De același autor
După un important tur al festivalurilor de profil şi cu mai multe premii la activ, un al doilea film românesc regizat pe filieră „americană“ a avut contactul cu publicul cinefil autohton. La un an după ce Florin Şerban lansa Eu când vreau să fluier, fluier, colegul lui de la Columbia University din New York, Bogdan George Apetri, aduce în cinematografe (şi pe Internet) lungmetrajul său de debut, Periferic.
Dramă cu accente de thriller, filmul spune povestea Matildei (Ana Ularu) care, aflată în închisoare de mai bine de 2 ani, primeşte o zi de învoire pentru a merge la înmormântarea mamei sale şi este hotărâtă să nu se mai întoarcă în detenţie. La poarta penitenciarului o aşteaptă un şofer de camion (Ion Sapdaru), cu care negociază să-i aranjeze ieşirea din ţară pe un vapor. Matilda nu are suma de bani pe care i-o cere şoferul, dar promite să facă rost de ea până la sfârşitul zilei. Prima persoană la care apelează este fratele ei Andrei (Andi Vasluianu), pe care îl însoţeşte la înmormântarea mamei lor. Andrei nu are bani să-i dea; în plus, soţia lui, Lavinia (Ioana Flora), nu o înghite pe cumnata sa şi între cele două femei are loc un conflict deschis. După ce pleacă val-vârtej de la parastasul mamei sale, Matilda îl contactează pe Paul (Mimi Brănescu), fostul său iubit, cu care are şi un copil (Timotei Duma). Paul este un proxenet implicat în condamnarea femeii şi îi datorează banii promişi pentru a păstra tăcerea. Cu banii de la Paul, Matilda vrea să-şi ia copilul (aflat la orfelinat) şi, alături de acesta, să plece şi să o ia de la zero în altă ţară. Numai că lucrurile se complică, iar femeia trebuie să ia decizii prin care dimineaţa să o găsească pe vaporul care o va duce spre o viaţă nouă, alături de fiul ei.
Deşi e un debut regizoral, Periferic lasă impresia unei minţi şi a unei mâini sigure în spatele camerei de filmat. Bogdan George Apetri (n. 1976, Piatra Neamţ) a absolvit Dreptul şi a practicat meseria de avocat timp de un an, după care, în 2001, s-a înscris la Columbia University, unde a terminat o dublă specializare, în regie şi imagine de film. Scurtmetrajele sale au participat la festivaluri importante – Clermont-Ferrand, Rotterdam, Palm Springs, Cottbus, Montreal -, O foarte mică trilogie a singurătăţii a fost nominalizat la Student Academy Awards, 2006 („Oscarul studenţesc“), iar filmul american 3 Backyards, la care Apetri a participat în postura de co-producător, a câştigat Premiul pentru regie la Festivalul Sundance (2010). În urmă cu câţiva ani, Cristian Mungiu l-a contactat şi i-a propus să regizeze Periferic.
Filmul e structurat în 3 capitole, care poartă numele persoanelor de care Matilda este apropiată: fratele Andrei, fostul iubit Paul şi fiul Toma. Apetri a schimbat consistent scenariul care i-a fost pus la dispoziţie. „Pe tot parcursul procesului de rescriere a filmului, am fost captivat nu numai de personaje, ci şi de constrângerile pe care ţi le impune intervalul de timp al acţiunii, de 24 de ore. În mod natural, asta limitează şi căile prin care poţi face audienţa să descopere şi să înţeleagă personajele.
Întotdeauna m-au atras poveştile cu un personaj puternic, proeminent şi, fără nici o îndoială, Matilda e centrul filmului Periferic. Dar cât de multe poţi afla despre o persoană într-o singură zi? Şi, cel mai important, cum? Provocarea a devenit şi mai dificilă din cauza caracterului acestui personaj – abia ieşită din închisoare după mai mult de 2 ani, Matilda nu e genul de persoană care să vorbească fără încetare despre motivele ei sau care să dezvăluie multe despre ea şi trecutul ei (de fapt, e chiar opusul)“, scrie Bogdan George Apetri într-o notă regizorală. Într-adevăr, Matilda nu spune motivul pentru care a fost condamnată la închisoare şi nu lasă să se înţeleagă decât superficial relaţia ei cu Paul. În majoritatea timpului tace şi strânge din dinţi, dar tăcerile ei expresive şi maxilarul puternic imposibil de trecut cu vederea lasă să se întrevadă un personaj puternic, căruia Ana Ularu îi dă viaţă în mod convingător. Încruntată şi cu o fizionomie colţuroasă, Matilda are doar două momente în care zâmbeşte: o dată sfidător, la adresa cumnatei sale, a doua oară cu tandreţe, când împarte o ţigară cu fiul ei, pe coridorul unui tren. De altfel, coridoarele sunt omniprezente în film – de la holul rece şi interminabil al penitenciarului, la coridorul meschin al scării din blocul lui Andrei şi la holul luxos al hotelului în care locuieşte proxenetul Paul. Deşi sunt precis localizate în spaţiul filmului, senzaţia este că aceste coridoare nu duc niciunde, ci doar o adâncesc pe Matilda în labirintul propriei existenţe complicate.
