De același autor
În goana de a repara relația cu Rusia, putem uita de alte capitole esențiale, precum ajustarea NATO la mediul de securitate post-Crimeea.
Uneori, declarațiile decidenților de la Bruxelles par desprinse dintr-un alt film. Nuanțele utilizate de președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, la Passau, săptămâna trecută, sunt exemplul perfect. Aproape că urechează Statele Unite, considerând Rusia o victimă. „Rusia trebuie tratată decent. (...) Trebuie să facem eforturi către o relație practică. Nu este sexy, dar aceasta este situația. Nu putem continua așa la nesfârșit. (...) Nu putem să lăsăm ca politica noastră față de Rusia să fie dictată de la Washington.“ Este același om de stat european care, nu foarte demult, mai lansa o idee extrem de „practică“: înființarea unei armate europene.
Și totul de parcă Rusia ar fi redevenit peste noapte puterea constructivă care nu ar fi aruncat pe fereastră deja de două ori - în Georgia și Ucraina - principiile normative (un lucru pe care Bruxellesul îl înțelege cel mai bine, Uniunea fiind în esența sa un imperiu normativ) care guvernau ordinea post-Război Rece. Și, dacă mai adăugăm și convingerile cancelarului Germaniei că Rusia poate să fie o parte din soluție în Siria, ne întrebăm: oare cum văd cu adevărat lucrurile cei care influențează politica externă la nivel comunitar? Cum ajută, așadar, securizarea regimului Assad soluționarea războiului civil din Siria? Consecința intrării active a Rusiei de partea lui Assad, sprijinind ofensiva forțelor loiale regimului, nu poate decât să prelungească războiul civil, generând și mai mulți refugiați. Menținerea lui Assad și a unui regim care și-a pierdut orice legitimitate este mai degrabă magnetul care asigură popularitatea cauzei ISIS, împingând și mai mult comunitățile sunite în brațele protective ale Statului Islamic. Pentru mujahedinii contemporani se redeschide imaginarul afgan al anilor ’80 și memoria rezistenței antisovietice. De fapt, și în Siria, Rusia este în realitate un jucător anti-statu-quo. Comportamentul său de acum este garanția ultimă că nu poate exista întoarcere la statu-quo-ante.
Victime colaterale
Pe fond, prin reevaluarea Rusiei și a rolului jucat în Orientul Mijlociu, vechea Europă pare să intre într-o altă capcană a lui Putin. Toată atenția mediatică a momentului a fost concentrată pe oferta lui Putin la Națiunile Unite, pe Putin pacificatorul, pe coregrafia Moscovei în Siria. Între timp, se așterne liniștea pe un alt front extrem de important prin consecințele sale pentru flancul estic al NATO: Ucraina. Este mesajul pe care președintele Estoniei l-a dat la începutul lunii octombrie pe scena celui mai puternic forum de securitate, organizat la Washington, de Center for European Policy Analysis (CEPA) și dedicat problemelor Europei Centrale și de Est. „La ONU mesajul lui Putin pare să fie acela că luptăm împotriva aceluiași inamic. Haideți să uităm de Ucraina și să ne concentrăm pe ISIS. Așadar, ce facem? Îi declarăm prietenia domnului Putin, luptând împotriva inamicului comun al lumii creștine, cum ar spune domnul Dughin, sau rămânem fideli principiilor noastre și spunem că ceea ce se întâmplă în Ucraina este agresiune și că, de fapt, aceasta nu s-a oprit niciun moment?“ Este mesajul de alarmă al președintelui estonian Tomaas Hendrik Ilves.
Problema este că, în goana de a repara relația cu Rusia, putem uita de alte capitole esențiale, precum recalibrarea NATO la mediul de securitate post-Crimeea. Summit-ul de anul trecut din Țara Galilor a constituit un important pas înainte, dar „toate acestea sunt măsuri restante de 15 ani“ (în cuvintele fostului ministru polonez de Externe Radosław Sikorski). În plus, rămân foarte multe de făcut. O Europă orientată pragmatic spre resetarea relației cu o Moscovă revizionistă ar putea din nou amâna aspecte esențiale pentru recredibilizarea Alianței. Dacă summit-ul de anul trecut a fost unul despre reasigurarea statelor vulnerabile din Est, agenda NATO de la Varșovia de anul viitor ar trebui să fie despre restaurația unei descurajări credibile.
