De același autor
Hotărâtoare pentru calitatea administrării resurselor minerale este buna guvernanță: guvernarea eficientă, combaterea corupției, calitatea reglementărilor, participarea și consultarea democratică, domnia legii.
La sfârșitul anilor 1980, specialiștii în economia dezvoltării au observat cu surprindere că, după decenii de exploatare a resurselor minerale, țările bogate în resurse ale Africii nu doar că nu s-au dezvoltat potrivit așteptărilor, ci și-au și acutizat problemele de corupție și subdezvoltare. În același timp, țările sărace în resurse ale Asiei de Sud-Est avuseseră o creștere economică robustă. În 2000, jumătate dintre membrii OPEC erau într-o situație economică mai proastă decât în 1970.
A devenit astfel influentă o paradoxală generalizare: cu cât mai abundente sunt resursele minerale (în special petrol) extrase de un stat, cu atât mai mică e creșterea sa economică și mai precară starea instituțiilor sale. Resursele ar fi atunci mai degrabă un blestem decât o binecuvântare pentru țările care le dețin. Să luăm exemplul Nigeriei, cel mai mare producător de țiței al Africii: din 1960, de la câștigarea independenței, până în 2000, a exportat țiței în valoare de 350 miliarde de dolari. Totuși, între 1970 și 2000, rata sărăciei s-a dublat, de la 36% la 70%. Tendința a fost aceeași în multe alte state: boom-ul industriilor extractive a alimentat elite rentiere, structuri birocratice supradimensionate și conflicte sociale violente. Fenomenul a fost descris ca „blestem al resurselor“ (resource curse) de Richard Auty și ca „paradox al belșugului“ (paradox of the plenty) de Terry Lynn Karl.
Economic, cauzele sunt „boala olandeză“ și volatilitatea prețului resurselor minerale. Boala olandeză (Dutch Disease, nume legat de dificultățile macroeconomice ale sectorului manufacturier olandez în anii 1960 și `70, după descoperirile de gaze din Marea Nordului) se referă la aprecierea monedei naționale, ca urmare a creșterii rapide a veniturilor publice prin exportul de materii prime minerale, cu efectul reducerii competitivității în restul economiei. Volatilitatea prețului resurselor este un risc de prim ordin pentru guvernele care, în vremuri de boom al exporturilor, se angajează în cheltuieli vaste – de exemplu, „proiecte de mândrie națională“, ineficiente economic, sau ample subsidii, ca subvenționarea prețului combustibililor – garantând credite cu producția viitoare.
Însă, cercetat mai atent, acest tablou sumbru se dovedește a fi incomplet. Există, evident, țări în care exploatarea resurselor minerale e administrată responsabil și eficient. Norvegia, Canada, Australia, SUA sau Marea Britanie sunt, fără doar și poate, astfel de cazuri. Dar nu doar state puternic industrializate sunt pe această listă, ci și unele emergente, precum Chile sau Botswana. Așa cum arată Daniel Kaufmann, conform indicatorilor internaționali de guvernanță ai Băncii Mondiale (Worldwide Governance Indicators), unele țări bogate în resurse minerale, dar cu nivel de venit scăzut (ca Liberia sau Sierra Leone) sau mediu (ca Ghana, Indonezia, Namibia sau Columbia) și-au îmbunătățit „scorul“ de guvernanță în ultimii 10 ani, în vreme ce acesta a coborât pentru Azerbaidjan, Venezuela, Mauritania și Zimbabwe. Paul Collier observă și că, în comparație cu statele sărace în resurse, cele bogate în resurse tind să aibă infrastructură mai dezvoltată și servicii medicale și de educație mai performante, la niveluri comparabile de venit.
Studiile recente arată că blestemul resurselor este un fenomen datat, declanșat de valul de naționalizări din industria petrolului la începutul anilor 1970. Până atunci, rezervele, producția și comerțul internațional cu țiței fuseseră controlate de cele „Șapte surori“ – marile companii petroliere ale lumii. Naționalizarea activelor petroliere în aproape toată lumea în curs de dezvoltare a adus repede venituri enorme guvernelor acelor state. Cererea de țiței era mai mare decât oferta iar nou înființatele companii petroliere naționale s-au coordonat prin intermediul OPEC pentru a obține creșterea prețului. Pe de altă parte, prăbușirea mecanismului ratelor fixe de schimb valutar (parte a sistemului Bretton Woods) și dezagregarea tiparelor de comerț global controlate de cele Șapte surori au dus la volatilitatea prețurilor și, implicit, a veniturilor.
Situația este sugestiv descrisă de Michael Ross în recenta sa carte, The Oil Curse (2012): „Revoluționarea piețelor de energie a făcut guvernele bogate în petrol mai mari, mai bogate și mai puternice decât și-ar fi imaginat vreodată. Dar, pentru cetățenii lor, rezultatele au fost adesea dezastruoase. Puterea deținută odată de corporațiile străine a trecut în mâinile guvernelor, făcând mai ușor pentru lideri să reprime opoziția și să reziste presiunilor democratice. Minoritățile etnice din regiunile producătoare de petrol au pornit lupta armată pentru o parte mai mare din veniturile guvernamentale. Mai mult, în multe state, tsunamiul veniturilor a generat noi locuri de muncă pentru bărbați, dar nu și pentru femei“.
