De același autor
Pe 20 ianuarie, Donald Trump va fi învestit ca președinte al SUA. Deși era de așteptat ca apropierea ceremoniei de depunere a jurământului să aducă acceptarea rezultatului votului, dimpotrivă, asistăm la o escaladare a tensiunilor politice și la plantarea unor câmpuri minate pentru Administrația Trump. Pe zi ce trece, apar noi temeri și scenarii fataliste promovate, la nivel global, de către „o anumită parte a presei“. Un asemenea scenariu catastrofic se referă la faptul că generali în rezervă vor ocupa posturi importante în Administrația Trump, ceea ce va duce la construirea unui stat militarist și, implicit, va crește pericolul declanșării unui război. O critică, în acest sens, a progresiștilor, preluată de TomDispatch.com, este făcută de William J. Astore într-un articol cu titlul Prea mulţi generali strică democraţia.
Pe baza acestor presupuneri, unele centre de putere din România au construit propriile scenarii, considerând că vor avea mână liberă în scoaterea la suprafață a rețelelor de putere bine camuflate până acum câțiva ani. Scopul acestui articol este de a analiza plauzibilitatea unui asemenea scenariu fatalist și de a estima impactul lui pentru România.
Cine sunt generalii lui Trump și ce acuzații li se aduc?
În perioada de tranziție, generalii au devenit un bazin de recrutare pentru funcții politice civile, printre potențialii candidați regăsindu-se și David Petraeus (pentru Departamentul de Stat) și Jack Keane (pentru Pentagon). Deși au fost vehiculate mai multe nume, până la urmă doar trei generali au primit posturi cheie: Michael T. Flynn (fost şef al DIA) desemnat pentru funcția de consilier pentru securitate naţională, James N. Mattis, supranumit „Mad Dog“ (infanterie marină), în postul de secretar al Pentagonului, şi John F Kelly, numit secretar pentru Homeland Security. Cei trei au fost deja audiați și votați, obstacolul cel mai greu de trecut fiind dispensa pe care trebuia să o obțină Mattis pentru că o lege nu-i permitea să obțină acest post dacă nu are șapte ani de la trecerea în rezervă.
Este adevărat că cei trei ocupă funcții strategice. Acuzațiile aduse de presă se bazează pe declarații, pe luarea unor poziții sau pe elemente din biografia personală a generalilor Flynn și Mattis, descrise cu lux de amănunte de media americane și răstălmăcite de către presa românească. Îi voi lăsa pe alții „să ghicească în cafea“ și mă voi concentra pe o analiză instituțională.
Mai întâi, aș vrea să explic de ce au fost consultați atâția generali în etapa de tranziție, ceea ce a creat această temere de militarizare. Cred că este o problemă de context politic intern, în special de faptul că o parte din elita republicană s-a opus lui Donald Trump, în timp ce elita militară i-a acordat sprijinul.
Să ne amintim că, în vara anului 2016, o parte din elita politicii externe și de securitate din Partidul Republican, profesori, analiști și foști oficiali în Administrația George W. Bush (între ei Michael V. Hayden, John D. Negroponte, Robert B. Zoellick sau Eliot A. Cohen) au semnat o scrisoare, prin care și-au exprimat opoziția față de Trump, considerându-l un risc pentru securitatea națională și pentru bunăstarea Americii. Însă, în septembrie 2016, un grup de 88 de generali au trimis, la rândul lor, o scrisoare de sprijin pentru Donald Trump, văzând în el omul care va corecta cursul politicii externe și de securitate. „Curtarea“ generalilor a făcut-o și Hillary Clinton, mai întâi prin discursul generalului John Allen, la Convenția Democratică din iulie 2016, apoi printr-o scrisoare semnată de 95 de generali care a apărut doar la câteva zile după scrisoarea celor 88 de generali ce-l sprijineau pe Trump.
Generalii în rezervă au devenit „câmp tactic“ pentru campania electorală deoarece armata americană are o foarte bună imagine publică, iar „spin-doctors“ specializați în marketing electoral au captat această resursă. Este o enigmă de ce mass-media prezintă pericolul militarismului doar în cazul generalilor lui Trump, deși generalii lui Hillary au fost la fel de numeroși și de activi în campania electorală. Cert este că generalii lui Trump îl vor ajuta în bătălia instituțională.
À propos de bătălia instituțională: Trump s-a anunțat ca un președinte antisistem, ceea ce înseamnă că va trebui să aibă piloni de forță împotriva „paraziților“ de pe Wall Street (lobby economic) și „paraziților“ de pe K-Street (lobby-ul politic), dar și frontul deschis cu o parte din serviciile de informații. Abordarea antisistem a lui Trump nu este de tip revoluție, ci se va desfășura în cadrele instituționale ale Constituției americane. Din această perspectivă, cea mai importantă problemă instituțională reclamată este cea a mecanismului de control democratic civil.
Ce este controlul democratic civil?
