De același autor
Urmărind discursurile cu iz antieuropean venite de la cel mai înalt nivel al puterii din România, fără scuze, explicaţii sau recontextualizări ale mesajului iniţial, urmărind apoi unele decizii asumate de putere, te întrebi dacă acestea sunt doar gafe benigne de comunicare sau devoalează intenţia de schimbare a strategiei naţionale.
Au atentat la statul de drept, au forţat şi încălcat Constituţia. Acum trădează obiective naţionale care gravitează în jurul celor trei mari axe de politică externă ale României: apartenenţa la UE (care vine la pachet cu respectarea statului de drept, adoptarea monedei euro şi accesul în Spaţiul Schengen), apartenenţa la NATO şi parteneriatul strategic cu SUA.
Sfidare prin discurs
Urmărind discursurile cu iz antieuropean venite, de mai multe luni şi constant, de la cel mai înalt nivel al puterii din România, fără scuze ulterioare, fără explicaţii sau recontextualizări ale mesajului iniţial, nici în faţa Europei, nici în faţa electoratului, te întrebi, firesc, dacă acestea sunt „doar“ gafe de comunicare politică sau devoalează de fapt intenţia de a pune România pe o altă direcţie strategică?
Declaraţiile sunt arhicunoscute deja, şi acasă, şi în UE. Tonul arţăgos cu care îi puneau la colţ liderii USL, prin vara anului trecut, pe reprezentanţii unor cancelarii vestice şi pe cei ai Departamentului de Stat american a fost împrumutat şi de vocile din rândurile doi şi trei ale puterii. Cea mai recentă declaraţie de acest gen a venit pe filiera liderului PSD Botoșani Andrei Dolineaschi. Omul, care este şi deputat în Parlamentul României, declară că toată lumea ar trebui să se roage ca noi să nu intrăm în spațiul Schengen... Nu l-a taxat nimeni din partid sau din USL pentru enormitatea pe care a spus-o. Cum, de altfel, nu l-a taxat nici pe Titus Corlăţean care, din poziţia de ministru de Externe, arunca mănuşa în faţa Occidentului: „Aşa cum am trăit fără Schengen, putem să trăim în continuare“. Nici pe Radu Stroe, care îl ironiza pe omologul său german care „pierduse ocazia să tacă“. Nici Norica Nicolai nu a fost contrazisă de şefii săi pe linie de partid când a cerut ca România „să nu mai stea sub fustele doamnei Merkel“. La fel, nici Cătălin Ivan, portavocea PSD, când a clamat că „prietenii lui Traian Băsescu“ sunt cei care vor răul României: „Liderii populari europeni susţin în continuare măsuri de austeritate, tăierea bugetului pentru România, domnul Van Rompuy a prezentat un raport care, dacă va fi susţinut în Consiliu şi este susţinut de Angela Merkel şi ceilalţi prieteni ai lui Traian Băsescu, va fi un dezastru pentru România“.
De altfel, aceştia, toţi, încununează gândurile lui Victor Ponta, care declara şi el, în toamna anului trecut: „Dacă ni se spunea în 2007 «domnule, nu o să aveţi nici drumuri, nici spitale, nici agricultură ca în Vest, dar o să vă facem ANI şi DNA», poate că ne gândeam de mai multe ori“. Dacă nu s-au gândit în 2007, iată că se gândesc acum...
Sfidare prin decizii politice
O dovadă în plus a poziţionării anti-Schengen din partea unor vârfuri ale actualei puteri, de fapt (sau implicit), poziţionare anti-UE, vine dinspre deciziile asumate. Să le luăm pe cele mai recente.
Sunt menţinuţi în guvern doi miniştri cercetaţi penal – Relu Fenechiu şi Liviu Dragnea –, în ciuda recomandărilor CE, făcute în cel mai recent raport de ţară pe Justiţie, în cadrul MCV – „plan diabolic“ şi „mecanism umilitor pentru România“, cum îl definea Adrian Năstase, o voce care s-ar putea să fie, din nou, ascultată în PSD –, de a-i înlocui pe aceştia până la clarificarea statutului lor judiciar. Or, aici vorbim despre riscul ca, neîndeplinind această condiţie – şi, mai mult, arătând că nu există nici intenţia –, să ne prelungim şederea pe marginea „careului Schengen“. Încăpăţânarea lui Victor Ponta de a-i păstra în funcţii pe cei doi miniştri cercetaţi penal nu este o sfidare la adresa lui Traian Băsescu, la adresa acelei părţi a poporului care este în asentimentul preşedintelui, cum pare a se vrea. Este o sfidare la adresa UE şi a interesului nostru naţional. Pentru că vorbim despre o condiţionalitate – politică, e adevărat – de care depinde integrarea noastră în Schengen. Dacă România a îndeplinit condiţiile tehnice, nu acelaşi lucru se poate spune despre lupta anticorupţie (mărturie că starea actuală de fapt nu generează încredere stă raportul MCV din ianuarie, al doilea negativ, consecutiv) şi despre credibilitatea pe care o avem după evenimentele din vara anului trecut. Evenimente care au arătat Europei, în direct, cum se duce, chiar cu succes, asaltul împotriva statului de drept.
