De același autor
În loc să confunde trecutul cu normalitatea, nostalgicii epocii fără Internet ar face mai bine să accepte că niciun prezent nu e mai prejos decât altul și că revoluția digitală e fără întoarcere. Viitorul ei, în schimb, nu e străin de conștiința persoanelor care alcătuiesc comunitatea globală. A fiecăreia în parte.
Gama provocărilor generate de revoluția tehnologică a ultimilor 15 ani implică toate aspectele existenței contemporane, începând cu raportarea la timp și spațiu a trăitorului pe Internet, continuând cu gestionarea memoriei și ajungând la adaptarea cognitivă pe care noile mijloace o presupun. Pe fundalul acestei veritabile utopii, devenite, peste noapte, realitate, o problemă constantă o reprezintă tensiunea psiho-pedagogică între generația matură și cea tânără, de rezolvarea căreia depinde modul cum copiii viitorului vor face față provocărilor menționate. În acest moment al istoriei culturale occidentale, este la ordinea zilei nemulțumirea reciprocă între cei care au trăit marea tranziție spre informatizare ca adulți (adaptându-se din mers, cum și cât au vrut, noilor cerințe) și copiii sau nepoții lor, care au deschis ochii în fața calculatorului, ca instrument fundamental de joacă, de lucru și de comunicare. Mai ales cincuagenarii, sexagenarii și septuagenarii momentului (dar nu numai ei!) se regăsesc aliați într-o ofensivă critică permanentizată la adresa tinerilor, judecați din păcate sumar, cu riscul de a spori incomunicarea, care oricum desparte generațiile. Spre deosebire de alte schimbări majore de paradigmă din istoria culturală a umanității, Internetul excelează prin două aspecte: rapiditatea cu care s-a extins pe plan global și caracterul greu previzibil pe termen lung al raportului real / virtual. În aceste condiții, minima datorie a maturilor este să renunțe la clișeele reductive, încercând să închipuie cât mai nuanțat mizele profunde care intră în joc odată cu aprinderea magicului ecran...
Un lamento cvasigeneralizat în societatea actuală se edifică în jurul câtorva recurențe: tinerii de azi sunt superficiali, sedentari, caută totul pe Internet, nu-i mai dezlipești de placă, nu mai citesc, sunt comozi, vor totul de-a gata. Nimic bun! În acest context, reflecția regizorului de teatru Dinu Cernescu, reprodusă recent într-un cotidian central, sintetizează șocant seria denigratoare: „Mi-e frică de generația ieșită din împreunarea unui calculator cu o plasmă. Aștept ca normalul să devină din nou normal (...) Mi-e frică de borfașii culturali crescuți între un laptop și un iPod, știind doar ce e trendy să știe“. Formularea involuntar emblematică ilustrează nu doar limitele înțelegerii, ci și ale înțelepciunii celor pentru care normalitatea echivalează cu neschimbarea și pe care nostalgiile inutile îi împiedică să analizeze corespunzător pasionanta realitate în curs de coagulare. Ce anume revelează, așadar, la o privire mai atentă, raportul adolescentului actual cu dinamica „autostrăzii informaționale“ care i se deschide în față? Dincolo de tabloul (ce e drept, nespectaculos) al șederii cu orele în fața torentului de imagine și text, tânărul zilelor noastre este, de fapt, ținta unui multiplu asalt - mediatic, cultural, moral, chiar spiritual - pe care, cel mai adesea, e obligat să-l administreze singur; căci părinții se cam mulțumesc cu sermonări formale, iar profesorii se limitează la aspectele tehnice ale programelor de calculator, fără a genera un dialog real de natură epistemică. Mult invocata „superficialitate a cunoașterii pe Internet“ se nuanțează considerabil atunci când e pusă în oglinda dificultăților pe care le camuflează. Prima dintre acestea ar fi chiar abundența necuantificabilă și nefiltrată a informației în flux continuu, pe care mintea unui elev - să spunem - trebuie să o prelucreze, cum-necum. Chiar dacă îl interesează sau nu, chiar dacă are chef sau nu, el află în timp real ce se întâmplă în cam toate colțurile planetei (dezastre naturale, războaie, crize politice sau umanitare, schimbări climaterice, evenimente istorico-sociale sau fapte diverse). Această povară informațională constantă nu e chiar un moft. Dacă ne gândim că adolescenții de acum trei, patru decenii aveau un orizont al realității incomparabil mai redus, limitat la o zonă proximă oarecare, vom înțelege câte motive de confuzie, dezorientare sau chiar revoltă au zilnic copiii noștri, prima generație conectată la globalizare, obligată la un exercițiu constant de decantare a masei de informație. Putem spune sincer de câte ori pe săptămână îi ajutăm realmente pe copiii noștri „dependenți de Internet“ să înțeleagă cât mai just un eveniment din filmul accelerat (sau delirant) al lumii? Sau măcar să nu-l interpreteze greșit? Înclin să cred că nimeni, la acest capitol, nu ar fi de nota zece!
