De același autor
homose Probabil că era de preferat ca subiectul să fie deschis de către minoritarii înșiși, într-o măsură semnificativ mai mare decât au făcut-o până acum. Astăzi îi putem număra pe degetele de la o mână pe cei care și-au asumat riscul să își facă publică identitatea sexuală. Înțeleg de ce sunt foarte puțini. Le este teamă în primul rând de familie, de prieteni, colegi, profesori, șefi, vecini, cu alte cuvinte, de cei pe care îi iubesc, prețuiesc, de cei de care le pasă. Le este teamă să nu le producă suferință. Le este teamă de respingere, alungare, ostracizare. Tuturor celorlalte tipuri de minorități, chiar și femeilor, ca minorități politice, le-a fost și le este mai puțin teamă. Sexul, rasa, dizabilitatea, etnia nu pot să fie ascunse deloc sau nu pot fi ascunse ușor (cazul etniei, vezi situaţia disperată şi tragică a evreilor în vremuri naziste, maghiarizarea românilor sau românizarea maghiarilor în vremuri naţionalist-şovine). Credința religioasă poate să fie „camuflată“ în vremuri ostile (vezi mersul nostru pe furiş la biserică, în comunism). Şi orientarea sexuală poate să fie camuflată.
În societăţi cu state construite pe valorile democraţiilor liberale nu este nevoie să ascunzi toate acestea. Este loc pentru toată lumea, atâta vreme cât nu încălcăm libertăţile şi drepturile altora. Drepturile femeilor, romilor, maghiarilor, baptiştilor nu încalcă cu nimic drepturile bărbaţilor, germanilor, românilor, ortodocşilor, tot aşa cum drepturile homosexualilor nu încalcă şi nu îngrădesc drepturile heterosexualilor. Cei mai mulţi oameni vor continua să se căsătorească civil în cupluri heterosexuale şi să mergă la altar să primească binecuvântarea pentru uniunea spirituală în faţa lui Dumnezeu. În această privinţă, statul nu se poate amesteca în tradiţia Bisericii despre familia creştină. Numai că statul este al tuturor cetăţenilor săi, indiferent de credinţa sau necredinţa lor, după cum Bisericile sunt ale credincioşilor. Este foarte bine că statul nu se amestecă în rânduiala Bisericilor. Este la fel de bine ca nici Biserica să nu se amestece în rânduiala statului, o instituţie laică. Ştiu că scriu banalităţi. Dar sunt oare toate acestea banalităţi, în cazul nostru?
În principiu, România este un stat care, prin apartenenţa la Uniunea Europeană, a aderat la valorile democraţiilor liberale. Cel puţin la nivel formal. Demersul de modificare a Constituţiei şi votarea organizării referendumului sunt mărturii clare ale inapetitului multor cetăţeni şi a copleşitoarei majorităţi a politicienilor pentru democraţie liberală. Prin urmare, este timpul să ne trezim din iluzia că, pe fond, am înţeles şi internalizat ideea că liberatea şi drepturile mele au o singură limită: libertatea şi drepturile tale. Cu alte cuvinte, noi nu vrem ca ceilalţi să fie aşa cum sunt ei, ci aşa cum suntem noi. Dacă se poate, cel mai bine este să fie etnici români, ortodocşi, fără dizabilităţi şi să aibă emoţii erotice numai faţă de persoane de celălalt sex. Dacă înghiţim deja că pot să fie romi sau maghiari, catolici sau musulmani, nu e cam mult să înghiţim că unii dintre noi sunt atraşi erotic de persoane de acelaş sex? Dacă sunt aşa, e de dorit însă să se dea pe brazdă. Dacă nu reuşesc, foarte rău. Rămân păcătoşi pe vecie. Iar păcătoşii nu au cum să aibă drepturi egale cu virtuoşii. E prea de ajuns că, de 17 ani, nu îi mai zvârlim în închisoare. Vor căsătorie? Să se căsătorească la fel ca toată lumea „normală“. Ce contează că acel cuplu o să fie un dezastru în intimitate? Că cea luată în căsătorie de către un gay „domesticit“ de familia noastră se va însura chiar cu fiica noastră, căreia îi plac băieţii? Dacă nu se adaptează, să nu vrea căsătorie. Cum adică să fie un cuplu în văzul lumii?
Ştim că majoritatea noastră suntem foarte conservatori şi ne este mai dragă cutuma decât oamenii, chiar dacă aceşti oameni sunt propriii fii sau fiice, nepoţi sau nepoate. Să continue tradiţia, chiar dacă îi condamnăm la prefăcătorie dureroasă pe toţi cei care nu sunt ca noi! Chiar dacă noi înşine nu pierdem nimic, dar ei îşi câştigă liniştea şi împlinirea.
Optimist vorbind, cred că o astfel de lume este cel mult pregătită să accepte parteneriatul civil sau uniunea consensuală. //