De același autor
În contextul românesc, apariţia unei instituţii numite Avocatul Copilului pare un moft şi un lux: la ce ne mai trebuie, când în ultima vreme nu e prea clar cu ce se ocupă nici măcar Avocatul Poporului?
Totuşi, o asemenea instituţie independentă, care supraveghează şi se implică în apărarea drepturilor copilului, există în majoritatea ţărilor europene, sub diverse titulaturi şi formule, unul dintre exemplele de succes fiind cel polonez. Societatea civilă a propus înfiinţarea acestei instituţii de peste un deceniu, deocamdată fără succes.
În peste 40 de ţări europene – spune Mihaela Manole, coordonator de proiecte la Asociaţia Salvaţi Copiii – putem întâlni o instituţie numită Avocatul Copilului, cu mici diferenţe de titulatură, cum ar fi cea de „comisar“ (aici fiind incluse şi teritoriile autonome sau federalizate – de exemplu, în Marea Britanie există atât în Anglia, cât şi în Scoţia, Ţara Galilor etc.). Avocaţii Copilului sunt cuprinşi şi într-o reţea europeană a instituţiilor de acest tip. „Avocatul Copilului trebuie să aibă un mandat care este stabilit printr-o lege naţională şi are nevoie de personal care să-l asiste în îndeplinirea mandatului său. În limbaj obişnuit, termenul de Avocat al Copilului nu se referă doar la persoana numită în acea funcţie, ci şi la biroul Avocatului Copilului“ – se arată în demersul Asociaţiei Salvaţi Copiii pentru înfiinţarea instituţiei.
Cu atribuţii asemănătoare ombudsman-ului, Avocatul Copilului se ocupă exclusiv de drepturile, libertăţile şi protecţia celor mici. El poate interveni, de exemplu, spunându-şi părerea în Legislativ în acele proiecte de legi care privesc copiii, de asemenea, poate cere socoteală altor instituţii ale statului în legătură cu măsurile luate de acestea. În Polonia, unde această instituţie există încă din anul 2000, Avocatul Copilului poate interveni în procese în care sunt implicaţi copiii, având atribuţii similare celor ale unui procuror, poate prezenta cazuri şi îşi poate expune opinia în faţa Curţii Supreme de Justiţie şi a Curţii Constituţionale. Marek Michalak, care deţine această funcţie în statul polonez, afirmă că, mai important chiar decât prerogativele sale speciale, Avocatul Copilului poate schimba mentalităţi. Astfel, în urma adoptării legii poloneze care interzice pedeapsa corporală asupra copiilor, numărul polonezilor care cred că aceasta constituie o metodă acceptabilă în educaţia celor mici a scăzut cu 10%, în numai 2 ani.
Demersurile societăţii civile
Asociaţia Salvaţi Copiii a promovat ideea înfiinţării instituţiei Avocatul Copilului în România încă din anul 2001, publicând broşuri pe această temă, organizând dezbateri şi întâlniri cu factorii decizionali în domeniu. De ce este nevoie de o astfel de instituţie când există şi structuri la nivelul guvernului care se ocupă de copii, cum ar fi Departamentul pentru Protecţia Copilului din cadrul Ministerului Muncii? „Prima calitate a Avocatului Copilului este independenţa sa, faptul că este o structură separată de guvern şi poate astfel monitoriza, de pe poziţii independente, activitatea altor instituţii ale statului în privinţa copiilor“ – afirmă Mihaela Manole. „Acesta ar fi garanţia unor evaluări obiective, fiindcă, oricâte eforturi s-ar face la nivel guvernamental, atunci când eşti implicat devii, vrând-nevrând, subiectiv. Noi suntem de părere că, dacă nu avem o astfel de instituţie, deşi ea ar fi ideală pentru protecţia drepturilor copiilor, atunci ar fi necesară cel puţin o structură care să se afle direct în subordinea şi sub coordonarea premierului. Şi aceasta fiindcă actualul departament, aflat acum în subordinea Ministerului Muncii, nu poate coordona toate problemele care îi privesc pe copii. De exemplu, sunt aspecte legate de justiţie sau de sănătate care nu pot fi acoperite, oricâtă bunăvoinţă ar exista, de către Departamentul pentru Protecţia Copilului“.
De ce a fost respins proiectul de lege românesc
În acest moment, în România există un adjunct al Avocatului Poporului care acoperă domeniile „drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap“, conform titulaturii de pe site-ul Avocatului Poporului. Organizaţiile nonguvernamentale au atras atenţia că aceste atribuţii sunt prea cuprinzătoare şi generale pentru ca misiunea acestuia să devină eficientă. Încă din 2011, în parlament a fost propus un proiect de lege al Robertei Anastase, susţinut şi de preşedintele de atunci al Senatului, Mircea Geoană, prin care să fie instituită titulatura de Avocat al Copilului pentru unul dintre adjuncţii Avocatului Poporului. Ceea ce ar fi însemnat mai puţin decât legile similare europene, unde Avocatul Copilului este, în general, o instituţie separată, dar, oricum, un pas înainte în context românesc.
