De același autor
Pesimismul societății românești actuale, ca stare de spirit preponderentă, nu este un secret pentru nimeni. Nemulțumirea este o boală cronică, cel mai adesea justificată de cauze concrete. Atât de intensă pare a fi devenit această fațetă a psihologiei naționale, încât veștile bune, lucrurile îmbucurătoare care se (mai) ivesc riscă să fie privite cu scepticism sau cu ironie („apă de trandafiri, să-ți spun eu despre ce e vorba...“). Am pierdut în bună măsură inocența, bunul simț, normalitatea după care, mulți dintre noi, plângem ori de câte ori avem prilejul. Iarăși, nu e un secret pentru nimeni că, după orice voiaj în Occident, un minim beneficiu cu care ne întoarcem acasă este o anume privire firească asupra celor ce ne înconjoară, lipsită de stres. Un anume calm civic care, chiar dacă nu atinge mari adâncimi, dă echilibru. Simplul fapt că invocăm atât de frecvent normalitatea pierdută este un indiciu că suntem încă departe de ea. Dar de cine depinde să o regăsim?
Primul impuls ar fi să spunem – de clasa politică. Vârful piramidei. Aleșii neamului. „Dirijorii“ orchestrei naționale a societății. Realizând însă cât de greu este să fie degripate mecanismele politice încremenite în metehne obscure, speranțele privind asanarea stării noastre de spirit se îndreaptă spre categoria (largă) a mediatorilor. În cadrul căreia, jurnaliștii au o responsabilitate majoră. Sună banal, dar este zilnic evident că felul cum se formulează, se analizează, se ierarhizează (în mass-media) actualitatea nu doar generează efecte psiho-sociale, dar formatează mentalul colectiv, criteriile, discernământul. În fond, cultura clasei de mijloc (căci despre ea e vorba) are strânsă legătură cu liniile imprimate de prestația media – la noi, mai ales TV și ziare. Deși ar fi naiv să ne închipuim (ca și în cazul tagmei politice) că disfuncțiile se pot ameliora brusc, nu trebuie uitat că fiecare persoană de dincoace de tehnologia comunicațională este... un ins liber. Alegerea îi aparține. Conform propriei conștiințe procedează așa sau altfel. Se poate spune că idealizez: nu știe oricine că jurnalismul nostru este, covârșitor, supus altor interese decât cele ale binelui public?! Ba da, știm, dar preferăm să credem (și uneori) să constatăm că, dacă (și când) se vrea, se poate și altfel! Forța modelelor este indiscutabilă, iar efectul în lanț e posibil. Cât insistă însă școlile de jurnalism pe formarea deontologică? Pe educația morală a celor care vor avea „în mână“, sau la îndemână, materia primă a lumii în care trăim? Cum li se predă tinerilor... libertatea de expresie? În ce măsură sunt învățați, bunăoară, că decupajul editorial nu este la cheremul nimănui?
Spuneam că pesimismul predomină. Ne simțim prizonieri într-o lume discreționară, rămasă în urmă din punctul de vedere al funcționării instituțiilor democratice, chiar comparativ cu țări vecine, din blocul ex-sovietic. Dar, pe de altă parte, este vorba aici și de un reflex, un automatism, care ne împiedică să detașăm, obiectiv, eventuale semnale benefice. Un reflex al incredulității, dar și al indiferenței. Căci, altminteri, ar trebui să scanăm mai atent și trendurile pozitive implicate în acțiunea mediatoare din societate și care se cer susținute. O asemenea tendință privește lumea ONG-urilor. În 1989, o tristă realitate de care ne izbeam era absența practic totală a societății civile. Lucru explicabil prin izolarea noastră în teroarea dictaturii, dar și prin disprețul față de persoana umană, pe care comunismul aplicat l-a dus la ultima consecință. De aceea, explozia de inițiative și idei democratice care a urmat imediat după căderea vechiului regim, culminând cu Piața Universității, a fost asimilată unui soi de miracol, de revanșă istorică, izvor de speranță pentru viitor. Nu degeaba, manifestațiile nonstop, efervescența din „Zona zero a Capitalei“, au căpătat titulatura: Fenomenul Piața Universității. Pe cât de radicală a fost însă reprimarea mișcării civice din aprilie-iunie 1990, pe cât de sinistră mineriada care a anihilat-o, pe atât de grave s-au dovedit consecințele pe termen mediu și lung. Ani de-a rândul, procesul de coagulare a societății civile a stagnat sau s-a atomizat, paralizând nădejdea că se mai poate recupera ceva. Instalarea resemnării a dus, pe de o parte, la un inactivism social, la inerție, iar pe de alta, la manipularea formelor fără fond din această gamă, provenite din Occident. Să ne amintim că, cel puțin un deceniu și jumătate de atunci încolo, marea majoritate a ONG-urilor (care n-au întârziat să se înmulțească precum ciupercile) nu prea au fost altceva decât dispozitive de făcut sau spălat bani, platforme instrumentalizate de personaje suspecte, puse pe îmbogățire sau privilegii. Până foarte târziu, a persistat (și încă persistă!) o neîncredere de fond, dublată de suspiciunea potrivit căreia un ONG nu are cum să fie onest sau independent – din moment ce e atât de simplu să fie „manevrate“ componentele sale. De fapt, ceea ce încă rămâne greu de imaginat pentru mulți este că cineva poate activa sau acționa într-adevăr... dezinteresat. Mai precis, implicându-se într-o cauză, dincolo de sine însuși. Inclusiv ca voluntar. Rețeta mercantilă care a generat societatea românească de azi, pe ruinele vechiului sistem, contrazice întru totul cultura altruismului sau a interesului comun. Și o sabotează din plecare.
