Cum a ajuns liberalismul „îngerul căzut” al Europei de Est

După căderea comunismului, promisiunile liberalismului occidental de a transforma Europa Centrală și de Est nu au fost niciodată realizate. Și acum vedem efectul.

Octavian Manea 05.11.2019
SHARE 10

De același autor

Autori: Ivan Krastev și Stephen Holmes

Încercarea țărilor ex-comuniste de a emula Occidentul după 1989 a primit nume diverse - americanizare, europenizare, democratizare, liberalizare, extindere, integrare, armonizare, globalizare, dar întotdeauna a însemnat modernizarea prin imitație și integrarea prin asimilare. Pentru populiștii de astăzi, democrația liberală a devenit noua ortodoxie inevitabilă. Reproșul lor constant este acela că imitarea valorilor, atitudinilor, instituțiilor și practicilor din Vest a devenit imperativă și obligatorie.

La 30 de ani de la prăbușirea comunismului, multe dintre democrațiile Europei Centrale și de Est au fost transformate în regimuri majoritariste dominate de teorii ale conspirației. Opoziția politică este demonizată, influența presei independente, a societății civile și a instanțelor independente a fost neutralizată, iar suveranitatea a ajuns să fie definită prin determinarea de a rezista presiunii de a se conforma idealurilor occidentale de pluralism politic, transparență guvernamentală și toleranță pentru străini, dizidenți și minorități.

Nu există un factor singular care să explice ascensiunea antiliberalismelor autoritare în atât de multe țări. Cu toate acestea, resentimentele față de statutul canonic al democrației liberale și față de politica de imitație au jucat un rol decisiv. Această lipsă de alternative este ceea ce explică cel mai bine etosul antioccidental care domină în prezent societățile post-comuniste. Chiar ideea că „nu există altă cale” a furnizat o motivație suplimentară pentru valul de xenofobie populistă și nativism reacționar care a început în Europa Centrală și de Est.

Marea Recesiune

Cursa pentru a se alătura Vestului a devenit misiunea comună a statelor central și est-europene la sfârșitul Războiului Rece. Într-adevăr, occidentalizarea lor a fost scopul principal al revoluțiilor din 1989. Copierea entuziastă a modelelor occidentale, însoțită de retragerea trupelor sovietice din regiune, a fost inițial trăită ca pe o formă de eliberare. Dar după două decenii tulburi, dezavantajele procesului de imitație au devenit prea evidente pentru a trece neobservate. Pe măsură ce resentimentele s-au acumulat, popularitatea politicienilor iliberali a crescut, iar în Ungaria și în Polonia aceștia au ajuns chiar la putere.

După ‘89, liberalismul a fost în general asociat cu oportunitățile individuale, cu libertatea de mișcare și de a călători, cu opoziția nereprimată, accesul la justiție precum și cu răspunderea guvernului la cerințele publice. Până în 2010, versiunile central și est-europene ale liberalismului au fost afectate de două decenii de creștere a inegalității sociale, de o corupție omniprezentă și de redistribuirea arbitrară a proprietății publice în mâinile unui număr mic de oameni. Totodată, criza economică din 2008 a produs o neîncredere profundă în elitele de business și în capitalismul de cazinou care aproape distruseseră ordinea financiară globală.

Reputația liberalismului în regiune nu și-a revenit niciodată după 2008. Încrederea că economia politică din Vest era un model pentru viitorul umanității fusese legată de credința că elitele occidentale știau ce făceau. Dintr-odată, devenea evident că nu știau. Este motivul pentru care 2008 a avut un profund efect ideologic, nu doar economic. Între timp, partidele iliberale aflate la guvernare, precum Fidesz în Ungaria și PiS în Polonia, încearcă să discrediteze principiile și instituțiile liberale pentru a scăpa de acuzațiile legitime de corupție și abuz de putere. Pentru a justifica demantelarea presei independente și a sistemului judiciar, aceștia susțin că apără națiunea împotriva dușmanilor „cu inimă străină”.

Originile populismului sunt, fără îndoială, complexe. Însă în parte se regăsesc în umilințele asociate transformării, în cel mai bun dintre scenarii, într-o copie inferioară a unui model superior. Resentimentele față de „tranziția la democrație” au fost de asemenea amplificate de „auditorii” străini, prea puțin familiarizați cu realitățile locale. Aceste experiențe s-au combinat pentru a produce o reacție nativistă în regiune, o reafirmare a tradițiilor naționale „autentice” aparent sufocate de forme occidentale necorespunzătoare. Liberalismul post-național, asociat cu extinderea UE, a permis populiștilor să devină portavocea tradițiilor și identității naționale.