După ce a trecut de Camera Deputaţilor, proiectul de lege a fost respins însă în 2012 de senat, după un raport negativ al Comisiei juridice. Motivul respingerii este cel puţin rizibil: pasămite, înfiinţarea Avocatului Copilului ar crea discriminări faţă de... ceilalţi adjuncţi ai Avocatului Poporului. Motivaţia Comisiei Juridice din 14 iunie 2012 sună astfel (o reproducem mai cu seamă pentru mostra de umor involuntar-absurd al discriminării între ombudsmani): „Iniţiativa legislativă a fost dezbătută pe parcursul mai multor şedinţe. În cadrul dezbaterii, membrii Comisiei juridice nu au susţinut această propunere legislativă. Argumentele aduse se referă la faptul că această propunere legislativă este susceptibilă de a ridica aspecte de neconstituţionalitate, întrucât Constituţia României consacră unicitatea instituţională a Avocatului Poporului. De asemenea, normele propuse prin proiect, aşa cum sunt redactate, exced cadrul legal existent, deoarece scopul acestei autorităţi este de a apăra drepturile şi libertăţile persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile publice şi nu de a desfăşura activităţi de protecţie şi asistenţă a copilului, aceste atribuţii fiind de competenţa altor instituţii publice. De altfel, potrivit prevederilor art. 13 alin. 2 din Legea nr. 35/1997, adjuncţii Avocatului Poporului pot exercita aceste atribuţii numai în situaţia în care acestea le sunt delegate de către Avocatul Poporului. Instituirea titulaturii Avocatul Copilului, propusă pentru unul dintre adjuncţii Avocatului Poporului, ar crea discriminări în raport cu ceilalţi adjuncţi, prevăzuţi la art. 10 din lege, încălcând astfel art. 16 din Constituţie, care consacră principiul egalităţii în drepturi“.
Astfel, în şedinţa din 21 iunie 2012, Senatul a respins, cu 60 de voturi împotrivă, proiectul de lege.
Tăcerea de după schimbarea politică
În iulie 2011, odată cu propunerea legislativă, Salvaţi Copiii a dat publicităţii un alt raport în legătură cu necesitatea înfiinţării acestei instituţii. La dezbatere a participat şi Avocatul Poporului din acea perioadă, Gheorghe Iancu, care a susţinut din toate puterile iniţiativa, inclusiv prin luări de poziţii publice. „Gheorghe Iancu a venit la rândul său cu propuneri în privinţa proiectului de lege, a fost în mod repetat un susţinător al demersului nostru. N-am sesizat încă nici o atitudine asemănătoare din partea noului Avocat al Poporului“, spune Mihaela Manole. Aşa cum ştim, în urma schimbărilor în lanţ care au decapitat o parte a instituţiilor statului în iulie 2012, Gheorghe Iancu a fost înlăturat printr-o lovitură de forţă parlamentară şi a fost înlocuit cu o persoană care ocupă doar formal această funcţie, Valer Dorneanu. De atunci, din zona autorităţilor publice nu s-a mai auzit nimic în legătură cu Avocatul Copilului sau vreo instituţie asemănătoare. Probabil ar fi fost prea mult să beneficiem de încă o instituţie independentă, când Avocatul Poporului însuşi a fost transformat într-o marionetă politică.
Comitetul pentru Drepturile Copilului al Organizaţiei Naţiunilor Unite, în raportul privind România, a recomandat încă din 2009 ca ţara noastră să înfiinţeze un ombudsman pentru copii. De asemenea, în Reţeaua Europeană a Avocaţilor Copilului (ENOC), înfiinţată în 1997, România poate participa doar ca observator, dat fiind că nu avem o instituţie separată cu această misiune.
Organizaţiile nonguvernamentale din domeniu, în special Salvaţi Copiii, continuă însă să spere că, până la urmă, propunerile lor vor avea succes. Între timp, la Congresul Internaţional pentru Drepturile Copilului, care a avut loc pe 4-6 decembrie 2012 la Varşovia, a fost adoptată o declaraţie care cere ca această instituţie să fie creată în fiecare ţară semnatară a Convenţiei Internaţionale a Drepturilor Copilului. Primele persoane care au semnat-o au fost preşedintele Republicii Polone şi preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului Polonez. //