Regizorul spune că Ana Ularu a fost printre ultimele actriţe care au participat la casting, iar alegerea ei este una perfectă. Andi Vasluianu joacă natural rolul unui bărbat plin de griji, care trebuie să aplaneze conflictul dintre soţia şi sora sa, pe care o tratează cu răceală, dar faţă de care dovedeşte, până la urmă, compasiune. Personajul Ioanei Flora este opusul Matildei – o femeie sigură şi stăpână peste căsnicia ei -, dar la fel de dârză ca eroina filmului, chiar dacă în alt registru. În fine, Mimi Brănescu apare într-un rol negativ care îl prinde foarte bine, cu toate nuanţele unui personaj alunecos, care, atunci când Matilda invocă lipsa alternativelor în viaţa ei, îi spune cinic: „Ba ai avut de ales, da´ ai ales prost!“.
Periferic a participat la festivaluri importante, fiind unul dintre cele mai premiate filme româneşti de anul trecut. Printre distincţii se numără premiul criticii elveţiene la Locarno pentru interpretarea Anei Ularu, premiul FIPRESCI la Viennale, premiile pentru cel mai bun scenariu, menţiune specială pentru Ana Ularu, premiul FIPRESCI şi menţiunea specială a juriului ecumenic la Varşovia, Premiul Golden Alexander, premiul pentru cea mai bună actriţă (Ana Ularu) şi premiul Asociaţiei Criticilor de Film din Grecia la Salonic şi, chiar în ziua premierei româneşti, Marele Premiu al Festivalului Internaţional de Film de la Vilnius.
În plus, filmul marchează o premieră în industria românească de cinema, fiind lansat simultan în cinematografe şi pe Internet. Din 1 aprilie, filmul a inaugurat proiectul WEBKINO.RO, care permite vizionarea filmelor româneşti în sistem pay-per-view, prin video-streaming, la calitate HD. În prima fază, Periferic poate fi vizionat pe WEBKINO.RO cu prioritate în localităţile care nu dispun de săli de cinema, urmând ca de la 1 mai să poată fi urmărit din orice colţ al ţării. //
WEBKINO
WEBKINO.RO este prima alternativă legală de vizionare în timp real a filmelor româneşti pe Internet, odată cu lansarea lor în cinematografe.
Preţul unui bilet este de 3 euro plus TVA, care pot fi plătiţi trimiţând prin SMS cuvântul Webkino la numerele scurte 1377 în reţeaua Orange şi 7413 pentru Vodafone şi Cosmote, după care, tot prin SMS, va fi pus la dispoziţie un cod de acces care permite vizionarea filmului. Biletul este valabil timp de 3 zile (72 ore) contorizate din momentul primei validări a codului de acces. În toată această perioadă, filmul poate fi urmărit nelimitat de pe maximum două IP-uri, dar nu concomitent.
Filmele vor putea fi vizionate pe Internet în chiar ziua premierei lor în cinematografe. Totuşi, la o zi după difuzarea unei premiere, pentru a evita orice conflict legat de drepturile de exploatare ale filmelor, pentru oraşele în care există săli de cinema, accesul la vizionare va fi suspendat timp de maximum o lună după ziua premierei. Oraşele în care accesul va fi restricţionat timp de o lună după ziua premierei sunt Bucureşti, Iaşi, Cluj, Craiova, Vaslui, Timişoara, Constanţa şi Braşov.
Periferic este prima dintr-o serie de producţii româneşti ale anului 2011 care vor fi lansate şi pe platforma online susţinută de Voodoo Films, după o idee Q2M.