De același autor
Se scrie mult despre educație. Se vorbește și mai mult. În urma consultării publice asupra noilor propuneri-cadru, Ministerul Educației a primit peste 18.000 de recomandări și sugestii. Aceasta dovedește că, în contextul românesc, educația e un subiect sensibil și preocupă multă lume. De ani buni încercăm să găsim o soluție. Fiecare dintre noi are o părere despre cum s-ar face școala mai bine în România – de la părintele nesatisfăcut de standardele predării și care își așteaptă copilul la poarta școlii, pentru a-l duce la meditațiile menite să umple golul lăsat de școală, la profesorii care, nefăcându-și datoria de dascăli, iau ca afront personal orice observație despre educația în școală sau puținii profesori care își dedică viața educației, dar pe care nimeni nu îi vede, nu îi ascultă, nu îi apreciază și până la elevul care se simte constrâns de sistemul actual, care nu pare a-i oferi un spațiu de exprimare.
In calitatea mea de părinte, un lucru mă consternează cel mai tare. În contextul social de la noi din țară, există un discurs defetist şi negativ asociat cu actul învățării și adoptat de toți cei implicați în sistemul de învățământ. Cred că acest nor de defetism care învăluie educația stă la rădăcina multor probleme din sistemul de învățământ și, mai mult decât atât, are consecințe pe termen lung, atât în viața individului, cât și la nivel de societate.
Pentru a înțelege mai bine acest fenomen al discursului negativ, iată, am adunat câteva exemple în ultimul an despre ce înseamnă „a învăța“ în contextul românesc și mesajele subliminale asociate acestora pe care copiii le primesc.
1. A învăța e o obligație, nu o plăcere. De mici copii avem în noi dorința de a cunoaște, de a explora, de a acumula cunoștințe. Dar, de la grădiniță, an de an, acest impuls natural se transformă într-o datorie făcută dintr-un simț al obligației care induce subtil și treptat frica în subconștientul copilului. Astfel, elevul ajunge să învețe nu din dorinţa de a cunoaște, nu din pasiune, ci de frică „să nu strige doamna la mine, dacă nu îmi fac tema“, sau din cauza presiunii exercitate de părinți.
2. A învăţa e un proces greu, nu ușor. Când ești la grădiniță, ți se spune: „Lasă, că mergi tu la școală și o să vezi ce greu îți va fi“. În clasa a IV-a, copilului i se spune: „Lasă, că o să vezi tu din clasa a V-a ce mult o să ai de învățat și ce greu va fi“. Discursul de „bau-bau“ continuă și în clasele mai mari. Fiicei mele de clasa a V-a i s-a spus la ora de matematică de nenumărate ori: „Lasă, că vedeți voi ce grea e geometria“.
3. Dacă nu știi e un eșec. Mi-a venit băiatul într-o zi supărat de la grădiniță să-mi spună că nu i-a plăcut, deoarece doamna l-a certat fiindcă a greșit ceva la „fișe“ (foile cu exerciții pe care copiii de grădiniță le fac în timpul lecției). Aflasem ulterior că nu făcuse litera „d“ conform pretențiilor doamnei. Oare e corect să se pună problema în felul acesta la o vârstă atât de fragedă, când un copil ar trebui încurajat și ajutat să învețe, nicidecum mustrat fiindcă nu îi ies literele de prima dată? Realitatea e că, din acel moment, copilului nu îi mai plac fișele. Astfel încep copiii de mici să dezvolte emoții negative pe care le asocieză cu învățatul.
4. Dacă nu știi, ești pedepsit. De câte ori nu am auzit de profesori care vin la clasă și, drept pedeapsă că elevii nu și-au însușit un concept, îi pedepsesc: „Scoateți o foaie de hârtie. Test neanunțat, cu notele trecute în catalog“. Nu înțeleg cum poate un test să îl facă pe copil să însușească cunoștințele, dacă nu înțelege ce i s-a predat. Oare nu ar fi mai eficient ca, în locul celor zece minute alocate testului neanunțat, profesorul să explice încă o dată conceptul? Testul oricum nu îl va face pe copil să învețe.
5. Dacă nu știi, nu pui întrebări ca să afli mai multe. Asculți și înveți pe de rost. Astfel ți se spune ce și cum trebuie să gândești.
6. A învăța înseamnă a asimila multe informații, dar aceasta nu înseamnă că știi să le și aplici. Câte teme nu se dau doar de dragul de a da teme? De câte ori nu a venit acasă copilul având o poezie de învăţat de pe o zi pe alta, doar pentru a petrece o oră memorând niște versuri pe care oricum le va uita în câteva zile. Ca să nu mai vorbim de materii ca geografia, istoria sau biologia, unde copiii încă mai sunt încurajați să învețe lecțiile din manual pe de rost. Până și la matematică, teoremele sau definițiile dictate de profesor trebuie memorate cuvânt cu cuvânt.
