De același autor
De la instalarea sa oficială la începutul lui mai 2012, Executivul condus de premierul Victor Ponta pare să stea sub zodia rateurilor spectaculoase.
Începând cu seria miniştrilor plagiatori sau incompatibili, trecând prin puciul parlamentar eşuat şi până la ridicola desfăşurare a privatizării Oltchim, prestaţia Guvernului Ponta poate fi asemănată cu sketch-urile unor comici britanici, ca Monty Python sau Benny Hill, unde orice acţiune iese taman pe dos faţă de dorinţa sau scopul personajului principal.
Nu doar că mai nimic din ce-şi propune Executivul USL nu se realizează, dar, adesea, guvernul face cu seninătate exact ceea ce le-a reproşat adversarilor politici. Prezentăm o listă incompletă, dar reprezentativă de eşecuri, contradicţii şi gafe ale guvernării Victor Ponta.
Rectificare bugetară pentru clientela politică
USL a debutat prin moţiunea de cenzură la adresa Cabinetului Mihai-Răzvan Ungureanu numită Opriţi Guvernul şantajabil! Aşa nu, niciodată! Unul dintre punctele principale ale contestării Cabinetului MRU a fost faptul că acesta ar fi alocat preferenţial bani către primăriile şi consiliile judeţene controlate de PDL. „Banii publici ai României sunt folosiţi de Mihai-Răzvan Ungureanu cu încălcarea legii pentru a cumpăra sprijinul unor preşedinţi de consilii judeţene şi primari PDL, UDMR, UNPR prin plăţi directe. Hotărârea Guvernului României privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia guvernului prevăzut în bugetul de stat pentru anul 2012, pentru unele unităţi administrativ-teritoriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, din 6 aprilie 2012, este ilegală şi imorală“, se arăta în textul moţiunii care a dărâmat Guvernul MRU.
Au trecut doar 4 luni de la instalarea sa şi, pe 23 august, Guvernul Ponta a alocat autorităţilor locale, prin rectificare bugetară, 100 de milioane de lei pentru primăriile care nu mai au bani de salarii şi 500 de milioane pentru plata arieratelor către firme ale aceloraşi primării. Banii s-au dus în proporţie de 90% către autorităţile locale ale USL.
Educaţia, la pământ, în română şi maghiară
Un alt punct de bază al moţiunii a fost contestarea înfiinţării secţiei în limba maghiară de la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureş şi a strategiei privind educaţia şi asigurarea calităţii acesteia, în general. Nu doar că liderii USL acuzau Guvernul Ungureanu că „sacrifică interesele româneşti“ şi că „cedează în faţa UDMR“, dar şi-au luat angajamentul ca în prima şedinţă de guvern să fie anulată hotărârea de guvern. Ceea ce nu s-a mai întâmplat. În schimb, pe 22 septembrie a.c., aflat în vizită la Târgu-Mureş, într-un gest de curtoazie faţă de electoratul maghiar, Ponta a uitat moţiunea din aprilie şi vrea negocieri: „Vreau să rezolv şi problema Universităţii de Medicină şi Farmacie. Aseară târziu, doamna ministru (Ecaterina Andronescu, n.r), cu domnul ministru Cepoi, cu reprezentanţii Universităţii, români, maghiari, au stat foarte mult la masă şi mi-aş dori să cred că s-au făcut paşi înainte, pentru că Târgu-Mureş merită, pentru români, pentru maghiari, o universitate de elită“.
În ceea ce priveşte calitatea învăţământului universitar, şi moţiunea, şi declaraţiile liderilor USL vorbesc despre faptul că „toate programele de studii care funcţionează în România trebuie să fie supuse procedurilor de evaluare privind asigurarea calităţii, în vederea validării prin autorizare şi, ulterior, prin acreditare“.
Drumul de la vorbă la faptă arată însă astfel: în 30 iulie, Guvernul Ponta a dat o hotărâre prin care 26 de universităţi particulare, aflate din februarie pe lista neagră pentru că nu au primit aviz de la ARACIS, sunt lăsate să funcţioneze încă un an, permiţându-li-se să dea licenţă şi în 2012, să înscrie alţi studenţi în toamnă şi să le mai ia taxe încă 4-5 ani de-acum înainte.
