De același autor
Dezastrul învățământului românesc nu se va sfârși prin farmec la atingerea cu o baghetă, fie ea și digitală.
Primul ministru al României numără anii de la demiterea Cabinetului Ungureanu: doi împliniți deja, anunță triumfător Victor Ponta. Dar de ce ar fi acești doi ani prilej de anunțuri victorioase, mai cu seamă că venirea la putere a USL s-a construit pe oportunism și traseism? Singura imagine validă a guvernării e cea cu personajul acela de benzi desenate care inspectează satele calamitate din Teleorman cocoțat într-o barcă pneumatică trasă de pompieri și înfruntând curajos apele de 20 de centimetri. Imaginea guvernării de succes a USL e o operă de ficțiune citită exclusiv în perimetrul restrâns al imaginației chinuite de la Palatul Victoria. E un scenariu paralel cu cel care se pune în scenă, zi de zi, în România reală.
Cam așa pare să fie și episodul manualelor digitale, într-o țară unde abandonul școlar și al cadrelor didactice pare să nu afecteze entuziasmul unui minister care nu găsește bani suficienți să-și țină profesorii și învățătorii buni în sistem, dar îi culpabilizează pe cei incapabili „să vadă viitorul“. Două scenarii paralele, unul despre succesul și viziunea unei guvernări prezentate drept salvatoarea României și altul despre elevi chemați să învețe în două schimburi din cauza spațiului școlar insuficient, constrânși să facă apel la un sistem privat paralel de meditații care să suplinească deficiențele majore ale celui public și puși să aducă totul de acasă, inclusiv bureții pentru ștersul tablei - nedigitale - pe care o împart cu seria de dimineață/după-amiază.
Ministerul Educației și-a fixat ca obiectiv fundamental digitalizarea progresivă a sistemului de manuale, începând cu clasele I și a II-a. Intențiile de a demara procedurile de licitație au fost anunțate încă de acum un an, la sfârșitul lunii martie 2013, când ministrul Educației își exprima în paralel dorința de a lansa în toamna aceluiași an (septembrie 2013) platforma manuale.edu.ro, unde să devină progresiv disponibile proiectele digitalizate. Platforma respectivă afișează încă, în 2014, mesajul „în construcție“. Licitația a început un an mai târziu: anunțul s-a făcut în Sâmbăta Mare, la ora 1.30 (a.m.) și a reușit să joace rolul de catalizator, însă nu pentru mulțimea de oferte competitive, ci pentru nemulțumirile editorilor, care au anunțat deja intenția de a contesta - în justiție, dacă altfel nu vor avea câștig de cauză - condițiile impuse privind cifra de afaceri a potențialilor înscriși. Potrivit punctului de vedere al UER (Uniunea Editorilor din România), condițiile impuse de licitație privind cifra de afaceri minimă obligatorie pentru intrarea în competiție scoate din joc „aproape 90% din editori“, majoritatea actorilor pe piața de carte școlară fiind oricum edituri mai mici. Se adaugă o sumă întreagă de neregularități, inadvertențe și inconsecvențe de natură să blocheze participarea editorilor la procesul de schimbare a manualelor, perceput ca netransparent și incoerent.
Într-o primă formă, răspunsul nu a întârziat să apară. La o zi distanță, pe 24 aprilie, ministrul Educației declară că „nimeni să nu-și facă speranțe că vom da înapoi, pentru că nu mă interesează interesele comerciale ale editorilor, nu sunt ministrul editorilor“.
Povestea nu s-a oprit, din fericire, aici. La insistențele HotNews.ro, care a solicitat MEN, precum și Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP), vineri, 25 aprilie o reacție privind cuantumul nelegal impus drept condiție de participare la licitație, pe site-ul Centrului Național de Evaluare și Examinare a apărut o erată. Aceasta scade de aproape zece ori cuantumul cifrei de afaceri minime obligatorii, lăsând astfel loc mult mai multor companii să participe la licitație.
Când stai de vorbă cu profesorii ori învățătorii, nu lipsa manualelor digitale e prima lor nemulțumire. Salarii umilitoare, pierderea statutului social al meseriei, lipsa de perspective, degradarea calității corpului didactic (câți dintre absolvenții valoroși de facultate mai rămân în învățământ cu un salariu de opt sute de lei?). Când ești părinte sau elev, prima dezamăgire nu e dată de absența tabletei, ci de condițiile precare din școli, de lipsa de motivație și de perspective, de impredictibilitatea sistemului, schimbat pe genunchi de la un an la altul, de lipsa din ce în ce mai acută a profesorilor buni, care nu pot fi niciodată înlocuiți de manuale, oricât de digitalizate și de performante ar fi. E foarte just că trebuie să privim spre viitor, problema e să și avem ce contempla.
Dezastrul învățământului românesc nu se va sfârși prin farmec la atingerea cu o baghetă, fie ea și digitală. Și nu e vorba aici de un refuz al progresului, al inovației, ci de o confruntare cu realitatea de zi cu zi a unui sistem care se împiedică, din ce în ce mai mult, în cercul vicios construit de subfinanțarea cronică și de lipsa de coerență a schimbărilor. //