De același autor
Decizia președintelui Donald Trump de a introduce, săptămâna trecută, tarife ridicate la importurile de aluminiu și oțel a generat o veritabilă furtună. Efectele, inclusiv la nivelul propriei administrații, nu au întârziat să apară. Gary Cohn, principalul său consilier pe probleme economice, și-a anunțat imediat demisia.
Politicile tarifare anunțate de Casa Albă au fost oarecum anticipate prin discursul pe care Trump l-a ținut la sfârșitul lui februarie pe scena CPAC (Conservative Political Action Conference), congresul anual al conservatorilor americani. „Sub conducerea mea, era capitulării economice a luat sfârșit. Renegociem acordurile comerciale care sunt atât de rele, fie că este vorba de NAFTA, fie că este vorba despre Organizația Mondială a Comerțului, care a creat China... China a fost ca o rachetă de atunci. Așa am ajuns la un deficit comercial de aproape 500 de miliarde de dolari. Nu putem permite așa ceva.“ Și iată că Trump nu a ezitat să treacă la fapte. Măsura a fost apărată prin invocarea unor rațiuni care țin de protejarea securității naționale. În același timp, însă, exceptarea temporară a Canadei și Mexicului expune mai degrabă o atitudine de bully-ing comercial, intenția tranzacționalistă a administrației de a exercita presiuni și forța concesii punctuale de la aceste țări în renegocierea NAFTA.
Măsurile anunțate săptămâna trecută îl readuc pe Donald Trump, în mare parte, pe un teren confortabil, în matca sa electorală. Trump pare să articuleze politici ghidate de retorica din campanie, la care nu a renunțat niciodată, dar care intrase cumva într-un con de umbră după plecarea lui Steve Bannon (fostul strateg politic al președintelui) de la Casa Albă. El joacă din nou predilect pentru baza sa electorală, pentru America jacksoniană – naționalistă, suveranistă, parohială, ostilă instituțiilor internaționale, percepute ca fiind în serviciul unor cauze globaliste desprinse de interesul național, profund sceptică față de meritele răspândirii democrației în lume (Administrația Trump a redus semnificativ finanțarea pentru instituțiile create în acest scop, precum National Endowment for Democracy). Așa se explică și aversiunea acestei Americi, inclusiv a președintelui, față de expresia instituționalizată a Europei: „Ei nu cred că Uniunea Europeană este modelul spre care omenirea încearcă să meargă sau că scopul puterii americane ar trebui să fie acela de a încerca să facă lumea să semene mai mult cu Uniunea Europeană. Mai mult, ei cred într-un fel de suveranitate americană neîncătușată ca fiind fundamentală“, spune Walter Russell Mead, cel care a descris și intuit cel mai bine starea de spirit jacksoniană care a cucerit în cele din urmă Casa Albă în noiembrie 2016.
La un nivel mai profund, plecarea lui Gary Cohn nu doar că anunță nori negri pentru acea parte a Partidului Republican care mai crede în comerțul liber (free trade), dar pune în perspectivă și schimbarea la față a GOP-ului. În general, sondajele arată o scădere masivă în rândul republicanilor a sprijinului pentru comerțul liber (aproape 20 de procente), în ton cu retorica și coregrafia prezidențială (să ne amintim că retragerea din TPP a fost primul document semnat de Donald Trump în Biroul Oval). E ca și cum aripa bannonistă tinde să devină majoritară și este gata să preia partidul. Așa se explică și reacția critică a unor „instituții“ reprezentative până nu demult pentru mainstream-ul republican. De exemplu, președinta Fundației Heritage, o emblemă a mișcării conservatoare din SUA, consideră impunerea barierelor tarifare drept o măsură economică regresivă și contraproductivă pentru o administrație care se prezintă drept campioana tăierilor de impozite: „Tarifele înseamnă o creștere a taxării muncitorilor amercani și a familiilor lor. (...) Tarifele nu protejează omul uitat al acestei țări și nici nu aduc locurile de muncă înapoi. Dimpotrivă, prețul ar putea fi scăderea locurilor de muncă curente sau viitoare și creșterea prețurilor bunurilor de consum“. Și senatorul John McCain interpretează anunțul Casei Albe într-o cheie similară accentuând faptul că “securitatea națională ar trebui să joace un rol important în deciziile noastre comerciale. Dar nu ar trebui folosită ca scuză pentru protecționism”. Mai mult, el contestă faptul că „importurile de aluminiu și oțel amenință securitatea noastră națională și baza industrială de apărare“, cum spune Trump.
Dar poate și mai problematice sunt consecințele externe. În loc să lovească în China (statul care, cel puțin în narațiunea oficială, este motivul declarat al activării barierelor tarifare), efectul ar putea fi unul disruptiv pentru alianțele globale ale Americii. Japonia, Coreea de Sud, Australia sunt tot mai preocupate de impredictibilitatea comercială a Americii, ceea le-ar putea împinge să conteste barierele tarifare în cadrul WTO.
