De același autor
Mâncăm mult. Ne gândim prea puțin la cât de mult mâncăm. Între răsfăț culinar și foame aproape nu mai facem deosebirea. Gestul deschiderii ușii de frigider, pentru a vedea... ce mai e pe acolo, a devenit un automatism. Nesănătos, spun categoric medicii. Industria alimentară ne subjugă insidios, dându-ne impresia că belșugul supermarketurilor și arabescurile gastronomice din restaurante sunt un fel de puț fără fund. Dacă foametea cronică, istorică, din „depărtări“ precum Etiopia, Congo, Burundi, Haiti, India sau alte asemenea tărâmuri, e clasată undeva în cultura noastră generală, paradoxul înfometaților din sânul lumii dezvoltate e considerat cumva... neverosimil. Și deci ignorat cu nonșalanță. Întâlnirea cu un căutător prin gunoaie nu ne impresionează, nu avem timp de el. Grila rațională ne consolează imediat: are ce merită, nu e treaba mea. Unul dintre pilonii prosperității de tip occidental îl constituie fără doar și poate mâncarea. Mai frumos spus ar fi hrana, dar supraabundența orbitor ambalată de azi i-a răpit semnificația de rod - muncit, râvnit. Destrăbălarea alimentară generalizată în societatea de consum și conștientizată abia în ultimii ani arată că majoritarii (sătui până la a azvârli ce le prisosește) nu mai concep foamea. Ca și cum ar fi vorba de o maladie eradicată.
Dacă nu am avea memoria scurtă, noi, românii, nu ar trebui să ne situăm pe locul 10 al celor mai risipitoare țări din UE, cu o medie anuală pe cap de locuitor de 100 de kg de alimente în lada de gunoi. (Asta în condițiile în care ne situăm pe locul 80 mondial între țările cu populație care suferă de foame.) Lăsând la o parte restriștea de după război sau înfometarea programatică din închisorile comuniste, mai simplu este să ne referim la ultimul deceniu și jumătate al dictaturii ceaușiste. Eu țin minte. Din lipsă de altceva, în anii ’80, făceam supă (chioară) de ceapă, cu boabe de piper, foi de dafin și oțet. În Piața Unirii parcă văd tarabe întregi goale sau câte o grămadă de cartofi stricați. Nu aveam carne pe pile. Așa cum mulți alții nu aveau nici lapte praf pentru copii. Seara, după o zi de navetă chinuitoare, mama îmi prezenta aripioarele de pui la cuptor (pentru care stătuse la coadă și două ore), iar după ce s-a refugiat în străinătate deschideam cu prietenii coletele de la ea. Până și margarină îmi trimitea. Biscuiți, ciocolată, pateu, șuncă în cutie, alte conserve. Erau atunci o delectare nesperată. Nu pot spune că făceam foame - expresia ar fi lipsită de respect față de cei flămânziți deliberat în regimul represiv. Dar subiecții „alimentației raționale“ duceau lipsă cronică de produse elementare care azi ne fac să zâmbim. Nu însă pe toți! Printre noi, neștiuți sau disprețuiți, sunt încă numeroși cei care în plină idolatrie culinară de secol XXI resimt zilnic foamea. Statistici fiabile arată, de pildă, că 225.000 de copii din România merg sistematic la culcare flămânzi...