Pe fondul accesului... virtual la realitatea globală și pe lângă amalgamul aiuritor al celor două planuri, o altă sursă de tensiune pentru adolescenții postmoderni este concurența. Fie și ca stare de spirit, concurența planează asupra lor permanent, căci democratizarea exprimării online uniformizează, dar și alertează. Pot, oare, fi mai bun?! Are valoare punctul meu de vedere?! Cine stabilește diferența între mine și celălalt? Dar între bun-simț și trivialitate? Iată răscruci pe care, de altfel, nici adulții prezenți pe forumuri, site-uri sau rețele de socializare nu izbutesc să le rezolve satisfăcător. Și iar întreb: de câte ori stăm de vorbă cu elevii sau studenții, pentru a-i ghidona prin hățișul criteriilor, într-o eră în care, mai mult ca oricând, valoarea și impostura stau alături, nestingherite? Iată de ce nu e deloc prematur să imaginăm cât de greu le va fi copiilor de azi ca, mâine sau poimâine, să fie efectiv originali într-un demers creator sau academic, în condițiile în care o simplă căutare (un search) pe o temă anume dezvăluie în câteva secunde câți alții au avut deja aceeași idee sau aceeași intenție de abordare, până la noi sau concomitent cu noi. În același sens, posibilitatea confortabilă de a mima, copia sau chiar plagia face ca tinerii noștri să aibă nevoie, încă de pe băncile școlii, de caractere și standarde solide pentru a ști să evite furtul intelectual. În anii ‘60, ‘70, ‘80, când redactau lucrări de licență sau doctorat, părinții și bunicii lor aveau nevoie de luni întregi petrecute în bibliotecă pentru a acoperi (parțial!) bibliografia unui subiect, neajungând probabil niciodată să fie la curent în timp util cu numeroasele coincidențe de gândire de pe alte meridiane, dar și putând disimula cu ușurință un eventual plagiat. Azi, în schimb, totul e „instant“, iar bucuria momentană a originalității poate fi răsturnată de la o clipă la alta, printr-un simplu click. S-ar putea replica: nu e preocupată generația Internetului de asemenea probleme! Fals. Adolescentul educat și bine intenționat pe care îl propun ca subiect al prezentei reflecții nu e deloc insensibil la derapaje, chiar dacă, simțindu-se neînțeles sau judecat greșit, el nu comunică dilemele care îl macină.
Confirmarea acestei intuiții am avut-o întâmplător, citind o temă la engleză a fiului meu Ștefan, de nici 17 ani, care trebuia să compună un discurs liber pe tema legendară: „I Have a Dream“. Registrul grav m-a surprins: „Trăim într-o societate accelerată, prinși într-o infinită plasă a conexiunilor unde fiecare viață, fiecare individ, fiecare idee se leagă de o alta, iar astfel milioane de vieți interacționează zilnic din ce în ce mai intens... Trăim într-o lume liberă, în care orice individ are teoretic dreptul să spună, să gândească sau să facă ceea ce vrea și totuși suntem, laolaltă, orbiți de nesfârșitul torent al informației, care ne sufocă mintea și ne atrage viețile într-o imuabilă, insidioasă iluzionare. Lumea pe care o percepem nu e altceva decât o tragică mascaradă, o scenă unde mass-media și politica proiectează falsa imagine pe care vor să o vedem. Suntem prinși în capcana superficialității, a frivolității și a materialismului grobian. Credem doar ceea ce vedem și refuzăm să acceptăm că lumea noastră se cufundă tot mai mult în deznădejde, pe măsură ce mii de vieți nevinovate se pierd zilnic din cauza ignoranței noastre. Visez ca, într-o zi, omenirea să depășească handicapul sărăciei, să trăiască pașnic și armonios, astfel încât orice ființă umană să se bucure efectiv de darul libertății“. Cu siguranță, critica adolescentului S.B. la adresa lumii virtuale nu e singulară! Mulți asemenea lui, în scris sau în gând, trăiesc sub ochii noștri impasibili profunde momente de derută, pe care nu avem dreptul să le neglijăm. În loc să confunde trecutul cu normalitatea, nostalgicii epocii fără Internet ar face mai bine să accepte că niciun prezent nu e mai prejos decât altul și că revoluția digitală e fără întoarcere. Viitorul ei, în schimb, nu e străin de conștiința persoanelor care alcătuiesc comunitatea globală. A fiecăreia în parte. //