De același autor
Avem iarăși două blocuri militare care se confruntă pe terenul unei terțe țări. Avem din nou două ideologii care revendică, ambele, „binele” (și imperativul istoric) ca fiind de partea lor. În egală măsură, avem (tot mai multe) autocrații care pretind o legitimitate mai mare decât democrațiile. Și, nu în ultimul rând, avem mase de oameni debusolați, care – tocmai dată fiind confruntarea la care asistă – sunt din ce în ce mai confuzi și identifică (orice) media oficială cu propaganda, ceea ce nu-i scutește de manipulări și din partea canalelor publice și (mai ales) a celor „alternative”. Dacă ne-ar fi spus cineva la începutul anilor ’90 că – după 33 de ani de viață democratică – vom ajunge, iarăși, la asemenea situații, probabil am fi râs copios și l-am fi taxat drept rătăcit.
În acel timp al tuturor deschiderilor de după finele comunismului, politologul american Francis Fukuyama părea a fi dat un nume orizontului de așteptare a sute de milioane de oameni (mai ales de după ceea ce fusese Cortina de Fier): istoria are un sens concret și realizabil, spre deosebire de utopia pe care o propusese comunismul. Sensul acesta era dat de cuplarea democrației (care, ca dezbatere, îi includea pe toți cetățenii unei țări) cu economia de piață (ce era considerată a produce prosperitate de masă). Libertatea de expresie și bunăstarea oamenilor din Occident – spre care esticii priveau cu jind – atestau faptul că „paradisul promis” era cât se poate de real și, în fond, nu ne despărțea de el decât un pas, peste o graniță impusă de puterile care tocmai se prăbușeau (în frunte cu URSS). Primul deceniu postcomunist a fost pentru țările blocului estic (exceptându-le pe cele din fosta Iugoslavie) unul al speranțelor. Ieșiți din blocajul unei lumi ce se năruise, aveam în față modelul unui spațiu al înțelegerii comune și – mai ales – al prosperității, în care aveam toate șansele de-a ne regăsi.
Numai că, destul de repede, am descoperit că această racordare la lumea bună a Occidentului nu e nici pe departe atât de ușoară pe cât ne-am imaginat-o în primul moment. Și asta, în primul rând din cauza faptului că nouă ne era teribil de greu să ne despărțim de comunism. Vreme de peste patru decenii (la noi, și de peste șapte în Rusia), acesta fasonase oameni, instituții, reflexe și mentalități care – după 1990–1991 – se pseudomorfozau, fără a se schimba cu adevărat. Puterea politică rămăsese fie în mâinile oamenilor „aparatului de partid și de stat” anterior, fie noii veniți pe scena publică erau în situația de a compune cu oamenii „vremurilor trecute”. Instituțiile își schimbau numele, însă obișnuite cu un anumit tip de conducere și de ordine interioară, funcționau inerțial. Primul lucru pe care l-am descoperit cu toții, odată cu căderea comunismului, a fost enorma dramă umană pe care a produs-o instaurarea lui. Libertatea cuvântului ne-a oferit tuturor inversul tabloului pe care ni-l zugrăvise propaganda comunistă. Numai că celebrarea victimelor terorii roșii a sfârșit, foarte repede, într-o hagiografie facilă, care opunea „martirii” și „călăii” exact în aceeași logică în care, anterior, fuseseră situați „eroii clasei muncitoare” și „represiunea burghezo-moșierească”. Personajele își schimbaseră locul, dar relația dintre ele și tipul de istorie pe care o propuneau erau destul de asemănătoare. În fine, la nivelul mentalităților ne-am trezit cu triumful materialismului (care a luat forma cursei pentru îmbogățire), dublat de radicalizarea individualismului (care a metamorfozat „supraviețuirea” din ultimii ani comuniști în „reușită personală” în lumea nouă).
