De același autor
„Judecata supremă, cu consecințele cele mai profunde pe care omul de stat și comandantul trebuie să o facă este aceea de a stabili tipul de război cu care se confruntă“, spunea Clausewitz în celebrul său tratat. Cam acesta este și rostul noii strategii de securitate (NSS) proaspăt asumate de Administrația Trump. O încercare de a seta priorități, de a mobiliza resurse, de a clarifica optica de ansamblu, de a pune un diagnostic asupra ecosistemului operațional și de a recomanda un tratament. Cu siguranță, în ceea ce privește Rusia, atmosfera proiectată este una care amintește de lumea Războiului Rece, de intensa rivalitate ideologică, de competiția pe multiple fronturi. Sunt în general absorbite concluziile serviciilor secrete sau recomandările Congresului (codificate în câteva foarte importante inițiative legislative adoptate anul trecut) legate de interferența Moscovei în alegerile americane.
Printre altele, documentul șlefuit atent de generalul H.R. McMaster și Nadia Schadlow portretizează în detaliu amenințarea rusă, în special capacitatea Kremlinului de a mobiliza un foarte divers arhipelag informațional (servicii secrete, actori proxy, fabrici de troli) pentru a desfășura atacuri asupra coeziunii societale și a sistemului de guvernare occidental. Narațiunile devin noile arme, veritabile „bombe informaționale“ care pot să miște „suflete și minți“ și care în ecosistemul digital al secolului XXI produc un efect disruptiv „mai amplu decât orice explozie tradițională“ (cum spune Neville Bolt). Sunt atacate instituțiile, consensul pe care se fundamentează societățile libere. Grupurile, comunitățile și indivizii devin țintele strategice ale unor campanii de marketing insidios menite să le deturneze interesele, opiniile și valorile. Așadar, mesajul de fond transmis mașinăriei guvernamentale devine acela al imperativului unei contraofensive digitale, al nevoii de a concura eficient pe frontul cognitiv, de a răspunde acestei „agresiuni“, mobilizând resurse multiple într-o campanie coerentă de diplomație publică. Suplimentar se dă semnalul armonizării tuturor elementelor puterii americane, a pârghiilor politice, economice sau militare pentru a răspunde realităților competiției geopolitice.
Problema rămâne totuși la vârful piramidei decizionale. Președintele Trump este din alt film. Trăiește în propriul univers, alternativ, unde realitatea are o geometrie variabilă și contează o singură voce – a „geniului stabil“. Discursul articulat la nivelul NSS (Rusia - o putere revizionistă, aliații - un avantaj comparativ al Statelor Unite) nu este și discursul său. De altfel, pe tot parcursul anului trecut s-a comportat de parcă s-ar afla în siajul Moscovei. Ori de câte ori a avut ocazia, s-a distanțat și a diluat proiectele Congresului care ținteau Rusia. Iar cartea publicată zilele trecute de Michael Wolff (Fire and Fury. Inside The Trump White House) vine să confirme haosul şi degringolada care au dominat administrația în prima jumătate de an, cu scurgeri de informaţii alimentate deseori de către facțiunile din jurul președintelui. După cum amintea recent fostul șef al comunității de informații americane James Clapper, vorbind de experiența formativă a președintelui rus: „Vladimir Putin știe cum să mânuiască un asset și asta face cu preşedintele. (...) Trebuie să ne amintim trecutul lui Putin. Este un ofițer KGB. Și asta este ceea ce fac ei. Recrutează asset-uri“. Stie pe ce butoane să apese, care-i sunt slăbiciunile, punctele de explozie. Efectul nu poate fi altul decât unul de paralizie instituțională, de disfuncționalitate sistemică.
Ceva foarte similar se întâmplă și în Europa. Pare un verdict acceptat faptul că amprentele Rusiei să regăsesc într-o anumită proporție în nesfârșitele crize ale Uniunii – în Brexit, în Catalonia, în ascensiunea AfD-ului din alegerile germane. Un astfel de exemplu îl vedem în decizia Parlamentului European de a aloca pentru prima dată un buget semnificativ pentru a răspunde propagandei ruse. De remarcat și mesajul atipic al șefului spionajului militar german (BND), Bruno Kahl, de la jumătatea lunii noiembrie, când avertiza că Rusia nu este nici pe departe un partener al securității europene, ci un „potențial pericol“, inclusiv din perspectiva modernizării arsenalului său convențional: „Trebuie să rămânem în alertă. Pacea în Europa nu mai este o realitate garantată“. Însă clivajul rămâne starea naturală a răspunsului european. Fisuri fundamentale au apărut între valorile politice ale centrului și cele ale periferiei, între eurozonă și o parte dintre statele Noii Europe, care par dispuse mai degrabă să îmbrățișeze coordonatele democrației iliberale (etno-naționalism, predispoziție către instituționalizarea tiraniei majorității, erodarea instituțiilor de „checks and balances“). Mai mult, în 2018 sunt toate șansele să vedem maturizarea unei linii de clivaj suplimentare, grăbită de ascensiunea lui Donald Trump la Casa Albă: între atlantiști (cei care continuă să vadă SUA drept puterea indispensabilă pentru securitatea continentului) și postatlantiști (cei care văd Europa mai degrabă pe un drum propriu, postamerican, și chiar deschiși spre încercarea unui nou Ostpolitik).