În parte, soluția ține de repararea vulnerabilităților flancului estic, inclusiv pe componenta de hardware. Iar din această perspectivă, Administrația Obama are meritele sale, demonstrând în mod vizibil și tangibil angajamentul Statelor Unite. Reîntoarcerea tancurilor americane în Europa, desfășurarea de avioane F-22 în Polonia, rotația trupelor fac parte din acest efort. Oare câți dintre aliații din Vechea Europă sunt pregătiți psihologic să urmeze exemplul american? Un lucru este cert. „Unii politicieni și universitari susțin că angajamentul pe termen lung al Americii în Europa este demodat. În opinia mea, aceasta este o eroare periculoasă. O Europă fără Statele Unite ar reprezenta un regres istoric. Continentul a devenit o zonă de stabilitate datorită angajamentului SUA față de securitatea europeană. Să nu uităm: numai o Europă sigură este o Europă stabilă“, concluziona în Washington Post preşedintele Germaniei, Joachim Gauck, în aceeași săptămână în care Juncker repezea Washingtonul. Dar siguranța și stabilitatea Europei Centrale, mai ales după Crimeea, necesită o Alianță flexibilă, gata să închidă toate breșele care ar putea fi speculate de Moscova în dispozitivul de apărare occidental.
Spre un nou Pas Fulda
Trei sunt elementele, altfel profund interdependente, care ar trebui să-i pună pe gânduri pe responsabilii politici ai Alianței în perspectiva summit-ului de la Varșovia. Și urgența lor a fost pe larg semnalată pe parcursul forumului găzduit de CEPA la Washington.
Mai întâi, este ceea ce președintele Estoniei numește „noul Pas Fulda“. Este cunoscută semnificația vechiului Pas Fulda pentru imaginarul Războiului Rece: din punct de vedere geografic, era centrul gravitațional al apărării occidentale, pentru că pe acolo ar fi urmat să pătrundă valurile succesive de tancuri sovietice în încercarea de a atinge Atlanticul, copleșind unitățile NATO. Despre ceva similar vorbim și astăzi, dar într-un sens diferit: nu neapărat ca punct de invazie, dar ca poartă vitală în asigurarea accesului terestru al NATO la statele baltice. „Între cei 70 de km dintre Kaliningrad și Belarus se află Pasul Suwalki. Separă Polonia de statele baltice. Dacă aș vrea să blochez accesul către cele trei state baltice, aș fi foarte atent la Pasul Suwalki. Dacă aș vrea să întreprind ceva, atunci aș fi foarte interesat de Pasul Suwalki“, a avertizat președintele Estoniei la Washington.
„Între cei 70 de km dintre Kaliningrad și Belarus se află Pasul Suwalki. Separă Polonia de statele baltice. Dacă aș vrea să blochez accesul către cele trei state baltice, aș fi foarte atent la Pasul Suwalki“, a avertizat Tomaas Hendrik Ilves, președintele Estoniei, la Washington.
În al doilea rând, NATO are nevoie de ceea ce Radosław Sikorski numea simbolic „o zonă Schengen pentru tancurile americane în Europa“. Summit-ul de anul trecut din Țara Galilor a pus accent exclusiv pe capacitatea de reacție rapidă a NATO. Este esența a ceea ce diplomația publică a Alianței încerca să exprime prin crearea așa-numitului „vârf de lance“. Problema este că, în lumea reală, nu poți muta cu ușurință trupele aliate dintr-o parte a Europei în alta. „Am fost naiv să cred în urmă cu un an că, dacă toate statele sunt membre UE, vom putea să mutăm forțele în sus și în jos pentru eventualele exerciții. Este exact opusul. Chiar și în zona Schengen este nevoie de două săptămâni pentru notificări și autorizații diplomatice pentru a mișca un convoi blindat dintr-o țară în alta. Dacă avem nevoie de două săptămâni pentru a trece frontiera din Polonia în statele baltice, asta cu siguranță nu este o viteză adecvată pentru a le oferi decidenților opțiuni reale“, avea să precizeze generalul Ben Hodges, comandantul forțelor terestre americane din Europa. Libertatea de mișcare și circulație nu poate să rămână doar un bun public rezervat clubului Schengen, ci trebuie împărtășită de întreaga Alianță.