Europa a intrat și ea în fibrilații și chiar a amenințat cu impunerea propriilor măsuri protecționiste. Oficialii europeni vorbesc deja de liste întregi de produse care ar putea intra în colimatorul eventualelor taxe, în cazul în care Europa nu este și ea exceptată. „Nu ne putem imagina că suntem o amenințare pentru securitatea națională a SUA“, a spus Cecilia Malmström, comisarul european pentru Comerț. Însă războiul declarațiilor a degenerat peste weekend. În timpul unui miting electoral, Trump a cerut UE să renunțe la această perspectivă, amenințând că, altfel, „vom taxa Mercedes-Benz și BMW“. Întrebarea este care vor fi consecințele pentru uzinele Mercedes și BMW, dar și pentru producția de mașini din statele care au votat pentru Trump în 2016? Ulterior, Trump a revenit cu un tweet și mai amenințător: „Uniunea Europeană, aceste state minunate care tratează SUA foarte rău în sfera comercială, se plâng de tarifele la oțel și aluminiu. Dacă își vor impune oribilele bariere și tarife asupra produselor americane, le vom impune și noi pe ale noastre. Un mare deficit. Dacă nu, le taxăm mașinile. Echitabil!“.
Sunt mulți observatori care văd în mișcările din ultima vreme dovada unei Case Albe haotice și impulsive, chiar a unei administrații aflate în disonanță cognitivă. Nu poți ca în documentele programatice ale administraţiei (precum Strategia Națională de Securitate sau Strategia Națională de Apărare) să vorbești despre competiția cu marile puteri revizioniste, de apărarea ordinii liberale internaționale și de rolul esențial al aliaților într-un astfel de efort, pentru ca, la câteva săptămâni distanță, să articulezi politici care șubrezesc tocmai aceste relații strategice. În loc să genereze politici inteligente împotriva adevăraților rivali, precum Rusia și China, Trump se războiește cu aliații. Și toate acestea pe fondul unei lipse totale de interes față de chestiunea interferenței ruse din partea unui președinte care pozează în apărătorul suveranității americane.
Plecarea lui Gary Cohn, care ar putea fi dublată foarte curând de exitul generalului H.R. McMaster (consilierul pe probleme de securitate națională), anunță un viitor dominat mai degrabă de latura punitivă, tranzacționalistă, de sumă zero a administrației, mai degrabă de „domnul Hyde“ decât de doctorul Jekyll (agenda bipartizană, globalistă, unde alianțele sunt văzute ca un avantaj comparativ în interesul Americii).
Nu în ultimul rând, recent s-a mai consumat un episod care pune într-o altă lumină evenimentele de săptămâna trecută. Iar consecințele pot fi deosebit de toxice pentru relațiile transatlantice. Conferința de Securitate de la München a readus în prim-plan potențiala concurență dintre Alianță și UE în sfera apărării. Este un accent pus de secretarul general al NATO, care a avertizat că eforturile UE trebuie atent canalizate pentru a nu slăbi legătura transatlantică, dublând ceva ce deja există în Alianță. „Realitatea este că UE nu poate proteja Europa de una singură“, a spus Stoltenberg. Chestiunea pare să fi fost pe larg discutată în timpul reuniunii miniștrilor Apărării din statele NATO, organizată la Bruxelles puțin înainte de München. Tot Stoltenberg a reamintit faptul că statele NATO nemembre UE „joacă un rol fundamental în apărarea Europei. După Brexit, 80% din cheltuielile de apărare ale NATO vor veni de la aliați non-UE“. Subiectul a redevenit actual după ce a fost expres ridicat de către delegația americană condusă de secretarul Apărării, generalul Mattis. În particular, vedem o Americă foarte sensibilă la eforturile UE de autonomizare strategică (de a-și dezvolta capacități de acțiune care să nu depindă de NATO). Ulterior, Mattis a lăsat să se înțeleagă că este nevoie de o vigilență continuă, „pentru că este în natura organizațiilor internaționale să se extindă. Dar există o înţelegere clară care trebuie inclusă în documentele scrise ale UE că apărarea comună este o misiune a NATO și doar a NATO“. Preocupările SUA vin pe fondul conturării pactului de apărare sub umbrela PESCO (așa-numita cooperare structurată) anunțată la sfârșitul lui 2017 și pe care SUA o vede mai degrabă ca pe un „vehicul protecționist pentru UE“, o inițiativă care va avantaja firmele europene, dezavantajându-le pe cele din afară (pe cele americane, de exemplu). Iată încă un motiv care să tulbure suplimentar relația dintre Washington și aliați, fiecare parte suspectând-o pe celalaltă de politici protecționiste.