Un proces electoral cu reguli incerte

Vom vedea dacă în acest an căsuța aferentă procesului electoral corect va fi bifată de evaluatorii democrației românești. Nu mă refer doar la inspectorii europeni sau la experții din mediul neguvernamental: evaluatori suntem cu toții, iar eu, unul, nu o voi bifa.

Lucian Dirdala 12.04.2016

De același autor

 

Începând de luni, 11 aprilie, competitorii po­li­tici se pot înscrie în cursa pentru alegerile lo­cale. Nu există dubii în privința condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească formațiunile politice și candidații in­de­pen­denți. Totul pare în regulă, iar Guvernul Cioloș pare hotărât să organizeze așa cum tre­buie această competiție.

 

În fapt, lucrurile nu au fost și nu sunt deloc în regulă. Ale­ge­rile reprezintă momentul cen­tral al democrației, iar con­troversele pe această te­mă sunt un semn foarte rău. Nimeni nu mai pune, astăzi, sem­nul egal între democrație și noțiunea de ale­geri libere: atașăm liste de condiții su­pli­mentare mai constrângătoare sau mai laxe, în funcție de prioritățile noastre teoretice. Dar, pentru a merita cu adevărat calificativul de democrație funcțională, o țară trebuie să dispună de un cadru electoral stabil și prie­te­nos față de cetățean.

 

Dacă analizăm momentele electorale din 2003 încoace – incluzând și referendumurile –, ob­ți­nem un tablou sumbru. Nu s-a discutat prea mult despre modul în care s-a atins cvorumul de participare la referendumul pentru re­vi­zui­rea Constituției (2003), pentru că niciuna din­tre forțele politice nu avea un interes major în acest sens. Ar fi apărut, în­să, discuții foarte interesante. Vine apoi momentul 2004, în care un candidat la pre­zi­den­țiale pune în cauză, fără prea mare convingere, corecti­tu­di­nea rezultatelor din primul tur. Consultările din anii 2007 (referendum pentru de­mi­te­rea președintelui și europar­lamentare) și 2008 (locale și legislative) sunt relativ li­niș­tite. În 2009, avem o suprapunere interesată și extrem de discutabilă: referendumul pentru unicameralism și reducerea numărului de par­lamentari se desfășoară în paralel cu primul tur al prezidențialelor. Echilibrul din turul se­cund duce, ulterior, la contestații și, în final, es­te folosit de învins pentru subminarea le­gi­timității învingătorului. Localele și legislativele din anul 2012 sunt, din nou, liniștite, dar re­fe­rendumul din vară – noua încercare de de­mi­tere a președintelui – creează probleme cât pentru o întreagă tranziție democratică, asu­pra cărora nu mai e cazul să insistăm aici. În fi­ne, în 2014, doar faptul că Victor Ponta a pierdut, până la urmă, scrutinul prezidențial a împiedicat declanșarea unui scandal imens, în care să fie denunțată restrângerea inten­țio­na­tă a dreptului de vot pentru românii din străi­nătate.

 

Cititorii revistei cunosc evoluțiile menționate mai înainte și ar putea extinde sau, eventual, amenda acest inventar. Intențiamea a fost să prezint motivele pentru care, cu ins­tru­men­tele teoriei democratice, îmi vine foarte greu să afirm că România este o democrație func­țio­nală. Într-un asemenea sistem, cadrul este neutru, neregulile sunt puține sau ab­sen­te, actorii politici nu-și folosesc pozițiile pen­tru a perturba sau deturna sensul unui scru­tin, iar un competitor care ar îndrăzni să pu­nă în cau­ză fără dovezi semnificative re­zul­ta­tul votului popular ar fi repede și aspru sanc­țio­nat.

 

Cu siguranță că, în fața senzației suscitate de înșiruirea anterioară, nu pare prea grav faptul că de luni candidații se pot înscrie în cursă fă­ră a ști dacă instanța va menține sau va schim­ba modul de desfășurare a celui mai semnificativ scrutin – cel pentru funcțiile de pri­mar. Se trimite înspre societate și un mesaj îngrijorător vizând incertitudinea regulilor, în pragul declanșării procesului electoral. Într-o democrație consolidată, procedurile sunt certe, iar rezultatele – incerte. Dar noi trăim în­tr-o țară în care oamenii, inclusiv membrii cla­sei politice, își pun în toamna lui 2015 în­trebarea dacă se pot convoca sau nu alegeri anticipate (nu că prea mulți le-ar fi dorit) și după ce sistem electoral ar trebui organizate – cel vechi sau cel nou?

 

Evident că disputa pe marginea celui de-al doi­lea tur în alegerea primarilor se înscrie și în­tr-o altă categorie – anomaliile de sistem elec­toral. Povestea abuzurilor la care au fost supuse sistemele electorale pentru diversele demnități, începând mai ales din 2007, este la fel de interesantă, dar nu mai poate fi abor­dată aici. Aproape că regret revenirea la sis­temul pe liste (pe care, altfel, o susțin), în­tru­cât s-a stricat bilanțul record al țării noastre: pentru un timp am avut, simultan, trei tipuri de uninominal - în două tururi (președinte), în­tr-un tur (primar și președinte de consiliu ju­dețean), uninominalul cu compensare de la parlament, plus votul proporțional pe listă la locale și europarlamentare.

 

Nu știu care va fi hotărârea finală în ches­tiu­nea celui de-al doilea tur și nici cum vor re­ac­ționa competitorii politici care se văd avan­ta­jați sau dezavantajați. Vom vedea dacă în acest an căsuța aferentă procesului electoral corect va fi bifată de evaluatorii democrației ro­mânești. Nu mă refer doar la inspectorii eu­ro­peni sau la experții din mediul negu­ver­na­mental: evaluatori suntem cu toții, iar eu, unul, nu o voi bifa.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22