De același autor
Intrarea în circuitul public, în martie 2016, a Palatului Primăverii reflectă în mare măsură modul nostru de raportare la trecutul recent: decalat și parțial. După mai bine de 25 de ani de când reședința familiei conducătoare era invadată de mulțimea dornică să-și domine simbolic dominatorul, RAAPPS stabilește în sfârșit deschiderea oficială către public, ca „expoziție permanentă“. Se ridică, așadar, o întrebare legitimă: de ce abia acum? Explicația organizatorilor este aparent coerentă: lucrurile trebuiau lăsate să se așeze, să se decanteze, ca să le putem privi lucid etc.
Fără a nega necesitatea unei marje de siguranță, atât din punct de vedere istoriografic, cât și psihologic, nu putem să nu remarcăm că momentul ales pentru această inaugurare e viciat din mai multe puncte de vedere. Mă refer, în primul rând, la relativizarea epocii Ceaușescu în contextul analizei sistemului totalitar, care nu a făcut decât să se accentueze cu trecerea anilor. Dacă cercetarea represiunii de până în 1964 (ajutată fundamental de corpusul memorialistic al închisorilor) a făcut pași semnificativi, perioada de după 1965 nu doar că nu e suficient integrată analizei regimului ca ansamblu, dar este chiar privilegiată de prea multă tăcere, eschive juridice și complezență istoriografică. În acest sens, abandonarea (de facto) a dosarului Revoluției sau nefinalizarea unui caz precum cel al lui Gh. Ursu (ca să ne limităm la două exemple) sunt realități care intră în rezonanță cu tardiva condamnare a unor șefi de penitenciare din anii ‘50, ajunși la vârste care îi fac practic inapți de pedeapsă. Un alt aspect care pune în dubiu deschiderea spre public a locuinței lui Ceaușescu acum ține de evoluția capitalismului autohton. Azi, cartierul Primăverii a devenit un fel de emblemă a luxului de tip parvenit, extins la scară națională printre baroni și beizadele. Exploatarea imobiliară a zonei și sumele exorbitante investite constant, timp de peste 20 de ani, pentru atingerea celor mai înalte standarde ale confortului locativ fac, desigur, ca vila „clasicizantă“ a cuplului Ceaușescu să pară un biet copil rătăcit într-o junglă. Înclinându-i pe unii vizitatori să aprecieze... cât de modest trăia, în fond, dictatorul și făcându-i să uite că basculase de mult, cu noi cu tot, în megalomania Casei Poporului. Pentru a nu compromite totuși ocazia de a introduce pe harta Bucureștiului un loc al memoriei recente, evident că hotărâtoare devine paginarea respectivului demers.
Palatul Primăverii
În pofida unei reale curiozități, nu știu dacă m-aș fi grăbit să fac prea curând, pe cont propriu, turul Palatului Primăverii. Beneficiind însă de cooptarea într-o vizită organizată pentru un grup de cercetători ai INST, am putut constata (atât din ghidarea live, cât și din dosarul de presă pus la dispoziție) ceea ce mă interesa mai mult: spiritul prezentei „restituiri“. Din păcate, însă, caracterul tendențios al prezentării s-a făcut simțit de la început, fiind limpede că se dorește de-contextualizarea edificiului, prin punerea accentului pe calitățile artistico-profesionale naționale, care în anii ’60 făceau posibilă realizarea unei asemenea reședințe - comandate de Gheorghiu-Dej, dar locuite de urmașul său. Timp de aproximativ două ore, parcursul oferit de reprezentanții RAAPPS descrie cu lux de amănunte interioarele pe trei nivele, pomenindu-l pe N. Ceaușescu doar tangențial-idilic (mânca modest, era ordonat, dormea cu unul dintre câini în dormitor, folosea foarte rar sufrageria, piscina și crama aproape deloc) și omițând, în schimb, mențiunea că Palatul Primăverii s-a aflat ani la rând în centrul unei zone blindate. Înconjurat de străzi complet interzise accesului. Sau că majoritatea tablourilor de pe pereți proveneau direct din colecția MNAR.