Șocul căderii comunismului a fost atât de mare, încât n-am mai avut vreme să judecăm ceea ce ni se întâmplase în anii lui – și, cu atât mai puțin, ceea ce ni se întâmpla în acel timp de busculadă – și ne-am trezit aruncați dintr-un „vagon” într-altul al istoriei abia luând seama la peisajul care se schimba. Nu judecata a triumfat la capătul acelor ani de răscruce, ci pasiunile: cea a averii (de care am vorbit), pasiunile politice (ce se investeau în varii lideri, investiți cu puteri carismatice), credința (care s-a transformat – extrem de ușor – în ideologie), naționalismul (în numele „dreptății” istorice pe care-o revendica fiecare popor) și pasiunea jocului (ce s-a-mplinit în divertisment). Invers, luciditatea – cu care ar fi trebuit să ne privim (fiecare și „unii pre alții”) la ieșirea din anii opresiunii și ai mizeriei, atenția – la ce se petrecuse cu noi și la ce avem de făcut, determinarea – de a schimba și de-a recupera ecartul istoric, spiritul critic – față de neajunsurile instituțiilor și ale oamenilor (și-n primul rând ale noastre), capacitatea de a integra perspectiva celuilalt în judecata pe care o facem asupra stării de lucruri și deschiderea – permanentă, dar măsurată – către lumea cea largă ne-au lipsit aproape cu desăvârșire.
Asemenea spiritelor candide, ne‑am luat dorințele drept realități și propria bună-credință drept garanție a adevărului lucrurilor pe care le gândeam sau le spuneam. Iar când acestea au intrat în conflict cu faptele, am fost convinși că rațiunea eșecului nu poate fi decât în afara noastră. În acel Occident care, după câteva zile de efuziune (mediatică), ne-a privit – din nou – ca pe un alt gen de umanitate, aflată pe o altă treaptă istorică. În 1990, noi eram incapabili să cunoaștem propriile probleme; cum le-am fi putut cunoaște pe cele ale Vestului? Or, la căderea comunismului, țările apusene nu aveau nici capacitatea – la capătul a 16 ani de relativă criză, nici voința – integrarea lor fiind departe de ceea ce e azi – pentru a pune la cale un Plan Marshall pentru Europa de Est. S-au dat „ajutoare” (mai curând din generozitate decât cu un plan), s-au oferit „recomandări” și s-au schițat diverse „foi de parcurs”, însă – mai mult sau mai puțin – Estul a fost lăsat să se lupte singur cu demonii săi. Succesul Planului Marshall a ținut nu atât de cantitatea de ajutor oferită de America Europei, cât de ritmul rapid cu care aceasta a fost adusă și distribuită și de modificările radicale la care transportul și împărțirea produselor americane au obligat statele europene. În pofida dezastrului manifest – și recunoscut de noile puteri – al economiilor comuniste, Occidentul a părut, un timp, că persistă în iluzia „convergenței” celor două sisteme economice.
Când a formalizat „criteriile de aderare”, deja se adresa unor economii în colaps, pe care concurența cu piața occidentală – fie ea și de secondhand – le zdruncinase complet. Drept care procesul de „compatibilizare” (cu modificarea legislației, crearea de noi instituții și inevitabilele „diponibilizări”) a fost unul lung, dificil și traumatic. Deși pe moment acest lucru a fost ocultat de euforia aderării, el a lăsat în urmă sechele și resentimente durabile. Cele mai vizibile țin de faptul că, tocmai acum, când – în sfârșit – țările estice fac parte din Uniunea Europeană și au „voce de capitul” în stabilirea direcțiilor acesteia, populația lor se consideră ignorată și condusă arbitrar de eurocrații de la Bruxelles. Nu șocul sărăciei care trebuie să facă – cu mari eforturi – saltul la prosperitate se dovedește a fi problema, ci prosperitatea însăși, care, pe de o parte, umilește sărăcia și, pe de alta, aruncă omul într-o derivă care îl excentrează.
Odată terminată fascinația după brizbrizurile occidentale (care – adesea în copie chinezească – au inundat lumea noastră), ne trezim nostalgici ai unei „purități” și ai unei „simplități” pe care ni se pare că abundența a „corupt-o” și a „pervertit-o”. Evident, forma cea mai radicală a acestei corupții o reprezintă creșterea decalajelor economice și sociale în fostele țări estice, care evocă mai curând feudalismul decât modernitatea. Eșecul statelor de a modera această tendință, dezvoltarea continuă a „rentelor de stat” a varii categorii socio-profesionale, transformarea justiției în câmp de luptă al diverselor clanuri ale puterii și în chițibușerie juridică creează nevoia unei dreptăți de alt ordin și a unui garant al ei în istorie cu puteri absolute.
