De același autor
Actualele alegeri prezidențiale, dincolo de coordonata politică, reașază definitiv societatea românească, iar această Românie reală, țâșnită precum lava unui vulcan pe străzile sau în piețele marilor orașe, anunță o mutație structurală, așteptată de mult.
În toamna lui 2013, demonstrațiile masive împotriva exploatării aurifere de la Roșia Montană, organizate în toată țara săptămâni la rând, dezvăluiau o realitate nebănuită. Și anume, constituirea, în umbra statu-quo-ului neonomenklaturist, a unei societăți civile demne de acest nume, alcătuită din persoane născute sau maturizate după căderea comunismului. În (prea) puținele ocazii când reprezentanții protestatarilor au fost chemați la unele televiziuni pentru a-și expune punctul de vedere ecologist și patrimonial, ei au uimit prin coerență și prospețime - două calități neobișnuite în viața noastră publică. Catalogate sumar de unii sceptici drept masă de manevră acționată ocult, mulțimile de tineri dezinhibați au perseverat în charismaticele lor marșuri, șezători sau turnee pe bicicletă, până când parlamentul renunța, practic, la adoptarea legii amintite. Consecința directă fiind însăși pledoaria pentru dezvoltarea durabilă a Roșiei Montane care, de atunci încoace, câștigă tot mai mult teren.
La un an după acel risorgimento al conștiinței civice (anesteziată după mineriada din iunie ’90), manifestațiile de dinaintea și de după cel de-al doilea tur de scrutin al prezidențialelor 2014 nu mai puteau fi puse, bineînțeles, în dubiu. Deși persoanele participante au reprezentat preponderent aceeași categorie socio-profesională și de vârstă, nimeni nu s-a întrebat, precum toamna trecută: „cine sunt ăștia? de unde au apărut? ce interese camuflează?“. Amploarea participării la vot, calitatea urbană și coerența protestelor de stradă confirmă ceea ce acum un an se prefigura: apariția unei noi realități psihosociale în România, dincoace și dincolo de granițele ei fizice. Iar pe măsură ce timpul va trece, această societate civilă regenerată va deveni interlocutorul tot mai activ al unei clase politice obligate, la rândul ei, să-și amelioreze simțitor atât comportamentul, cât și competența.
Nu greșim spunând că actualele alegeri prezidențiale, dincolo de coordonata politică, reașază definitiv societatea românească, iar această Românie reală, țâșnită precum lava unui vulcan pe străzile sau în piețele marilor orașe, anunță o mutație structurală, așteptată de mult. Dacă acest lucru pare limpede, să nu uităm, pe de altă parte, că și România învinsă la vot, masa critică manipulată de politruci cot la cot cu mercenarii din presă (și disprețuită de noi pentru slăbiciunea în fața pomenilor electorale), este la fel de reală. Inconturnabilă, de altfel, în orice proiect de țară judicios. Dacă societatea civilă revigorată de generația smart ne dă speranțe pentru viitor și motivație în proiectele noastre, ar fi o eroare să „clasăm definitiv“ cazul acelei Românii pe care establishmentul politico-mediatic n-a dorit, de fapt, niciodată să o scoată din beznă. Cu cât noul început care se anunță este mai întremător pentru cei educați, citiți, conectați, plimbați, cu atât mai stringent se pune problema României ținute la izolare. Fără canalizare. Fără apă curentă. Cu noroiul până la glezne. Analfabetă funcțional sau total, eliminată sistematic din prim-planul discursului public. Una dintre schimbările fundamentale de viziune politică ar fi tratarea cu respect programatic a comunităților, așezărilor, zonelor anexate de baronii locali sau naționali, în cinica lor strategie, timp de un sfert de veac; scoaterea din promiscuitate a milioane de români (aproximativ 50% din populația țării, conform IPP!) care încă au toaleta în curte și iau apa din puț; atragerea lor spre o condiție socială demnă. Vocea acelei Românii nu se va face auzită nici pe străzi, nici pe Facebook, dar generația cool trebuie să-i cunoască realitatea apăsătoare.
Victoria din 16 noiembrie 2014 este, înainte de orice, izbânda noii clase sociale care a germinat în cei 25 de ani de la revoluție. Acest proces ar fi fost însă cu neputință în absența mult invocatei diaspora - care, contra curentului, a devenit treptat un veritabil motor al schimbării de mentalitate. Stigmatizarea ei ideologică nu e doar un anacronism, ci și o formă de ignoranță. De origine antică, cuvântul grecesc diaspeiro înseamnă a disemina. Termenul denumește un fenomen multimilenar, bazat pe continuitate spornică, nicidecum pe ruputură. Iar în accepțiunea modernă, diaspora a devenit un apanaj al democrației. Fapt care, în contextul globalizării, nu poate decât încuraja.