De același autor
„rușii iubesc sistemele cenușii, slabe, fie ele democratice sau autocratice, unde este ușor pentru ei să mituiască parlamentari, în timp ce o mână de oligarhi controlează economia“.
La trei ani după Maidan, economia ucraineană dă semne vizibile de revenire. Înainte de război, PIB-ul Ucrainei ajunsese la 183 de miliarde de dolari, pentru ca un an mai târziu să se prăbușească la jumătate. Reformele economice au fost drastice, iar rezultatele pe măsură. În ciuda războiului din Est, investitorii germani sunt tot mai interesați de piața ucraineană. Agricultura și IT-ul performează. După trei ani de pierderi, Naftogaz a ajuns pe profit. Anul trecut economia a înregistrat o creștere de 2,3%, iar prognozele pentru 2018-2019, o perioadă sensibilă politic, fiind an electoral, sugerează o creștere de 3,5% spre 4%. Și totuși, observatorii sunt sceptici. Deși economia arată o pantă ascendentă, este puțin probabil ca o astfel de realitate să stimuleze reforme suplimentare, mai ales în sfera politică.
Nodul gordian rămâne justiția, pentru că, atâta vreme cât „ai judecători corupți, asta va afecta toate sferele“, spune un reprezentant al societăţii civile ucrainene. Or, la acest capitol paharul este doar pe jumătate plin. S-au făcut progrese importante (inimaginabile sub fostul președinte Ianukovici) în ceea ce privește partea de identificare, de expunere și combatere a corupției. Infrastructura instituțională și online menită să transparentizeze sistemul public este în plină expansiune. Un astfel de exemplu îl reprezintă instituirea sistemului electronic de monitorizare a declarațiilor de avere, obligatorie pentru toți oficialii statului. Totodată, a fost creat și Biroul Naţional Anticorupție menit să ancheteze crimele săvârșite împotriva Euro-Maidanului și marea corupție. Însă lipsesc cu desăvârșire condamnările, în special în cazurile de mare corupție sau recuperarea prejudiciilor. Marea corupție a ajuns să fie precum pescuitul. „Peștii cei mari“ sunt arătati publicului, apoi lăsați să scape. Realitatea profundă rămâne aceea că sunt foarte puțini decidenții „care ar trece un test de probitate în sensul occidental al termenului“.
Simptomele unui stat captiv
Am putea să fim tentați să vedem Rusia ca sursa a tuturor relelor. Însă problemele Ucrainei contemporane sunt strâns legate de tipul de societate și de sistem politic, de tipul de arhitectură formală și informală.
Pe de o parte, mâna oligarhilor (Dmitro Firtaș, Igor Kolomoiski, Viktor Pinciuk, Rinat Akhmetov și chiar președintele Poroșenko) este încă profund vizibilă. De exemplu, media se află în proporție de 80% sub controlul lor, fiind instrumentul ideal pentru modelarea sufletelor și minților electoratului sau pentru formatarea conștiinței publice. Deseori, puterea lor mediatică este utilizată ca armă politică și ca platformă de promovare a intereselor lor de business. Mai bine de 50% din electorat rămâne un public captiv știrilor livrate de televiziunile oligarhilor. În plus, segmente importante ale societății cred în narațiunile puse în circulație de Moscova, în condițiile în care doar 1% dintre ucraineni își iau informația de la televiziuni propriu-zis rusești. Consecința directă a statu-quo-ului este că elitelor și partidelor alternative (care să reflecte cu adevărat agenda Euro-Maidanului și a societății civile) le este imposibil să străpungă valul mediatic atent controlat de oligarhi pentru a ajunge cu adevărat la public.
Pe de altă parte, centrul decizional este unul profund prezidențialo-centric, ancorat la nivelul Administrației Poroșenko, nu în ministere. Se vorbește de grupul celor 7 („G-7“), nucleul intim, de încredere, din jurul președintelui (reunind inclusiv foști parteneri de afaceri), care controlează sectoarele cheie ale statului și de care depind reformele strategice.
Elitele vechiului regim sunt în plin proces de regenerare și adaptare. Chiar de consolidare. Ele rămân în mare parte produsul unui sistem osificat care vrea să-și asigure supraviețuirea în ordinea post-Maidan, dozând ritmul schimbărilor și al reformelor. Din această perspectivă, este puțin probabil că se va tolera cu adevărat o justiție independentă (la nivelul curților de justiție și al procurorilor), pentru simplul motiv că nu poate să o controleze. Una dintre concluziile de etapă rămâne aceea că Euro-Maidanul a însemnat mai degrabă „un reboot al sistemului, nu o renaștere“. Și acest lucru se vede cel mai bine în atitudinea sistemului politic față de reforma din justiție.
Ucraina suferă de sindromul personalităților multiple: deopotrivă „doctorul Jekyll“ (partea occidentală, proreformistă, orientată spre Europa) și „domnul Hyde“ (cei care beneficiază de pe urma războiului sau de pe urma rețelelor clientelare și a corupției). Este un instantaneu valabil și la cel mai înalt nivel. Președintele însuși optează pentru o astfel de echilibristică în funcție de ocazie și de publicul țintă. Deseori ai impresia că este deopotrivă democrat și dictator. Reformele sale rămân cosmetice, fără să pătrundă cu adevărat în profunzime, fără să atace nucleul dur al sistemului - rețele patrimoniale de putere care au capturat și își dispută „statul“.
