Doi ani de tăcere de la dispariţia contractului Bechtel

Melania Cincea 11.08.2015
SHARE 7

Doi ani s-au împlinit zilele acestea de la dispariţia contractului original încheiat între compania americană Bechtel şi statul român. Şi tot doi ani de când Parchetul General a fost sesizat, fără niciun efect, despre dispariţia acestuia. Vorbim despre un contract încheiat de Guvernul Năstase, în 2003, fără licitaţie, secretizat, fără ca vreun oficial guvernamental să justifice pertinent decizia de secretizare a acestuia.

 

Era început de august 2013 când, după ce voci din opoziţie ceruseră public de­se­cre­ti­zarea contractului Bechtel – operaţiune care nu se putea face în lipsa originalului –, Dan Şo­va, pe atunci ministru al Marilor Proiecte, anunţa se­nin că nu mai e de găsit ori­ginalul acestui document. De­şi era uşor, dacă nu să i se ia urma, măcar să se ajungă ra­pid la persoana care a scurt­circuitat traseul acestui act. Întrucât, potrivit art. 10 din Legea 182/2002, privind pro­tecţia informaţiilor clasificate, instituţiile care deţin sau utilizează informaţii clasificate sunt obligate să ţină un registru de evidenţă a autorizaţiilor acordate personalului – şi asta, sub semnatură.

 

Au urmat zile de adâncă tăcere oficială. Mi­nistrul interimar al Transporturilor, Victor Pon­ta – care îl înlocuia în funcţie Relu Fenechiu, condamnat în primă instanţă la închisoare –, tăcea, în concediu fiind. Nu se deranjase, în­să, nici vreun secretar de stat din minister să facă declaraţii, deşi era vorba despre dispariţia unui act se­cret de stat. Parchetul Ge­ne­ral nu dădea nici el semne că ar fi interesat să se auto­se­si­zeze. Reapăruse în lumina re­flectoarelor, nu mult după anun­ţul iniţial, tot Dan Şova, un apropiat al premierului Victor Ponta, declarând in­ge­nuu: „Nu am reuşit la Minis­terul Transporturilor să se găsească varianta originală a contractului semnat“.

 

A fost necesar ca Parchetul General să fie se­sizat pentru a se urni. Una dintre sesizări venind de la Anca Boagiu, fost ministru al Trans­porturilor, care a şi indicat public locul în care fusese ţinut acest document: „Con­tractul original Bechtel este la Serviciul Pro­bleme Speciale, etaj 2, camera 58“. Se pare că nu a identificat nimeni nici măcar camera 58, pentru că ancheta nu numai că bate pa­sul pe loc, dar e şi aruncată de la o instituţie la alta. După doi ani, nu s-a reuşit nici iden­tificarea unui nume care să fie cercetat.

 

Tergiversarea acestui dosar trădează ori ne­profesionalism, ori strategie de protejare a ce­lor responsabili de semnarea acestui contract păgubos pentru statul român – a costat în jur de 1,5 miliarde de euro, adică peste 60% din valoarea totală a contractului, deşi exe­cu­tan­tul, Bechtel, nu făcuse nici un sfert din auto­strada Braşov-Cluj-Borş, la care se angajase. Apoi, să nu uităm că, în 2003, nu a dat ni­meni explicaţii pertinente în legătură cu de­cizia de secretizare a acestui contract. Ceea ce poate însemna o încercare de a masca gra­ba cu care a fost promovată legislația afe­rentă, poate însemna lipsa unei negocieri rea­le a contractului sau poate echivala cu în­cer­carea de a ţine departe de ochii lumii ac­ţiunea Guvernului Năstase, care a promovat și aprobat o formă de contract conținând clau­ze nearmonizate cu legislația românească şi care stabileau obligații și responsabilități dis­proporționate pentru statul român. În plus, presa vremii scria despre existenţa unor con­sistente contracte de consultanţă juridică, sem­nate de firma de avocatură Şova, şi de niş­te comisioane pe măsură.