Criza refugiaților

Emigrația și pierderea de populație au pregătit terenul pentru criza refugiaților care a lovit Europa în 2015-2016. La 24 august 2015, Angela Merkel a decis să accepte sute de mii de refugiați sirieni în Germania. Zece zile mai târziu, Grupul Visegrád - Republica Cehă, Ungaria, Polonia și Slovacia - a declarat că sistemul de cote cerut de UE pentru distribuirea refugiaților în Europa este „inacceptabil”. Acesta a fost momentul în care populiștii Europei Centrale și-au decretat independența nu doar față de Bruxelles, ci și față de liberalismul occidental și față de etosul său de deschidere către lume. Populiștii din Europa Centrală au interpretat criza refugiaților ca o dovadă concludentă că liberalismul slăbește capacitatea națiunilor de a se apăra într-o lume ostilă.

Și totuși, de ce a prins acest discurs într-o regiune care, în fapt, nu a primit refugiați?

Anxietatea față de refugiați este amplificată de teama că străini neasimilabili vor intra în țară, vor dilua identitatea națională și vor slăbi coeziunea națională. La rândul său, această teamă este alimentată de o preocupare legată de declinul demografic. Din 1989 până în 2017, Letonia a pierdut 27% din populație, Lituania – 22,5%, iar Bulgaria, aproape 21%. În România, 3,4 milioane de cetățeni, în marea lor majoritate, sub 40 de ani, au părăsit țara după aderarea la UE. Combinația dintre o populație îmbătrânită, o natalitate scăzută și un flux de refugiați neîntrerupt se află la originea panicii demografice din regiune. Practic, mai mulți central și est-europeni și-au părăsit țările (migrând spre Vest pe fondul crizei financiare din 2008-2009) decât toți refugiații care au venit acolo ca urmare a războiului din Siria.

Bântuite de teama colapsului demografic, guvernele din Europa de Est caută motive prin care să-i facă pe cetățenii nemulțumiți, în special pe tineri, să ezite să plece în Europa de Vest. Deseori, discursul lui Orbán sună ca și cum ar vrea să-și închidă țara. Așadar, cum să-i convingă pe tinerii maghiari că nu vor găsi o patrie mai bună în Vest? Populiștii de la Varșovia și Budapesta par să fi transformat criza refugiaților din Vest într-o oportunitate de rebranding pentru Est. Cetățenii nu vor mai pleca în Vest dacă Vestul își pierde atractivitatea. Pe acest fond – discursul în care Vestul este disprețuit, declarând totodată că instituțiile sale „nu merită imitate”. Dar are beneficiul colateral de a servi prioritatea politicii numărul unu din regiune, descurajarea emigrării.

Cosmopolitismul – marele inamic

Întreaga discuție ne conduce la o idee fundamentală a iliberalismului contemporan. Contrar multora dintre teoreticienii contemporani, furia populistă se îndreaptă mai puțin spre multiculturalism, cât spre individualism și cosmopolitism. Acesta este un subiect important din punct de vedere politic, deoarece, dacă este acceptat, implică faptul că populismul nu poate fi combătut prin abandonarea multiculturalismului în numele individualismului și cosmopolitismului. Pentru democrații iliberali din estul și centrul Europei, cea mai gravă amenințare pentru supraviețuirea majorității creștine albe din Europa este incapacitatea societăților occidentale de a se apăra. Și nu se pot apăra pentru că individualismul și cosmopolitismul ne orbesc, nu ne lasă să vedem și să conștientizăm amenințările. //

Adaptare după eseul „How liberalism became the god that failed in Eastern Europe”, de Ivan Krastev și Stephen Holmes, publicat în The Guardian, 24 octombrie 2019.

Autori: Ivan Krastev și Stephen Holmes

TAGS:

Comentarii 8

truth1989 - 11-14-2019

Arpad lasi aceleasi comentariu idiot peste tot si demonstrezi tezele articolului intocmai.

