De același autor
O mărturie cvasi-generalizată este aceea că timpul s-ar fi accelerat. Ziua pare din ce în ce mai neîncăpătoare pentru câte vrem să facem, iar noi suntem tot mai grăbiți să bifăm programările obligatorii de pe orarul unei săptămâni. Ne simțim adesea goniți de la spate (de cineva? de ceva?) și nu mai găsim răgaz pentru adevăr. Ce mai faci? a devenit o întrebare cu două tăișuri, mai ales în vremurile noastre supuse atâtor forme de cuantificare a existenței. În fața acestei interogații ne simțim datori să înșirăm imediat, pe un ton cât mai jovial, o listă considerabilă (dacă nu chiar invidiabilă) cu ceea ce am făcut. Dacă nu avem neapărat ceva spectaculos de menționat, rămânem cu un gust sălciu – oare chiar nu am făcut nimic special, interesant, despre care să afle și X? Am fost cumva prea banal? De altfel, formularea întrebării în română e cumva ambiguă, echivalentul în alte limbi fiind mai clar orientat către starea, situarea cuiva, pe această lume. În franceză, comment vas-tu?. În engleză, how are you?. În germană, wie gehts?. În italiană, come stai?. În grecește, pos eisai?. În portugheză, como sta?. În fond, ca să „facem bine“, nu este indispensabil să prezentăm o serie de făptuiri sau acțiuni, ci să știm, față către față cu noi înșine, că timpul hărăzit nu a trecut degeaba, iar noi - ca gâștele prin apa lui. Numai că accelerarea componentelor cotidianului (violent vizualizate pe fundal de Internet) nu prea mai îngăduie acel necesar respiro al reflecției. Cred că, și din acest punct de vedere, oazele anuale ale Sărbătorilor religioase (între care, pentru creștini, Învierea Mântuitorului este un summum) reprezintă ocazii privilegiate de a ne pune în balanță viața, an cu an. Bune prilejuri pentru un feedback existențial. Dinspre oaza anului trecut către cea prezentă, cum am îmbogățit tolba vieții noastre? Unii se vor uita în conturi, alții în CV-uri, alții în garaj, dar unii, din fericire, vor alege să privească în ei înșiși. În acest sens, e puțin probabil ca vreunul dintre noi să fie mulțumit constatând, de pildă, că a mai îmbătrânit o dată, identic cu el însuși. Stagnant.
Un concept irosit sau excesiv clișeizat este acela de formare continuă. În mediul antreprenorial-corporatist, toată ziua, bună ziua, se organizează stagii, mai mult sau mai puțin concludente, pentru participanți. În cazurile când, însă, asemenea forme de pedagogie neîntreruptă sunt corect folosite, ele își dovedesc rostul. Nicio activitate umană, intelectuală sau fizică, nu se poate lipsi, sub o formă sau alta, de igiena formării continue. Dacă, uneori, această grijă o au superiorii ierarhici, sarcina de a îmbunătăți mereu ceea ce producem ne revine fiecăruia în parte. Daimonul rafinării e vital. Știm pe pielea noastră că un medic bun este (și) un permanent învățăcel. Blazarea lui poate fi criminală. Un profesor competent rămâne, toată viața, și elevul altora, iar cine exercită această ocupație știe cât de mult și temeinic se învață, predând. Un jurnalist adevărat va ști că fiecare prestație media îi oferă posibilitatea să îndrepte ceea ce anterior nu a fost suficient de corect, clar, bine documentat sau exprimat. Completându-și permanent orizontul și evitând vedetizarea. Un muzician într-o orchestră (ca să mă refer la dimensiunea smerită a artei sonore) are și el posibilitatea, de la un concert sau de la un festival la altul, să-și cizeleze raportul cu partitura. Probabil însă că, la sportivi, nevoia de ameliorare consecventă este cea mai evidentă. Cu rezultate la vedere. Dispariția treptată a moralei din spatele izbânzii sportive face însă tot mai mult loc mistificării prin dopaj, anulând practic semnificația performanței. Probabil că unul dintre viciile societății actuale – competiția oarbă - își găsește în acest fenomen expresia metaforică.