Nu în ultimul rând, NATO trebuie să răspundă crizei modelului tradițional de proiectare a forțelor de reacție rapidă pe flancurile vulnerabile. Operațional, NATO funcționează într-o lume nouă, unde libertatea de mișcare pe mare, aer și chiar pe uscat devine tot mai contestată. Tiparul consacrat în Irak, Serbia sau Libia – unde Vestul își domina decisiv adversarul – nu este modelul viitorului. Vechile presupoziții, specifice unui mediu permisiv, aflate și la baza pachetului de reasigurare adoptat la Newport, nu mai sunt realiste. Este un mesaj pe care generalii Breedlove și Hodges nu ezită să îl transmită în mai toate întâlnirile lor publice din ultima vreme. „Rusia a dezvoltat în Kaliningrad capacități de interdicție a accesului. Poate închide Marea Baltică, iar din Crimeea poate să blocheze accesul în Marea Neagră, prevenind ca Alianța să transporte orice pe flancul de Sud-Est“, a spus Hodges la Washington. Umbrelele antiacces și de interdicție regională (A2/AD) desfășurate în Crimeea și Kaliningrad pot ține la distanță forțele de reacție rapidă venite din afara regiunii, trimise pentru a întări flancurile vulnerabile. De aceea, Pasul Suwalki este atât de important. În absența accesului pe mare sau pe calea aerului, singura posibilitate de alimentare a balticilor ar fi terestră. Iar după cum arătau simulările recente ale Rand Corporation, fără o regândire substanțială a dispozitivului NATO, statele baltice ar putea fi imposibil de apărat. Oare este pregătită Europa să credibilizeze cu adevărat sistemul de descurajare al NATO?
Comentarii 8
profesoru - 10-15-2015
@Octavian: Eu am spus ca Rusia nu vrea sa cucereasca Tarile Baltice, nu ca nu poate. Si am si demonstrat ca nu vrea (nu le-a atacat pana in 2004, cand NU erau in NATO). Sigur ca NATO trebuie sa trimita niste contingente simbolice in Tarile Baltice, pentru a "marca teritoriul". Dar ideea ca le-ar putea APARA (desi Rusia nu vrea sa le atace) e absurda si periculoasa. Daca NATO ar trimite forte importante in Tarile Baltice, Rusia ar interpreta asta ca pregatirea unei ofensive impotriva sa. Si ar putea ataca preventiv. De-aia zic sa cititi in articolul lui Walt despre "modelul spiralei": masurile defensive ale uneia dintre parti sunt interpretate de cealalta parte ca pregatirea unei agresiuni. Daca vrem sa evitam razboiul trebuie sa renuntam la escaladare si sa recurgem la diplomatie.// By the way, comparatia Pasul Suwalki-Pasul Fulda e fortata. Ocuparea pasului Fulda de catre sovietici ar fi deschis drumul spre centrul Europei Occidentale (pericol letal pentru Occident). Ocuparea Pasului Suwalki ar duce doar la ocuparea tarilor Baltice, regiune periferica. Dar inca o data, rusii nu urmaresc asa ceva.// Nu sunt pentru Realpolitik 100%. Cred ca Occidentul trebuie sa faca "acte de caritate" acolo unde costurile si riscurile sunt mici: Bosnia, Kosovo, Libia. Dar in Ucraina e altfel: costurile (compromiterea relatiilor cu Rusia) sunt mari si riscurile (de razboi cu Rusia) la fel. In afara de faptul ca e costisitoare si periculoasa, agitatia pe tema Ucrainei e si inutila: orice va face Occidentul, Rusia nu se va retrage din Crimea si Donbas.
RăspundeOctavian - 10-15-2015
Domnule Profesor putem sa gasim o multime de alte articole din categoria celor care cum spuneti dvs chiar se pricep si ajung la concluzii profund diferite de Stephen Walt. In fond pentru el sau Mearsheimer, NATO nici nu ar fi trebuit sa mai existe dupa Razboiul Rece. Pentru ei Romania si fostele state membre ale Pactului de la Varsovia nici nu ar fi trebuit sa fie in NATO. Este limpede ca vedeti lumea ca un realist. Este o lume care functioneaza dupa principiul the strong do what they can and the weak suffer what they must. Fair enough. Dar chiar si Kissinger spune ca este insuficient. Decidentii trebuie sa-si fundamenteze deciziile pe presupozitii si variabile care merg dincolo de cele ale realismului politic. Cat despre amenintarea imaginara la adresa Statelor Baltice argumentul dvs ar fi valid in cazul in care capitalul de deterrence al NATO ar fi in a good shape si suficient de robust. Dar suntem departe de acel moment. Iar atata timp cat platformele de tip A2/AD schimba vechile presupozitii despre cum reasiguri si descurajezi un decident responsabili nu are voie sa ignore faptul ca intentia adversarului poate deriva din capabilitatile pe care le dezvolta. Pana cand NATO nu raspunde credibil problemei A2/AD (si care ar trebui mult mai amplu discutata si la noi) capacitatea de deterrence a Aliantei si de aparare a balticilor ramane slaba.
RăspundeBogdan - 10-15-2015
Oamenii pe care.i admonestati sunt vii, se adapteaza la situatii.. sa ai atitudinea asta de baba rusa refugiata la paris din cauza bolsevicilor. - asta e scleroza!!