În egală măsură, discreditarea și – în cele din urmă – prăbușirea educației sub asaltul conjugat al noilor media și al unei piețe cu o dinamică prea rapidă pentru a mai fi prinsă din urmă de școală lasă câmp liber unui soi de antiintelectualism care mizează pe identificări pasionale („emoționale”) și consideră perimată judecata critică. În orice epocă istorică există niște filtre care epurează pasiunile publice; „liberalizările” de tot soiul – începând cu lipsa de reguli a internetului – par a le fi suprimat. Dacă în lumea judecății bazate pe argumente criteriul de decizie îl constituia dezbaterea publică, în cea a emoțiilor de masă (adesea, pur reactive) n-ar fi exclus ca singura modalitate de-a le departaja să rămână capacitatea de-a domina asupra celuilalt și de a-l reduce la tăcere. Așa se face că – oricât de straniu ar părea – după 33 de ani de democrație, revenim la ciudate forme de încredere în (sau de absență de atitudine față de) monologul puterii și de acceptare (resemnată) a autocrației ca formă de „dreptate” personală și directă (opusă unei justiții neutre și impersonale).
Pasivitatea și antioccidentalismul rușilor de sub Putin nu sunt trăsături doar ale lor; din păcate, e ceva ce seamănă cu un virus mult mai răspândit decât pare. Ne vom vindeca de el de la sine – cu un alt ricorsi istoric – sau ne e necesar un vaccin? Și care? //
Comentarii 12
Doru Tascau - 04-21-2023
De ce doar lupta directa îl va scoate pe Putin din Ucraina?! Pentru ca Putin a mai invadat și ocupat teritorii din Ucraina in 2014 și nici diplomația, nici sancțiunile nu l-au mai scos afara din Crimeea.
RăspundeDoru Tascau - 04-18-2023
Totul pleacă de la cele zece porunci și felul in care se veghează la respectarea lor, de la consecințele nerespectării lor si de la îndreptarea prin pedepse a celor care nu le respecta. Mai este vorba si de ordonarea evenimentelor si pastrarea viziunii clare a lucrurilor: Nu poți spune, noi suferim de pe urma acestui război, așa ca sa înceteze odată. Este evident ca multă lume suferă, dar este prioritar necesar ca agresorul sa fie respins si învins (adică sa se întoarcă in grota lui si sa inceteze orice atac). Este nedrept ca se suferă de pe urma acestui război (chiar si de către aceia din cele mai îndepărtate locuri ale planetei), dar războiul este un fapt ce se împlinește acum si tot restul trebuie subsumat respingerii agresorului înapoi in granițele sale și pedepsirii celor responsabili de declanșarea lui, a celor care au propagat ura față de o națiune independentă chemând la anihilare fizica a unei părți a omenirii. Restul pentru mai târziu.
RăspundeDoru Tascau - 04-15-2023
Asta-i rețeta lui Iliescu, “unitate națională”, rețeta din vorbe, pentru ca in practica, babaca nu s-a dat in laturi sa ofere romanilor gloanțe, bătăi sălbatice, minciuna, corupție. Eu zic ca sa-i urmam exemplul lui Iliescu, cui pe cui se scoate: gloanțe, bătăi sălbatice, minciuna și corupție pana se ajunge la nevoia absoluta de justiție, de stat de drept și de libertate și apoi, bum! Se pare ca asta-i mersul lucrurilor.
RăspundeLucian Nicolescu - 04-14-2023
@ Darie: Oricum admit eroarea făcută. Tot acest politic monstruos va face praf întreaga țară. Chiar și în 2020 am "mirosit" că nici USR nu este departe de politicul catastrofă. Poate îmi sugerați dumneavoastră o filieră buna de votat în această "curat-murdară" clasă politică. Cu mulțumiri anticipate...
RăspundeMircea Ordean - 04-14-2023
"Dacă ne-ar fi spus cineva la începutul anilor ’90 că – după 33 de ani de viață democratică – vom ajunge, iarăși, la asemenea situații, probabil am fi râs copios și l-am fi taxat drept rătăcit..." Noi eram rătăciții atunci, difin motive de înțeles altminteri. Oare în 1919 învingătorii credeau că le va veni 1939?
Răspundeyoanhotico@yahoo.it - 04-13-2023
În lumea occidentală nu e totul perfect,dar e de departe mult mai bine decât în spațiul mioritic,unde ai cel puțin 60% analfabeți funcționali,unde ai o corupție şi o cleptocrație endemică...ça să nu mai amintesc de babuinii geto-daci, popii arghirofili ,haurişti şi şoşocari!
