De același autor
Legătura preistorică om-câine ne duce la constatarea că viața unuia o oglindește pe a celuilalt. Altfel spus: cum e omul așa e câinele; implicit, cum e comunitatea umană așa sunt câinii ei... vagabonzi. Deruta societății românești în fața invaziei patrupedelor fără căpătâi, de peste trei decenii încoace, ilustrează lipsa generalizată de criterii.
Fabuliștii din toate timpurile au demonstrat că regnul animal oferă o gamă completă de analogii cu societatea umană. Asociind necuvântătoarelor diverse caracteristici omenești, ei ne oferă, de-a lungul epocilor, sub formă ludică, o oglindire plină de tâlc. În același timp însă, caracterul moralizator al fabulei a clișeizat, de fapt, universul atât de misterios al „celor care nu cuvântă“ - câinele fiind una dintre cele mai dezavantajate creaturi, în această privință. Din fericire, prietenia de peste zece mii de ani între homo sapiens și canis familiaris a lăsat urme indelebile în atâtea alte zone ale creației și civilizației, încât minunatele povești sau amintiri cu și despre câini din istoria omenirii ar umple o enciclopedie în milioane de tomuri. Oricare dintre noi poate găsi în muzeul său imaginar cel puțin câteva personaje canine de renume universal - fictive sau reale. De la Argos, fidelul prieten al lui Odiseu, până la Toto, Colț Alb, Patrocle, Pluto sau Comisarul Rex, putem desfășura o veritabilă mitologie imaginară. Așa cum câini reali și-au câștigat o binemeritată faimă, prin exemplara legătură cu stăpâni ca Schopenhauer, Freud, Roosevelt; sau, pur și simplu, printr-un comportament impresionant - precum al celebrului Bobby, căruia scoțienii i-au făcut statuie în fața cimitirului Greyfriars din Edinburgh, unde timp de 14 ani păzise, nedezlipit, mormântul stăpânului său... Într-o asemenea tipologie care se poate dezvolta pe zeci de pagini, maidanezul ocupă un loc aparte. Ca subspecie canină de „origine abandonată“, această categorie nu poate sub nicio formă fi ruptă de clasa ultraomologată, în virtutea mileniilor, a lui canis familiaris. Mai ales că „vagabondul“, „le chien errant“, implică o contradicție în termeni; pe de o parte, fiindcă nu există animal mai dependent de relația cu omul, iar pe de alta, pentru că nu se poate imagina o întâlnire mai bogată în surprize afective decât aceea dintre un maidanez adoptat și salvatorul său. Este așadar evidentă premisa că acei câini bezmetici de care ne împiedicăm la tot pasul, iarnă-vară, sunt de fapt ființe în căutare cronică de stăpân. Zeița lor, dacă ar fi să imaginăm așa ceva, ar trebui să fie cățelușa Laika, culeasă de pe străzile Moscovei în 1957, intens antrenată și propulsată în spațiu, pentru a se testa în premieră efectele mediului cosmic asupra organismelor vii. Martirizată de această experiență extremă, monumentul care i-a fost dedicat este și azi simbolul devotamentului absolut al unui necuvântător față de om.
Fie că suntem sau nu posesori ai unui câine de companie, de pază, de competiție, de vânătoare, polițist, ciobănesc sau pentru orbi, ubicuitatea acestor viețuitoare în existența și cultura noastră ne obligă să reflectăm asupra condiției lor ca specie, iar un pas esențial pe această cale este a nu-i segrega pe maidanezi. Legătura preistorică om-câine ne duce la constatarea că viața unuia o oglindește pe a celuilalt. Altfel spus: cum e omul așa e câinele; implicit, cum e comunitatea umană așa sunt câinii ei... vagabonzi. Deruta societății românești în fața invaziei patrupedelor fără căpătâi, de peste trei decenii încoace, ilustrează lipsa generalizată de criterii. Ba îi iubim, ba îi urâm. Ba îi hrănim pe la colțuri sau îi luăm în casă, ba îi lăsăm în arcanul hingherilor. Ba ne văităm că ne mușcă, ba plângem după ei, când dispar din cartier. În absența unei minime strategii armonizate a primăriei și a societății civile inteligente, ne fagocităm unii pe alții în proteste, ignorând esențialul: câinii rătăcitori sunt produsul conjugat al lipsei de spirit gospodăresc, de informare, dar și de milă. Faptul că situația lor nu s-a ameliorat de-a lungul anilor practic deloc denotă indiferența majorității dintre noi, dublată de „incultura“ față de comportamentul acestor rude sărace ale exemplarelor de rasă, răzgâiate în apartament. Altminteri am înțelege că orice maidanez este, la bază, un disperat căutător de fidelitate... Și că manifestarea violentă este, de cele mai multe ori, un reflex defensiv față de ostracizarea sau maltratarea fixate deja în ereditatea lor.
