De același autor
Editorialul lui Andrei Cornea privind „strecurarea temei căsătoriei homosexuale în campania electorală“ (publicat cu două numere în urmă de revista 22) atinge, indirect, și alte probleme. Este vorba de inteligența politică și filozofia inovațională, concepte aflate în discuție publică de câteva decenii. Conceptul inovării, promovat inițial în industria postmodernă, s-a extins și în alte domenii, nu în ultimul rând în cel bancar și cel militar. Atunci, de ce nu intervine și în administrație ori drept?
Nu poate mira pe nimeni faptul că președintele PSD, fost ministru al Dezvoltării, după ce-a păstorit mulți ani un județ „pauperisim“, se situează pe poziții retrograde în probleme sociale sensibile. Oare ce anume să justifice nerecunoașterea existenței unei părți din populația României? Desconsiderarea ei e contrară Chartei Universale a Drepturilor Omului. Și apoi, vorba Papei Francisc: „cine sunt eu să judec?“. Minoritatea LGBT (căci despre ea e vorba) respectă legile, își plătește taxele, contribuie la PIB ș.a.m.d. Deci ar trebui să beneficieze de drepturile legale: educație, pensie (inclusiv cea de urmaș), drept de moștenire, asistență sanitară, ajutoare sociale etc.
Agitația creată de petiția pentru modificarea Constituției privește o anumită formă de conviețuire (căsătoria). În regula creștină, căsătoria presupune unirea unui bărbat cu o femeie. Dar există și alte formule, precum cea mahomedană, care acceptă poligamia. Atunci de ce nu ar fi posibilă și conviețuirea dintre doi homosexuali sau două lesbiene? Deși nu este explicită, petiția nu contestă celelalte drepturi individuale și, probabil, semnatarii ei nu ar avea nimic contra unei inovații de tipul parteneriatului civil, prin uniunea dintre parteneri. Poate că aceasta ar fi trebuit să fie poziția șefului PSD: susținerea instituției tradiționale, dar și acceptarea altor formule, fără excluderea nimănui de la beneficiile oferite de cadrul legal general.
Există și alte domenii unde un plus de imaginație ar conduce la soluții binefăcătoare. Iată, de pildă, spinoasa problemă a clasei politice, în speță a parlamentarilor. Prostul renume rezultă din faptul că țara investește în parlament mai mult decât foloasele pe care le trage de pe urma lui. Pe lângă legislația deficitară produsă (dovadă fiind permanentele modificări și milioanele de procese declanșate), membrii parlamentului au elaborat destule acte normative în propriul avantaj. Indemnizațiile suplimentare, pensiile supradimensionate, alte beneficii și favoruri etc. au indignat mare parte din populație, sătulă de aroganța propriilor aleși.
Posibila infirmare la sfârșit de legislatură nu e de natură să stopeze derapajele: oricum rămân cu ceea ce au agonisit în cei patru ani, dar și cu o pensie frumoasă, cu relații și alte foloase. E nevoie de un cadru precizat înainte de alegeri, eventual sub forma unui contract bazat pe o fișă de post, cu responsabilități și obligații precise, dar și cu drepturile aferente (indemnizația, pensia, diverse servicii plafonate în raport de salariul minim din țară). Statutul actual al Camerelor nu face asemenea referiri și nici nu stabilește un sistem de control exact, cu recompense, dar și cu sancțiuni adecvate.
Alt caz în care este absolut necesară o abordare inovatoare: în cursul anului a curs destulă cerneală tipografică și s-a consumat multă energie sonoră pentru Cumințenia lui Brâncuși. Lansarea unei subscripții publice și, după aceea, constituirea fondului omonim de finanțare a unor produse culturale reprezintă în sine un fel de (re)inovare. Dar, în domeniu, necesarul de fonduri e mare, iar finanțarea mică, după buget... Iar dacă se face referire la restaurarea monumentelor, necesarul este foarte mare. E suficientă o incursiune prin Capitală ori în alte orașe din țară, fără a vorbi de comune și sate, pentru a constata starea jalnică a fondului monumental.
Poate că Ministerul Culturii trebuie să caute și alte surse bănești decât doar bugetul de stat. Ideea transformării unor entități în structuri economice ori, după caz, dotarea cu asemenea structuri nu e nouă și chiar prevăzută în lege. Deși statul, prin instituțiile sale, deține un fond imobiliar propriu, acesta nu e exploatat la maximum. Din acesta, patrimoniul monumental este cel mai vitregit, cu toate că, recondiționat, poate genera încasări. Formula eforiilor de monumente răspunde tocmai acestui deziderat: clădirile istorice se restaurează și se dedică unor folosințe care produc bani, pentru includerea în același circuit ori pentru finanțarea altor obiective culturale (cum ar fi completarea fondurilor pentru Cumințenia Pământului).
„Eroul“ articolului semnat de Andrei Cornea recurge la recuzita istorică. Confundă viclenia cu politica pentru că, din păcate, găsește încă pământul în care sămânța asta încolțește. Totuși, chiar dacă trezirea unei jumătăți din populația țării va mai dura, nu înseamnă că și în politică nu e nevoie de inovare.