De același autor
Nu știu cum o fi în alte sectoare, dar în energie nu există conferință la care să nu se spună că ne lipsește „cadrul legal predictibil și transparent“. E greu de crezut că n-avem parte de stabilitate legală, deși există un consens generalizat pe acest subiect. Să vedem de ce.
În primul rând, nu avem (și nici nu prea s-a vrut să avem) o strategie. Înainte să vă plictisiți de acest truism, să vedem totuși ce înseamnă asta. Strategia nu este un document numai bun de ținut la sertar, ci o analiză clară, cu ce s-ar putea face, care sunt opțiunile mari de politică publică în funcție de ce atuuri ai (de pildă, resurse); ce nevoi ai (de pildă, consum de energie); și cum faci ca nevoile acelea să fie cât mai bine satisfăcute prin folosirea bună a resurselor. Strategie nu înseamnă stat dirijist și nici „Comitetul de Stat al Planificării“, deși mulți specialiști au rămas cu nostalgia asta. Înseamnă, în schimb, că statul își dă seama ce-i împiedică pe privați să investească și înlătură obstacolele, chit că e vorba de birocrație excesivă sau de lipsa informațiilor de care are nevoie un investitor străin despre cum vor evolua lucrurile.
Regulile unei strategii
O strategie bună, fără supărare, nu se poate face cu consultanți de aici, că de aceea am rămas atât de provinciali și nu ne uităm deloc spre ce se întâmplă în jurul nostru: trebuie făcută o licitație internațională și găsit cel mai bun consultant străin care să știe și cum evoluează piețele mondiale de energie, și ultima tehnologie, și prognoze macro pe țări și pe regiuni. Strategia trebuie să ofere în primul rând informații oricărui investitor străin, fie că vrea să investească în energie, fie că e un mare producător industrial care vrea să știe că-și poate asigura consumul aici. Strategia trebuie să ghicească puțin comportamente. De aceea e și nevoie de consultare publică pe strategie – sunt informațiile suficiente? Sunt măsurile bune? Numai piața și așteptările actorilor vor spune. Cei care fac regulile pieței (legi, reglementări) trebuie să aibă viziunea asupra a ce se va întâmpla.
Într-o strategie scrie, de pildă, cum se va face liberalizarea pieței - și nu numai cum „vor crește prețurile“, ci cum se construiesc instrumente de piață, platforme de tranzacționare, reglementări pentru acces nediscriminatoriu la rețele. Mai scrie în linii mari cum ne vom atinge noi țintele asumate în angajamente internaționale: de pildă, ce facilități dăm pentru regenerabile și cogenerare, ce efecte au și cum se leagă de ce vrea UE și de ce mai face statul în rest. Va mai scrie despre cum trebuie să-și planifice statul cele câteva chestiuni în care bagă bani direct: rețele de transport, conducte internaționale gen Nabucco sau AGRI. Apoi, cum statul e proprietar la 85% din producția de energie electrică și 50% din cea de gaz, cum va face ca firmele lui (Hidroelectrica, Romgaz) să joace după regulile economiei de piață, ce privatizează și ce păstrează, pornind de la niște idei simple: nu poți face piață concurențială cu monopol de stat și nici investiții fără bani. Apoi, cum vom impozita energia, redevențele pentru petrol și gaz, impozite speciale pentru o ramură sau alta.
Ca strategia asta să nu rămână un document pe hârtie, trebuie să aibă un tabel cu ce are de făcut fiecare instituție de stat și ce resurse va folosi. Și mai e nevoie de un mecanism, niște departamente din Ministerul Economiei, care să monitorizeze ce se întâmplă cu strategia, să-i tragă de mânecă pe cei care nu-și fac treaba și să facă și corecții când se impun, tot transparent și prin dezbatere.
Transparență la OPCOM |
---|
Există câteva instituții publice unde consultarea publică e deja model de bună practică: de pildă, OPCOM își pregătește instrumentele de piață prin „grupuri de lucru“ cu cei mai importanți actori, prin întâlniri succesive și publicând toate documentele. Documentul final nu ar trebui modificat substanțial după aceea, și nu de participanții deja consultați în „grupul de lucru“, pentru credibilitatea procesului. |
Trei paşi obligatorii
Abia după asta vom vorbi de legile energiei. Legea energiei e instrumentul legal prin care instituțiile statului primesc puteri și responsabilități să-și facă treaba din strategie. Legea energiei nu e o transpunere a unei directive doar ca să bifăm un angajament față de UE; e pur și simplu singurul instrument al statului în sectorul energiei, de scriitor al regulilor jocului. Fără reguli, jucătorii nu se vor înscrie să participe. Regulile jocului trebuie scrise transparent, să spună și jucătorii dacă au sens.
