De același autor
În goana de a repara relația cu Rusia, putem uita de alte capitole esențiale, precum ajustarea NATO la mediul de securitate post-Crimeea.
Uneori, declarațiile decidenților de la Bruxelles par desprinse dintr-un alt film. Nuanțele utilizate de președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, la Passau, săptămâna trecută, sunt exemplul perfect. Aproape că urechează Statele Unite, considerând Rusia o victimă. „Rusia trebuie tratată decent. (...) Trebuie să facem eforturi către o relație practică. Nu este sexy, dar aceasta este situația. Nu putem continua așa la nesfârșit. (...) Nu putem să lăsăm ca politica noastră față de Rusia să fie dictată de la Washington.“ Este același om de stat european care, nu foarte demult, mai lansa o idee extrem de „practică“: înființarea unei armate europene.
Și totul de parcă Rusia ar fi redevenit peste noapte puterea constructivă care nu ar fi aruncat pe fereastră deja de două ori - în Georgia și Ucraina - principiile normative (un lucru pe care Bruxellesul îl înțelege cel mai bine, Uniunea fiind în esența sa un imperiu normativ) care guvernau ordinea post-Război Rece. Și, dacă mai adăugăm și convingerile cancelarului Germaniei că Rusia poate să fie o parte din soluție în Siria, ne întrebăm: oare cum văd cu adevărat lucrurile cei care influențează politica externă la nivel comunitar? Cum ajută, așadar, securizarea regimului Assad soluționarea războiului civil din Siria? Consecința intrării active a Rusiei de partea lui Assad, sprijinind ofensiva forțelor loiale regimului, nu poate decât să prelungească războiul civil, generând și mai mulți refugiați. Menținerea lui Assad și a unui regim care și-a pierdut orice legitimitate este mai degrabă magnetul care asigură popularitatea cauzei ISIS, împingând și mai mult comunitățile sunite în brațele protective ale Statului Islamic. Pentru mujahedinii contemporani se redeschide imaginarul afgan al anilor ’80 și memoria rezistenței antisovietice. De fapt, și în Siria, Rusia este în realitate un jucător anti-statu-quo. Comportamentul său de acum este garanția ultimă că nu poate exista întoarcere la statu-quo-ante.
Victime colaterale
Pe fond, prin reevaluarea Rusiei și a rolului jucat în Orientul Mijlociu, vechea Europă pare să intre într-o altă capcană a lui Putin. Toată atenția mediatică a momentului a fost concentrată pe oferta lui Putin la Națiunile Unite, pe Putin pacificatorul, pe coregrafia Moscovei în Siria. Între timp, se așterne liniștea pe un alt front extrem de important prin consecințele sale pentru flancul estic al NATO: Ucraina. Este mesajul pe care președintele Estoniei l-a dat la începutul lunii octombrie pe scena celui mai puternic forum de securitate, organizat la Washington, de Center for European Policy Analysis (CEPA) și dedicat problemelor Europei Centrale și de Est. „La ONU mesajul lui Putin pare să fie acela că luptăm împotriva aceluiași inamic. Haideți să uităm de Ucraina și să ne concentrăm pe ISIS. Așadar, ce facem? Îi declarăm prietenia domnului Putin, luptând împotriva inamicului comun al lumii creștine, cum ar spune domnul Dughin, sau rămânem fideli principiilor noastre și spunem că ceea ce se întâmplă în Ucraina este agresiune și că, de fapt, aceasta nu s-a oprit niciun moment?“ Este mesajul de alarmă al președintelui estonian Tomaas Hendrik Ilves.
Problema este că, în goana de a repara relația cu Rusia, putem uita de alte capitole esențiale, precum recalibrarea NATO la mediul de securitate post-Crimeea. Summit-ul de anul trecut din Țara Galilor a constituit un important pas înainte, dar „toate acestea sunt măsuri restante de 15 ani“ (în cuvintele fostului ministru polonez de Externe Radosław Sikorski). În plus, rămân foarte multe de făcut. O Europă orientată pragmatic spre resetarea relației cu o Moscovă revizionistă ar putea din nou amâna aspecte esențiale pentru recredibilizarea Alianței. Dacă summit-ul de anul trecut a fost unul despre reasigurarea statelor vulnerabile din Est, agenda NATO de la Varșovia de anul viitor ar trebui să fie despre restaurația unei descurajări credibile.
În parte, soluția ține de repararea vulnerabilităților flancului estic, inclusiv pe componenta de hardware. Iar din această perspectivă, Administrația Obama are meritele sale, demonstrând în mod vizibil și tangibil angajamentul Statelor Unite. Reîntoarcerea tancurilor americane în Europa, desfășurarea de avioane F-22 în Polonia, rotația trupelor fac parte din acest efort. Oare câți dintre aliații din Vechea Europă sunt pregătiți psihologic să urmeze exemplul american? Un lucru este cert. „Unii politicieni și universitari susțin că angajamentul pe termen lung al Americii în Europa este demodat. În opinia mea, aceasta este o eroare periculoasă. O Europă fără Statele Unite ar reprezenta un regres istoric. Continentul a devenit o zonă de stabilitate datorită angajamentului SUA față de securitatea europeană. Să nu uităm: numai o Europă sigură este o Europă stabilă“, concluziona în Washington Post preşedintele Germaniei, Joachim Gauck, în aceeași săptămână în care Juncker repezea Washingtonul. Dar siguranța și stabilitatea Europei Centrale, mai ales după Crimeea, necesită o Alianță flexibilă, gata să închidă toate breșele care ar putea fi speculate de Moscova în dispozitivul de apărare occidental.
