De același autor
Ambasada Federaţiei Ruse a anunţat pe 26 septembrie 2016, printr-un comunicat postat pe site-ul oficial al instituţiei, că „se alătură campaniei de recuperare a patrimoniului naţional, cultural al ţării, inclusiv a sculpturii lui Constantin Brâncuşi Cuminţenia Pământului“ şi că „aduce o contribuţie financiară modestă la fondul comun creat în acest scop“. A fost punctul de plecare al unor controverse intense, care au degenerat în atacuri directe, proteste şi scandal diplomatic.
Să ne ocupăm puţin de context. Nu au trecut nici măcar trei luni de când toată presa românească a vuit la ştirea că Federaţia Rusă a decis să reia negocierile privind problema tezaurului trimis la Moscova în 1917. Pentru majoritatea ziariştilor români nu a fost decât un nou prilej să adune like-uri facile, reluând vechea temă a tuturor bunurilor care ne-au fost „furate de străini“ de-a lungul istoriei. Desigur, în bătătorita cheie a jelaniei naţionale, care se termină mereu cu „vă daţi seama unde eram, dacă nu ne furau străinii?“.
Nimeni nu s-a gândit şi nici nu a fost interesat să analizeze această neaşteptată schimbare de atitudine. Şi, evident, nimeni nu a mai urmărit subiectul. Nu numai că partea rusă a decis brusc, după 10 (zece!) ani, să reia negocierile şi şi-a întinerit comisia (care a sosit la Bucureşti între 25-26 martie), dar a anunţat şi că experţii români vor avea, pentru prima oară în istoria tratativelor, acces la arhive pentru a căuta documente privind tezaurul. Schimbarea de 180 de grade, care reprezintă în mod evident un punct dintr-o strategie gândită în detaliu, i-a lăsat năuciţi pe negociatorii români obişnuiţi cu atitudinea rigidă şi intransigentă a ruşilor. Conform declaraţiilor apărute în presă, partea română încă se mai întreabă dacă „e de bine“ sau „e de rău“. Vor afla, probabil, cât de curând. Pentru că ruşii ştiu bine şah şi au, cum au avut întotdeauna, o strategie.
Dovada clară a existenţei acestei noi strategii ruseşti privind negocierile din jurul problemei tezaurului, şi nu numai, este că, doar cu câteva zile înainte de izbucnirea scandalului nostru cu Brâncuşi, adică pe 21 septembrie, Valeri Kuzmin, ambasadorul Federaţiei Ruse, a oferit un interviu amplu postului naţional de televiziune. Nu cred că trebuie menţionat faptul că astfel de ieşiri publice ale unor reprezentanţi diplomatici nu sunt aleatorii. Surpriză, în cadrul interviului, ambasadorul Kuzmin a reluat, la întrebarea despre problema tezaurului, exact punctul de vedere exprimat în mod oficial de noua linie directoare de la Kremlin, inclusiv, altă premieră, recunoaşterea existenţei unor documente privind transferul tezaurului către Imperiul Rus. Cu rezerva, care va fi folosită probabil în negocieri, că transferul de statalitate a fost foarte sinuos, a existat un război civil şi că s-au pierdut valori aparţinând inclusiv tezaurului de la Kremlin. Cu alte cuvinte, „’om vedea!“...
Noua abordare părea să fie începutul unei ofensive de „împrietenire“, care probabil urmărea netezirea unor asperităţi „istorice“ şi pregătea terenul pentru trecerea la chestiunile cu adevărat importante de pe agenda Kremlinului. Nu a fost aşa. Istoria ultimilor 50 de ani ar fi trebuit să ne arate că întotdeauna ruşii au construit strategii pe termen lung. Şi că cele mai multe dintre ele nu sunt deloc aparente. Cu alte cuvinte, nu prea îţi dai seama unde vor să ajungă, decât în momentul în care au ajuns deja acolo. Vezi cazul Crimeei. În acest context, gestul din 26 septembrie 2016 poate avea o altă interpretare.
