De același autor
Complicitatea unei societăți unde mulți părinți consideră îndreptățită stimularea profesorilor supraveghetori și a corectorilor pentru ca miile de domni Goe să treacă bacul adaugă dificultăți suplimentare lipsei cronice de viziune a guvernărilor succesive în reforma din învățământ.
„Francezii sunt legați de bacalaureat pentru că e vorba de un ritual inițiatic, o trecere la vârsta adultă. E o instituție, dar tocmai de aceea trebuie să o lăsăm să evolueze împreună cu o lume în schimbare“, declara fostul ministru de dreapta al Educației din Franța, Luc Chatel, inițiatorul unei contestate reforme a învățământului, unde bacul ocupă un loc central.
Bacalaureatul e sub lupă. De ani buni încoace, metodele de examinare și duritatea inițială a acestui examen au început să fie chestionate, mai cu seamă din perspectiva democratizării paneuropene fără precedent a studiilor universitare de licență.
Pe de o parte, elevii și părinții se plâng de dificultatea considerată disproporționată a examenelor și de latura psihologică problematică presupusă de eșec. Țara întreagă este cuprinsă de febra examenelor, începând cu ultima săptămână din mai, când demarează examinările orale, o atmosferă generală de tensiune care face obiectul unui articol sarcastic publicat în urmă cu două săptămâni în New York Times despre caracterul ridicol și desuet al examenului național, semnalat și comentat de cotidianul francez Le Point în ediția online din 5 iulie. Presiunea este mare, iar costurile - extrem de ridicate: potrivit Sindicatului Național al Personalului de Conducere din Educația Națională, citat de Le Point, bacul ar costa aproape 1,5 miliarde de euro, reprezentând corectura a 4 milioane de lucrări scrise, făcută de 170.000 de corectori în 4.737 de centre de examinare.
Nu numai costurile bacului sunt un subiect de polemică recurentă în societatea franceză, ci filosofia generală aflată la baza organizării lui. E un subiect care ar trebui, de altfel, să preocupe mai mult societatea românească și în special strategiile guvernamentale - indiferent de culoarea politică.
De ceva ani încoace, există din ce în ce mai multe voci care contestă instituționalizarea excesivă a bacului, folosind argumentele inadaptării lui din ce în ce mai flagrante la exigențele unei piețe a muncii în continuă transformare. Două viziuni se confruntă: pentru unii - cei mai mulți, de altminteri -, bacalaureatul este examenul final de încheiere a liceului. Cum în Franța, ca și în România, unul dintre subiectele frecvente de critică este scăderea constantă a nivelului învățământului liceal, apărătorii acestei viziuni cer corelarea nivelului real al performanțelor școlare însușite în timpul liceului cu cel al bacalaureatului. Diferența notabilă dintre cele două țări este că, anul acesta, în România, subiectul principal de scandal la bac nu a fost nici pe de parte generat de dificultatea excesivă a subiectelor. În cazul nostru, întrebarea mai firească ar fi: cum se mai pot găsi justificări - oricum imposibile - ale fraudei ori scuze pentru indulgența excesivă în notare, în condițiile unor subiecte de dificultate din ce în ce mai redusă?
Viziunea concurentă propune bacul ca prim filtru pentru facultate. În România, acest curent de opinie e strâns legat de decizia multor facultăți din mari centre universitare din țară de a desființa examenul propriu-zis de admitere și de a-l substitui cu o medie obținută din notele primite la probele de bacalaureat considerate relevante pentru profilul facultății respective. Selecția viitorilor studenți a devenit în mod evident mai puțin riguroasă, dar a fost, pe de altă parte, un răspuns la înghețarea reformelor din sistemul de finanțare a facultăților de stat, rămas la vechiul stadiu al bugetării în funcție de efectivele de studenți.
După cum se știe, clasamentele universităților, întocmite în urmă cu doi ani de ministerul condus la acea vreme de Daniel Funeriu, au căzut în desuetudine (lovite de o hotărâre judecătorească în procesul deschis, printre alții, de rectorul de la „Dimitrie Cantemir“, Corina Dumitrescu - doamna aceea care nu a apucat să fie anul trecut ministru al Educației din pricina unor grave inadvertențe în CV). Sistemul de finanțare prevăzut în raport cu poziția obținută în clasament nu a mai avut obiect, iar reacția facultăților de a-și proteja efectivele de studenți ține de supraviețuirea instituțiilor de învățământ superior de stat aflate într-o concurență inegală cu învățământul particular, puternic susținut de interese financiare plasate în „politica înaltă“.
E o reacție în lanț care nu poate fi ruptă cu una, cu două. Mai cu seamă că dezbaterea publică la noi nici nu a atins nivelul concepției privind statutul bacalaureatului: suntem prea ocupați cu furtul și frauda, în diversele ei forme, transformate, în plus, atunci când interesele partidului o cer, într-un teribil circ mediatic. Iar complicitatea unei societăți unde mulți părinți consideră îndreptățită stimularea profesorilor supraveghetori și a corectorilor pentru ca miile de domni Goe să treacă bacul adaugă dificultăți suplimentare lipsei cronice de viziune a guvernărilor succesive în reforma din învățământ. //