De același autor
Optăm zi de zi, ceas de ceas. Dis-de-dimineață, începând cu formula micului dejun și combinația vestimentară aleasă pentru a ieși din casă, ne aflăm pentru 24 de ore în fața unui șir de opțiuni. Pentru a economisi energie, nu dramatizăm, evident, fiecare moment când suntem în situația de a o lua pe o cale sau alta. Dar e un fapt că starea de răscruce e permanentă în viața noastră, conferindu-i misterul. Dacă nu am avea de ales și între ce alege, nu am avea nici de ce și nici cum trăi. Libertatea însăși ar fi lipsită de noimă. În funcție de palier, ne implicăm mai mult sau mai puțin în actul alegerii. Nivelul pragmatic pare cel mai simplu de gestionat, deși nu e întotdeauna așa, pentru că o opțiune „evidentă“ din punct de vedere practic nu e neapărat oportună pe un plan mai elevat: social, moral, spiritual. În principiu, cele mai dificile opțiuni sunt cele care implică termenul lung și foarte lung. Paradoxal, însă, tindem să nu punem lucrurile în această ecuație. Să renunțăm la viziune. Asemenea unor copii, timpul avut la dispoziție ne pare infinit, deci ne permitem să ne jucăm cu el de-a v-ați ascunselea, lăsând vigilența proiectului existențial să cadă în adormire.
Facultatea de a opta este un dat ontologic (indiferent că îi atribuim conștient această notă filosofică sau nu) deoarece suntem creați pentru a fi și a rămâne liberi. O alegere majoră se află, cum știm, la baza raportului cu Dumnezeu sau a absenței lui. În orice caz, această deschidere „optativă“ ar putea fi o permanentă sursă de bucurie, fiindcă, teoretic cel puțin, ne oferă ocazia de a ameliora, de a comite încă un pas către un țel. Din cauza vitezei, nu suntem întotdeauna conștienți nici când, nici că avem de optat. Uităm sau neglijăm că putem alege - un comportament, o atitudine, o exprimare, o faptă sau chiar o dorință. Trăim adesea cu impresia că nu am avut de ales, când, de fapt, sub o formă sau alta, mai mult sau mai puțin, avem întotdeauna această posibilitate la îndemână. Fie și ascunsă ochiului. Insesizabilă la prima vedere. Rețeaua complexă a opțiunilor de zi cu zi constituie în fond haina noastră socială și spirituală. Chiar materială. În toate ne oglindim. Dacă ne-am privi viața ca pe o sumă a opțiunilor proprii, am deveni cu siguranță mai sensibili la ideea unui bilanț din acest punct de vedere și am opera probabil mai grijuliu. Sub presiunea Veacului Grăbit, tot mai puțin ne preocupă memoria existenței noastre, dincolo de aceea strict culturală, de panteon, să-i zicem. De fapt, orice persoană, unică fiind, are toate motivele să prevadă „chipul“ trecerii sale pe pământ, neignorând pragul definitiv, când instrumentul alegerii dispare. Într-un asemenea tablou integral ar intra deopotrivă patrimoniul lăsat moștenire și emblema simbolică atașată lui. Ambele, ca roade ale opțiunilor de o viață, realizate prin efortul conjugat - intelectual, sufletesc și trupesc al fiecăruia. Orizontul în care ne situăm opțiunile face diferența. Atât timp cât suntem încă stăpâni pe vehicolul ființei noastre biologice, ne regăsim cotidian în fața unei game pestrițe: opțiuni cu efect imediat sau de perspectivă; opțiuni practice și spiritual-morale; opțiuni oportuniste sau judicioase; egoiste sau altruiste; personale sau colective; ample sau meschine. Peste toate, alegerea fundamentală privește cred situarea spirituală. În(tr-o) credință, în ateism, în agnosticism, în raționalism. În sacru sau în profan.
