De același autor
Tele-marketing
După o emisiune interminabilă cu un personaj celebru, difuzată în reluare de Crăciun, un prieten – priceput la afaceri și mai puțin la carte – mi-a livrat, prompt, următoarea evaluare: „Dan Puric cumpără mintea prostului. E un om talentat care a decis, prin demagogie scumpă, să îmbete cu slavă deșartă oamenii dezamăgiți ai ultimelor decenii. Sute de mii de cărți despre excepționalismul românesc și surâsul dacic l-au făcut bogat pe d-l Puric, fără ca cei care l-au citit vreodată să fi ieșit din sărăcie.“
Am stat câteva săptămâni, am judecat și i-am dat dreptate.
Țin să observ faptul că n-am remarcat nicio „răutate“ sau „invidie profesională“ în observația prietenului meu. Am sesizat chiar o ușoară notă de apreciere la adresa instinctului antreprenorial al d-lui Puric. Omul face un gheșeft din pantomimă și citate. E omniprezent, se agită, lansează volume, dă interviuri, pe scurt: muncește și face încasări. Nu profitul din tele-marketing e problema, ci produsul mincinos scos la vânzare.
Mai întâi, să observăm contradicțiile personajului. D-l Puric e inamicul pieței libere (adică al „neoliberalismului“), dar nu ezită să-și monetizeze acțiunea culturală. Spre deosebire de un latinist specializat în epigrafie, actorul Dan Puric câștigă bani frumoși fără a documenta riguros trecutul (cu bune și cu rele), ci doar predicând „gloria neamului“ unor oameni detașați de rigorile științifice, dar obosiți de ticăloșiile tranziției.
În al doilea rând, d-l Puric vorbește despre superioritatea spiritualității românești, în raport cu triumful pur materialist al Occidentului (e.g., descoperirile științifice, revoluția industrială, aselenizarea, performanțele medicale, Sillicon Valley etc.). Putem suspecta oare un denunț al globalismului în condițiile în care marfa lui n-are valoare la export?
Dacă banii sunt murdari și mizeria valahă nu reprezintă o problemă, spectacolele și cărțile d-lui Puric ar trebui să fie oferite gratis publicului autohton. Dar asta nu se întâmplă. De ce? Pentru că demagogia d-lui Puric este nu doar o înșelare de sine, ci și un business profitabil, perfect avantajos pentru orice investitor. Mai știm din statistici că majoritatea compatrioților noștri sunt printre cei mai pauperi cetățeni ai Europei. Când un autor predică universalitatea geniului românesc, el trebuie să explice de ce noi, atât de grozavi fiind, rămânem – undeva după Albania, Serbia și Bulgaria – cea mai săracă națiune din fostul bloc comunist?
Vă propun să analizăm, în următoarele rânduri, atributele produsului de marketing Dan Puric. Voi arăta că nu doar în natură, ci și în cultură, sâmburele e uneori toxic, deși coaja pare atractivă.
Moldova lui Ștefan, între Eminescu și Dughin
Patriotismul d-lui Puric pare sincer, dar are criterii aleatorii și funcționează idiosincratic. În fața vecinilor care te-au violat, virtutea se înmoaie; în fața aliaților care te-au ajutat, obrăznicia se umflă.
Pentru cei care au uitat, violul rusesc se numește Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța; la celălalt pol, ajutorul american a însemnat eliberarea unor foști deținuți politici la intervenția lui Nixon, găzduirea unor dizidenți și refugiați anticomuniști, emisiunile postului Radio Europa Liberă, cooptarea în Alianța Nord-Atlantică și, mai recent, scutul anti-rachetă.
În acest context, cui credeți că i-a propus ortodoxul Puric să facă o ditamai „antantă creștină“? Faimosului Aleksandr Dughin, fost membru al Partidului Național Bolșevic din Rusia și consilier informal al președintelui Vladimir Putin. Antiamerican visceral, ipochimenul îndrăgostit de Himmler și Stalin, deopotrivă, declara pentru o gazetă poloneză următoarele: „Dacă ești împotriva Noii Ordini Mondiale, ia un cuţit şi pune-ți o mască, ieși seara din casă şi omoară măcar un yancheu! (s.n)“. Cum îl caracterizează Dan Puric pe acest ideolog smintit al euro-asiatismului? Un ins „deștept [care] își iubea țara în mod absolut. (...) Un sociolog care (sic!) nu avem în țară așa ceva“.
Nu înțeleg de ce iubirea absolută a unui așa-zis creștin pentru Rusia se traduce prin uciderea ritualică de yanchei? Poate pentru că și legionarii lui Sima vedeau necesară uciderea de evrei ca expresie a iubirii de aproapele... Voi lăsa deoparte complicațiile clinice ale derapajului psihic etalat de Aleksandr Dughin & Co.
Dar pentru că Mihai Eminescu rămâne un reper obligatoriu pentru cititorii lui Dan Puric, îmi permit să evoc aici modul apăsat în care, neconsolat de pierderea Basarabiei, tânărul redactor de la Timpul comenta, la nici 30 de ani, imperialismul muscalilor: „de la Rusia nu primim nimic. N-avem nevoie de patronagiul ei special şi nu-i cerem decât ceea ce suntem în drept a-i cere“. Și tot Eminescu făcea la 1878 o observație istorică perfect actuală: „Rusia nu se mulţumeşte de a fi luat o parte mare şi frumoasă din vatra Moldovei... ci voieşte să-şi ia şi sufletele ce se află pe acest pământ şi să mistuiască o parte din poporul român“.