Răspunde

ronea - 11-10-2019

Emigrantii nu au emigrat in Germania ci in Europa. E normal ca sa se ocupe de ei toata Europa, nu doar citeva tari. Au fost slabiciuni la aprararea frontierelo UE? OK, dar protocolul de aparare precum si cel de tratare a cererilor de azil a fost co-semnat de toate tarile europene. Daca nu e bun sa-l schimbe, dar pana in schimba sa il respecte pe cel in vigoare. Cand tarile de la Visegrad au intrat in UE stiau de protocol? Daca nu era pe placul lor de ce nu au refuzat sa intre in UE? Daca sa zicem in prezent nu le mai place in UE de ce nu ies precum Marea Britanie ca sa nu mai beneficieze de bani de la UE? Nu poti sa fii duplicitar. Intrii de buna voie si nesilit de nimeni intr-un club select, semnezi ca respecti totul , primesti bani si dupa aceea te razgindesti, faci circ dar nu, nici nu iesi, nici nu renunti la banuti.

Răspunde

Arpad - 11-08-2019

Ma intreb ce (nu) au in cap cei care selectioneaza astfel de articole tălâmbe cu care incearca sa-i indoape pe cititorii "22", scrise de o marioneta a globalismului "progresist" si publicate de "Pravda" britanica, pe nume "Guardian". Oare chiar nu vedeti ca TOATE comentariile va iau intr-o meritata bascalie ? Rau a ajuns revista asta, rusine !

Răspunde

Ioniiion - 11-07-2019

Bravo. Ateii care conduc Uniunea Europeana si o duc spre razboi civil ne dau lectii Nu au indoieli, nu au dileme.

Răspunde

emil - 11-07-2019

Progresul Europei de Est este blocat evolutiv de mafie si coruptie.

Răspunde

FLORIAN D. MIREA - 11-05-2019

"Majoritatea crestina alba" are, asadar, trei defecte: ca e majoritate, ca e crestina si ca e alba. Dar de majoritatea musulmana araba / otomana, nimic? Dar de majoritatea musulmana ori crestina neagra, nimic? Dar despre majoritatea budista indiana nimic? Asta e problema. Singura majoritate care nu e buna este asta "crestina (si) alba". Aferim!

Răspunde

Liviu - 11-05-2019

Natiunile s-au dezvoltat separat, teritorial si cultural, sub diverse influente. Este un proces natural. Amestecarea populatiilor este nefireasca si nu duce nicaieri : toata lumea e frustrata. Noii teroristi sint nascuti, crescuti si educati de generatii in Vest - asta e cea mai buna dovada ca exista bariere peste care nu se poate trece. Multiculturalismul e o notiune care descrie un experiment social cu rezultate dezastruoase. Toti oamenii astia care vor o viata mai buna trebuiesc ajutati sa si-o gaseasca in spatiul lor nativ geografic, cultural si religios.

Răspunde

Alin - 11-05-2019

tot acest text e o mare minciună, e versiunea oficială a mainstream-ului Bruxelles. Dacă Polonia nu acceptă cotele obligatorii, emise discreționar de Bruxelles pentru a depana și legaliza ilegalitatea comisă de Merkel, pac! Polonia e iliberală. Dacă Orban apără legea, constituția și frontiera de stat conform tratatelor europene, pac! e iliberal. Dacă Merkel decide absolut de capul ei să aducă 2 milioane de migranți (majoritatea nu sunt refugiați) - uau, ce spirit liberal, deși incală grav Convenția de la Dublin. Ce, esticilor? nu vă simțiți vinovați de colonialismul european deoarece nu ați avut imperii ci victime ale musulmanilor? Iliberalilor! Dacă Merkel face nordstream și bagă zeci de miliarde in Rusia, Merkel e democrată, tot polonezii sunt putiniși că nu vor migranți. Nu-i de mirare că vi se prăbușește audiența și credibilitatea, că GDS a rămas o coajă fără miez când pseudojurnalismul ăsta flagelează Europa de Est preluând mimetic și servil noua dogmă oficială doar pentru că aparține Bruxelles-ul. Nu uitați că a fi european e o notiune mai largă decât a servi narativul oficial. A fi oficial inseamnă să gândești critic nu să arunci ocare asupra celor care rezistă abuzurilor de la centru. Cand Europa vine cu „cote obligatorii” pe care nimeni nu le-a semnat, ceva fundamental s-a schimbat și Europa are deficit democratic. Iar voi criticilor si liberalilor in loc să criticați deficitul democratic, ii striviți pe cei care rezistă la abuzuri. halal europeni sunteți

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22