Politizarea noastră, mai bună decât a lor?

Cu pretextul „sunt oamenii lor, politici sau apolitici“, se perpetuează de la o guvernare la alta tradiția înlocuirii cadrelor exclusiv după apartenența de gașcă și fără cerința unei minime adecvări la fișa postului.

Otilia Nutu 05.06.2012

De același autor

Cu pretextul „sunt oamenii lor, politici sau apolitici“, se perpetuează de la o guvernare la alta tradiția înlocuirii cadrelor exclusiv după apartenența de gașcă și fără cerința unei minime adecvări la fișa postului.

Încă din prima ședință, cel mai cinstit guvern din istorie a decis înlocuirea prefecților și subprefecților PDL și UDMR - obiectiv de ma­ximă prioritate: ce-i drept, vin alegerile lo­ca­le. Asta în condițiile în care însuşi PSD contestase la Curtea Constituțională or­do­nanțele de urgență date de Guvernul Boc prin 2010, când acesta, la rândul lui, în­cer­case înlocuirea prefecților de dinainte. Diferența e că pre­mi­erul Boc și-a bătut capul vreun an să găsească o cale cât de cât legală, n-o făcuse fix din prima ședință de guvern. Acum, s-au înlăturat direct și fără menajamente și alți ina­movibili, de pildă 30 de inspectori școlari. În alte cazuri, oamenii vizați își dau singuri de­misia, printr-un soi de înțelegere nescrisă – am venit, am încasat, plecăm că vin ăilalți și mai bine ne rotim între noi decât să riscăm ca, Doamne ferește!, să fie numiți alții pe bu­ne. „Demisia de bunăvoie“ s-a întâmplat și de această dată printre funcționari publici (vezi șeful Oficiului pentru privatizări de sub Ministerul Economiei) sau prin consiliile de administrație (Transelectrica).

Cum valul de schimbări ale „apoliticilor“ ne-a captat atenția, au trecut relativ neobservate demiterile unor oameni care nu sunt „ina­mo­vibili“, dar măcar cei dinainte erau credibili și profesioniști, iar înlocuitorii lor sunt mai slabi. De pildă, demiterea d-nei Trăilă, șefa ANRMAP, regle­men­tatorul achizițiilor pu­bli­ce. Pentru cine n-o știe, e o per­soană competentă și cu­nos­cută în branșă ca omul ca­re s-a opus unor modificări la Legea achizițiilor, împinse de diverși prin parlament sau SGG întru aran­jarea mai facilă a unor contracte bănoase fă­ră licitație. Pentru asta și-a ridicat chiar pe unii din greii PDL în cap, de pildă d-na An­dre­escu de la SGG. Graba înlocuirii în chiar prima ședință de guvern e cu atât mai sus­pectă. La fel, e îngrijorătoare și înlocuirea d-lui Pătruți de la ANRM, alt profesionist, cu un obscur fără legătură cu resursele minerale și din al cărui trecut n-am aflat decât ce s-a scris prin presa locală despre contractele lui cu statul.

 

Cu pretextul „sunt oamenii lor, politici sau apolitici“, se perpetuează de la o guvernare la alta tradiția înlocuirii cadrelor exclusiv după apar­tenența de gașcă și fără cerința unei mi­nime adecvări la fișa postului. Așa ajungem să avem oameni din ce în ce mai slab pre­gă­tiți, ba chiar prostovani de-a dreptul, ca d-l Grăjdan de la ISC. Promovat pentru fidelitate, n-a fost în stare să ducă la bun sfârşit nici mă­car treaba pentru care a fost pus acolo, în ciuda instrucțiunilor telefonice clare, emițând din greșeală un document nelegal. Aici ajun­gem cu asemenea politică de personal: pe mă­sură ce se selectează oameni exclusiv pe loialități, ajung în funcții cheie tot soiul de ra­tați de a căror loialitate nu se îndoiește ni­meni, că singuri n-ar fi în stare să facă alt­ce­va în viață, au nevoie de joburi la stat ca de aer și rămân veșnic recunoscători cui le dă de lucru.

Revenind la pretext, dacă guvernul ar fi vrut re­almente să-i înlocuiască pe prefecții și ina­movibilii plantați ilegal de PDL și UDMR, lucrurile ar fi fost simple. D-l Ponta putea să anunțe din prima ședință că îi va repune în funcții pe toți cei destituiți ilegal anterior, pornind de la cei cu hotărâri judecătorești de­finitive. De ce n-a făcut-o? Pentru că de­mi­terea oamenilor PDL e de fapt o nouă poli­ti­zare marca USL, iar înlocuitorii sunt distribuiți între PSD și PNL după algoritm, ba chiar s-a în­târziat cu numirile din cauza certurilor pe funcții dintre cele două partide. Scopul de­miterii prefecților (inspectorilor etc.) nu e de a repara o nedreptate făcută de cei dinainte, ci o perpetuare a acesteia în același spirit.

În ceea ce îi privește pe oamenii numiți po­litic, ca șeful ANRMAP, secretarii de stat, se­cretarul general al guvernului, ne-am obișnuit să fie numiți fără să ni se spună ce-i califică pe cei noi să fie mai buni decât cei dinainte. Dar nu asta e esența concurenței între par­tide, să demonstrezi că ești mai bun decât adversarul, atât ca idei, cât și ca oameni?

În încheiere, un răspuns pentru cei care spun că Guvernul Năstase sau Tăriceanu I au fost cele mai bune guverne, iar competența an­ga­jaților din ministere s-a deteriorat serios de atunci. E adevărat. Diferența e că atunci dă­deam din coate să intrăm în UE și aveam ne­voie de oameni care să știe ce să facă și cum să negocieze. Acum nu ne mai forțează nimic să fim competenți, în afară de așteptarea pro­priului electorat. Soluția e simplă: trebuie să așteptăm mai mult de la ei. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22