Pe acest fundal ostil de mentalitate (mai exact, în pofida lui), partea sănătoasă a societății, avantajată de interacțiunea noilor tehnologii, a făcut totuși pași semnificativi, conștientizând treptat rolul pe care îl poate avea, lucrurile pe care le poate schimba, solidarizarea pe care o poate genera, dincolo de limitele derizorii impuse de o clasă politică recalcitrantă la reformă. Cu alte cuvinte, societatea civilă inhibată de politicianismul agresiv se trezește din hibernare, pe zi ce trece. Un merit major din acest punct de vedere le revine acelor (nu foarte multe) ONG-uri care au dovedit, în timpuri grele, că e posibil să rămâi pe drumul ales și să-ți respecți convingerile. Câteva nume din această categorie merită citate, dacă n-ar fi decât pentru că longevitatea, consecvența în condiții grele de parcurs le-au legitimat: GDS (din 1989), Fundația Parada (din 1990); Asociația Pro Vita (din 1990); Asociația Salvați Copiii (din 1990), Fundația Sera România (din 1996); Fundația Sf. Irina (din 1998); Asociația Salvați Bucureștiul (din 2006) etc. Azi, numărul ONG-urilor în România este de ordinul miilor, fiind susținute, în proporție de peste 60%, prin voluntariat. Fără a cuantifica orbește (desigur, nu orice nou ONG este viabil), nu încape îndoială că asistăm la o mutație notabilă în mentalitatea noastră socială. Prin asumare și solidarizare. În mod semnificativ, schimbarea ilustrată de acest veritabil front civic al ultimilor aproximativ 10 ani contrastează cu nereformarea clasei politice, care încă nu digeră, ba chiar respinge, maturizarea (firească!) a societății civile. Cu toate acestea, Roșia Montană - 2013 și Colectiv - 2015 rămân două exemple emblematice pentru câștigul de cauză al celei din urmă. În același sens, o premieră absolută în privința raportului de forțe cetățean vs. establishment mediatico-politic se desfășoară sub ochii noștri în această perioadă, când (pentru întâia dată în istoria sa) Antena 3 e periculos contracarată de energiile societății civile consolidate. În fața căreia, cel mai probabil, va pierde bătălia. Desigur, însă, constatările îmbucurătoare privind dinamizarea opiniei publice românești (sub varii forme) nu echivalează cu un așa-numit cult nediscriminatoriu al ONG-urilor, invocat de unii. Chiar dacă tot mai multe dintre acestea se dovedesc fiabile și utile în numeroase domenii, nu a dispărut din păcate tentația de tristă amintire a manipulării lor. Exemplul celor doi deputați veterani ai Parlamentului României, care nu s-au jenat, sub nasul nostru, să recurgă la manevre înjositoare, pentru a deturna milioane de euro din fonduri europene, destinate minorității ai cărei aleși sunt de mulți ani, dovedește, o dată în plus, că asanarea și reașezarea comportamentului public ar fi cazul să înceapă din zona rarefiată, amețitoare, a puterii. În acest scop, justiția, legislația coerentă, vigilența civică și jurnalismul onest rămân instrumentele-cheie ale unei comunități în proces de redefinire a identității.
Pentru a converti sau măcar a nuanța pesimismul cronic al lumii actuale, generațiile tinere vor trebui să țină capul sus, folosind libertatea de acțiune și de expresie - cu discernământ și curaj deopotrivă. Pe această cale deschisă, instituții fundamentale precum Biserica Ortodoxă ar putea exercita un rol formator interesant, cu condiția ca ea însăși să înțeleagă și să încurajeze rostul demnității civice, într-o lume tot mai greu încercată.