De același autor
Este relativ cunoscut faptul că ideologic sunt feministă, mai precis feministă liberală. Asta nu mă face să găsesc ceva bun în vreo politiciană care, prin acțiunile ei, subminează democrația liberală pentru simplul motiv că este femeie. Nu voi susține niciodată că Marine Le Pen e de preferat politic defunctului său tată, ctitorul partidului extremei drepte franceze, Frontul Național, fiindcă ea este femeie, nici că este mai nocivă sau mai puțin nocivă decât părintele ei.
Faptul că am stat la aceeași masă cu Alina Gorghiu cu nici două luni în urmă, când a pretins că aderă la o strategie politică pentru reprezentarea echitabilă a femeilor (ceea ce s-a dovedit, imediat, în întocmirea listelor electorale pentru alegerile locale, o gesticulație pur demagogică) nu mă face deloc să îi găsesc cea mai mică scuză pentru inconștiență, incultură politică și oportunism cameleonic. Ajutată de voturile quasi-unanime ale conducerii partidului ei, precum și de muțenia copreședintelui Blaga, a reușit să submineze dramatic apartenența partidului la liberalism. Iar argumentul că s-a lăsat sedusă de personajul T. Atanasiu, o figură cel puțin ciudată în peisajul liberal, sau faptul de a primi pe tavă o tribună electorală în emisiunea lui Rareș Bogdan contrazice credința de bază a liberalismului: cea în autonomia personală. Un liberal consideră că un om, oricare este acesta, nu trebuie să accepte un alt cap decât cel propriu în alegerile pe care le face. Dacă ea l-a preferat, promovat și integrat pe Marian Munteanu, își asumă că nimic din ideile și actele lui publice, precum și ale formațiunilor pe care le-a condus, Mișcarea Pentru România și Alianța Noastră - România, nu subminează democrația liberală în general, liberalismul în particular.
În lumea noastră, ideologiile pot să fie împărțite în funcție de felul în care ele joacă sau nu cartea pluralismului sau, dimpotrivă, pe cea a monismului. În plaja ideologiilor pluraliste, esențiale și constitutive pentru democrație, diversitatea este mare, iar interferențele sunt multiple. Acolo se găsesc, ierarhizate după gradul în care promovează autonomia fiecărei persoane, indiferent de sex, rasă, etnie, religie, orientare sexuală, clasă, după prețul pe care îl pun pe drepturile universale și cele ale minorităților, pe dreptatea socială și pe cea de mediu: liberalismul, social-democrația, feminismul, creștin-democrația, conservatorismul, ecologismul, libertarianismul, globalismul, multiculturalismul liberal, naționalismul civic chiar. Este un consens destul de răspândit, în cazul lor, faptul că ele pot coexista, se pot alia sau pot fuziona una cu alta, în funcție de proiectul politic sau de context. Ceea ce le unește este totuși ideea că, mai important decât orice și că asta te face să ai acces la orice fel de drepturi civile și politice este faptul că ești om, nu că ești om bărbat, român, ortodox, heterosexual, înstărit, cu educație superioară, patron sau lucrător etc. Ecologiștii acordă importanță și faptului că ființele nonumane au nevoi legitime. Acum, desigur, accentele asupra diferențelor, după ce este respectat acest consens general, conduc la ideologii diferite. Dar numai și numai dacă este acceptat acest consens.
La granița între ideologiile pluraliste și cele moniste se mișcă sinuos multiculturalismul colectivist, anarhismul și populismul. Nu le voi da acum o importanță specială, căci nu sunt centrul problemei de astăzi.
Granița consensului pluralist este însă trecută iremediabil în momentul în care importanța faptului că este suficient că ești pur și simplu om și cetățean ca să ți se recunoască drepturi civile și politice egale nu mai este acceptată. Drepturile nu mai sunt egale decât pentru cei de același sex, sau rasă, sau etnie, sau religie, sau orientare sexuală, clasă, avere etc. Cu alte cuvinte, în acest moment sărim complet peste granița ideologiilor pluraliste și plonjăm în cele monist-extremiste, în care drepturile omului se restrâng în funcție de sex (regimurile patriarhale), de rasă (vezi arianismul nazist), de etnie, eventual etnie și religie (vezi etno-naționalismul, în cazul nostru, cel legionar, de factură ortodoxistă), de clasă (vezi comunismul), de religie (vezi fundamentalismul religios). La acestea se adaugă ingredientul urii față de „străini“, xenofobia, care se poate asocia cu fiecare dintre cele anterioare1.
Am făcut această incursiune scurtă prin ceea ce ar trebui să fie pur și simplu truisme în cultura politică a democrațiilor secolului XXI pentru că, din păcate, numai asta nu sunt. Nu în spațiul nostru politic. În fiecare an, în orice analiză comparată a gradului de democratizare, România nu trece clasa la indicatorul cultură politică. Acest fapt o așază în partea de jos a regimurilor democratice. Nici nu vreau să îmi imaginez rezultatele, dacă această cercetare s-ar aplica doar politicienilor.
Pentru oricine citește la prima mână publicațiile girate de Marian Munteanu este evident că are de-a face cu un locus al unei ideologii etno-naționaliste de tip ortodoxist. Discursurile sale recente nu le contrazic, iar autorul nici nu se dezice de ele. Pluralismul admite și „excenticitatea“ extremismelor. Exprimă și acestea interesele unui anumit tip de electorat și au dreptul să existe. Nu este însă deloc probabil că, odată venite la putere, partidele extremiste mai îngăduie politic să existe ceilalți. Acesta este specificul lor. Absorbția reprezentanțior de marcă ai unor astfel de mișcări într-un un partid din familia celor democrate, mai ales cele liberale, socialiste, conservatoare sau creștin-democrate este profund contra naturii. Asta nu a înțeles, în mod iresponsabil, conducerea PNL. Asta înțeleg prietenii pluralismului atunci când se aliază imediat, indiferent câte diferențe și adversități au în afara momentelor când percep un asediu asupra valorilor fundamentale ale democrației.
În acest moment, cred că este datoria morală și politică a membrilor PNL să își facă publice preferințele ideologice, să împartă apele în partid și să decidă dacă își pierd iremediabil electoratul sau nu. Dar, mai ales, să decidă dacă vor să submineze sau să consolideze democrația liberală. //
Nota
1. Am dezvoltat aceste argumente, împreună cu ceilalți autori, în volumul: Ideologii politice actuale. Semnificații, evoluții și impact, Polirom, Iași, 2012.