Hărțuirea societății civile
De multe ori ai impresia că societatea civilă este inamicul, nu Rusia. Comunitatea de ONG-uri se află sub asaltul statului, fiind tratată mai degrabă ca oponent. Un exemplu de hărțuire politică este, de exemplu, legea care obliga ONG-urile să publice rapoarte detaliate privind finanțările, serviciile pe care le oferă, precum și identitățile beneficiarilor. Eșecul de a se conforma legii va atrage imediat suspendarea activității nonprofit.
Pentru mulți din comunitatea diplomatică miza rămâne cum să păstrezi entuziasmul și mobilizarea societății civile la mai bine de trei ani după Euro-Maidan. O altă preocupare ține de sustenabilitatea unei societăți civile finanțate în cea mai mare parte din grant-uri străine. De multe ori guvernul încearcă să portretizeze criticile venite dinspre ONG-uri drept propagandă rusă, iar activiștii societății civile drept „agenți ai inamicului, spioni ruși, trădători“. Uneori, atitudinea președintelui pare să transmită ideea că guvernul său ar trebui să fie deasupra oricărei contestări, câtă vreme țara se află în război. Dar lecția pe care am văzut-o în cazul experienței românești a MCV-ului (în definitiv, o formulă de presiune externă suficient de puternică pentru a mișca decisiv reformele interne) pare să se aplice și Ucrainei. Se observă o interdependență între stimulii financiari induși de programele internaționale de asistență (fie sub umbrela FMI sau a UE, prin liberalizarea vizelor) și progresul reformelor. „Nu ne-am afla în stadiul în care suntem fără presiunea și condiționalitățile impuse de comunitatea internațională“, recunosc voci importante din societatea civilă. Pe acest fond, mesajul lor de a lega orice asistență europeană viitoare de implementarea strictă de către Administrația Poroșenko a condiționalităților partenerilor externi. Cu cât au mai multă nevoie de susținere financiară din afară, cu atât crește oportunitatea Vestului de a hrăni apetitul reformist al elitelor locale.
Să nu uităm că Poroşenko, „regele ciocolatei“, își pregătește o nouă candidatură pentru alegerile din 2019. Foarte probabil, campania sa se va axa pe două mari componente: pe de o parte, războiul împotriva Rusiei (încercând să vândă imaginea unui lider de succes de care depinde cursul campaniei) și, pe de altă parte, relația cu Vestul (proiectând imaginea de custode și garant al raporturilor cu UE și Statele Unite, de interlocutor preferat al Vestului). Or, din acest punct de vedere, comunitatea internațională are la dispoziția sa o pârghie decisivă pentru influențarea președintelui și a reformelor.
Așii din mâneca Moscovei
„Avem două mari obiective. Să salvăm Ucraina de Rusia. Dar simultan să salvăm Ucraina de ea însăși“, ne-a spus un membru al corpului diplomatic de la Kiev.
În ultima jumătate de an, campania de destabilizare coordonată de Moscova pare să-și fi mutat centrul de greutate dinspre dimensiunea cinetică spre componenta subversivă, de propagandă și de sabotaj. S-a intensificat campania de atacuri cibernetice asupra instituțiilor publice și a infrastructurii critice. În iunie au fost asasinați la 12 ore distanță unul de celălalt doi importanți ofițeri ai contraspionajului ucrainean (colonelul Maksim Șapoval și colonel Iuri Voznîi). Mașinile în care se aflau au fost aruncate în aer. Una în Kiev, cealaltă în apropiere de frontul separatist.
Și totuși, slăbiciunile pe care le speculează Rusia țin de patologiile interne specifice unui stat post-sovietic rămas (inclusiv din perspectiva culturii politice) în orbita Moscovei. Problemele de fond nu sunt militare și țin mai degrabă de calitatea clasei politice, de polarizarea societală, de fragilitatea instituțiilor publice. Neîncrederea în politicieni și instituții este generalizată. Popularitatea președintelui abia ajunge la 10 procente și peste 80% dintre ucraineni nu au încredere în parlament, în guvern sau în banca națională. Nici instituțiile care ar trebui să aplice legea nu inspiră mai multă încredere: doar 5,9% au încredere în justiție. Cu doi ani înainte de alegeri, această „atmosferă în care nimeni nu are încredere în nimeni“ creează ecosistemul ideal pentru un prădător disruptiv ca Putin. Se simte ca peștele în apă.
Să nu uităm faptul că multe dintre condițiile care au făcut din Ucraina ținta perfectă pentru metodologia hibridă a Moscovei sunt încă prezente: „tragedia Ucrainei este tragedia istoriei sale din 1991. Nu este atât un stat eşuat, cât un stat care nu a reuşit din primul moment. Ucraina a demonstrat că este posibil să îți guvernezi propria țară mai rău decât Rusia: un nivel record de corupție, din soiul cel mai rău, acela al corupției prădătoare, dar în acelaşi timp a eşuat din perspectiva coeziunii sociale și politice. (...) o țară cu o calitate deplorabilă a serviciilor publice. Rusia avea deja în teren o rețea subversivă uriaşă, un sistem politic corupt, vulnerabil la mită şi la persuasiunea Moscovei. Aşadar, din perspectiva Rusiei, cum să nu-ți convină situația? Fizic, Ucraina era mare, dar din perspectiva guvernanței și a rezistenței instituționale era mai degrabă slabă“, ne-a spus profesorul Mark Galeotti.
Instantaneele de mai înainte au fost posibile datorită unui stagiu de documentare organizat de German Marshall Fund (GMF).