De același autor
Este rezultatul alegerilor din SUA din 2016 în mâna minorităților hispanică şi afro-americană, care, la ultimele patru alegeri, s-au mobilizat proporțional mai masiv decât caucazienii?
Încă de la sfârșitul ultimului război mondial, una dintre temele majore care au făcut obiectul unor aprigi dezbateri între democrați și republicani au fost inegalitățile social-economice și politice, violențele rasiste, discriminările legale sau ilegale cărora le-au căzut victimă minoritățile. Drepturile civice, îngroparea definitivă a segregației și, mai nou, affirmative action (discriminare pozitivă) din universități și din administraţie au oferit un soclu solid jocului politic american. Și astăzi încă, după atâtea decenii, principiul egalității continuă să fie un cal de bătaie pentru adversarii politici. Întâmplător sau nu, în ultima vreme, afro-americani din clasele populare au alimentat în mod nefericit cronica relațiilor interetnice. Imaginile unor tineri negri neînarmați împușcați de polițiști albi, moartea în condiții suspecte într-o închisoare din Texas a unei tinere universitare de culoare arestată pentru o infracțiune minoră de circulație și manifestațiile de protest care au urmat au făcut înconjurul lumii. Masacrul de la Charleston, din iunie 2015, opera tânărului Dylann Roof, a reaprins flacăra supremaţiei albilor pe care mulți o credeau de mult stinsă.
Să fie oare vorba de o recrudescență a rasismului instituțional? Așa s-ar părea, după schimbările suferite în 2013, cu aprobarea Curții Supreme, dar fără controlul Washingtonului, de Voting Rights Act, acea lege care, din 1965, garanta accesul nediscriminatoriu la urne al alegătorilor afro-americani în statele din Sud și din Midwest. Modificările, care penalizează minoritățile etnice și „rasiale“, au avut consecințe asupra alegerilor intermediare (midterms) din noiembrie 2014.
Alegerea lui Obama a trezit mari – poate prea mari – așteptări cu privire la intrarea Statelor Unite într-o epocă „post-rasială“ în care inegalitățile și discriminările legate de origine ar fi tins spre zero. Numai că Obama nu a vrut să apară ca „președintele negrilor“, așa încât anumite politici ale sale destinate, cu precădere, părților defavorizate ale minorităților – reforma sănătății, dezvoltarea școlarizării precoce, proiectul de reforma legislației privitoare la imigrație etc. – au fost percepute ca timide și au rămas limitate ca efecte. Consecința? Dezamăgiți, la alegerile intermediare din 2014, alegătorii negri și foarte mulți hispanici nu au mers la vot, ceea ce le-a adus republicanilor mari victorii la Senat și în Legislativele locale.
Demografia, o provocare electorală
Conform datelor avansate de Brooking Institution, populația albă ai cărei strămoși sunt originari din Europa Occidentală îmbătrânește și lasă loc unei diversități demografice care câștigă teren nu doar în marile orașe, ci peste tot în țară: vârsta ei medie se situează la 43 de ani, față de 37,7 per ansamblul americanilor. La hispanici, ea este de 28,5. Între 2010 și 2014, țara a „pierdut“ 1,13 milioane de indivizi sub 20 de ani. Cifra este diferența între o scădere de 2,12 milioane la albi și o creștere de 990.000 la minoritari. În 47 de state din SUA, populația caucaziană a celor sub 20 de ani a scăzut. În 14 state, în care tinerii sunt mai numeroși decât în 2010, sporul provine din rândul minorităților. Tineretul se „colorează“ puternic prin valurile de imigrație succesive și prin metisaj. Deja, în 2014, în jur de 48% dintre persoanele sub 20 de ani erau produsul diversității etnice și „rasiale“. Cum procentul va atinge 52% în 2025 și 55% în 2035, este clar că nu se va mai putea vorbi de minorități. O realitate de care oamenii politici trebuie să țină seama, având în vedere că țara are nevoie de tineri pentru a face să meargă economia și pentru a finanța o parte din protecția socială. Părerea celor mai mulți observatori este că, dacă nu va ști să-și atragă voturile minorităților afro-americane, hispanice și asio-americane, niciun candidat nu are vreo șansă la prezidențialele din 2016. În orice ipoteză, schimbările demografice, care nu se vor lăsa așteptate, violențele și discriminările la adresa minorităților – din ce în ce mai apăsat denunțate în ultima vreme -, nevoia imperativă de o reformă substanțială a imigrației îi pune pe candidații la Casa Albă, indiferent de culoarea politică, în fața unei luări de atitudine lipsite de echivoc. Rămâne de văzut cum va fi ea primită de „bază“.
Diversitatea etnică, o evoluție ineluctabilă
Pe termen mediu, această evoluție demografică schimbă compoziția electoratului american: populația hispanică votantă este în creștere, în vreme ce electoratul caucazian regresează. Este adevărat că în 2016 el va mai reprezenta încă două treimi din votanți, dar cu mari diferențe teritoriale. Trasarea circumscripțiilor, care până acum îi favoriza pe conservatori în multe state din Sud, nu va mai produce aceleași efecte și îi va obliga pe candidați să-și schimbe strategiile electorale. Dacă în 2004 hispanicii l-au votat pe George W. Bush în proporţie de 40%, în 2008 ei l-au votat pe John Mc Cain în proporție de 31% și în 2012 pe Mitt Romney cu 27%. Dinamica votanților arată o îndepărtare crescândă a minorității hispanice față de republicani.
