De același autor
Raportul comunității de informații din SUA privind natura implicării Rusiei în sezonul electoral american a declanșat un scandal politic la Washington. Concluziile publicate în 6 ianuarie arată că președintele Putin ar fi ordonat o campanie de influențare a alegerilor prezidențiale (în special prin spargerea conturilor de e-mail ale Partidului Democrat de către GRU și scurgerea informațiilor către WikiLeaks), urmărind să submineze încrederea în procesul electoral, s-o denigreze pe Clinton, manifestând totodată o preferință clară pentru Trump. CIA și FBI privesc cu „mare încredere“ acest verdict, în timp ce NSA manifestă o „încredere moderată“ pentru evaluarea că guvernul rus ar fi dorit să amplifice șansele de reușită ale lui Trump.
Pe fond, însă, dezbaterea concluziilor raportului comunității de intelligence din SUA expune public o ruptură profundă apărută în rândul conservatorilor americani. Fără îndoială, Rusia reprezintă miezul disputei. În general, se observă ample presiuni pentru reevaluarea Moscovei. Este un mesaj care în aceste zile pare să formeze o masă critică. Desigur, suporterul principal este chiar președintele ales. Din această perspectivă, sunt revelatoare comentariile făcute peste weekend de Donald Trump pe Twitter spre cei care făceau valuri în presa centrală acuzând Moscova de „un atac fără precedent asupra democrației noastre“: „a avea o relație bună cu Rusia e un lucru bun, nu un lucru rău. Doar oamenii stupizi sau proști ar putea crede că e rău! Avem deja suficiente probleme în lume încât nu trebuie să mai adăugăm încă una. Când voi fi președinte, Rusia ne va respecta mult mai mult decât o face astăzi și poate că ambele state vor lucra împreună pentru a rezolva câteva dintre marile și presantele probleme ale LUMII“!
O explicație a clivajului republican a fost dată la sfârșitul anului trecut de Peter Beinart (în The Atlantic). Războiul Rece a oferit adversarul generic, unificator, reunindu-i de aceeași parte a baricadei atât pe cei care vedeau în URSS o amenințare civilizațională (un imperiu ateu și antireligios), cât și pe cei care o considerau întruchiparea adversarului ideologic (un imperiu totalitar, un inamic al democrației și libertății). Astăzi, însă, pentru prima categorie, cea a conservatorilor fundamental „huntingtonieni“, ISIS și ciocnirea cu Islamul depășesc în magnitudine și consecințe orice potențiale pagube colaterale ar aduce Rusia ordinii postbelice. Sunt prea puțin deranjați de agresiunea împotriva Ucrainei, de raptul Crimeei, de interferența în alegerile americane sau de măcelul opoziției anti-Assad. Ei văd Rusia în sensul secolului XIX, o mare putere cu agendă conservatoare care se opune revoluțiilor de tot felul (deopotrivă celor „colorate“ din străinătatea apropiată sau „primăverilor“ din Islam).
Pe celălalt versant vedem republicanii de rit vechi, ai establishmentului cu agendă bipartizană, care se opun aranjamentelor de tip Ialta și care văd în Rusia sub Putin o putere esențial subversivă pentru statu-quo-ul postbelic. Iată tradiția din care apar personalități precum guvernatorul Mitt Romney (rămas antologic pentru diagnosticul pus Rusiei în 2012 drept principala amenințare geopolitică pentru SUA), dar și proaspăta nominalizare pentru Departamentul Apărării, generalul în retragere Jim Mattis. Însă două sunt figurile care în ultimele zile au reprezentat această optică: senatorii John McCain și Lindsey Graham. Ei sunt cei care joia trecută au organizat în Senat, timp de aproape trei ore, o amplă audiere a șefilor serviciilor secrete pe chestiunea interferenței ruse în alegerile americane. Și ulterior, când Trump a început contraofensiva pe Twitter la capătul unei săptămâni în care părea mai aproape de Assange decât de FBI și CIA, amândoi s-au dus la NBC pentru a apăra credibilitatea șefilor serviciilor și diagnoza lor. Nu modificarea rezultatului alegerilor era miza. Este un aspect care nu a fost niciodată pus în discuție. Problema de fond ține de precedentul pe care tentativa rusă îl formează. Este un atentat la democrația americană: „dacă ar fi reușit să facă asta, atunci distrugi democrația pentru că distrugi fundamentul alegerilor libere și corecte. (...) Nu există un interes de securitate mai vital Statelor Unite decât capacitatea de a organiza alegeri libere și corecte“, spune McCain. „Viețile noastre sunt construite pe ideea că suntem oameni liberi. (...) Nu putem merge înainte cu viața noastră ca democrație când o entitate străină încearcă să ne compromită procesul electoral. (...) Și acelor republicani care se bucură, nu sunteți republicani, nu sunteți patrioți. Când unul dintre partide este compromis, atunci cu toții suntem compromiși“, spune Graham. Până la urmă, apărarea procesului electoral ar trebui să fie o temă naturală pentru un președinte care se revendică dintr-o platformă care „pune America pe primul loc“. Este poate cea mai apropiată definiție a unei amenințări existențiale pentru o societate occidentală, o „linie roșie“ de netrecut. Preocuparea ar trebui să fie cum să pedepsești Rusia, nu cum să o premiezi și să o îmbrățișezi. Este sugestiv în acest sens episodul anilor ’90, când Administraţia Clinton a decis măsuri de pedepsire a regimului Saddam Hussein, după ce descoperise o tentativă de asasinare a președintelui George Bush senior.
Nu în ultimul rând, interferența rusă ridică o dilemă specifică de descurajare, dar care nu poate fi adecvat tratată până nu este „restaurată credibilitatea sistemului de descurajare în ansamblul său“ (McCain). Or, la acest ultim capitol, semnalele strategice transmise până astăzi de Trump, în special disprețul arătat față de alianțe, instituții și norme internaționale, față de întreaga arhitectură postbelică, nu fac decât să încurajeze un comportament de prădător al Moscovei.