De același autor
Societățile contemporane reprezintă rețele de solidarități deschise în cele patru zări, iar sistemele clasice de delegare și de obținere a legitimității politice dau semne de oboseală.
Negocierile politice ale ultimei săptămâni au condus, duminică, la anunțarea unui nou guvern, după demisia chinuită a lui Victor Ponta. Târguri politice pentru asigurarea majorității, combinații cu lideri contestați de stradă în urmă cu două săptămâni: opiniile comentatorilor sunt împărțite și vor rămâne astfel. Întrebarea cu adevărat preocupantă este în ce măsură reflectarea furiei cetățenești atât de vizibile în manifestațiile de stradă din săptămâna care a urmat tragediei de la Colectiv se va putea regăsi curând în politicile guvernamentale - atâta vreme cât ele sunt, în mod inevitabil, rezultanta unei negocieri pentru majoritate în parlament, și nu în stradă.
În ultimii ani, strada - ca expresie directă a opiniei cetățenești - și-a făcut mai adesea simțită prezența în tot sud-estul european, un reviriment al frământatului an 1989. Cu ea odată a început să se impună, din ce în ce mai presant, o serie de întrebări legate de posibilitatea concilierii democrației reprezentative - în structura pe care o cunoaște și o experimentează, în diverse formule, civilizația occidentală de vreo două sute de ani - cu noile revendicări ale unui corp al cetățenilor care nu se mai regăsește în legitimitatea ieșită din urne. Se vorbește, din ce în ce mai insistent, de bricolarea unei formule îmbunătățite a democrației contemporane, dar care nu poate decât împrumuta elemente ale clasicei democrații directe, preconizate de modelul antic. Limitele și neajunsurile sistemului direct au fost îndelung discutate încă din secolul XIX, când au fost puse la punct tehnicile democratice reprezentative tocmai pentru conturnarea unui model conceput pentru societăți reduse numeric și ușor controlabile.
Soluțiile vehiculate în societățile contemporane nu vizează așadar, în mod direct, introducerea unui model politic conceput pentru realități radical diferite, dar contemplă, din ce în ce mai frecvent, un concept nou și încă ambiguu, acela al „democrației reale“.
Societățile contemporane nu sunt numai opusul, din punct de vedere cantitativ, al celor antice, care au aplicat cu succes modelul democrației directe. Ele reprezintă, în plus, rețele de solidarități deschise în cele patru zări, iar sistemele clasice de delegare și de obținere a legitimității politice dau semne de oboseală. Așa cum s-a putut lesne observa din mesajele, eteroclite, dar puternice, ale străzii -- nu foarte diferite de cele ale străzii în Bulgaria, acum un an, sau în Turcia, acum doi ani -, ținta contestării este, formal, clasa politică în întregimea ei (sau sistemul, cum se mai spune, fără să fie foarte clar ce înseamnă acesta), dar reprezintă și o chestionare a capacității regimurilor de democrație reprezentativă de a face față acestui nou mod de manifestare a participării cetățenești.
Tragedia de la Colectiv și atentatele soldate cu carnagiul de la Paris au naturi evident diferite. Ceea ce le leagă este imperativul de reformare radicală care decurge din dimensiunea dramatică a evenimentelor. Cu toate diferențele, celor două momente li se acordă și o origine comună: incapacitatea administrației, locale respectiv centrale, de a controla aplicarea legii, de a preveni derapajele și, în ultimă instanță, de a își proteja cetățenii. Dacă există vreun sens deja desprins din ceea ce s-ar dori a fi „democrația reală“, probabil că primul răspuns ar decurge tocmai din reformarea unui model politic incapabil, în momente de criză, să ofere garanția securității propriilor cetățeni. Strada se simte expusă, trădată, înșelată - ea este sursa legitimității unei administrații eșuate în propria neputință. Din perspectiva contestării, această legitimitate trebuie pusă, în consecință, sub semnul întrebării, pentru că, în logica democrațiilor reprezentative, ea se întoarce, sub forma fundamentală a protecției, de acolo de unde a izvorât: de la cetățean.
E greu de spus cum anume ar putea arăta această „democrație reală“. O renegociere a modului cum cetățenii sunt dispuși să-și vadă reprezentat mandatul încredințat aleșilor? O reconfigurare a mecanismelor de reprezentare, națională și europeană, de vreme ce, nici măcar la acest nivel, configurațiile alianțelor și coalițiilor din PE nu corespund cu tablourile coalițiilor ale țărilor membre? Sursele delegitimării politice, ale neîncrederii strigate de stradă sunt acum duble: pe de o parte, cetățeanul european, care se simte rupt de cercurile unei decizii cu o dinamică paralelă cu cea națională, iar pe de altă parte, cetățeanul țării sale, că e român, bulgar, croat, care se percepe tras constant pe sfoară de o clasă politică opacă la mesajele lui.
Sau, dimpotrivă, noua ordine democratică „reală“ ar putea să însemne o restrângere a democrației în sensul comun acceptat, un control sporit al persoanei, o restrângere a libertăților până mai ieri de neatins în retorica europeană, cum e, de pildă, libertatea de circulație? Deja, declarațiile multor oficiali francezi după decretarea stării de urgență a indus ideea că Franța - și nu numai ea - se află în stare de război. Război însă cu cine? Cu propriii cetățeni? Cu ai altora? De răspunsul pe care clasa politică - europeană, nu numai franceză - îl va formula depinde, în mare măsură, și configurarea viitoare a regimurilor democratice.