După ’90, salamul cu soia a scindat simbolic societatea în două: cei care au avut ce mânca și cei care nu au avut. Criteriul foamei, așadar (nu altul!), era exploatat ideologic pentru a departaja neocomuniștii de partidele tradiționale. Pe „ai noștri“ de „ai lor“. Maximă ipocrizie din partea noii puteri, căci „cartea neagră“ a mafiei alimentare bucureștene, intitulată Amintirile unui cafegiu, de Gheorghe Florescu, descrie cu lux de amănunte cum se găseau de toate pentru cei agreați de sistem. „Această cafea era însă destinată consumului Lumii Bune: întregul aparat de Partid și de Stat central, Securitatea, Miliția, Armata - care la nivel de conducere aveau propriile lor magazine, unde beneficiau nu numai de cafea naturală, ci și de multe alte produse confiscate din contrabanda tot mai agresivă. Ei erau Aleșii, iar populația «avea parte prin ei» de toate bunătățile. Așa spunea un banc, mereu amintit de marii actori care mă vizitau: că poporul mănâncă tot ce-i mai bun prin aleșii săi“ (p. 283). Efectele penuriei impuse de regimul comunist n-au întârziat să se arate după căderea lui, sub diverse forme. Pe de o parte, goana după „haleală“, vizibilă și azi în supermarketuri. Obsesia frigiderului arhiplin. Pe de alta, sincronizarea perfectă (demnă de o cauză mai bună) cu Europa, în ceea ce privește mâncatul - de la varietatea ofertei la raft, până la sofisticata gamă de restaurante, bistrouri, taverne, cofetării, negoțuri cu delicatese exotice. Și, nu în ultimul rând, efectul colateral al risipei. Pe cât de mult cheltuim pentru mâncare, pe atât de nepăsători aruncăm anual la coș aproape 2 milioane de tone de alimente, la nivel național. De unde atâta indolență? Probabil din lipsă de educație civică și religioasă, la un loc. Dar și din lipsă de memorie. Am uitat prea repede de unde am plecat...
Revenind. Peste tot în lumea dezvoltată a mileniului trei, supraabundența și foamea se învecinează vicios. Percepția greșită că belșugul comestibil e un sac fără fund favorizează indiferența față de ce se irosește, față de cei care nu au, dar și față de soarta rezervelor de hrană ale planetei pe termen lung. În absența lui Dumnezeu, idolatrizarea consumului a forțat omul prosper să poarte ochelari de cal. Din fericire, însă, el începe să realizeze că balanța s-a dezechilibrat urât de tot. Hedonistul homo occidentalis recunoaște încet-încet că foamea totuși există. Mai aproape sau mai departe de el. Mieux vaut tard que jamais! În urmă cu doar 6-7 ani, mă indigna faptul că supermarketurile sau restaurantele franceze nu aveau voie decât să arunce la ghenă surplusul de produse necomercializate. (Interese ascunse, extremism igienic, răsfăț deșănțat? Câte ceva din toate.) Ei bine, Franța este acum pionieră în domeniul legislației care interzice pubela pentru alimentele nevândute, obligând retaileri și restaurante să dirijeze surplusul către nevoiași, prin intermediul asociațiilor caritative. Marea Britanie se trezește și ea. Primăria Londrei lansa recent o campanie în parteneriat cu un ziar de mare tiraj, pentru cooptarea cât mai multor lanțuri alimentare în redistribuirea excedentului de produse către cei nu mai puțin de 400.000 locuitori ai metropolei care suferă cronic de insuficientă nutriție. Mânat de un elan demonstrativ, jurnalistul David Cohen de la Evening Standard a făcut experiența de a mânca timp de o săptămână cu fix 20 de lire – așa cum mulți concetățeni sunt obligați să facă mereu. La capătul testului autoimpus exclama: „foamea atacă întâi stomacul, iar apoi zgândăre creierul, până când, treptat, nu te mai poți gândi la altceva decât la mâncare“. Măcar din curiozitate ar fi util să încercăm experiența înfometării, pentru a înțelege mai bine ce simte acela căruia nu îi dăm de la masa noastră nici resturile. Și chiar dacă stângismul a anexat ideologic gândul creștinesc către semenul neîndestulat, asta să nu ne intimideze, ci să ne ancoreze mai puternic în logica de cristal a Evangheliei.
Cei care azi suntem aleșii soartei, consumând pe alese cam orice dorim, am putea observa mai atent felul cum mâncăm. Moral și biologic, deopotrivă. Cât, cum, când și ce îngurgităm. Pe masa de lucru a antropologiei culturale actuale capitolul alimentar e unul dintre cele mai stufoase, căci problematica s-a diversificat continuu. Între a mânca de foame și a mânca de poftă, societatea prezentului oscilează primejdios. Misterul hranei trebuie cumva redescoperit. Pentru mine, seria de tablouri astfel initulată a lui Bernea este un punct de plecare ideal.