Spre un nou Pas Fulda
Trei sunt elementele, altfel profund interdependente, care ar trebui să-i pună pe gânduri pe responsabilii politici ai Alianței în perspectiva summit-ului de la Varșovia. Și urgența lor a fost pe larg semnalată pe parcursul forumului găzduit de CEPA la Washington.
Mai întâi, este ceea ce președintele Estoniei numește „noul Pas Fulda“. Este cunoscută semnificația vechiului Pas Fulda pentru imaginarul Războiului Rece: din punct de vedere geografic, era centrul gravitațional al apărării occidentale, pentru că pe acolo ar fi urmat să pătrundă valurile succesive de tancuri sovietice în încercarea de a atinge Atlanticul, copleșind unitățile NATO. Despre ceva similar vorbim și astăzi, dar într-un sens diferit: nu neapărat ca punct de invazie, dar ca poartă vitală în asigurarea accesului terestru al NATO la statele baltice. „Între cei 70 de km dintre Kaliningrad și Belarus se află Pasul Suwalki. Separă Polonia de statele baltice. Dacă aș vrea să blochez accesul către cele trei state baltice, aș fi foarte atent la Pasul Suwalki. Dacă aș vrea să întreprind ceva, atunci aș fi foarte interesat de Pasul Suwalki“, a avertizat președintele Estoniei la Washington.
„Între cei 70 de km dintre Kaliningrad și Belarus se află Pasul Suwalki. Separă Polonia de statele baltice. Dacă aș vrea să blochez accesul către cele trei state baltice, aș fi foarte atent la Pasul Suwalki“, a avertizat Tomaas Hendrik Ilves, președintele Estoniei, la Washington.
În al doilea rând, NATO are nevoie de ceea ce Radosław Sikorski numea simbolic „o zonă Schengen pentru tancurile americane în Europa“. Summit-ul de anul trecut din Țara Galilor a pus accent exclusiv pe capacitatea de reacție rapidă a NATO. Este esența a ceea ce diplomația publică a Alianței încerca să exprime prin crearea așa-numitului „vârf de lance“. Problema este că, în lumea reală, nu poți muta cu ușurință trupele aliate dintr-o parte a Europei în alta. „Am fost naiv să cred în urmă cu un an că, dacă toate statele sunt membre UE, vom putea să mutăm forțele în sus și în jos pentru eventualele exerciții. Este exact opusul. Chiar și în zona Schengen este nevoie de două săptămâni pentru notificări și autorizații diplomatice pentru a mișca un convoi blindat dintr-o țară în alta. Dacă avem nevoie de două săptămâni pentru a trece frontiera din Polonia în statele baltice, asta cu siguranță nu este o viteză adecvată pentru a le oferi decidenților opțiuni reale“, avea să precizeze generalul Ben Hodges, comandantul forțelor terestre americane din Europa. Libertatea de mișcare și circulație nu poate să rămână doar un bun public rezervat clubului Schengen, ci trebuie împărtășită de întreaga Alianță.
Nu în ultimul rând, NATO trebuie să răspundă crizei modelului tradițional de proiectare a forțelor de reacție rapidă pe flancurile vulnerabile. Operațional, NATO funcționează într-o lume nouă, unde libertatea de mișcare pe mare, aer și chiar pe uscat devine tot mai contestată. Tiparul consacrat în Irak, Serbia sau Libia – unde Vestul își domina decisiv adversarul – nu este modelul viitorului. Vechile presupoziții, specifice unui mediu permisiv, aflate și la baza pachetului de reasigurare adoptat la Newport, nu mai sunt realiste. Este un mesaj pe care generalii Breedlove și Hodges nu ezită să îl transmită în mai toate întâlnirile lor publice din ultima vreme. „Rusia a dezvoltat în Kaliningrad capacități de interdicție a accesului. Poate închide Marea Baltică, iar din Crimeea poate să blocheze accesul în Marea Neagră, prevenind ca Alianța să transporte orice pe flancul de Sud-Est“, a spus Hodges la Washington. Umbrelele antiacces și de interdicție regională (A2/AD) desfășurate în Crimeea și Kaliningrad pot ține la distanță forțele de reacție rapidă venite din afara regiunii, trimise pentru a întări flancurile vulnerabile. De aceea, Pasul Suwalki este atât de important. În absența accesului pe mare sau pe calea aerului, singura posibilitate de alimentare a balticilor ar fi terestră. Iar după cum arătau simulările recente ale Rand Corporation, fără o regândire substanțială a dispozitivului NATO, statele baltice ar putea fi imposibil de apărat. Oare este pregătită Europa să credibilizeze cu adevărat sistemul de descurajare al NATO?