7. Învățatul e asociat în mare măsură doar cu mediul școlar. Această asociere are consecințe imediate asupra copilului, care, în afara temelor și a lecțiilor, nu mai are imboldul de a afla lucruri noi. Mai mult, efectele sunt și de lungă durată, fiindcă, odată ieșit de pe băncile școlii, individul încetează să mai învețe, să-și mai însușească cunoștințe noi. Învățatul nu devine un obicei instinctiv de zi cu zi.
La sfârșitul anului trecut, un raport al Comisiei Europene a trecut aproape nesemnalat de presă. E vorba despre Monitorul Educației și Formării, ediția 2015. Raportul arată locul codaș pe care România îl ocupă în Uniunea Europeană la categoria educație, în ciuda faptului că, în fiecare săptămână, un nou articol cu olimpici români devine viral pe rețelele de socializare online. Raportul subliniază că în România:
– rata abandonului școlar este peste media europeană (18,1% față de 11,1%);
– participarea la procesul de învățare pe parcursul vieții este mult sub această medie (1,5% comparativ cu 10,7%);
– procentul de populație cu studii universitare (25%) ne plasează pe penultimul loc pe plan european (la o medie europeană de 37,9%);
– procentele de elevi cu vârsta de 15 ani cu competențe reduse în domeniul citirii (37,3%), matematicii (40,8%) și al altor discipline științifice (37,3%) sunt aproximativ dublul celor medii înregistrate pe plan european (17,8, 22,1 și, respectiv, 16,6%);
– bugetul alocat educației, ca procent din PIB, este cel mai scăzut din întreaga Uniune Europeană (2,8% față de media UE de 5%).
Aceste statistici sunt intuite de majoritatea românilor. Nu ne trebuie un alt raport de la Bruxelles să ne reconfirme lucruri care deja sunt bine știute de noi. Doar ne plângem de ele toată ziua și trăim într-un defetism perpetuu, cum că nimic nu e bun, nimic nu se va schimba curând şi că de vină e „sistemul“. Nu noi suntem de vină, ci sistemul. Nu profesorii, ci sistemul. Nu părinţii, ci sistemul. Trăim într-o negare continuă, ca și cum noi nu facem parte din sistem. Însă, dacă sistemul din care facem parte e defect, înseamnă că e vorba de o carență de mentalitate.
Anul trecut am mers să văd piesa Antisocial și să particip la discuțiile pe tema educației. Piesa de teatru a fost realizată excepţional. Deși pleacă de la un caz care s-a întâmplat într-o școală de elită din Cluj, pentru mine piesa nu a ilustrat problemele „sistemului“ de educație, ci mai degrabă a fost o oglindire a societății românești și a mentalităților noastre, care par să fie aceleași, indiferent de generație, pregătire profesională sau statut social. Mentalități ce caracterizează două–trei generații: părinți, copii și profesori. Într-o situație de criză, am găsit aceleași reacții, aceleași stereotipuri, aceeași mentalitate. Aceasta demonstrează că problema e mult mai adâncă. Şcoala e doar o manifestare a valorilor sociale care ne caracterizează.
Recunosc, şi eu am crescut cu acest discurs negativ. Dar doar acum, ca adult, și în special după ce am avut experiența unui sistem educațional din Vest, îmi dau seama de efectul nociv al acestei mentalități. Copiii mei au făcut primii ani de școală într-o țară vestică. E de prisos să spun că, pentru fiecare exemplu de mai sus, pot să dau un contraexemplu din acel context. Cred că diferența de fond dintre sistemul lor și al nostru e fundamentul puternic ce stă la baza pedagogiei lor: principalul obiectiv al profesorului, în principal în primii ani de școală, e „să îl învețe pe copil să învețe“, adică cum să asimileze informația și cum să o aplice în diferite domenii. Tot ce învață copiii până la vârsta de 10 ani învață de la școală. Nu acasă, făcând teme, pentru că primesc doar o temă scrisă o dată pe săptămână.
Ceea ce vreau să spun nu e că se face școală mai bună acolo (motiv pentru unii să comenteze „de ce nu ai rămas acolo, dacă nu îți convine“). Nu cred nici în sloganul „vreau o școală ca afară“, pentru că, tot din propria mea experiență, știu că nu tot ce e afară merge bine. Pe de altă parte, copiii mei s-au integrat bine în școala românească, dar a fost foarte interesant să observ că ei au reușit să se adapteze sistemului folosindu-și instrumentele de gândire însușite în sistemul vestic.
Ceea ce vreau să spun e că educația în România ar fi mult mai progresivă dacă ne-am schimba mentalitatea față de actul învățării și educație. Cred că orice reformă a sistemului educației trebuie să înceapă cu o resetare a acestei mentalități. Degeaba schimbăm programe școlare, scoatem sau adăugăm materii, implementăm școala altfel (care, de altfel, nu prea e luată în serios, din păcate), venim cu tot soiul de iniţiative cu care vrem să demonstrăm că lucrurile se schimbă. Eu cred că totul începe cu o schimbare a mentalităților, odată ce vom îmbrățișa educația și vom primi învățarea ca o parte integrantă a vieții de zi cu zi. Aceasta nu depinde de sistem, ci de noi.
Profesori, părinți, copii, haideți să iubim școala!