De același autor
Întrebarea la care nimeni nu vrea să prevadă un răspuns la Chișinău este dacă a fost vreodată cineva în stare să oprească Rusia atunci când aceasta a vrut să cucerească vreun teritoriu „din spațiul său vital“.
În discursul său de anexare a Crimeei, Vladimir Putin a deschis în mod oficial subiectul revizuirii consecințelor geopolitice ale Războiului Rece. Același lucru l-a făcut Putin și în discuția cu liderul tătarilor crimeeni, Mustafa Djemilev, atunci când a declarat că Ucraina a ieșit ilegal din componența URSS. Practic, Kremlinul cere revizuirea rezultatelor „capitulării URSS“ în fața Occidentului, referindu-se direct la recrearea statului rus în baza „dorinței legitime a compatrioților săi“ de a reveni la „patria mamă“.
Ceea ce a decis, într-adevăr, destinul URSS a fost referendumul pentru independența Ucrainei de la 1 decembrie 1991, atunci când 92,3% din ucrainenii prezenți la vot (84%) au spus „Da“ independenței. În mod cât se poate de evident, procentul copleșitor al celor prezenți la votul din 1991 ne sugerează că inclusiv etnicii ruși din Ucraina au votat masiv pentru independență. Fără Ucraina, URSS/Rusia a încetat a mai fi un imperiu și o superputere, iar Republica Moldova obținea un relativ confort geografic și strategic față de Rusia prin rolul de buffer pe care avea să îl joace Ucraina în următoarele două decenii.
Dar iată că imperiul a fost reanimat. În logica „juridică“ a lui Putin, nu numai Ucraina ar fi candidata (principală) la corectarea „nedreptății istorice“, ci și celelalte foste republici sovietice, dintre care una este Republica Moldova, care și-a declarat independența la 27 august 1991. Putin nu a făcut, desigur, referire la Moldova. Însă zeitgeist-ul moscovit a fost transmis de nimeni altul decât vicepremierul Dmitri Rogozin, care a declarat în urma unei ședințe de guvern, dedicată din câte se pare „blocadei Transnistriei“, că: „dacă Chișinăul se va duce spre Bruxelles, se va duce în UE și NATO, atunci Transnistria, cu siguranță, nu se va duce acolo“. Același Rogozin a mai declarat că „Chișinăul nu se gândește deloc la Transnistria, iar toate acțiunile [Moldovei] demonstrează că acest teritoriu nu îi mai aparține“ și că „lucrurile vor deveni și mai complicate dacă Moldova va semna Acordul de Asociere cu UE“. În același context anexionisto-național-determinist, președintele Sovietului Suprem, parlamentul de la Tiraspol, a făcut o cerere oficială de „aderare“ la Rusia în baza rezultatelor referendumului transnistrean din 2006, la care 97% din populația entității separatiste s-a pronunțat pentru independență și integrare cu Rusia. Iar ca parada alipirilor să fie completă, liderul găgăuz de la Comrat și-a anunțat intenția de veni cu o cerere similară în baza recentului „referendum“ din februarie.
Atmosfera extrem de tensionată din ultimele luni ne sugerează că, pe fondul crizei din Ucraina - și la adăpost geografic relativ față de Rusia –, Chișinăul a obținut maximum în materie de progres pe agenda asocierii cu UE, ba chiar, paradoxal, profunda criză în care se află regiunea i-a grăbit Moldovei apropierea de UE. Dacă devansarea agendei asupra regimului de călătorii în UE fără vize era un succes anunțat încă din noiembrie 2013, atunci semnarea Acordului de Asociere, în iunie 2014, este o surpriză care a trezit vii speranțe la Chișinău, inclusiv de natură electorală. Ministrul moldovean de Externe a și declarat că perspectiva de membru este o „necesitate urgentă“.
Premierul moldovean Iurie Leancă şi preşedintele rus Vladimir Putin |
În același timp, întrebarea la care nimeni nu vrea să prevadă un răspuns la Chișinău este dacă a fost vreodată cineva în stare să oprească Rusia atunci când aceasta a vrut să cucerească vreun teritoriu „din spațiul său vital“. Scorul istoric este destul de sumbru pentru Moldova dintre Prut și Nistru, iar starea capacității de apărare, cel puțin a capitalei și infrastructurii critice, ridică mari semne de întrebare.
