De același autor
Începând de luni, 11 aprilie, competitorii politici se pot înscrie în cursa pentru alegerile locale. Nu există dubii în privința condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească formațiunile politice și candidații independenți. Totul pare în regulă, iar Guvernul Cioloș pare hotărât să organizeze așa cum trebuie această competiție.
În fapt, lucrurile nu au fost și nu sunt deloc în regulă. Alegerile reprezintă momentul central al democrației, iar controversele pe această temă sunt un semn foarte rău. Nimeni nu mai pune, astăzi, semnul egal între democrație și noțiunea de alegeri libere: atașăm liste de condiții suplimentare mai constrângătoare sau mai laxe, în funcție de prioritățile noastre teoretice. Dar, pentru a merita cu adevărat calificativul de democrație funcțională, o țară trebuie să dispună de un cadru electoral stabil și prietenos față de cetățean.
Dacă analizăm momentele electorale din 2003 încoace – incluzând și referendumurile –, obținem un tablou sumbru. Nu s-a discutat prea mult despre modul în care s-a atins cvorumul de participare la referendumul pentru revizuirea Constituției (2003), pentru că niciuna dintre forțele politice nu avea un interes major în acest sens. Ar fi apărut, însă, discuții foarte interesante. Vine apoi momentul 2004, în care un candidat la prezidențiale pune în cauză, fără prea mare convingere, corectitudinea rezultatelor din primul tur. Consultările din anii 2007 (referendum pentru demiterea președintelui și europarlamentare) și 2008 (locale și legislative) sunt relativ liniștite. În 2009, avem o suprapunere interesată și extrem de discutabilă: referendumul pentru unicameralism și reducerea numărului de parlamentari se desfășoară în paralel cu primul tur al prezidențialelor. Echilibrul din turul secund duce, ulterior, la contestații și, în final, este folosit de învins pentru subminarea legitimității învingătorului. Localele și legislativele din anul 2012 sunt, din nou, liniștite, dar referendumul din vară – noua încercare de demitere a președintelui – creează probleme cât pentru o întreagă tranziție democratică, asupra cărora nu mai e cazul să insistăm aici. În fine, în 2014, doar faptul că Victor Ponta a pierdut, până la urmă, scrutinul prezidențial a împiedicat declanșarea unui scandal imens, în care să fie denunțată restrângerea intenționată a dreptului de vot pentru românii din străinătate.
Cititorii revistei cunosc evoluțiile menționate mai înainte și ar putea extinde sau, eventual, amenda acest inventar. Intențiamea a fost să prezint motivele pentru care, cu instrumentele teoriei democratice, îmi vine foarte greu să afirm că România este o democrație funcțională. Într-un asemenea sistem, cadrul este neutru, neregulile sunt puține sau absente, actorii politici nu-și folosesc pozițiile pentru a perturba sau deturna sensul unui scrutin, iar un competitor care ar îndrăzni să pună în cauză fără dovezi semnificative rezultatul votului popular ar fi repede și aspru sancționat.
Cu siguranță că, în fața senzației suscitate de înșiruirea anterioară, nu pare prea grav faptul că de luni candidații se pot înscrie în cursă fără a ști dacă instanța va menține sau va schimba modul de desfășurare a celui mai semnificativ scrutin – cel pentru funcțiile de primar. Se trimite înspre societate și un mesaj îngrijorător vizând incertitudinea regulilor, în pragul declanșării procesului electoral. Într-o democrație consolidată, procedurile sunt certe, iar rezultatele – incerte. Dar noi trăim într-o țară în care oamenii, inclusiv membrii clasei politice, își pun în toamna lui 2015 întrebarea dacă se pot convoca sau nu alegeri anticipate (nu că prea mulți le-ar fi dorit) și după ce sistem electoral ar trebui organizate – cel vechi sau cel nou?
Evident că disputa pe marginea celui de-al doilea tur în alegerea primarilor se înscrie și într-o altă categorie – anomaliile de sistem electoral. Povestea abuzurilor la care au fost supuse sistemele electorale pentru diversele demnități, începând mai ales din 2007, este la fel de interesantă, dar nu mai poate fi abordată aici. Aproape că regret revenirea la sistemul pe liste (pe care, altfel, o susțin), întrucât s-a stricat bilanțul record al țării noastre: pentru un timp am avut, simultan, trei tipuri de uninominal - în două tururi (președinte), într-un tur (primar și președinte de consiliu județean), uninominalul cu compensare de la parlament, plus votul proporțional pe listă la locale și europarlamentare.
Nu știu care va fi hotărârea finală în chestiunea celui de-al doilea tur și nici cum vor reacționa competitorii politici care se văd avantajați sau dezavantajați. Vom vedea dacă în acest an căsuța aferentă procesului electoral corect va fi bifată de evaluatorii democrației românești. Nu mă refer doar la inspectorii europeni sau la experții din mediul neguvernamental: evaluatori suntem cu toții, iar eu, unul, nu o voi bifa.