Pe acest fundal atât de instabil deopotrivă moral și științific, legea euthanasierii câinilor, recent adoptată la noi, stipulează practic uciderea în masă. Indiferent de gradul în care va fi pusă în aplicare, ea îngăduie un tip de exces care nici în țările avangardiste din punct de vedere bioetic nu a fost până în prezent comis. Este vorba de a putea omorî premeditat o categorie de ființe, doar pentru că există. Pentru a le face să dispară. Nu fiindcă sunt bolnave terminal sau prezintă pericol de epidemie. Pur și simplu pentru că sunt prea numeroase și uneori mușcă. Prevederea potrivit căreia animalele capturate și neadoptate într-un termen minim pot fi anihilate nu reprezintă altceva decât varianta necuvântătoare a soluției finale din lagărele de sumbră amintire, unde rasa non grata era eliminată fizic. Apropierea nu e decât aparent forțată, căci principiul în ambele cazuri este cam același. Oricât de controversată și contestabilă, euthanasierea „privată“ rămâne măcar un gest punctual, asumat ca atare și legat de un anumit context - indiferent că e vorba de o persoană sau de stăpânul unui animal bolnav. Când însă o lege ia în vizor existența unei întregi categorii de ființe, se creează un precedent alunecos – care poate oricând degenera, îmbolnăvind conștiințele.
Deși logica exterminării este cea mai înjositoare, atât pentru victime cât și pentru călăi, se va obiecta: „Bine, bine, dar cum rămâne cu oamenii agresați sau chiar uciși de câini? Ce e mai de preț, viața bipedului sau a patrupedului?“. Primul răspuns ne obligă să recunoaștem faptul (cercetat de etologi) că înhăitarea și agresivitatea câinilor nu sunt decât efectul răului tratament aplicat în amonte, de către oameni, ba chiar al cruzimii la care adesea sunt supuși. Având înscrisă în harta genetică nevoia de a aparține unui stăpân și de a-l sluji, câinii vagabonzi se automutilează în singurătate - uneori, în mod paradoxal, chiar pe seama noastră. Cea de-a doua obiecție reprezintă o falsă problemă. Toate formele de viață au valoarea lor inalienabilă, căci numai împreună ele compun armonia lumii. Este elocvent în acest sens faptul că asceții, adică oamenii cei mai apropiați de perfecțiune, nu se află niciodată în dezacord cu celelate regnuri, dimpotrivă, conviețuiesc cu toate animalele, îmblânzindu-le chiar pe cele sălbatice și, cel mai adesea, neconsumând carne. (În memoriile sale de detenție, Aspazia Oțel Petrescu evocă miraculoasa domolire, sub puterea rugăciunii, a șobolanilor flămânzi dintr-o încăpere închisă unde fusese intenționat aruncată; așa cum proorocul vechitestamentar Daniel neutraliza leii înfometați puși să-l sfâșie, tot prin lucrarea nevăzută a credinței.) Pe de altă parte, sigur că omul reprezintă încununarea Creației. Sau a Evoluției, pentru cine preferă. Dacă însă punem viața umană mai presus de toate, nu ar trebui cumva să fim mai atenți la datele ei esențiale, descurajând, de pildă (și nu neapărat prin lege!), zecile de mii de avorturi care situează anual România pe unul dintre primele locuri în Europa la acest capitol?... Demnitatea vieții umane în raport cu agresiunea canină rămâne desigur o problemă de rezolvat, dar nu favorizând crima. Dacă uciderea în masă preconizată acum ar fi fost preîntâmpinată de sterilizarea în masă, sau de adopția în masă de-a lungul anilor trecuți, probabil că situația ar fi fost diferită. Cercul vicios e însă întotdeauna perfect: lanțul inacțiunii, al incompetenței și al corupției au condus, în mod fatal, la soluția cea mai crudă și totodată cea mai lașă. În bine cunoscuta carte Cele opt păcate ale omenirii civilizate (Humanitas, 2011), savantul-filosof Konrad Lorenz ne pune în fața unei reflecții utile. Identificând printre viciile societății moderne „suprapopularea“, „intoleranța la neplăcere“ sau „fenomenul creșterii infantilității“, el pune lumea noastră sub semnul „pustiirii spațiului vital“. O pustiire bineînțeles metaforică, morală, în care oamenii „suferă o atrofiere a simțurilor etice și estetice, aceste simțuri fiind strâns legate între ele“. Oportună platformă de autoanaliză.
Studii etologice au determinat existența la câini a unui sindrom, numit „anxietatea separării“. Dincolo de granița dintre Lăbuș-de-casă și Lăbuș-de-stradă, nu trebuie să uităm că uciderea oricât de „blândă“ exacerbează sindromul despărțirii, necruțător pentru canis lupus familiaris; producându-i o suferință care, auzită, ne-ar cutremura, dar pe care preistoricul companion al umanității o suportă tăcând. Pe termen lung, în schimb, acea tăcere generează nebănuite, asurzitoare ecouri în conștiințele participanților la un act doar aparent igienic. //