De același autor
Toate partidele, presa și oamenii de afaceri știu povestea, dar nimeni nu-i pune punct. Un cerc vicios al complicităților și o ipocrizie generalizată, care în final duc la condamnări cu închisoarea și la înmulțirea anchetelor DNA. Degeaba!
Condamnarea lui Ioan Nicolae la doi ani și jumătate pentru finanțarea ilegală a campaniei lui Mircea Geoană din 2009, declarațiile date procurorilor DNA de Viorel Hrebenciuc, Gabriel Sandu, Dorin Cocoș ori Elena Udrea referitoare la banii negri din campanii, acuzațiile aduse lui George Scutaru și, să nu uităm, dosarul „Trofeul calității“, finalizat cu condamnarea lui Adrian Năstase pentru campania din 2004, sunt recunoașteri ale unei realități, dar dincolo de acest prag nu se trece. Se arată unii pe alții cu degetul când vreunul din partidul advers apare într-un dosar de corupție în privința finanțărilor campaniilor electorale, își cer unii altora demisia pe Facebook sau la TV, lăsând impresia unui război pe viață și pe moarte, însă, odată ajunși în parlament, își dau mâna astfel încât legea să se modifice pe ici, pe acolo, nu în punctele esențiale.
Ocazia de a înlătura dependența nocivă a partidelor de finanțarea din bani negri a fost ratată. Codul electoral, discutat în viteză și netransparent, doar mimând o consultare publică, a fost adoptat în Camera Deputaților cu 262 de voturi pentru, 8 împotrivă şi 20 de abţineri. Voința politică a fost demonstrată publicului votant, pe răboj s-a bifat o promisiune realizată, dar nu în sensul bun. Modificarea legii e doar o poleială. Nu se rezolvă nimic prin finanțarea campaniilor electorale exclusiv de la bugetul de stat, pretinzând că astfel se vor reduce cheltuilelile și corupţia, câtă vreme se permite partidelor să contracteze împrumuturi în bani de la persoanele fizice şi juridice, pe care să le deconteze ulterior campaniei din banii publici. O asemenea reglementare va crea o și mai mare dependență a candidaților de cei care le finanțează campania sub forma unor împrumuturi. Donațiile nelimitate, dar total transparente ar fi fost de preferat, astfel încât să fie vizibile și ușor de verificat sumele şi donatorii, dar și dacă există o corespondență între acestea și eventualele contracte ulterioare cu statul. Din păcate, o majoritate covârșitoare a parlamentarilor a optat pentru varianta ipocrită a legii, în care să ne prefacem, în continuare, că banii necesari partidelor atât în campanie, cât și în afara lor se reduc strict la fondurile declarate între niște chingi destul de strânse. Donațiile limitate la 200 de salarii de bază într-un an și împrumuturile la 500 de salarii nu vor feri partidele de tentația banilor negri. Noua lege electorală prevede și donații confidențiale. Acestea cum vor fi verificate?
Banii dați partidelor de către anumiți oameni de afaceri au un scop precis, nu constituie acte caritabile. Cei care finanțează masiv partidele politice privesc acțiunea ca pe o investiție: donează 100 de lei ca să obțină de la stat beneficii de zeci de ori mai mari. Pe de altă parte, companiile de media și de publicitate au și ele partea lor de vină. Legea alegerilor parlamentare, adoptată în 2008, a introdus campania electorală contra cost, ca urmare a insistențelor unor mari companii din media. Sume importante de bani negri, fără contracte, merg de la politicieni către presa locală și centrală, cu prisosință către televiziunile naționale. În mod oficial, acestea declară sume mici sau chiar campanii efectuate gratuit. Neoficial, toate televiziunile primesc sume enorme doar pentru a-și face, practic, datoria de informare a publicului sau pentru a distorsiona mesaje și imagini ale adversarilor celor care plătesc. Acum, se arată uimite de banii negri scoși la iveală în anchetele DNA, dar sunt inerte față de noul Cod electoral. Ca și parlamentarii, care una spun public și alta legiferează.
Legea electorală a fost adoptată de Camera Deputaților - Cameră decizională -, așadar, rămâne la latitudinea președintelui României dacă o promulgă în această formă sau o trimite spre reanalizare parlamentului. Noile consultări anunțate de Klaus Iohannis a fi programate după sărbători ar putea conține și acest subiect, cu condiția ca presiunea publică să se manifeste în sensul adoptării unei legi aplicabile într-o societate atât de specifică precum cea românească. DNA nu este un panaceu al tuturor bolilor acestei societăți, oricâtă speranță și-ar pune publicul în procurori. Cercul vicios al finanțării partidelor politice trebuie rupt înainte de a se ajunge la dosare penale.