 

Deci, neprofesionalism sau strategie de pro­te­jare a celor responsabili de semnarea unui con­tract păgubos pentru statul român? Poate la această întrebare va răspunde public pro­curorul general al României, Tiberiu Niţu, un apropiat, şi el, al premierului Victor Ponta. În toamna lui 2013, Parchetul General, pe care îl conduce, a făcut primul pas spre tergi­ver­sa­rea anchetei, declinându-şi competenţa – dar refuzând să comunice, întrebat fiind, motivele acestei declinări de competenţă – în favoarea unui banal parchet de sector, care, se pare, şi-a declinat competenţa la un alt parchet de sector care, la rându-i, a trimis dosarul la o in­signifiantă secţie de poliţie. În condiţiile în care, pentru a investiga cazuri ce privesc acte secret de stat, e necesar certificatul ORNISS. Care nu se emite la simpli agenţi de poliţie.

 

Pâ­nă acum, indiciile duc spre ipoteza că ter­giversarea acestei anchete care vizează dis­pa­riţia unui document secretizat pare să aibă ca scop împiedicarea desecretizării acestui act. Şi asta pentru a nu se ajunge la motivele re­a­le ale secretizării sale şi la cei care au luat această decizie.

Comentarii 7

radu pasa - 08-17-2015

Dece nu se autosesizeaza DNA-ul?

Răspunde

BASCA - 08-14-2015

Gura lumii spune ca acest contract e un pret pentru intrarea in NATO si UE.E revoltator sa auzi ca un asemenea contract de asa amploare a disparut pur si simplu,e cusut cu ata alba si sigur se va lasa cu inchisoare pentru unii tainuitori.Cand Bechtel construia autostrazi prin munti,la noi nici combina nu treiera pe camp, se folosea tot secera.Sigur la noi a lucrat o clona.Cum de nu le-a fost rusine americanilor sa incaseseze asa banet de la niste amarati ca noi facand mai nimic,asta ma mira adanc,cum de nu le-a fost rusine?!

Răspunde

Dan Plesoianu - 08-14-2015

Pai de ce nu se incepe cu inceputul ? De ce nu este trasa la raspundere persoana care era numita sa aiba grija de acele dosare, cea care avea cheia de la camera 58 ? aceasta persoana trebuie, in primul rind, data afara din serviciu, si reclamata penal... Poate atunci se da si de urma dosarului respectiv...

Răspunde

Melania Cincea - 08-12-2015

D-le Mardare, dvs porniţi de la o ipoteza: ce-ar fi fost daca? Problema e alta: disparitia contractului original. O stare de fapt palpabila. Observ, insa, ca deranjeaza subiectul...

Răspunde

romulus - 08-12-2015

Sunt de parere ca trebuie trasi de maneca atat Nasstase cat si cei din guvernul sau de catre Procuratura iar in cazul in care nu raspund,sa fie actionati in judecata si condamnati pentru sustragere de acte oficiale si ascunderea lor.

Răspunde

Mardare - 08-11-2015

Autostrada Bechtel era terminata la timp daca : 1. Statul roman rezolva intocmai si la timp expropierile. 2. Statul roman platea la timp conform contractului. Bechtel era mai ieftin decit toate estimarile de azi. Vorbim ca sa ne aflam in treaba.

Răspunde

Marius Nicolescu - 08-11-2015

Lipsa pregatire profesionala in institutiile (pana la cele mai inalte) din tara, interese colaterale (A. Nastase, avocat Diculescu, ministru D. Sova s.a.), grija fata de om a Securitatii si, mai nou, a SRI, hotia ca in codru si jaful de pe oriunde s-a putut pe intreg teritoriul Romaniei. Mafie e prea putin spus. Este o nerusinare la scara nationala si o nesimtire pe fiecare obraz de ministru al acestor ultimi 25 de ani. Rusinea facuta de Nastase, Truica, Sova, Attilla Verestoy, Videanu, Berceanu, Grajdan, Iliescu, Brucan (ca sa punem si morti), Magureanu, Voican-Voiculescu, ala a lui Nastase din USA (incepe cu B), Vacaroiu, Roman, multi asa-zis liberali, oameni de afaceri, bancheri, italieni, turci, toti au pradat Romania cum nici turcii, tatarii, grecii si rusii la un loc n-au reusit s-o faca.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22