Strategia republicanilor şi agenda democraţilor
O întrebare majoră privește poziția republicanilor: vor rămâne ei pe linia ostilității deschise, asemenea mai multor pretendenți actuali la învestitura partidului, sau vor da semne că înțeleg aspirațiile alegătorilor proveniți din rândurile minorităților? Mai rămâne deschisă eventualitatea unui program color-blind care poate fi interpretat ca fiind favorabil albilor.
Periculoasă pentru republicani pare să fie incapacitatea a numeroși lideri de a conștientiza realitatea demografică și socială: ei creditează în continuare mitul unei Americi albe și protestante, în care trebuie menținute restricționarea accesului la avort, inegalitățile salariale între bărbați și femei etc. Problema republicanilor este să rămână credibili cu o bază radicală care, deja, nu concepe decât o opoziție frontală cu actualul președinte, cu un electorat care se reduce la scara țării și cu un nucleu dur constituit din ce în ce mai mult din albi din ce în ce mai bogați și din ce în ce mai puțin toleranți. În fața unei opinii publice tot mai sensibile la problemele discriminării minorităților după evenimentele de la Baltimore, Ferguson și Charleston, republicanii sunt conștienți că nu pot ocoli subiectul, dar, deocamdată, niciun pretendent republican nu a denunțat rasismul structural al societății americane, cu excepția lui Marco Rubio, el însuși emigrant de origine cubaneză, care a recunoscut că afro-americanii și hispanicii sunt tratați discriminatoriu de justiție și poliție. De la legalizarea progresivă a imigranților clandestini și până la linia dură care utilizează împotriva lor clasicul argument al securității personale și al protecției muncitorilor americani, evantaiul pozițiilor pretendenților la candidatură este larg. „Erupția“ Donald Trump - care i-a calificat pe mexicani de delicvenți și violatori –, cu discursul lui vitriolant rasist, a înfipt un spin în talpa republicanilor și le-a oferit democraților șansa de a-l taxa drept „adevărata față a Partidului Republican“!
Pretendenții la învestitura democrată au sezisat perfect că miza campaniei trebuie să fie pluralismul cultural, etnic și „rasial“. Hillary Clinton, favorita sondajelor, și-a ajustat tirul pe lupta contra discriminărilor – care vizează minoritățile etnice, „rasiale“, sexuale și femeile. Ea și-a însușit o teză care câștigă teren în Statele Unite: discriminările înseamnă „talente pierdute“ pentru națiune și pentru PIB-ul ei. Deși a fost interpelată de militanți negri, tineri în general, care pretind un proiect politic concret, în loc de denunțarea (neefectivă) a violențelor fizice și simbolice, Clinton a fost singura candidată democrată care s-a pronunțat clar în legătură cu violențele poliției împotriva afro-americanilor și a condițiilor condamnărilor lor în justiție.
Statele Unite se confruntă cu o criză identitară
Afro-americanii și hispanicii sunt tot mai vizibili în media și, de asemenea, tot mai numeroși în posturile de răspundere din lumea întreprinderilor. Până în 2040, hispanicii vor deveni principalul grup etnic. În țară, metisajul progresează, noile elite „se colorează“, revendicările în materie de emancipare și respectarea drepturilor capătă amploare. Pentru cei doi pretendenți la fotoliul de la Casa Albă, subiectele societății americane actuale se precipită pe agenda de lucru și cer răspunsuri neechivoce: șomajul, sănătatea, educația, lupta contra sărăciei, securitatea, toleranța culturală și religioasă. Cum să mulțumești masele, fără să nemulțumești electoratul tradițional? Negarea realității nu ține loc de proiect de țară. În disperare de cauză, unii dintre liderii republicani propun o întoarcere la ostilitatea anilor 1980, dacă nu 1960, împotriva negrilor și a hispanicilor.
Democraților, tineretul afro-american le va cere să țină promisiunile neținute de Obama în lupta contra discriminărilor „rasiale“. Și aceste așteptări înmulțite cu doi le vor îngreuna și mai mult sarcina.
Nu există îndoială că multe dintre subiectele de campanie interesează în cel mai înalt grad comunitățile hispanice și afro-americane – prin definiție mai fragile, mai defavorizate: șansele persoanelor cu o calificare precară, extinderea salariului minimal „la privat“, egalitatea de șanse în educație, reforma sistemului penal. Putem să ne întrebăm dacă rezultatul alegerilor din 2016 nu este în mâna acestor minorități care, la ultimele patru alegeri, s-au mobilizat proporțional mai masiv decât caucazienii.
Traducere și adaptare de LUMINIȚA BRĂILEANU după Politique Internationale, numărul 149, iarna 2015-2016.