Parcă pentru a complica și mai mult lucrurile, la Chișinău coaliția de la guvernare se află într-o paralizie autoinspirată pe tema numirii unui ministru competent al Apărării, în timp ce armata Republicii Moldova nu a reușit încă să iasă din starea letargică de „grădiniță de copii cu AKM-uri“, acolo unde fenomenul sinuciderii recruților, dezertările și hărțuirea sunt la ordinea zilei. Mai mult, la nivel de percepție a amenințărilor, cel puțin declarativ, elita politică se află într-o preafericită stare de expectativă, după zicala „poate scăpăm și de aceasă dată!“, după cum a demonstrat-o și ședința închisă a parlamentului, unde a fost dezbătută problema securității Moldovei în contextul evenimentelor din Crimeea.
Parcă pentru a încununa opera, dinspre București au continuat să vină semnale contradictorii. Dacă, luni, președintele Băsescu insista asupra deja consacratului proiect-de-țară-de-tip-ofertă-politică-de-integrare, numit adesea și unire, dar de data aceasta numai la solicitarea elitelor moldovenești, cu două zile mai târziu, la întâlnirea Băsescu-Timofti, de la Iași, președintele României a fost mult mai eliptic în declarații. În timp ce, la Bruxelles, comisarul pentru integrare Štefan Füle declara că UE s-ar putea să ia în calcul integrarea rapidă a Moldovei, președintele Băsescu vine, iarăși, cu același vetust „proiect de țară“ al unirii.
Chiar și în fața pericolului aproape iminent de dezintegrare care planează asupra Republicii Moldova, puțini moldoveni mizează pe salvare prin unirea cu România. Atât președintele Băsescu, cât și unii formatori de opinie se încăpățânează să nu accepte următoarele realități și percepții moldovenești: circa un sfert dintre cetățenii moldoveni sunt rusofoni și proruși, iar la aceștia se adaugă încă 15-20% moldoveni care le împărtășesc mai mult sau mai puțin orientarea strategică-identitară. Din aceste considerente, niciun guvern moldovean, fie că este de coaliție sau nu, nu își permite un discurs accentuat proromânesc. Într-un an electoral, ba chiar mai mult, într-un an electoral cu o miză strategică, a agita spiritele cu o retorică unionistă este nu numai contraproductiv, ci și probă de miopie politică. În situația fragilă în care se află Republica Moldova în prezent, unirea este ultimul lucru la care se vor gândi moldovenii.
Traian Băsescu nu face decât să agite spiritele pe o temă absolut marginală, în contextul în care regiunea întreagă se confruntă cu probleme de supraviețuire. Își asumă Bucureștiul să-i dicteze Chișinăului dacă Transnistria este sau nu a Republicii Moldova? Își asumă Bucureștiul, care pretinde că „știe mai bine“ care este identitatea Republicii Moldova ca stat și ca societate, riscul de a strica această majoritate fragilă, formată pentru prima dată în două decenii de independență? Mai mult, își pune problema Bucureștiul că acum e momentul când o strategie europeană (intrinsec opusă unionismului) nu numai că este dezirabilă, dar trebuie făcută posibilă pentru Republica Moldova?
În lumina (sau poate întunericul?) intențiilor Kremlinului, atât Chișinăul, cât și Bucureștiul ar trebui să se pregătească pentru recidiva imperiului, care, probabil, va încerca să-și întindă iarăși tentaculele până la Prut. Întrebarea care așteaptă răspuns este ce formă va lua această tentativă de recreare a imperiului și cât va mai putea supraviețui Moldova. De un singur lucru mai depinde calitatea de „candidată“ a Republicii Moldova: când și cum va dori Moscova să facă legătura între „țara-mamă“ și conaționalii săi orbiți de nostalgia URSS. Iar pentru ca URSS să nu revină, Cotroceniul ar trebui să pună semnul egal între Chișinău și Kiev, acolo unde se joacă cu adevărat soarta întregii regiuni, și să înceteze să vadă ce se întâmplă în Est, doar analizând situația de până la Nistru. //