De același autor
Institutul Cultural Român a devenit, sub conducerea lui Marga, propria sa parodie.
Nici nu se uscase bine cerneala pe articolele din presă care arătau negru pe alb caracterul fictiv şi în afara legii al concursurilor de la ICR, când, probabil excedat şi de schimbul de replici cu Titus Corlăţean (care i-a amintit, deşi tardiv, că posturile sunt blocate în sectorul public de acum 2 ani şi deci valoarea legală a acestor concursuri este egală cu adevărul istoric al tăbliţelor dacice de la Tartaria), domnul Andrei Marga a cedat nervos. Este singura explicaţie raţională pentru comunicatul de săptămâna trecută, care a lăsat în urmă o stupefacţie generală. Într-un stil demn de înfierările din Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste în perioada de glorie a Suzănicăi Gâdea sau de România Mare a anilor ‘90, pe lângă mai vechile răfuieli cu Vladimir Tismăneanu, Corina Şuteu sau Katia Dănilă, comunicatul publicat pe site-ul ICR sare din senin la gâtul unor persoane ca Mihai Chirilov, Maria Răducanu, Marius Chivu sau „familia Perjovschi, soţ şi soţie“, ca să fie clar că răufăcătorii acţionează în clan. Acestora li se reproşează că sunt nişte îmbuibaţi din banul public şi nu fac parte dintre „principalii creatori ai României din artă, ştiinţă şi literatură“. Deşi acuzaţiile de decadenţă, cosmopolitism şi artă cu origini nesănătoase nu apar mot-à-mot în comunicat, ele sunt subînţelese, căci „sunt cazuri care atestă fără putință de tăgadă irosirea de resurse pe activități superficiale, pe alocuri derizorii“. În final, cei amintiţi sunt avertizaţi că demascarea nu se va opri aici, căci, ameninţă comunicatul, „vom reveni cu amănunte“. Până atunci, poate află şi Andrei Marga că Dan şi Lia Perjovschi vor fi recompensaţi în martie cu Premiul Prinţesa Margriet al Fundaţiei Culturale Europene, acordat acelor artişti „a căror creaţie poate face într-adevăr diferenţa în cadrul societăţilor europene“.
Dincolo de întrebarea cum e posibil să publici un asemenea text pe site-ul unei instituţii publice în anul 2013, se pare că principala vină a celor expuşi astfel oprobriului public este semnarea unei petiţii către Senatul României prin care se cere demisia lui Andrei Marga din fruntea ICR pentru abuz de putere, încălcarea repetată a legii (demiterile, organizarea ilegală și trucarea concursurilor de angajare etc.), fals în acte publice, declarații mincinoase și incompetență managerială, fiecare dintre aceste acuzaţii fiind însoţită de dovezi.
În vreme ce demasca îmbuibaţii din banii publici, domnul Andrei Marga şi-a publicat propriul volum, intitulat Cultură, democraţie, modernizare, la Editura ICR. Probabil adeptul ideii că modestia e bună doar pentru oamenii modeşti, preşedintele ICR nu i-a lăsat pe alţii să-i evalueze cartea, ci o face chiar el, pe site-ul Institutului. Astfel, suntem informaţi că „Cultura este forța ce pune în mișcare oamenii în diferite comunități, pe care societatea modernă târzie a descoperit-o. Acesta ar fi un motiv suficient pentru a consacra câteva capitole culturii. Am făcut-o în cărțile mele anterioare, Relativismul și consecințele sale (1998) și Cotitura culturală. Consecințele filosofice ale tranziției (2005), ce au fost la origine prelegeri universitare, mai recent, la universitățile din München și Viena, și au deja variante în engleză, respectiv germană. Am abordat cultura, de asemenea, în volumul Diagnoze, articole și eseuri (2008)“.
Deloc impresionată de această laudatio a propriei opere, presa a început să se întrebe cum e posibil să-ţi publici volumul la instituţia pe care o conduci. Atunci, ICR a revenit public cu nişte precizări prin care a căzut din lac în puţ, dar nu-i nimic, a devenit deja o obişnuinţă. Astfel, volumul margian ar fi fost publicat ca un manual util adresat celor care lucrează sau colaborează cu ICR şi are un „vădit scop promoţional pentru instituţie“. Care va să zică, e vorba de un îndrumar, fără de care cei care au de-a face cu Institutul nu
s-ar putea descurca în hăţişul culturii în relaţia ei cu „democratizarea, modernizarea şi dezvoltarea apartenenţei europene“.
Între timp, ICR a dat publicităţii un document numit ditirambic Programe-cadru pentru strategia institutelor culturale româneşti din străinătate pentru anul în curs, care pare, de asemenea, posedat de spiritul tovarăşei Gâdea. Pentru stoicii care reuşesc să treacă de limba de lemn a primelor paragrafe, aflăm că vor urma proiecte ca „expoziție itinerantă Aventura istorică a aurului dacic: descoperiri recente“ sau „expoziția itinerantă Valorile culturale tradiționale în România, cu ilustrații plastice și muzicale“. Şi, ca să rupem gura târgului internaţional, ICR mai anunţă, cu mândrie, publicarea în limba franceză a romanului lui Eugen Barbu, Groapa.
Un lucru devine limpede: ICR a devenit, sub conducerea lui Marga, propria sa parodie. //