Controlul civil asupra militarilor reprezintă un mecanism democratic specific societăților liberale, cu origini în constituționalismul și cultura politică americană. Părintele teoriei controlului democratic civil a fost Samuel P. Huntington (The Soldier and the State), paradigma sa fiind „exportată“ ca normă comună în NATO, inclusiv în România. Teama de lovituri de stat își are originea în Convenția pentru Constituție (1787), făcând ca SUA să aibă armată permanentă abia în secolul XX. Controlul civil este văzut ca un proces, în care dreptul de control (oversight) îl au politicienii, pentru că lor li se deleagă puterea, prin alegeri libere. Acest mecanism este mai complex, realizat printr-un set de pârghii, în care toate cele trei puteri (executivă, legislativă și judecătorească) au câte ceva de spus. Au existat doar trei cazuri în istorie de conflicte ale președintelui american civil cu generalii: cel al lui Lincoln cu McClellan, Truman cu MacArthur și Obama cu McChrystal. În toate cazurile a prevalat puterea comandantului suprem. Asta nu înseamnă că nu au existat miniștri proveniți dintre generali, după trecerea în rezervă, cazurile lui George Washington, George C. Marshall sau Colin Powell fiind cele mai cunoscute. Deci există o temere istorică difuză, dar nu o problemă instituțională pentru ca generalii lui Trump să ocupe funcții în Administrație.
O altă problemă este de natura diferențelor culturale. Dacă militarii sunt preocupați de războaie, nu dezvoltă ei oare o cultură militaristă, îndepărtându-se de cultura democratică a societății-mamă? Problema aceasta și-au pus-o sociologii militari care au realizat două cercetări profunde ale diferenței culturale între armată și societate. Prima dintre ele este o cercetare făcută la sfârșitul anilor 1990 sub coordonarea profesorilor Peter Feaver și Richard Kohn, din care rezultă niște diferențe de opinii și atitudini între civili și militari, dar nu de natura unei „prăpăstii“.
A doua cercetare a fost publicată anul trecut la Hoover Institution, unul dintre coautorii studiului Warriors and Citizens fiind, paradoxal, James Mattis. Din concluziile studiului rezultă că există opinii divergente, dar și soluții și politici pentru remedierea acestor diferențe. Tot de aici rezultă că militarii sunt mai sceptici la angajarea trupelor în aventuri militare în afara granițelor.
Așadar, avem problema numirii a trei generali rezerviști în posturi ministeriale ale Administrației Trump și acuzația de creare a unui stat-garnizoană ce poate aduce perspectiva unui război mondial. Din punctul de vedere al tradiției istorice, al precedentului constituțional și legal, există puține șanse de materializare a unui asemenea scenariu. Așa cum arată studiile de sociologie militară, generalii sunt chiar mai reticenți în angajarea propriilor militari în războaie, iar diferențele culturale între militari și civili nu sunt așa de radicale.
Implicații pentru România
Nu îmi doresc să mă lansez în predicții despre evoluția politicii externe și de securitate a SUA. Există, însă, câteva „constante“ în estimări: faptul că Trump are o doză de impredictibilitate în decizii, că este un bun negociator și că va încerca să scoată Wall Street și K-Street în afara jocului, dar va negocia instituțional deciziile cu majoritatea republicană din Congres și că va încerca să ocolească presa progresistă. Din aceste „semnale slabe“ se pot face, totuși, niște recomandări pentru decidenții români.
În primul rând, numirea celor trei generali de către Trump în posturi civile nu trebuie să fie un semnal că generalii din fosta Securitate trebuie să clameze poziții în Guvernul României. Dimpotrivă, trebuie analizat cum funcționează mecanismul de control civil în România după scandalul „Ghiță Gate“ și el trebuie perfecționat. Nu există nicio asemănare de anvergură între generalii de armată Flynn, Mattis, Kelly și generalii de Securitate Iulian Vlad sau Aurel Rogojan.
În al doilea rând, este nevoie de multă atenție la conexiunile informaționale. Este curios cum toată România a susținut-o simbolic pe Hillary Clinton și cum presa, analiștii sau politicienii s-au inspirat și se inspiră doar de la surse gen New York Times, Washington Post, Huffington Post, CNN sau The Guardian. Pare că nu a studiat nimeni mecanismul de comunicare prin social media și tweet-politics, folosit de echipa lui Donald Trump în câștigarea alegerilor.
În al treilea rând, se remarcă lipsa de substanță a Parteneriatului strategic româno-american, în sensul că s-au creat așteptări că americanii ne vor apăra, că nu trebuie să investim în autoapărare (cum au făcut polonezii, de exemplu). Asta ne slăbește puterea de negociere și de descurajare, dacă Trump decide, din motive de interes american, să facă pace cu rușii. Parteneriatul trebuie să treacă dincolo de trimiterea de trupe în Afganistan și de parteneriatul SRI-FBI, construind parteneriate pe orizontală, la nivel academic, neguvernamental sau de afaceri.
În ultimul rând, aș propune ca la „academiile de științe ale securității“ să se introducă cursuri de înțelegere a negocierii, pentru a-l înțelege pe Trump, și să se scoată cursurile de tip ideologic. Un prim test de înțelegere a direcției de politică globală va fi dat de către Trump și generalii săi imediat, la Davos sau la Conferința de la München. Acolo vom vedea cum vor fi tratate problemele globale fierbinți și care este viziunea Administrației Trump. Până atunci, cred că e bine să reamintim vorbele lui Nicolae Titulescu: „Pentru o bună politică externă, dați-mi o bună politică internă“.