De același autor
Se vorbește mult despre o lume nouă, despre intrarea într-o altă epocă și într-un alt ciclu. Analizat din această perspectivă, discursul de inaugurare a Administrației Trump dă semnalul unei resetări fundamentale de optică și de mindset: „o nouă viziune va guverna tărâmul nostru“ care va pune „America pe primul loc“. După cum remarca Bret Stephens, editorialist al Wall Street Journal: „cred că tocmai a depus jurământul Charles Lindbergh“ (emblema izolaționismului american interbelic și un susținător al conservării neutralității în timpul celui de-al doilea război mondial).
Cred că este important să încercăm să deslușim momentul 20 ianuarie 2017 utilizând lentile specific americane. Și așa cum arăta profesorul Walter Russell Mead în cartea sa, publicată în 2001, Special Providence. American Foreign Policy and How It Changed the World, politica internațională a SUA tinde să reprezinte un compozit a patru tradiții intelectuale, fiecare cu rădăcini adânci în istoria politică americană, fiecare asociată unei personalități marcante: hamiltoniană (accent pe comerțul liber), wilsoniană (amenajarea unui ecosistem internațional care să protejeze și răspândească democrația), jeffersoniană (protejarea și apărarea libertății acasă; anti big-government) și jacksoniană (America unilaterală, predispusă excesului populist, cu accente naționaliste). Primele două reflectă preocupări și dimensiuni globaliste, în timp ce ultimele două sunt orientate spre interior, fundamental sceptice față de responsabilitățile și cauzele internaționale. Deși toate rămân prezente, păstrând diverse grade de influență, astăzi America este pe cale să experimenteze o supradoză jacksoniană, cu urme difuze jeffersoniene.
În registru simbolic, marea perdantă de la 20 ianuarie este tradiția de politică externă, care se revendică de la președintele Woodrow Wilson. Lipsește acea dimensiune care „pune lumea pe primul loc“ (Richard Haass) și care a marcat decisiv rolul postbelic al Americii. Când spunem Woodrow Wilson, ne ducem imediat cu gândul la Liga Națiunilor, la încercările de a coagula un pact împotriva agresiunii, o societate a statelor și de a le responsabiliza în fața dreptului internațional. Mesajul transmis de Trump anunță o ruptură de fond cu credințele care au animat și motivat politica externă a Statelor Unite după Războiul Rece, un timp în care „doctrina îndiguirii“ era înlocuită cu „o strategie de extindere“ a comunității democrațiilor de piață. Este spiritul unei epoci care a făcut posibilă lărgirea NATO și a Uniunii Europene, veritabile construcții care în vechea tradiție amorsată de Woodrow Wilson au făcut lumea mai sigură pentru democrație. Desigur, totul în contextul unui efort amplu de consolidare a unei veritabile „arhitecturi a păcii“ centrate pe domnia legii internaționale, pe răspândirea democrației și a statului de drept, pe credibilitatea angajamentelor de apărare colectivă și pe codificarea unor noi norme care reglează conduita internă a statelor, precum „responsabilitatea de a proteja“. Pentru Trump, însă, NATO este „depășită“, ONU este „doar un club în care oamenii să se adune, să discute și să se simtă bine“, iar UE doar o prelungire a Germaniei. Acestui trecut de efervescență și creativitate a societății internaționale în care leadershipul Washingtonului a avut de fiecare dată un rol central, Trump îi propune un viitor în care „nu vrem să impunem nimănui modul nostru de viață, ci să îl lăsăm să strălucească pentru a deveni un exemplu pe care toți să îl urmeze“. În această logică, reconstrucția pe fundamente democratice a Germaniei și a Japoniei postbelice sau sprijinul activ pentru democratizarea Europei Centrale și de Est, după 1989, poate că nu ar fi existat. Respingând wilsonianismul și credința că a face lumea mai sigură pentru democrație rămâne un interes luminat pentru securitatea națională a Americii, Trump reînvie mai degrabă spiritul lui John Quincy Adams, care în 1821 spunea că „binecuvântările, rugăciunile și inima Americii se vor duce oriunde standardul libertății și independenței s-a răspândit. Dar ea nu va merge în afară, în căutarea unor monștri de distrus. Ea doar dorește tuturor libertate și independență. Este campioana și protectoarea doar a propriei libertăți“. La Trump nu mai regăsim nimic din convingerea ultimei administrații republicane, cea a lui George W. Bush, transformată în principiu operațional al politicii externe americane după atacurile de la 11 septembrie: „supraviețuirea libertății pe pământul nostru depinde tot mai mult de succesul libertății în alte țări. Cea mai bună speranță pentru pace în lume este expansiunea libertății în întreaga lume“. Brandul wilsonian – America protectoare a democrațiilor, a valorilor și a ecosistemului său ordinea liberală internațională – intră într-o perioadă de abstinență, de reflux și retragere.
