pe europeni sa strice NATO, mai e si frica. Nu stiu cum vor reactiona americanii. Daca le dau peste mina sau nu. Altfel cred ca ar pune-o de-o sirba. Mai ales ca Putinica le promite marea cu sarea. Cum le-a mai promis si altora. Noi ne-am ales doar cu sarea, si aia amara. Sper s-o primeasca si europenii. Ca prea o cauta!
Răspunde