Culmea discursului evanescent o reprezintă însă pliantul care descrie amănunțit „Expoziția permanentă Palatul Primăverii, fosta reședință a familiei Ceaușescu“. Negru pe alb, lucrurile iau aici o întorsătură cel puțin stranie. Habitatul celui mai egal dintre egali este prezentat exclusiv în jargonul sofisticat al expertului de artă care analizează un obiectiv de patrimoniu. După ce suntem familiarizați cu ansamblul clădirii, „care surprinde atât prin volumetrii echilibrate, cât și prin decorul interior luxos, confortabil, datorat arhitecților Robert Wolf și Agrippa Popescu“, intrăm în detalii: biroul lui Ceaușescu - mobilat în stil Renaștere - are pereții acoperiți „cu lambriuri, compuse din panouri decorate cu un rafinat arabesc sculptat în linii ondulate, lujeri și volute“; apartamentul lui Valentin - al cărui aspect mai luminos „este dat de tapetul parietal din mătase albă al camerei de zi ori de cel plușat, ocru-roz, al dormitorului, încadrate de lambriuri de lemn discret decorate, înălțate până la cornișă“; după livingul familiei, al cărui „șemineu din marmură albă e îndatorat stilistic Neo-Rococoului“, și sufrageria mobilată în stil Renaștere, care păstrează „același aer de reprezentare ca și restul interioarelor, în pofida faptului că familia Ceaușescu era cumpătată în luatul mesei“ (sic!), ajungem la etaj, în apartamentul lui Nicu - „format dintr-o cameră de lucru și un dormitor ale căror piese vădesc influența clasicismului englez, cu precădere dinspre stilurile Adam și Sheraton, dezvoltate în a doua jumătate a secolului XVIII și primele decenii ale secolului XIX“; și în cel al Zoiei, unde „componentele ornamentale ale garniturii de mobilier și ale panourilor capitonate cu mătase de Lyon anunță stilul Ludovic XVI“; urmează apartamentul comun al cuplului, „cu mobilier în stil baroc“, și spațiul „de zi“ a Elenei Ceaușescu, „unde se remarcă mai degrabă o adaptare a motivelor decorative antichizante la rigorile Louis XV“; apoi, crama în stil eclectic, sala de cinema Art Déco, grădina de iarnă și piscina cu mozaic monumental, grădina de vară etc. Ce să înțelegi, în fond, la capătul acestui turneu presărat cu numeroase surprize agreabile, de natură estetică? Am vizitat locuința unui șef de regim totalitar sau un monument de arhitectură? Discursul aplicat la ora de față merge mai curând spre a doua variantă. Doar că, în acest caz, Palatul Primăverii trebuia pus sub semnul arhitecților care au conceput un edificiu frumos, și nu al cuplului dictatorial care l-a locuit, în virtutea unei false calități de proprietar. De altfel, pentru a justifica rafinamentul ambianței (în raport cu ce se cam știe despre nivelul intelectual al familiei), ghidajul oficial menționează într-o frază că, aici, liderul nu a intervenit deloc - nici în construcție, nici în decorație. Precizarea confirmă ideea că iubitul Conducător nu a făcut, timp de un sfert de secol, decât să paraziteze modul de viață al unei categorii sociale înfierate de ideologia comunistă, trăind într-o casă care nu doar că nu îi aparținea, dar îi era fundamental străină. Autentica amprentă ceaușistă, opțiunile sale estetice, politice și culturale, știm bine, s-au concretizat în delirul de la Casa Poporului. În mod normal, „locul de memorie“ Palatul Primăverii ar trebui să includă o completă punere în context, fără de care decupajul ambiguu actual va genera o nouă formă de mistificare. Deocamdată, ceea ce prevalează e tocmai suprapunerea artificială între caracteristicile (nobile) ale reședinței și cele ale locatarilor, alimentându-se impresia că lifestyle-ul reconstituit astăzi ar fi corespuns, caracterial și cultural, familiei care îl adoptase.
Noaptea Muzeelor din acest an a readus în peisaj un ansamblu patrimonial aflat în sugestiv contrast cu Palatul Primăverii. Este vorba de Vila Minovici și de Muzeul de Artă Veche Apuseană ing. Dimitrie Furnică-Minovici. Redeschiderea pentru public, după restaurare, a acestui complex familial-cultural evocă în chip firesc vremea când societatea românească aflată în plin proces de modernizare începuse să-și dea măsura, prin destoinicii săi fii. Fără a luneca în nostalgii facile, nu putem să nu amintim că ilustra familie Minovici (care a dat doi mari medici, un notabil chimist și un important inginer de căi ferate) reprezintă acea Românie pe care comunismul o ataca frontal din prima clipă. Acea Românie așezată, ale cărei elite prelucraseră în doar câteva zeci de ani experiența occidentală, distilând valențele tradiționale în cel mai rafinat chip. Și, mai ales, punând umărul la edificarea unei societăți românești de nivel european. Dacă nomenklatura comunistă nu făcuse decât să confiște stilul de viață al detestatei burghezo-moșierimi, proclamându-se stăpână asupra unui patrimoniu de care nu o lega niciun merit real, familii precum cea a fraților Minovici ilustrează modul integrator în care abnegația profesională și dragostea pentru cultură se manifestau, într-o țară încă liberă. Iată de ce, în acest caz, jargonul specializat al prezentării își găsește din plin rostul, căci comanditarii celor două vile de la „bariera de nord a capitalei“ aleseseră, în cunoștință de cauză, câte o formulă bine argumentată: dr. Nicolae Minovici - vila în stil neo-românesc, potrivită pentru a adăposti renumita colecție de artă populară - , iar nepotul său, ing. Dumitru Furnică Minovici - clădirea în autentic stil Tudor, cu inserții de stil normand, destinată colecției de artă medievală europeană, închegată de pasionatul colecționar de-a lungul multor ani. Eventuala punere în circuit, într-o abordare comparativă și multidisciplinară, a unor obiective precum cele amintite ar putea face parte din strategia mai largă a unui muzeu național al comunismului. Trauma produsă de sistemul totalitar ar fi, astfel, înțeleasă și din perspectiva dramaticei metamorfoze a stilului de viață în societate.