Abia după Legea energiei discutăm de reglementări. Reglementările sunt singurul instrument pe care îl are reglementatorul ca să-și facă treaba lui din Legea energiei și din strategie. Procedurile regulilor jocului trebuie scrise transparent, să vadă și jucătorii dacă au sens și nu se bat cap în cap cu legea.
Dacă cei trei pași (strategie-lege-reglementare) ar fi urmați cu bună-credință și respectați de toată lumea, întreaga problemă a sectorului energiei ar fi rezolvată. N-am mai avea băieți deștepți; legea nu s-ar mai schimba prin ordonanțe de urgență; n-ar mai face fiecare lobby pe unde apucă doar ca să-și rezolve câte o problemă punctuală de care nu s-a ținut cont când s-a emis legea. Iar legea n-ar mai avea tot soiul de articole cu dedicație împinse de câte vreunul mai influent. Și nici n-ar mai fi chestiuni cruciale rămase de izbeliște, cum se întâmplă acum, de exemplu, nu scrie nicăieri în Legea energiei cine răspunde în cazul unui blackout.
Trebuie să ne maturizăm și să înțelegem că avem nevoie de niște reguli pe care le respectă toți – până la urmă, ideea de lege a apărut când oamenii și-au dat seama că ies mai în câștig dacă respectă niște minime reguli decât dacă-și dau unii altora în cap. Cam de aici s-a născut și ideea Pactului pentru Energie – un document de principii de bună guvernare în energie, asumate prin consens de toți actorii, o promisiune că se vor respecta niște reguli elementare de acum încolo în sectorul energiei.
Comentarii |
---|
Aveți posibilitatea să trimiteți comentarii pentru unul, mai multe sau toate cele 10 obiective, răspunzând la câte 4 întrebări. Comentariile vor fi luate în calcul în elaborarea documentului final. Pactul va fi apoi înmânat simbolic de președintele Academiei Române decidenților politici. După consultare, pe site-ul www.pactpentruenergie.ro veți găsi Pactul, comentariile și informații despre monitorizarea ulterioară. |
10 principii pentru un Pact
Pactul este o inițiativă a societății civile, a mediului academic și a celui de afaceri, sub umbrela Academiei Române, prin care scriem 10 mari principii după care să se ghideze decidenții politici când formulează politicile publice în energie. Și, după ce și-l asumă, să monitorizăm că toată lumea respectă principiile din Pact. Nu vrem să facem noi strategia – este rolul ministerului să și-o scrie, printr-o consultanță internațională specializată, contractată prin licitație, și apoi dezbătută transparent. Pactul va cuprinde principiile de bune practici și bună guvernare după care trebuie construită strategia, legile și reglementările. Dacă vi se pare banal, nu este: vrem ca toată lumea să cadă de acord și să-și asume public că legea trebuie respectată, că regulile sunt aceleași pentru toată lumea, că angajamentele mari la nivel internațional sunt priorități credibile. Dacă toată lumea e de acord în principiu că aceste reguli elementare sunt bune, să vedem câți vor rezista tentației de a le încălca. Însă numai de la niște reguli de bun-simț vom ajunge în acel punct în care nu vom mai avea decizii arbitrare și de neînțeles pentru publicul larg sau pentru cei fără acces privilegiat la sistemul de decizii.
Consultare publică
Mai mult, vrem să dăm un model de consultare transparentă, așa cum așteptăm și din partea autorităților de acum înainte, că nu e greu și legea o cere. Avem un site, www.pactpentruenergie.ro, în care vă așteptăm comentariile pe cele 10 obiective ale Pactului, timp de două săptămâni, până pe 1 martie. Din ele va rezulta Pactul. Toate punctele de vedere vor fi luate în considerare - și cele care se vor regăsi în textul final al Pactului, și cele care nu pot fi incluse. Pe modelul consultărilor publice din țările civilizate, vom face o listă cu tot ce primim și cum am luat în considerare, inclusiv cu motivul pentru care unele răspunsuri nu au putut fi incluse în varianta finală a Pactului – o problemă majoră de credibilitate a procesului de consultare publică în România, chiar atunci când se respectă legea, e că nu știi dacă toate comentariile trimise sunt luate în seamă. De regulă, se pune documentul în dezbatere publică pe site cu o adresă de e-mail la care pot fi trimise comentarii; cei care trimit nu pot fi siguri dacă e-mailul lor a fost primit, luat în calcul, dacă varianta finală a legii cuprinde comentariile sau cum s-au făcut modificări la documentul inițial. Mai rău, legi importante au fost modificate major și scandalos, chipurile, „ca urmare a comentariilor primite“, precum noul Cod Penal. Aceste practici, lipsa transparenței, nerespectarea regulilor, trebuie să înceteze. Începem de acum, cu noi înșine. //