RăspundeIoana Alexandru - 04-07-2023
Tinerii "activisti" care "salveaza" Planeta lipindu-se de strazi si autostrazi in Occident fac si ei parte din valorile occidentale? https://www.focus.de/politik/ausland/gotthardtunnel-blockiert-mitten-im-15-kilometer-stau-starten-klimaaktivisten-klebe-aktion_id_190453421.html Si apropo, de ce stirile pe acest subiect lipsesc TOTAL din media romana? Nu trebuie sa se prinda tinerii frumosi si liberi din Romania cea "necivilizata" si "haotica" ca in Occident vine noul comunism?
RăspundeDarie - 04-07-2023
Si care este "calea justa" domnule Lucian Nicolescu? Calea USR?
RăspundeMaria Barbu - 04-05-2023
"această racordare la lumea bună a Occidentului nu e nici pe departe atât de ușoară pe cât ne-am imaginat-o în primul moment." Care lume buna? A transexualilor care citesc basme curcubeice copiilor de gradinita? A neomarxistilor deghizati in ecologisti? A hotelurilor olandeze care refuza in anul de gratie 2023 cazarea "Romeinse people"? A razboiului cu Rusia ptr salvarea "valorilor" occidentale pomenite mai sus? Hai succesuri la moderarea politic corecta si multumesc ptr nimic!
RăspundeLucian Nicolescu - 04-04-2023
Articol magnific. Am reținut o frază: "Estul a fost lasat să se lupte singur cu demonii săi". Simt în această frază că ne pregătim de un al doilea decembrie '89. Dacă nici acum nu vom ști să alegem calea justă mă tem de dispariția acestui neam. Fie ca Dumnezeu să ne binecuvinteze.
Răspundegica - 04-04-2023
Se simte nevoia existentei unui moment de unitate nationala .Pentru un intreg ciclu electoral ar trebui ca cetatenu sa renute la partizanatul politic si sa ofere celor doua mari Partide romanesti votul lor pentru inca patru ani .In acest fel ne vom putea proteja natiunea si vom putea proteja Romania ca Stat aflat intre graniltele lui cunoscute .Orisicare forma de dezbinare ,ce o vedem mereu aparuta in spatiul public ca parte a amibitiilor micilor Partide asa numitele de balama, este contraproductiva si foloseste intereselor altora .
Răspundebunul samaritean - 04-04-2023
Doar 12 procente dintre cetatenii Romaniei si-ar dori la vot desprinderea de Uniunea Europeana .Sa incercam sa nu confundam dorintele personale si perceptia unora dintre noi cu realitatile momentului .Un bine absolut nu exista .Totusi ,ceea ce Romania momentului traieste ,in aceste zile, este dincolo de ceea ce Romania si cetatenii ei au trait vreodata . Comunismul ne-a aratat tuturor ce inseamna transformarea unei idei ,politico - filozofica , ce parea cindva verosimila ,in Dictatura, uneori devenita singeroasa, asa cum se intimpla acum in Rusia .Intodeauna cei mai vocali sunt si cei mai putini .Societatea romanesca intelege mai bine ca orisicare alta momentul si totodata intelege cum fara o unitate totala a natiunilor Occidentale si fara apartenta noastra la NATO Romania , ca Stat national aflat in granitele lui actuale , poate disparea ca un fum .Nevoia de unitate interna deja a fost arata tuturor de catre Presedintele Natiunii la care imediat au achiesat si conducatorii celor doua mari Partide romanesti PSD si PNL. Dealtfel confruntarea Politica din Romania devine usor ilizibila deciziile de importanta majora fiind luate acum la NATO si Bruxelles acolo unde cunosterea ofera un mare grad de corectitudine DECIZIEI. Fara a sti intregul nu poti decide corect .Micile Partide romanesti ,cele asa numite de buzunar ,nu mai pot aduce plusvaloare deciziilor luate acum la nivelul NATO si UE ele nemavind capacitatea punerii in practica a unor promisiuni electorale .In masura in care cetateanul intelege nevoia de a responsabiliza Partidele mari cistigatoare ale Alegerilor (ca formula intiala a unor sondaje anterioare ) intelege si cui trebuie sa ii ofere votul cel putin pentru aceasta perioada temporala in care totul se schimba in jurul nostru .
Răspunde