De același autor
Cazul Bica arată încă o dată, dacă mai era nevoie, că promovarea în funcții publice, în special cele din justiție, trebuie să fie exclusiv rezultatul unui proces transparent, bazat pe criterii clare, și nu pe trocuri politice, indiferent de justificarea lor conjuncturală.
În noiembrie anul acesta, știrea arestării preventive a șefei Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT), Alina Bica, făcea înconjurul mapamondului. Procurorul general Tiberiu Nițu, cel propus în funcție, la fel ca și Bica, de către ministrul interimar al Justiției Victor Ponta la înțelegere cu Traian Băsescu, încerca să salveze situația, declarând că faptele de care este acuzată șefa DIICOT în fabulosul dosar al despăgubirilor ANRP nu au fost săvârșite în calitatea acesteia de procuror. Adică, explica Nițu, era mai puțin grav că șpăgile și traficul de influență erau făcute de un secretar de stat la justiție.
Documentul prezentat duminică de Robert Turcescu vorbește însă despre fapte de corupție pe care Alina Bica le-ar fi făcut chiar în timpul mandatului de șef al structurii antimafia. Acuzațiile sunt mult mai grave de data aceasta, iar încadrările pentru care s-a început urmărirea „in rem” (pe fapte, nu persoane) sunt de luare de mită, spălare de bani și favorizarea infractorului. Mai mult, este devoalată o întreagă rețea cu tentacule bine înfipte în lumea politică, de la Dragnea la Cocoș și Udrea.
Cu noile dezvăluiri venite de la DNA, Alina Bica intră, dacă acuzațiile se confirmă în instanță, în topul celor mai mari șpăgari, cu nimic mai prejos decât mafioții din politică sau lumea afacerilor: în dosarul despăgubirilor ANRP, ar fi primit 4.425 de metri pătrați în Snagov, prin intermediul fostei soții a lui Dorin Cocoș (Olguța Chiriac), și i s-ar fi promis 3,5 milioane de euro dacă reușea să-l scape pe Ioan Niculae de unul dintre dosarele sale. În cazul lui Niculae, spune documentul DNA, în afara mitei ar fi existat și promisiunea ca acesta, împreună cu vicepremierul Liviu Dragnea, să o ajute să promoveze în poziția de procuror general al României. În schimb, Bica încerca să-l protejeze pe Dragnea de procurori, intervenind pe lângă anchetatorul din cazul Niculae să oprească investigațiile pe care le derula în legătură cu utilizatorul unui număr de telefon aflat pe lista convorbirilor lui Niculae. Numărul cu pricina era, coincidență, chiar al vicepremierului Dragnea. Deocamdată nu au apărut interceptările, dar, cu certitudine, ar fi interesante din punct de vedere politic. Culmea ar fi ca Dragnea să cadă victimă propriei „reforme” în PSD, adică să fie obligat să părăsească Executivul și partidul, în situația în care va fi pus sub urmărire penală. Ponta, al doilea reformist de școală nouă, i-a sugerat voalat asta. Discuțiile din dosar s-au purtat în primăvara anului trecut, dar nu se precizează exact data, astfel încât nu se știe dacă au fost înaintea numirii lui Bica, în luna mai, la conducerea DIICOT. Dacă „negocierile” cu Dragnea s-au finalizat pentru poziția de șef al structurii antimafia, este posibil ca dosarul să cuprindă și alte nume politice, cel puțin la fel de interesante ca al lui Dragnea.
În vara aceasta, a devenit celebră o replică rostită la una dintre ultimele ședinte ale procesului privatizării frauduloase a ICA. Gheorghiță Mateuț, apărătorul lui Dan Voiculescu, întreabă disperat instanța: „Spuneți-mi ce să mai fac, nu știu ce să mai fac, îmi respingeți tot ca inadmisibil”. Răspunsul judecătoarei Camelia Bogdan, membră a completului de la Curtea de Apel București care l-a condamnat pe Voiculescu la 10 ani închisoare, a fost scurt: „Nu putem oferi asistență juridică avocaților”. Asta este ceea ce a făcut însă Alina Bica în mai multe cazuri cu infractorii. Culmea ironiei, dosarul lui Tender (RAFO - Carom), în care instanța ar trebui să se pronunțe pe 16 decembrie, a fost instrumentat chiar de Alina Bica, în anii 2005-2006. Este greu de explicat evoluția procurorului care a trimis în instanță un rechizitoriu, iar după opt ani ajunge să-l sfătuiască pe inculpat cum să se apere în fața magistraților și să anuleze probele din dosar. Această „consultanță” recompensată cu terenuri (potrivit ordonanței DNA) a fost acordată începând de anul trecut, adică în perioada în care Bica era șefa DIICOT.
Despre Alina Bica s-a spus mereu că este apropiată de PDL, că a ajuns la Parchetul General datorită relației de prietenie cu Elena Udrea. Iată, vedem acum că Bica era o transpartinică, nu ținea cont de coloratura politică atunci când era vorba de bani sau funcții. În fapt, halucinant în cazul Bica, dar nu numai, dacă este să ne amintim de dosarul judecătorului Mustață de la Înalta Curte, de cel al lui Florin Costiniu, soțul Vioricăi Costiniu, tot de la ÎCCJ, sau de șpăgăresele de la Curtea de Apel București, este nivelul la care poate ajunge corupția în justiție. Dacă, în ceea ce privește judecătorii, surpriza nu mai este chiar atât de mare, în privința procurorilor trebuie să recunoaștem că este primul caz la un astfel de nivel. Dosarele Alinei Bica instrumentate de procurorii anticorupție sunt o victorie amară pentru Laura Codruța Kövesi. Bica a fost înainte șefă de birou și apoi de secție, pe timpul Codruței Laura Kövesi. În 2009, Bica a devenit secretar de stat la Ministerul Justiției și a revenit la PÎCCJ în mai 2012.
Cazul Bica arată încă o dată, dacă mai era nevoie, că promovarea în funcții publice, în special cele din justiție, trebuie să fie exclusiv rezultatul unui proces transparent, bazat pe criterii clare, și nu pe trocuri politice, indiferent de justificarea lor conjuncturală.