De același autor
În viziunea Guvernului României, „revolta cetățenilor români” din decembrie 1989 și-a pierdut obiectul, ea nu mai este nici anticomunistă, nici antitotalitară.
Când s-a repornit, cu naivitate din partea unora, cu perversitate și savoir-faire nomenklaturist, din partea altora, la drum, după 1989, procedeul cel mai la îndemână pentru exorcizarea simulată a răului totalitar a fost deturnarea temei anticomuniste. Apele s-au despărțit repede, Ion Iliescu a dat primul tonul când a înfierat plin de mânie proletară cuplul Ceaușescu, pe 22 decembrie, pentru suprema vină de a fi „întinat idealul comunist”. Era prima etapă a unei disjuncții devenite mai apoi instrument conceptual, între „comunismul practic”, supus erorilor umane de aplicare, și „comunismul ideal”, aflat într-o necontenită căutare a adevăraților apostoli. Deși mișcarea populară din 1989 a asumat de la bun început un discurs anticomunist, rezultatul colateral al „confiscării” ei a fost, printre altele, și cosmetizarea ideii comuniste prin diabolizarea exclusivă a cuplului Ceaușescu. E probabil una dintre explicațiile disfuncționalităților din politica românească a ultimilor 25 de ani. Execuția soților Ceaușescu a încarnat fără îndoială o nevoie de justiție revoluționară, dar a servit apoi drept paravan absenței unei reforme morale și politice reale. Poate nu e lipsit de legătură faptul că celui mai violent deznodământ al revoluțiilor din Europa de Est i-a succedat una dintre cele mai corupte și, în fond, fundamental totalitară, ca reflexe, clasă politică.
Momentul alegerilor din noiembrie 2014 a prilejuit numeroase formule care aminteau de o eliberare similară, păstrând proporțiile, celei din 1989. Mai mult decât orice, ori de câte ori s-a făcut o paralelă între aceste două momente despărțite de un sfert de veac s-a vorbit de sentimentul demnității recuperate. O demnitate pe care comunismul s-a străduit prin varii metode să o calce în picioare. Fie, în varianta atroce, în închisorile dejisto-staliniste ale anilor ‘50, fie în celulele de beton ale noului socialism multilateral dezvoltat, blocuri transformate în uzine ale dezumanizării.
Din păcate, produsele, pe generații, ale acestei clase politice se văd, ca „un arc peste timp” (expresie favorită a protocronismului ceaușist) în ultimele ordonanțe de urgență emise de Guvernul Ponta, mai precis, în OUG nr. 95/2014 prin care se modifică Legea 341/2014 (privind stabilirea calității de revoluționar). Trecând peste rezervele, deseori exprimate, privind pricipiul în sine al legalizării și instituționalizării unei condiții, cea de revoluționar, care prin definiție este antisistem, ceea ce atrage atenția la actul publicat în Monitorul Oficial nr. 969 din 30 decembrie 2014 (și semnalată de site-urile de știri) este redefinirea, dintr-o trăsătură de condei, a caracteristicilor revoluției. Astfel, de unde, până acum, în primul articol al legii se putea citi că „Revoluţia română din decembrie 1989, declanşată prin revolta populară de la Timişoara, continuată în Bucureşti şi în alte localităţi ale ţării şi transformată în revoluţie antitotalitară, sprijinită de armată, care a condus la căderea regimului comunist şi la instaurarea democraţiei, constituie un moment crucial în istoria României” (vezi mediafax.ro), de acum înainte, Guvernul Ponta își închipuie că poate rescrie istoria: „Revoluţia Română din Decembrie 1989, declanşată prin revolta populară de la Timişoara, continuată în municipiul Bucureşti şi în alte localităţi ale României, unde revoltele cetăţenilor români au fost reprimate de forţele de ordine şi s-au soldat cu morţi, răniţi sau arestaţi, a condus la dobândirea libertăţii şi la instaurarea democraţiei în România, constituie un moment crucial în istoria ţării”.
În viziunea Guvernului României, „revolta cetățenilor români” și-a pierdut obiectul, ea nu mai este nici anticomunistă, nici antitotalitară. Se poate eventual deduce din context că ea, revolta, a avut drept consecință dobândirea libertății și instaurarea democrației, fără ca aceste două elemente să fie, însă, potrivit textului ordonanței, scopuri explicite. Reflexele comuniste sunt astfel mai prezente ca niciodată: realitatea, istoria pot fi modificate dintr-o trăsătură de condei, cum știa atât de bine cenzura să o facă, iar memoria e, până la urmă, un fluid care ia forma vaselor în care îl torni. E un act în perfectă consonanță, de altfel, cu cealaltă ispravă a lui Victor Ponta din ultima ședință de guvern din 2014, pe 29 decembrie, când a fost adoptat textul unei ordonanțe care prevede că titularul unui titlu științific poate solicita Ministerului Educației renunțarea la diplomă, fără nicio explicație. Implicațiile unui asemenea act sunt de o gravitate extremă, dar cum clasa politică postdecembristă a învățat că legile se fac și se desfac în funcție de culoarea cravatei ori de vremea de afară, e limpede că asemenea obiecții se lovesc de un munte al bunului plac. În fond, e vorba de acte care definesc, mai mult decât toate programele și declarațiile guvernamentale luate la un loc, ideologia unei clase politice rezultate din uniunea totalitarismului comunist cu plutocrația autoritaristă postdecembristă.