Demiteri, demisii, remanieri, incompatibili
Primul rateu ministerial al Guvernului Ponta vine chiar înainte de instalarea oficială: prima propunere pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Corina Dumitrescu, rector la Universitatea Creştină „Dimitrie Cantemir“, care a postat un CV pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii plin de greşeli şi inexactităţi. Doamna susţinea că a urmat cursuri la Universitatea „Standford“, care a infirmat acest lucru. Ea este retrasă de pe lista ministeriabililor pe 6 mai şi înlocuită cu Ioan Mang, implicat într-un răsunător scandal de plagiat. Cercetători din Japonia, Israel şi Taiwan l-au acuzat că a preluat cuvânt cu cuvânt din lucrările lor ştiinţifice, pe care le-a semnat cu propriul nume. Mang este schimbat din funcţie şi înlocuit cu Liviu Pop, fost sindicalist, cel care s-a ocupat de desfiinţarea Comisiei de Etică, chiar în timp ce aceasta dădea verdictul de plagiat în cazul Victor Ponta.
Între timp, tot înainte de instalarea oficială, un alt potenţial ministru este retras de pe listă: Victor Alistar, propunere de ministru delegat pentru Strategii guvernamentale, transparenţă şi relaţii cu societatea civilă, declarat incompatibil de ANI încă din 2009.
Totodată, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis, pe 19 iunie, că Mircea Diaconu, ministru al Culturii în Guvernul Ponta, este incompatibil, deoarece a deţinut simultan funcţiile de senator şi director al Teatrului Nottara. Mai mult, lui Diaconu i-a fost interzis să ocupe o funcţie publică timp de 3 ani. Drept urmare, el este retras şi înlocuit cu Puiu Haşotti.
Pe 6 august, Ioan Rus, ministru al Administraţiei şi Internelor, anunţă că îşi dă demisia de onoare deoarece asupra lui s-au făcut presiuni politice în legătură cu listele electorale permanente pentru referendumul de demitere a preşedintelui României. În aceeaşi zi, îşi anunţă demisia ministrul delegat al Administraţiei, Victor Paul Dobre, tot în legătură cu numărul de pe listele electorale la referendum şi, din motive care ţin de dezacorduri de esenţă cu politica generală a guvernului, demisionează Lucian Isar, ministru pentru Mediul de afaceri.
Guvernul purcede, atunci, la prima autoremaniere, după numai 3 luni, numind noi miniştri la Interne, Administraţie, Externe, Justiţie, Relaţia cu Parlamentul.
Ultimul pe listă, cel puţin din punct de vedere cronologic, este ministrul Sănătăţii, Vasile Cepoi, care a fost obligat să-şi dea demisia. Pe 25 septembrie, ANI constată „existenţa indiciilor referitoare la posibila săvârşire a infracţiunii de conflict de interese, a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunităţii Europene, precum şi a celor asimilate infracţiunilor de corupţie de către Vasile Cepoi, în perioada în care a fost director al Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi“.
TVR şi CCR: de la început
În perioada în care se afla pe cai mari, şi anume în iunie, parlamentul majoritar USL a decis schimbarea componenţei Consiliului de Administraţie al Societăţii Române de Televiziune, fără respectarea algoritmului politic, adică fără niciun reprezentant al PDL. Guvernul, prin ordonanţă de urgenţă, a restrâns atribuţiile Curţii Constituţionale, care nu se mai putea pronunţa asupra hotărârilor parlamentului, fapt care a generat acuza de atac la statul de drept şi critici venite din partea cancelariilor.
Ambele decizii au fost declarate neconstituţionale de CCR pe 26 septembrie, astfel că mandatul membrilor CA al SRTV încetează, iar Curtea îşi reia atribuţiile dinainte.
Demiterea preşedintelui şi referendumul
Acesta este, probabil, cel mai răsunător eşec al USL şi al guvernului format de această alianţă, cel puţin până acum.
După un scandal care a dus la izolarea internaţională a României şi la abuzuri ale legii pe bandă rulantă, Traian Băsescu se întoarce în funcţia de preşedinte, prin neprezentarea la vot a peste 50% plus 1 dintre cetăţenii români de pe listele electorale permanente, fapt de care a luat cunoştinţă CCR, invalidând scrutinul. Zeci de milioane de euro de la bugetul de stat, în plină recesiune economică, cheltuiţi pentru nimic. Singurul rezultat notabil al USL, în urma acestui proces, este invers faţă de cel dorit: scăderea în sondajele de opinie.
Oltchim, privatizarea manelistă
Un alt punct al moţiunii de cenzură împotriva Guvernului MRU a fost tentativa de privatizare, pasămite dubioasă, a Cupru Min, context în care Cabinetul a fost acuzat că „vinde străinilor bogăţiile ţării“. În replică, în procesul de privatizare a Oltchim, guvernul l-a declarat câştigător pe Dan Diaconescu, transformând totul într-un circ al cărui final este încă departe. Cum guvernul nu a verificat bonitatea acestuia, Diaconescu nu a venit nici cu „sacii“ de bani, nici nu a semnat deocamdată contractul. //