Este evident că s-a urmărit obţinerea unei reacţii exact de tipul celei pe care, iată, am oferit-o cu entuziasm. „În privinţa izbucnirilor isterice şi ieşirilor în decor mizaţi întotdeauna pe români. Nu trebuie decât să le zgândăriţi patriotismul de paradă şi rusofobia. Care la ei sunt cam acelaşi lucru“, li se spune probabil tuturor diplomaţilor ruşi înainte de plecarea la post. Sigur că Ambasada Federaţiei Ruse era la curent cu starea emoţională provocată de campania Cuminţenia Pământului. Nici nu-ţi trebuie mare expertiză să-ţi dai seama că este un subiect ultrasensibil. Se vorbeşte încontinuu cu aprindere şi patos despre Brâncuşi în România de mai bine de trei luni.
Cum a acţionat Ambasada Federaţiei Ruse în această conjunctură emoţională explozivă? Cu delicateţea unui T34 care parchează într-o sufragerie. A donat 100 de euro, a fotografiat chitanţa şi a postat-o pe site-ul oficial. De ce? S-ar fi îndoit cineva că donaţia a existat cu adevărat? Ar fi pus cineva sub semnul întrebării un comunicat oficial? De ce au preferat diplomaţii ruşi să genereze singuri un subiect de scandal, când nu erau obligaţi prin nimic să anunţe cât au donat? Au vrut să sublinieze modestia resurselor financiare? Conform unui calcul sumar, rezultă că fiecare dintre cei 38 de angajaţi ai ambasadei, în care intră şi biroul ataşaţilor militari şi consulul general Vladimir Volkov, de la Constanţa, a donat 2,6 euro. Ceea ce îi plasează deasupra liniei minime de 2 euro, dar nu îi duce nici măcar în categoria unei generozităţi medii. De ce ai vrea să faci publică această situaţie? Sigur că există explicaţia, perfect plauzibilă, că a fost o decizie generată de strategia de „împrietenire“. Şi probabil ar fi fost de acceptat ideea unei stângăcii de comunicare şi a unei reacţii disproporţionate, dacă nu ar fi existat şi altceva. Care a inflamat, de fapt, cel mai tare spiritele.
Ciudat este că Ambasada Federaţiei Ruse a ales să cupleze anunţarea donaţiei cu postarea unui filmuleţ, care este o replică la un clip publicitar realizat de o agenţie din România. Nu are sens cred să discutăm conţinutul istoric al celor două realizări. Ambele pot fi cu succes lipite într-un clip comun, care poate avea următorul logo: „Istoria nu a fost scrisă de actori pe un platou de filmare! Este scrisă de mecanici de locomotivă care ţin cartea de istorie invers“. De altfel, incredibila asemănare de conţinut între cele două clipuri este în sine interesantă.
Ar fi de făcut câteva observaţii. Clipul agenţiei Papaya a apărut pe 22 august 2016 şi a fost prezentat de realizatorii săi ca fiind o contribuţie voluntară şi privată la campania de subscripţie publică pentru Cuminţenia Pământului. A fost de la bun început contestat, nu numai pentru evidentele greşeli de interpretare a unor evenimente istorice, ci şi pentru inducerea tendenţioasă a ideii că păstrarea operei lui Brâncuşi în ţară are legătură cu „furtul tezaurului“ (apropo, nu a fost furat, a fost trimis în Rusia voluntar şi o parte din el încă nu a fost recuperat) şi în general cu faptul că „alţii ne-au scris istoria“. Nimeni nu a reuşit să înţeleagă de ce a fost nevoie să se forţeze legătura între „trenurile istoriei“ înţesate de ruşi şi Brâncuşi. Pare un fel de ciorbă, care este făcută nu după reţetă, ci după ingredientele pe care le ai la îndemână prin casă.
