De același autor
Evenimentele din estul și sud-estul Ucrainei, și mai ales anexarea Crimeei în urma invaziei militare rusești, vin să demonstreze încă o dată Moldovei că aceasta încă nu a simțit adevăratele efecte ale proiectului antieuropean al Moscovei.
Pe fundalul tragicelor evenimente din Ucraina și a destructurării rapide a ordinii continentale est-europene, Republica Moldova pare în ultimele săptămâni o oază de relativă liniște și pragmatism. În spatele unei Ucraine tot mai fragile teritorial și economic, Chișinăul a continuat cu pași mici, dar siguri drumul spre UE și a menținut Moldova pe agenda capitalelor occidentale. Primul ministru Iurie Leancă a reușit în ultimele două săptămâni un galop diplomatic impresionant, mergând la Washington, New York și Dublin, în timp ce la Chișinău vizitele oficialilor europeni se fac într-un ritm alert.
Republica Moldova s-a bucurat de o atenție sporită la Casa Albă, Departamentul de Stat și Senat, dar și la sediul FMI sau Banca Mondială. Premierul Leancă a lansat împreună cu John Kerry dialogul strategic în domeniile energie, securitate, comerț și investiții. În același timp, după decizia Consiliului în formatul de miniștri ai Transporturilor UE, Moldova a făcut penultimul pas spre un regim fără vize cu UE, regim care va intra în vigoare până la sfârșitul lunii mai. În egală măsură, guvernul moldovean a anunțat luna iulie ca dată a lansării gazoductului Iași-Ungheni, iar proiectele de interconectare electrică și ajutorul de dezvoltare al României au fost discutate intens la întâlnirea Leancă-Ponta din 14 martie. Așadar, aparent, Moldova dovedește că își merită titulatura de front-runner.
În pofida acestui progres, procesul de reimperializare activat de Kremlin în Crimeea și probabila invazie din estul Ucrainei complică situația de la frontierele Moldovei. Ucraina, care simte deja consecințele unei frontiere de peste 2.200 de km cu Rusia, a întărit controlul la frontiera vestică cu Moldova pe perimetrul transnistrean. Teama unor provocări în regiunea Odessa și Vinniția din partea militarilor ruși deghizați în civil a împins Kievul spre măsuri aproape fără precedent față de Transnistria. Majoritatea cetățenilor ruși din Transnistria cu vârste între 17 și 65 de ani sunt blocați la frontiera cu Ucraina, existând posibilitatea ca măsuri similare să fie luate și la frontiera „directă“ cu Moldova pentru cetățenii ruși. Aceste acțiuni au generat o reacție caustică și, după tradiție, insolentă din partea trimisului special al Moscovei, vicepremierul Dmitri Rogozin, care l-a insultat pe ambasadorul Ucrainei la Chișinău, afirmând și că „Rusia nu va uita niciodată că este garantul constituțional al cetățenilor săi“.
În acest context, discursul victimizării „confraților ruși“ și al necesității salvării lor de izolarea „bandero-fascistă“ ucraineană pare o chestiune de zile. Logica responsabilității de a proteja à la russe va fi invocată din nou, iar de data aceasta ținta principală va fi Republica Moldova. Rusia a și început presiunea informațională asupra Moldovei în momentul în care, pe 11 martie, MAE al Rusiei a făcut public un comunicat în care își exprima neîncrederea față de continuarea negocierilor pe tema reglementării dosarului Transnistria. MAE rus a declarat că, atât timp cât legea moldovenească din 2005 asupra statutului legal al Transnistriei va fi în vigoare, iar Chișinăul „și-a rezolvat pentru sine această problemă“, toate discuțiile asupra Transnistriei amintesc despre, citez: „dezbaterile scolasticii medievale despre câți diavoli încap pe vârful unui ac“.
Evenimentele din estul și sud-estul Ucrainei, și mai ales anexarea Crimeei în urma invaziei militare rusești, vin să demonstreze încă o dată Moldovei că aceasta încă nu a simțit adevăratele efecte ale proiectului antieuropean al Moscovei. În pofida succesului susținut pe calea asocierii cu UE și a relativei stabilități a dialogului pe Transnistria, propaganda mass-media rusești, care au inoculat „conaționalilor“ nostalgia pentru imperiul sovieto-rus, a lăsat urme adânci în conștiința multora în Moldova. „Modelul ucrainean“ de destabilizare și provocare a intervenției rusești poate fi replicat în Moldova cu ușurință, acolo unde Transnitria se bucură deja de prezența militară și paramilitară rusească, mult mai puternică decât demoralizata și subfinanțata armată moldoveană.
Pe 21 martie, Ucraina va semna partea politică a Acordului de Asociere cu UE, iar Moldova se va bucura, cu siguranță, de încă un succes, atunci când Consiliul UE va ratifica regimul fără vize cu UE. Logica antieuropenizării rusești, manifestă atât în Georgia din 2008, cât și în Ucraina din prezent, ne sugerează, însă, că fiecare pas în direcția europeană este pedepsit sau anulat de contramăsuri distructive. Trista realitate a Moldovei ne indică foarte clar unde se vor manifesta aceste contramăsuri – Transnistria și, posibil, Găgăuzia. Întrebarea care ar trebui să se pună atât la Chișinău, cât și la București, Bruxelles și Washington este dacă Rusia va fi lăsată să-și definitiveze relansarea proiectului „celui de-al treilea imperiu“ în Moldova – ultima oază de succes al UE în Europa de Est. //