Deși are o industrie extractivă mai veche de un secol, România nu are obișnuința consultărilor democratice privind oportunitatea proiectelor de exploatare a resurselor. |
O tendință a ultimilor 20 de ani a fost intrarea unui număr crescând de țări sărace în rândul producătorilor de petrol. La mijlocul anilor 2000, Azerbaidjan, Belize, Brazilia, Ciad, Guineea Ecuatorială, Mauritania, Mozambic și Timor-Leste au devenit exportatoare, iar trendul va continua prin includerea mai multor țări africane. Or, tocmai țările cu un nivel de venit scăzut și mediu sunt cele mai susceptibile a fi afectate de blestemul resurselor. Într-adevăr, sunt două categorii de state predispuse la blestemul resurselor: cele autoritariste, în care veniturile din industria extractivă oferă regimurilor politice mijloace ample de a se menține la putere; și cele cu venituri scăzute, în care distorsiunile macroeconomice ale dependenței de resurse sunt cele mai devastatoare.
Dar blestemul resurselor nu e nicidecum o fatalitate. Fenomenul este astăzi mai bine înțeles în determinările sale economice și politice. Aspectul economic al tezei blestemului resurselor e reformulat în termeni mai moderați: țările bogate în resurse minerale nu tind să aibă creștere economică mai mică decât cele sărace în resurse, ci mai volatilă și suboptimală – adică mai mică decât cea anticipată. Apoi, este dovedită importanța structurii proprietății în industria extractivă: după cum arată Pauline Jones, efectele de tipul blestemului resurselor sunt preponderente în țările în care statul deține covârșitor dreptul de a dezvolta resursele și controlul managementului lor.
Au fost create și testate cu succes mecanisme contra-ciclice, de tipul fondurilor suverane – de stabilizare sau pentru „generațiile următoare“ –, care și-au probat eficiența în a limita cheltuielile publice în perioadele de preț ridicat și a le menține când prețurile sunt joase. Dar, în mod ironic, astfel de instituții funcționează eficient tocmai în statele cu guvernanță bună. Altminteri, sub control democratic scăzut, ele nu sunt decât rezerve de bani la discreția guvernanților. De exemplu, sub Hugo Chavez, Fondul de Investiții Venezuelan a fost frecvent o sursă de cash pentru subvenționarea companiilor de electricitate.
Hotărâtoare pentru calitatea administrării resurselor minerale este buna guvernanță: guvernarea eficientă, combaterea corupției, calitatea reglementărilor, participarea și consultarea democratică, domnia legii. Organizațiile internaționale au devenit atente la riscuri și promovează politicile de creștere a transparenței și responsabilității în managementul resurselor. Instituțiile financiare internaționale (Banca Mondială și FMI), ONG-uri (Global Witness sau Revenue Watch) și inițiative mixte ale guvernelor și corporațiilor (precum Extractive Industries Transparency Initiative) susțin reformarea industriilor extractive.
Care sunt atunci perspectivele României? Țara noastră este astăzi un producător marginal de petrol. Promițătoare pentru dezvoltarea unor noi surse de gaze naturale sunt offshore-ul Mării Negre și zăcămintele de argile gazeifere. Aceste direcții nu au însă potențialul de a genera un val masiv și destabilizator de venituri publice.
Controlul managementului resurselor (majoritar privat) și regimul fiscal în sectorul petrolului nu sunt de natură a permanentiza „elite prădătoare“ – cu toate că fenomenul „băieților deștepți“ care parazitează industria energetică e tot o formă de extragere de rentă, dar una derivată. Apoi, România a cunoscut conflicte sociale violente în anii 1990, dar ele nu au avut ca miză controlul resurselor. În fine, România dispune de expertiză tehnică bogată, iar managementul resurselor se află sub o rețea densă de reglementări naționale și europene.
Dar, deși are o industrie extractivă mai veche de un secol, România nu are obișnuința consultărilor democratice privind oportunitatea proiectelor de exploatare a resurselor. Încrederea în intențiile și capacitatea statului de a apăra interesul public este scăzută, ceea ce radicalizează pozițiile, atunci când se discută costurile și câștigurile proiectelor extractive. Protestele și discuțiile publice din ultimele luni sunt doar începutul unui proces de învățare, în care societatea își articulează punctele de vedere și mecanismele de informare, comunicare și reprezentare.
Trăgând linie, România nu e amenințată în mod serios de un blestem al resurselor, deși capacitatea guvernanților de a lua decizii proaste nu trebuie niciodată subestimată. Pe de altă parte, perspectiva binecuvântării resurselor este mai distantă și presupune un efort durabil de recâștigare a încrederii publice în actul de guvernare. Se cere transparență și responsabilitate, dar și crearea unei culturi a negocierii informate și a binelui comun. //