De același autor
Cum să sărbătorim Ziua Mondială a Femeii din 8 martie fără să cădem în festivisme găunoase și în discursuri de lemn, numai bune să relativizeze importanța unui subiect major și să îngroape o uriașă arie problematică? Pentru mulți din generațiile mature, 8 Martie amintește zilele comunismului, cu conformismul lor apăsător, cu obligativitatea sărbătoririi de fațadă – în timp ce pentru generațiile tinere e o simplă „zi internațională“ printre altele, legată mai degrabă de „mărțișorul“ de 1 Martie și începutul primăverii.
Ar trebui totuși să ne aducem aminte că Ziua Internațională a Femeii are în spate o întreagă istorie tumultuoasă și luptătoare. Ideea ei nu a fost inventată de bolșevicii ruși, cum ni se mai pare, ci a fost propusă și ținută prima dată în 1909 la New York, datorită unei remarcabile sufragete, Theresa Malkiel. Apoi, data de 8 martie a fost avansată la Conferința Internațională a Femeilor, organizată în 1910 la Copenhaga, ca avanpremieră a celei de a doua Internaționale Socialiste. Greva femeilor muncitoare din 8 martie 1917 din Sankt-Petersburg ar fi provocat începutul Revoluției Ruse. Ulterior, 8 martie a fost impusă ca sărbătoare oficială în toate țările comuniste. Drepturile și emanciparea femeilor au constituit o miză ideologică de-a lungul perioadei postbelice a Războiului Rece, cu diverse momente tensionate. În 1975, în cadrul Anului Internațional al Femeii, Organizația Națiunilor Unite a început să celebreze ziua de 8 martie. Iar din 1977, ONU a proclamat 8 martie ca zi mondială a luptei pentru drepturile femeilor și pacea mondială.
Ar mai trebui să ne aducem aminte că a existat un militantism feminist și în România, în prima jumătate a secolului XX. Ocultat ulterior de comunism, acest militantism a pus în lumină o energie, organizare și o maturitate a viziunii sociale care azi ni se par surprinzătoare, din siajul căreia se desprind nume sonore precum Sofia Nădejde sau Maria Flechtenmacher, Adela Xenopol sau Emilia Humpel (sora lui Maiorescu), Alexandrina Gr. Cantacuzino sau Catherine Cerkez, pe lângă alte nume uitate.
Dar ar trebui să ne aducem aminte și de reapariția feminismului în România după 1989. Pornit sub influența instituțiilor occidentale preocupate de acest domeniu - fundații, universități, programe ale Băncii Mondiale, apoi ale Uniunii Europene –, el și-a făcut loc lent în spațiul public românesc, marcat puternic de conservatorism postcomunist. În anii 1990, în ciuda inerției, au apărut primele ONG-uri de profil, s-au pus bazele academice ale studiilor feministe: cursuri de „gen“, apoi masterate și doctorate. Din 1995 apar primele cărți de referință în domeniu, semnate de Mihaela Miroiu, apoi de alte și alte cercetătoare. În primii ani ’90 se creează Societatea de Analize Feministe AnA, fondată de Laura Grünberg, care publică și revista online AnaLize. Colecția „Studii de gen“ de la Editura Polirom a pus pe piața culturală locală titluri importante ale feminismului occidental. Un al doilea și al treilea val de cercetătoare și militante feministe, ca și noi ONG-uri de profil, continuă munca de pionierat a primului val, în sensul unei aplicări din ce în ce mai concrete – la nivel legislativ și juridic, sociologic și educațional - a ideilor legate de promovarea femeilor în România*.
Lupta aceasta începe să dea roade vizibile. Față de slaba reprezentare a femeilor în sistemul politic românesc din anii 1990-2000, anii recenți au adus mai multe femei în poziții-cheie din stat: Laura Codruța Kövesi, procuror-șef al DNA, Gabriela Firea, primar al Capitalei, Viorica Dăncilă, prim-ministru al României ș.a. Chiar dacă misoginismul și desconsiderarea nu au dispărut cu totul din instituții și mass-media, există totuși o ameliorare a modului de raportare la femei și o internalizare mai largă a „corectitudinii politice“ față de femei în România.
Nu aceasta e situația predominantă în restul lumii, desigur. Există zone în care condiția femeii e la fel de rea ca la începutul secolului XX. Dar există și un militantism independent, curajos și din ce în ce mai bine organizat la scară globală, consacrat emancipării politice, economice, sociale și culturale a femeilor, dedicat recunoașterii rolului lor major în progresul umanității. Aș vrea să amintesc aici un document recent, Manifestul Femeilor, elaborat la finele lui 2017 de PEN International, cea mai veche și mai mare organizație a scriitorilor din lume. Principiile manifestului vorbesc de la sine:
1) Nonviolență: încetarea violenței asupra femeilor și fetelor, în toate formele sale (legală, fizică, sexuală, psihologică, verbală, digitală). 2) Siguranță: protejarea scriitoarelor și jurnalistelor din întreaga lume, înlăturarea impunității în cazurile de violență și hărțuire, inclusiv în mediul online. 3) Educație: eliminarea inegalităților de gen la toate nivelele de educație, prin promovarea accesului la educație de calitate pentru toate femeile și fetele, garantarea dreptului de a citi și de a scrie. 4) Egalitate: egalitatea între bărbați și femei în fața legii, condamnarea discriminării împotriva femeilor, în toate formele sale. 5) Acces: garantarea accesului la întreaga gamă a drepturilor civile, politice, economice și sociale, cu scopul de a permite participarea și recunoașterea publică a femeilor în mass-media. 6) Paritate: promovarea participării egale a femeilor în activitățile economice, garantarea angajării și remunerației lor în termeni egali cu bărbații, fără niciun fel de discriminare.
Cred că și în România mai e încă loc pentru implementarea acestor principii.
* Iată câteva nume de militante feministe active: Oana Băluţă, Daniela Drăghici, Andreea Bragă, Ionela Băluţă, Irina Costache, Camelia Popa, Carmen Gheorghe, Andra Croitoru, la care le-aş adăuga pe Veda Popovici, artistă vizuală angajată şi criticul de artă Olivia Niţiş. Şi iată câteva ONG-uri de profil active: Centrul Filia, Asociaţia pentru Libertate şi Egalitate de Gen (A.L.E.G.), CPE - Centrul Parteneriat pentru Egalitate, Societatea de Analize Feministe AnA, Asociatia E – Romnja, Centru Feminist Sofia Nădejde, Centrul Claca, Asociaţia Transcena, Centrul Euroregional Pentru Iniţiative Publice (ECPI),Asociaţia Accept, Fundaţia Desir.