Este, fără îndoială, un discurs pentru America jacksoniană, cea care pentru Trump tocmai a acumulat greutatea unei mase critice, o platformă prin care vrea să forțeze un nou consens politic. Altminteri, apropiații noului președinte au vorbit mereu de parcă ne-am afla în fața unei revolte jacksoniene. Și, desigur, „revoluția“, starea de spirit revoluționară trebuie ținută în permanentă mișcare, altfel energia sa se atrofiază. (Este poate și motivul pentru care Trump nu va renunța vreodată la contul său de Twitter.) Spre exemplu, Steve Bannon, o emblemă alt-right și eminența cenușie de la Casa Albă, spunea imediat după câștigarea alegerilor că „asemeni populismului jacksonian, vom construi o nouă mișcare politică - conservatori plus populiști reuniți într-o mișcare economică naționalistă“. Și tot Bannon avea să reacționeze imediat după discursul lui Trump: „a fost un manifest necosmetizat al principiilor mișcării sale populiste și naționaliste. Nu cred că am avut un discurs similar de când Andrew Jackson a ajuns la Casa Albă“. Cu această Americă a comunicat Trump pe 20 ianuarie cu zecile de milioane care au vrut să fie parte din ceea ce el numește „o mişcare cum lumea nu a mai văzut vreodată înainte“. Un public țintă pe care vrea să îl mențină energizat și mobilizat, hrănindu-l cu un tip predilect de simboluri și emoții. Pe acest fond, Trump întreține iluzia transferului puterii dinspre Washingtonul (elitelor, politicienilor, al establishmentului) corupt și pervertit către popor. Promite „nation-building acasă“ (nu „subvenționarea armatelor și apărarea granițelor altor state“) și că protecționismul („buy American, hire American“) va readuce grandoarea Americii. Mai mult, toate politicile publice (fie din sfera externă, comercială sau în planul imigrației) vor pleca de la o premisă suverană: să fie în beneficiul lucrătorilor și al familiilor americane. O atitudine desprinsă parcă dintr-o logică palmerstoniană în care „nu avem aliați sau adversari permanenți, ci doar interese eterne“. Dar o lentilă prea îngustă, unilaterală care, în momentele cheie, de șocuri geopolitice, ar putea să îi obtureze capacitatea de a vedea interesul sistemic, de ansamblu al Vestului, al solidarității euroatlantice sau cauzele de apărare colectivă. „America First“ este un discurs în care nu prea se văd interesele Vestului și ale lumii libere. Trump nu vede decât o singură urgență, deși esențială pentru mobilizarea Americii jacksoniene: lupta împotriva terorismului radical islamist. Și oricât de importantă rămâne aceasta din urmă, nu este nici pe departe singura. Ne aflăm, dimpotrivă, într-un moment în care cocktailul volatil dintre naționalismele economice și prădătorii geopolitici ne readuce mai degrabă în atmosfera anilor ‘30.
Hal Brands, un reputat istoric și profesor de afaceri globale de la School of Advanced International Studies, Universitatea Johns Hopkins (un loc simbolic pentru discuția noastră, fiind fondată de Paul H. Nitze, rivalul lui George Kennan și unul dintre principalii arhitecți ai strategiei americane din timpul Războiului Rece), considera că interpretarea doctrinei „America First“ pare să spună că „vom uita toate lecțiile pe care le-am învățat din Marea Recesiune și din al doilea război mondial și vom copia politicile care le-au cauzat“. Să sperăm că oameni cu influență asupra administrației, precum generalii Jim Mattis sau Jack Keane, vor reuși să îl lumineze pe noul președinte. Amândoi se revendică din memoria instituțională a establishmentului bipartizan de politică externă și văd cu claritate amenințarea epocii - „cel mai mare atac asupra ordinii globale de după 1945“ - nu doar din partea grupărilor teroriste, dar și a Rusiei sau Chinei.
În final, nu putem să nu reflectăm la o imagine. La 9 noiembrie 1989, în Berlin, se prăbușea „imperiul răului“: nu era doar triumful democrației liberale, al piețelor și comerțului liber, dar și începutul unei lumi fără ziduri, al integrării, al extinderii societăților deschise, în care „celălalt“ era primit cu brațele deschise. Exact 27 de ani mai târziu, pe 9 noiembrie, în America este ales un outsider devenit simbolul unor mentalități și energii care programatic se află la celălalt capăt al spectrului: antiglobalism, retragerea în matca națiunii, demonizarea alterității. Pe undeva, istoria are simțul ironiei. Sau, cum remaca în weekend Francis Fukuyama: „ne-am alăturat taberei suveraniste promovate de China și Rusia“.