De același autor
Cu pretextul „sunt oamenii lor, politici sau apolitici“, se perpetuează de la o guvernare la alta tradiția înlocuirii cadrelor exclusiv după apartenența de gașcă și fără cerința unei minime adecvări la fișa postului.
Încă din prima ședință, cel mai cinstit guvern din istorie a decis înlocuirea prefecților și subprefecților PDL și UDMR - obiectiv de maximă prioritate: ce-i drept, vin alegerile locale. Asta în condițiile în care însuşi PSD contestase la Curtea Constituțională ordonanțele de urgență date de Guvernul Boc prin 2010, când acesta, la rândul lui, încercase înlocuirea prefecților de dinainte. Diferența e că premierul Boc și-a bătut capul vreun an să găsească o cale cât de cât legală, n-o făcuse fix din prima ședință de guvern. Acum, s-au înlăturat direct și fără menajamente și alți inamovibili, de pildă 30 de inspectori școlari. În alte cazuri, oamenii vizați își dau singuri demisia, printr-un soi de înțelegere nescrisă – am venit, am încasat, plecăm că vin ăilalți și mai bine ne rotim între noi decât să riscăm ca, Doamne ferește!, să fie numiți alții pe bune. „Demisia de bunăvoie“ s-a întâmplat și de această dată printre funcționari publici (vezi șeful Oficiului pentru privatizări de sub Ministerul Economiei) sau prin consiliile de administrație (Transelectrica).
Cum valul de schimbări ale „apoliticilor“ ne-a captat atenția, au trecut relativ neobservate demiterile unor oameni care nu sunt „inamovibili“, dar măcar cei dinainte erau credibili și profesioniști, iar înlocuitorii lor sunt mai slabi. De pildă, demiterea d-nei Trăilă, șefa ANRMAP, reglementatorul achizițiilor publice. Pentru cine n-o știe, e o persoană competentă și cunoscută în branșă ca omul care s-a opus unor modificări la Legea achizițiilor, împinse de diverși prin parlament sau SGG întru aranjarea mai facilă a unor contracte bănoase fără licitație. Pentru asta și-a ridicat chiar pe unii din greii PDL în cap, de pildă d-na Andreescu de la SGG. Graba înlocuirii în chiar prima ședință de guvern e cu atât mai suspectă. La fel, e îngrijorătoare și înlocuirea d-lui Pătruți de la ANRM, alt profesionist, cu un obscur fără legătură cu resursele minerale și din al cărui trecut n-am aflat decât ce s-a scris prin presa locală despre contractele lui cu statul.
Cu pretextul „sunt oamenii lor, politici sau apolitici“, se perpetuează de la o guvernare la alta tradiția înlocuirii cadrelor exclusiv după apartenența de gașcă și fără cerința unei minime adecvări la fișa postului. Așa ajungem să avem oameni din ce în ce mai slab pregătiți, ba chiar prostovani de-a dreptul, ca d-l Grăjdan de la ISC. Promovat pentru fidelitate, n-a fost în stare să ducă la bun sfârşit nici măcar treaba pentru care a fost pus acolo, în ciuda instrucțiunilor telefonice clare, emițând din greșeală un document nelegal. Aici ajungem cu asemenea politică de personal: pe măsură ce se selectează oameni exclusiv pe loialități, ajung în funcții cheie tot soiul de ratați de a căror loialitate nu se îndoiește nimeni, că singuri n-ar fi în stare să facă altceva în viață, au nevoie de joburi la stat ca de aer și rămân veșnic recunoscători cui le dă de lucru.
Revenind la pretext, dacă guvernul ar fi vrut realmente să-i înlocuiască pe prefecții și inamovibilii plantați ilegal de PDL și UDMR, lucrurile ar fi fost simple. D-l Ponta putea să anunțe din prima ședință că îi va repune în funcții pe toți cei destituiți ilegal anterior, pornind de la cei cu hotărâri judecătorești definitive. De ce n-a făcut-o? Pentru că demiterea oamenilor PDL e de fapt o nouă politizare marca USL, iar înlocuitorii sunt distribuiți între PSD și PNL după algoritm, ba chiar s-a întârziat cu numirile din cauza certurilor pe funcții dintre cele două partide. Scopul demiterii prefecților (inspectorilor etc.) nu e de a repara o nedreptate făcută de cei dinainte, ci o perpetuare a acesteia în același spirit.
În ceea ce îi privește pe oamenii numiți politic, ca șeful ANRMAP, secretarii de stat, secretarul general al guvernului, ne-am obișnuit să fie numiți fără să ni se spună ce-i califică pe cei noi să fie mai buni decât cei dinainte. Dar nu asta e esența concurenței între partide, să demonstrezi că ești mai bun decât adversarul, atât ca idei, cât și ca oameni?
În încheiere, un răspuns pentru cei care spun că Guvernul Năstase sau Tăriceanu I au fost cele mai bune guverne, iar competența angajaților din ministere s-a deteriorat serios de atunci. E adevărat. Diferența e că atunci dădeam din coate să intrăm în UE și aveam nevoie de oameni care să știe ce să facă și cum să negocieze. Acum nu ne mai forțează nimic să fim competenți, în afară de așteptarea propriului electorat. Soluția e simplă: trebuie să așteptăm mai mult de la ei. //