Nefiind specialist în publicitate, îmi imaginez că autorii respectivei campanii au făcut studii de piaţă din care a rezultat că românii vor fi mult mai dornici să doneze, dacă li se spune că statuia poate ajunge la ruşi (sau a ajuns deja odată cu tezaurul, nu e prea clar!) decât dacă li se spune că e vorba despre repararea unor furturi grosolane executate de propriul nostru guvern comunist. De altfel, ar fi fost cam greu pentru cei care au fost sensibilizaţi de îndemnul fotbalistic „Hai că se poate!“ să doneze vreo sumă, din moment ce clipul nu este însoţit de indicarea vreunui cont bancar unde poate fi dirijată respectiva contribuţie patriotică. Nu sunt indicate nici măcar conturile campaniei oficiale „Brâncuşi e al meu“, pe care, nu-i aşa, respectiva realizare urma să o ajute. Explicaţia, furnizată de fondatorul companiei, într-un interviu postat pe Paginademedia.ro, este cel puţin bizară: „numărul celor care donează este mult mai important decât numărul banilor strânşi“. Poftim? Păi atunci era mai sincer să se spună că se strâng semnături, like-uri şi partikip-uri pentru păstrarea în ţară a Cuminţeniei! Sau că au vrut să prezinte viziunea lor istorică asupra problemei.
Este remarcabil că Ministerul Culturii a reacţionat imediat (23 august) şi s-a disociat elegant de respectiva „ofertă de ajutor“. De ce trebuie apreciată poziţia ministerului? Tocmai pentru că, iată, nu a trecut o lună şi Ambasada Federaţiei Ruse s-a folosit de respectivul clip pentru a da o replică, dar nu ţintită către autorii „capodoperei“, cum ar fi fost normal. Astfel, suntem în interesanta ipostază în care o reprezentanţă diplomatică răspunde oficial unui clip, despre care ştie cu siguranţă că nu reprezintă în niciun fel poziţia oficială a statului român şi nu este asumat ca parte a amintitei campanii de subscripţie.
Evident, nu putem bănui Ambasada Federaţiei Ruse că nu cunoaşte, de exemplu, faptul că în primul război mondial românii au luptat pentru „Unire“, şi nu pentru „Independenţă“, dar mai ales că „industrializarea României“ nu s-a făcut cu sprijin sovietic, ci din contra, a fost nebunia proprie şi personală a liderilor comunişti români. Chiar ar fi fost un lucru bun, dacă respectivul clip ar fi vorbit despre faptul că liderii sovietici s-au opus constant demenţei industriale a lui Dej şi Ceauşescu şi că au fost mult mai înţelepţi din acest punct de vedere. De asemenea, ar fi fost de amintit şi contribuţia decisivă a Uniunii Sovietice la căderea regimului de tip nord-coreean al lui Nicolae Ceauşescu prin izolarea şi sancţiunile economice pe care i le-a aplicat. Iată că există momente istorice reale şi mult mai apropiate în timp, care pot fi folosite pentru construirea unor „punţi“. Evident, dacă se doreşte aşa ceva.
Deocamdată, în epilogul acestui scurt episod, care prefaţează cu siguranţă alte părţi ale noii strategii a Kremlinului, ar trebui trasă o concluzie preliminară. Şi ea ne este oferită tot de site-ul Ambasadei Federaţiei Ruse, unde la 29 septembrie 2016 a fost postat un nou comunicat. Sub titlul Încă o dată despre donaţiile pentru achiziţia operei Cuminţenia Pământului a lui Constantin Brâncuşi, găsim o mostră de manual a corectitudinii politice şi a politeţii diplomatice. Este o deschidere de şahist experimentat, care a reuşit deja în câteva mutări să obţină controlul asupra centrului tablei de joc. Vă las plăcerea de o citi singuri şi îmi exprim speranţa că avem şi noi jucători buni de şah. Pentru că, altfel, cu obişnuitul nostru joc de table, ne va fi foarte greu.