Nu știm cum ar fi prezentat Eminescu furtul Tezaurului sau imensa tragedie a bolșevizării. După instalarea Armatei a XIV-a pe malul Nistrului, după asasinatele în lanț produse la adresa adversarilor lui Putin, după boicotarea vinurilor moldovenești la Moscova, după moartea președintelui Kaczyńsky la Smolensk, după intimidarea Georgiei, după anexarea Crimeei și după sistematica subminare a proiectului unionist la Chișinău, Dan Puric comentează atitudinea agresivă a Kremlinului cu ochii umeziți: „Încearcă rușii să-și revină, foarte bine, bravo lor!“. Să-și revină după ce? După aproape un veac de colonialism panslavist, întemnițări și batjocuri, cu insule de Holodomor și arhipelaguri Gulag presărate între Riga și Bălți, între Harkov și Ungheni, între Cernăuți și Tallinn...
Creștinismul e universal sau nu este deloc
Putem înțelege, deci, că actorul Dan Puric recită o partitură străină milioanelor de români îngroziți de oligarhii lui Putin și păpușile lui Plahotniuc. Cuvântul său e, literalmente, iresponsabil. A fi responsabil înseamnă să plătești pentru ceea ce spui. Dan Puric deplânge apartenența României la NATO pentru că n-a trebuit niciodată să facă bugetul falnicei noastre armate.
Când milioane de români au descoperit virtuțile pieței libere și avantajele unui sistem politic bazat pe drepturi individuale, proprietate privată și democrație reprezentativă, de ce să girăm utopia teocratică sau mitul Salvatorului politic? Iar dacă tot recunoaștem virtuțile credinței, de ce n-am aprofunda oare deschiderea creștinismului paulin către toate zările Mediteranei? Evanghelia lui Iisus este un dar oferit lumii întregi, nu doar românilor din Carpați. Desigur, identitatea națională se naște din confluența mai multor tradiții locale și ea conferă vieții personale o frumusețe de pastel. Între Prut și Nistru, exprimarea acestui specific s-a plătit, decenii la rândul, cu sânge...
Patriotismul e bun, așadar, dar pentru a fi credibil, el trebuie să vină cu o istorie a luptei pentru libertate. Dragostea de popor a d-lui Puric se putea manifesta și înainte de 1989, când erau atâtea oportunități să spui Europei putrede că bolșevicii lui Stalin și Ana Pauker ne-au omorât elita la Sighet, Gherla sau Aiud. A făcut-o Dan Puric? Nu știm nimic despre vitejia acestui profet în acele vremuri. Ba, dimpotrivă: colaborarea cu Securitatea umbrește, până astăzi, biografia actorului revoltat.
Iată de ce taman reciclarea unui naționalism de tip Cenaclul Flacăra, împănat cu referințe martirologice, are pentru noi un damf suspect. Și Ceaușescu ne vorbea de Occidentul putred când românii făceau coadă pentru o franzelă. Și Ceaușescu îl iubea pe Decebal și-l venera pe Burebista, fără să audă strigătul unui popor îngenuncheat.
Prostul nu e prost destul, dacă nu e și fudul. Cu ce se mândrește prostul? Cu isprăvile care nu-i aparțin. Dar Puric își dezleagă publicul să se fălească cu ceea ce nu are. Aici e rătăcirea...
România: amintire sau proiect?
Dan Puric face din România o amintire, nu și un proiect. Și e păcat. Între autoflagelarea doctă a unui Lucian Boia și exaltarea naționalistă a lui Dan Puric, putem găsi a treia cale.
Aș prefera ca tinerii să fie îndrumați pe calea libertății, nu a văicărelii și a narcisismului minor. Așa, doar, se obține demnitatea.
Cine formează o națiune demnă? Adunarea oamenilor liberi să trăiască, să aleagă, să vorbească, să călătorească, să-și educe copiii și să-și exprime crezul personal. Care e opusul libertății? Frica.
Ar fi extraordinar ca absolvenții de liceu ai României să nu se mai teamă de un viitor petrecut în țara părinților lor. Pentru a fi convinși să rămână, nu-i suficient să-i îmbătăm iluziile gargarei naționaliste. Tinerii nu vor să fie încolonați, ci să trăiască într-o comunitate decentă, bazată pe respect și integritate.
Patriotismul sănătos e, în fond, o instanță nobilă a iubirii. Dacă îți iubești semenii, atunci nu cauți doar extazul sălii înfierbântate, ci predai ca un dascăl bun sau maestru înțelept acele adevăruri dureroase, alături de câteva abilități practice cu care oamenii pot ieși din ispita exodului, din capcana fricii sau trista dependență de subvenții și ajutoare sociale...
Patriotismul începe cu înfruntarea mentalității de sclav, care îți spune că mereu alții sunt responsabili pentru ceea ce ți se întâmplă. Restul e doar propagandă meschină, calcul isteț și pură demagogie.
* Mihail Neamţu este scriitor și antreprenor român, doctor al Universității din Londra; contribuie în mod regulat la blogul personal www.mihailneamtu.org.