E întristătoare ideea multora că pentru creștin, bunăoară, nu prea rămâne nimic de ales. Totul fiind dat, dictat, preluat, propagat în virtutea... spiritului de turmă. E injustă ideea că el, creștinul, nu gândește, nu are păreri, nu își exercită inteligența și simțul critic. Premisa mi se pare cel puțin pripită. Chiar dacă uneori se ajunge la o asemenea stare nefastă de lucruri (din terțe motive), ea nu definește viața creștină, bazată pe aliajul unic între credință și libertate. Falsa opoziție între a crede și a gândi este instrumentul superficial la îndemâna celor pentru care religia nu e mai mult decât o formă de sclavie anacronică. Puțină atenție e însă suficientă pentru a înțelege specificul opțiunilor pe fundal spiritual creștin, situate în orizontul mântuirii, care interpelează continuu. Devenind o busolă. Opțiunea tip „mutare de șah“ (care anticipează, construiește în avans) îl face pe creștin să nu aleagă acum și aici ceva care nu concordă cu certitudinea sa că dimensiunea veșnică e o realitate, pe care credința i-o insuflă, dar i-o și explică. Implicit, îl face să pună preț pe deliberarea interioară, pe mecanica fină opțiunii tainice care, sub o aparență uneori laconică, poate avea efecte nebănuite. O simplă nuanță duhovnicească asumată într-un anume context poate reconfigura ceea ce, cu doar câteva clipe înainte, părea rătăcit în nonsens. Deraiat. Din acest punct de vedere, pentru omul religios în general, creștin în special, nu există opțiuni de mâna a doua, de lăsat la întâmplare, fiindcă nicio posibilă consecință nu este neglijabilă, atât timp cât e vorba de existența irepetabilă pe care o avem în dar. Mai mult, credinciosul creștin știe să nu dea uitării nimic, niciun păcat, reciclându-l prin căință și mărturisire. Pentru el, totul se transformă, nimic din memoria lăuntrică nu merge la gunoi, așa cum se întâmplă facil sub reflectoarele ordinii seculare. Cel care integrează „din toată inima, din tot sufletul și din tot cugetul“ oferta transcendentă este prin definiție mai atent, mai temeinic, mai conștient. Împlinirea către care creștinul tinde toată viața are la bază iubirea - ca poruncă, deziderat și criteriu. Din nou paradoxal, în perspectiva mântuirii, frica și iubirea merg de mână. Metafora turmei și a Păstorului, greșit citită uneori ca ascultare oarbă, decerebrată, ilustrează de fapt principiul iubirii, ca element fondator al relației biunivoce între Dumnezeu și om, dar și între Învățător și învățăcei.
Revenind la presupusa lipsă de alternativă a credinciosului supus, vezi Doamne, orbește, dogmelor: una este Adevărul în care el crede plenar, iar altceva este manifestarea liberă a discernământului său, având ca scop tocmai decantarea binelui de rău, protejarea și aprofundarea acestui Adevăr. Mulți spun că acela care crede în Dumnezeu își anulează dreptul de a judeca, de a critica. Nimic mai greșit. Îndemnul rămâne de a face acest lucru constructiv, în „duhul blândeții“. De altfel, Evanghelia ne îndeamnă, din plecare, la cea mai dificilă performanță - aceea de a ne privi critic în primul rând pe noi înșine, prin actul căinței. Opțiune care, sincer vorbind, în spațiul laico-civic, nu prea e luată în seamă. Prioritatea căinței nu are însă rolul de a anihila inteligența, ci de a încuraja justețea și smerenia. Este oricând dovedit că un decident din viața publică, un conducător cu viață spirituală autentică, punându-se pe sine în discuție înainte de orice, va avea o șansă în plus de a lua decizii spre binele comun. În vreme ce altul, rupt de această filieră de valori, riscă să fie imprevizibil sau nociv. Exemplele abundă. Criteriile creștine aplicate vieții publice se fac întotdeauna simțite, iar consecințele lor indirecte apar, culmea, și în plin secularism. Insist: doar când racordarea la aceste criterii nu e mistificată, mimată. Așa cum se mai întâmplă...
Ce facem atunci?! - se întreabă firesc o mlădiță care pot fi chiar eu, în fața unor situații tulburi din sânul Bisericii sale. Tăcem? Înghițim? Ne lăsăm împachetați în predici sau comunicate seci, fără drept la întrebări lămuritoare? Sau încercăm să interacționăm unii cu alții, pentru găsirea celui mai înțelept răspuns și a merge demn mai departe?
Personal, nu cred că monologul e soluția în Biserica lui Hristos. În schimb, sub dublul semn al comunicării în comuniune, lucrurile capătă alt contur. Pe această cale, ne vin în ajutor mari mărturisitori, precum Sfântul Varsanufie (sec. VI) care, într-una din Scrisorile duhovnicești, spune: „Nu putem să nu judecăm ca necuvenită fapta însăși care e necuvenită. Căci altfel cum putem scăpa de vătămarea pe care ne-o aduce ea? (...) Dar pe cel ce o săvârșește nu trebuie să îl osândim...“. Altfel spus de către Sfântul Siluan Athonitul (sec XX): „Duhul Sfânt învață sufletul să iubească pe vrășmași, să se roage pentru ei ca și ei să se mântuiască“, dar „dacă îi judecăm după faptele lor sunt vrednici de osândă“. (apud J.C. Larchet, Dumnezeu este iubire, Ed. Sofia, p. 67).
Delicata, cruciala frontieră între iubire și dreptate ne interpelează constant, sub mii de forme, în răscrucile noastre. Pe lângă rugăciune și studiu, efortul lăuntric este de real folos. În multe situații, o opțiune corectă ne poate ajuta să renaștem din propria cenușă.