Răspundeprofesoru - 10-15-2015
@ronea: Ai citit articolul din Foreign Policy? Descrie foarte bine situatia.// Sigur ca Rusia (ca si majoritatea statelor din afara Occidentului) nu dau doi bani pe "jocul democratic". Timp de 5 000 de ani relatiile dintre state s-au bazat pe interese si forta. Ideea ca ele s-ar putea baza pe drept e o iluzie care s-a afirmat la sfarsitul Primului Razboi Mondial.// Poti sa spui ca Rusia TREBUIE sa accepte un anumit lucru doar atunci cand ai mijoacele si interesul s-o obligi sa se conformeze. Or tocmai asta spun eu: Occidentul nu are mijloacele sa oblige Rusia sa se retraga din Crimea si Donbas si o confruntare cu Rusia nici nu e in interesul Occidentului (cum singur ai constatat, nimanui nu-i pasa de Ucraina). Scopul politicii externe ar trebui sa fie asigurarea securitatii si prosperitatii statului respectiv si a aliatilor sai, nu impunerea unor principii dincolo de interesele statelor respective (autodeterminarea Ucrainei). Esti cumva de parere ca Occidentul ar trebui sa sacaie Armenia pe motiv ca de ce a ocupat Nagorno-Karabah si sa-i aplice sanctiuni? Banuiesc ca nu. Tot asa e si cu ocuparea unor teritorii de catre Rusia.// Si mai e o chestie: din februarie 2014 politicieni, ofiteri, ziaristi ne bombardeaza cu ideea ca Rusia vrea sa ocupe sudul Ucrainei pana la gurile Dunarii, sa ocupe Tarile Baltice, sa atace Romania si Polonia (?!), ca agentii Rusiei submineaza unitatea UE si relatia UE-SUA etc. In mod evident ei supraappreciaza mult forta Rusiei, influenta ei in Europa si intentiile ei agresive la adresa Occidentului si toata paranoia asta genereaza decizii politice eronate.
Răspunderonea - 10-14-2015
Bine, bine cu zonele de influenta, dar Rusia sa si le pastrezeze respectind regulile jocului. N-au decit sa devina atractivi incat sa mentina Ucraina in zona lor de influenta de buna voie si nesilita de nimeni. Numai ca Ucraina, de buna voie si nesilita de nimeni a decis ca nu ii place in zona de influenta rusa ci in cea europeana. Nu Europa a obligat cu armata Ucraina sa se indrepte spre ea ci Rusia a pierdut Ucraina pe mana ei.Unde e vina Europei aicea? Europa nu are nici un chef de Ucraina, doar asista la incercarile Ucrainei de a se desprinde de buna voie de Rusia si insista pe dreptul ei la autodeterminare. Rusia trebuie sa accepte regulile jocului democratic.
Răspundeprofesoru - 10-13-2015
Postarile de pe Contributors sunt tot ale mele, desigur. Energia depusa de mine in aceasta directie e o nimica toata in comparatie cu isteria rusofoba care ne asalteaza din mass-media.
Răspundeion - 10-13-2015
Cam multa energie depuneti pentru cauza asta. Am mai vazut citatul asta si pe contributors. Dar, daca o cere cauza...
Răspundeprofesoru - 10-13-2015
Ei, na. Cum e Rusia puere anti-statu-quo daca il sustine pe Assad, care e la putere din 2000? Nici in Europa Rusia nu e putere revizionista. Din contra, ar fi fost foarte fericita ca lucrurile sa ramana asa cum erau inainte de revolutia Maidanului. Uite ce zic unii care chiar se pricep (articol din Foreign Policy, "Why Arming Kiev Is a Really, Really Bad Idea"): "Russia is not an ambitious rising power like Nazi Germany or contemporary China; it is an aging, depopulating, and declining great power trying to cling to whatever international influence it still possesses and preserve a modest sphere of influence near its borders, so that stronger states - and especially the United States - cannot take advantage of its growing vulnerabilities. Putin & Co. are also genuinely worried about America’s efforts to promote "regime change" around the world - including Ukraine - a policy that could eventually threaten their own positions. It is lingering fear, rather than relentless ambition, that underpins Russia’s response in Ukraine. Moreover, the Ukraine crisis did not begin with a bold Russian move or even a series of illegitimate Russian demands; it began when the United States and European Union tried to move Ukraine out of Russia s orbit and into the West s sphere of influence. That objective may be desirable in the abstract, but Moscow made it abundantly clear it would fight this process tooth and nail. U.S. leaders blithely ignored these warnings - which clearly stemmed from Russian insecurity rather than territorial greed"// Amenintarea la adresa Statelor Baltice e imaginara. Ele au intrat in NATO in 2004. Putin nu le-a atacat pana in 2004, dar ar vrea sa le atace dupa ce au intrat in NATO?
Răspunde