Principiul formării continue poate întâmpina o răscruce. Dacă urcușul, întrecerea cu sine, ajunge pe coama golașă a unui munte unde ne trezim deodată singuri, stingheri sau înfricoșați (cum adesea se întâmplă!), înseamnă că pe undeva ceva a fost putred. Dorința autoperfecționării ne-a defazat, ne-a îndepărtat de propriul ei folos. Înstrăinându-ne de noi și de ceilalți. Există o tainică responsabilitate a omului, de a nu se văduvi pe sine însuși de sentimentul apartenenței la Ceva mai înalt. De a nu se erija într-un „automonument“. De aceea, dacă la răspântie vom privilegia aducerea aminte a celor „nevăzute“, teama și singurătatea ne vor părăsi ca prin minune, făcându-ne cu adevărat liberi. „Darurile sunt felurite, dar același Duh./ Și felurite slujiri, dar același Domn./ Și lucrurile sunt felurite dar este același Dumnezeu care lucrează în toate și în toți“ - ne asigură Sf. Apostol Pavel în Epistola I către Corinteni. De fapt, în acest orizont nuanțat prin credință, formarea continuă se convertește în ceva mult mai amplu, intitulat devenire. Acea formă a trăirii, scutită de angoasa unui terminus calp și încurajată pe calea revelației de fiecare zi. Sub veghea Celui care ne învață paradoxala frumusețe a limitei, suntem constant îndemnați să nu băltim - nici sufletește, nici trupește, nici intelectual. Să lucrăm ascendent, dar nu „carieristic“, în spiritul înmulțirii talantului, adică al recunoștinței pentru darul primit la sosirea pe lume, dar și al scuturării de egoism. Dacă la antipodul formării continue de tip secular se află plafonarea, plictisul sau depresia, devenirea are ca antiteză deznădejdea. Cea care, pentru creștin, nu e o simplă scădere sau patologie psihică, ci un păcat. „Omul faustic al căutărilor nelimitate nu află nicăieri punctul arhimedic. El e ca o plantă mutată din ghiveci în ghiveci și care nu poate prinde rădăcini“ - grăiește atât de subtil Alexandru Mironescu în Jurnalul său. Cu alte cuvinte, ceea ce realizăm fără a viza un scop superior, în cea de-a patra dimensiune, nu poate fi decât sterp sau vremelnic.
Unul dintre aspectele dramatice ale începutului de mileniu trei este, știm cu toții, desacralizarea lumii occidentale. Cea mai evoluată societate contemporană, motorul intelectual și tehnologic al planetei, civilizația general-râvnită, și-a marginalizat Creatorul! Din acest punct de vedere, de compătimit sunt în primul rând generațiile tinere. Noi, ceilalți, mai avem criterii, termeni de comparație, un bagaj spiritual mai mult sau mai puțin consistent, dar viabil. În schimb, e uimitor să realizăm că, în plină paradigmă sans frontières, tinerii noștri pornesc la drum... privați de libertate. De cealaltă libertate, cu adevărat dezmărginită, a credinței în Dumnezeu. Prin alerta formării continue post-postdoctorale, a bătăliei CV-urilor și joburilor, a raționalismului constrângător, spațiul lor de manevră se extinde ca pata de ulei pe orizontală și se reduce văzând cu ochii pe verticală. E un real prilej de suferință să constatăm că generațiile emergente rămân cumva... singure pe lume, atât timp cât mai nimeni și mai nimic nu le îndeamnă să acceseze (între atâtea dimensiuni posibile, mai mult sau mai puțin virtuale) tocmai dimensiunea salvatoare. Dătătoare de sens. Care le-ar oferi, de fapt, cea mai promițătoare gamă de certitudini. Dimpotrivă, aproape totul pare a le „interzice“ transcendentul. Adulții de mâine trebuie, cu atât mai mult, înțeleși și ajutați încă de azi, fiindcă viața lor nu e deloc ușoară. Îi catalogăm sumar - comozi, hedoniști, superficiali, inculți -, fără a ne gândi câte apasă pe fragezii lor umeri: de la presiunea sufocantă a informației în timp real, până la efortul originalității, într-un mediu planetar, culturalmente suprasaturat. Toate acestea, duse de niște „copii“ care nu știu sau nu concep să ceară ajutor divin. Cum să-i ridicăm din îngrădirile seculariste? Un răspuns exhaustiv înseamnă o amplă reflecție comună. Acum, pe loc, aici, cu inima încărcată de bucuria Învierii, nu pot spune decât: prin rugăciune neîncetată și nădejde sporită.