O altă decizie recentă care de fapt transmite acelaşi mesaj de dezinteres pentru viitorul nostru în Schengen este numirea într-o funcţie foarte importantă din MAI, respectiv în cea de şef al Corpului de Control, a unui ofiţer de rang înalt cercetat penal şi, mai mult, legalizarea acestei decizii printr-o modificare în mers şi cu dedicaţie a legii. Ministrul de Interne, Radu Stroe, a eliminat, zilele trecute, din Ghidul carierei poliţiştilor prevederea prin care poliţiştii urmăriţi penal nu se puteau prezenta la concurs pentru ocuparea unei funcţii de conducere. Explicaţia oficială este că, potrivit Statutului poliţistului, un cadru care ocupă o funcţie de conducere şi faţă de care s-a dispus începerea urmăririi penale îşi păstrează poziţia, întrucât punerea la dispoziţie şi, implicit, eliberarea din funcţie se fac doar în situaţia punerii în mişcare a acţiunii penale sau a trimiterii în judecată. Astfel, a considerat Radu Stroe, dacă şefii îşi pot păstra funcţiile pe perioada urmăririi penale, şi poliţiştii urmăriţi penal care vor să participe la concurs pentru ocuparea unei funcţii de conducere trebuie să aibă dreptul să se înscrie. Logica nu este, însă, tocmai logică. Cel puţin, nu aplicată în Poliţie – la fel, nici în justiţie ori în servicii speciale –, deşi şi unii, şi alţii beneficiază de prezumţia de nevinovăţie până la pronunţarea unei sentinţe definitive care să le clarifice statutul judiciar. Dar, în egală măsură, aceşti oameni – care fac parte din structuri ale statului ce derulează anchete penale ori contribuie cu informaţii la acestea – sunt supuşi prezumţiei că, dintr-o funcţie din care îşi pot exercita autoritatea, pot controla sau influenţa cercetarea penală. Aşa că, în cazul acesta, ar trebui să funcţioneze, în paralel cu prezumţia de nevinovăţie, nu numai prezumţia de bun-simţ, ci chiar obligaţia de a sta departe de funcţii de conducere până la clarificarea lucrurilor. Pe numele nou numitului şef al Corpului de Control al MAI, chestorul Constantin Manoloiu, fost şef al Direcţiei pentru Evidenţa Persoanei şi Administrarea Bazelor de Date din MAI, există un dosar instrumentat de Parchetul General, deschis în august 2012, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice. La 1 august 2012, MAI confirma cifra de 18.292.514 persoane cu drept de vot, aceasta fiind şi lista dată de instituţie ca fiind valabilă la referendumul pentru suspendarea preşedintelui, din 29 iulie. O zi mai târziu, anunţa, însă, că nu îşi poate asuma veridicitatea primei liste... Nu întâmplător, cu câteva ore înainte de anunţul Parchetului General privind punerea sub urmărire penală a chestorului Manoloiu, Ioan Rus, ministrul de Interne din vremea aceea, îşi anunţa demisia: „Nu pot accepta ca MAI să fie părtaş la ceva ce nu înseamnă lege, respectarea legii în România“. Prezumţia de nevinovăţie de care se bucură chestorul Manoloiu nu este echivalentă cu declararea lui ca nevinovat. Or, să modifici legea pentru a facilita accesul într-o funcţie, foarte importantă în acest minister, a unui chestor cercetat penal – într-un dosar ce are tangenţă chiar cu activitatea lui în minister – seamănă a sfidare.
Nu în ultimul rând, merită a fi reamintit planul USL, din vara anului trecut, de a desfiinţa instituţii ale statului a căror activitate este atent monitorizată de CE. Plan pe care iniţiatorii au refuzat să-l recunoască oficial şi care a fost devoalat după ce în presă a ajuns copia unui protocol semnat de USL şi Consiliul Naţional al Societăţii Civile, protocol care prevede, printre altele, desfiinţarea Curţii Constituţionale, a DNA, ANI şi CNSAS. Deşi confirmarea autenticităţii acestui document a venit din partea unuia dintre semnatarii acordului, colonelul în rezervă Mircea Dogaru, liderul Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate, USL fusese luată pe nepregătite de ieşirea la lumină a acestor planuri. Dovadă au stat bâlbele venite de la vârful uniunii şi răspunsurile nealiniate ale staff-ului USL. Luat şi el pe nepregătite, Daniel Constantin a spus doar că nu a fost de acord cu desfiinţarea acestor instituţii, confirmând astfel, indirect, veridicitatea informaţiei.
Momentan, „doar“ dublu limbaj
Semne de întrebare ridică, nu în cele din urmă, refuzul USL, care are majoritatea în parlament, de a redeschide problema votării Strategiei Naţionale de Apărare, definită inclusiv prin acest obiectiv al României numit integrare în UE.
Acest document – care menţionează printre obiectivele naţionale de securitate creşterea influenţei internaţionale a NATO şi UE, în paralel cu consolidarea cooperării dintre ele, ca, de altfel, şi a celei dintre SUA şi aliaţii europeni – zace blocat în Legislativ din vara anului 2010. Odată votat, presupune ca, imediat după adoptare, Executivul şi instituţiile cu responsabilităţi în domeniu să fie chemate să-şi dezvolte, în baza lui, strategii sectoriale. Să fie doar coincidenţă tergiversarea adoptării SNAp 2010? Sau să fie rezultatul faptului că voci ale puterii cochetează cu ideea punerii României pe o altă direcţie strategică, dar nu au curaj (încă) să şi-o asume oficial, apelând, în această fază, „doar“ la dublul limbaj sau dubla agendă? Dacă asta ar fi intenţia, ar fi o dublă trădare: a unui interes naţional, pentru că acest obiectiv, formulat în timp, numit integrare în UE face parte din interesul naţional şi, dacă mai contează, al propriului electorat, căruia nu i s-a pomenit nimic, înainte de alegeri, despre această intenţie.
MELANIA CINCEA, jurnalist la Timpolis