Criza şi mass-media

Razvan Braileanu 22.06.2010

De același autor

Inevitabil, criza economică a lovit şi mass-media. Acesta nu este însă singurul motiv pentru haosul mediatic din România.

Disponibilizările, restructurările, bugetele tăiate, ba chiar închiderea unor publicaţii fac dovada că presa nu o duce deloc bine, nu numai pe plan intern, ci în întreaga lume.  Numai că, la noi, criza economică este dublată de una profesională: din motive de incompetenţă, comoditate şi mai ales de interese de grup, o bună parte a mass-media româneşti au abandonat standardele jurnalistice şi principala lor menire, aceea de a informa corect şi echilibrat.

La acest capitol, campionii antijurnalismului sunt televiziunile de ştiri. În loc să abordeze cerebral criza economică, să organizeze dezbateri cu specialişti pe marginea acesteia, în care să se caute soluţii şi să se ofere alternative viabile, Realitatea TV şi Antena 3 se lansează în interminabile tirade împotriva actualei puteri. Sigur, partidele de la guvernare au nenumărate pete şi sunt criticabile, dar ceea ce fac cele două instituţii media seamănă mai degrabă cu o vânătoare de vrăjitoare.

Televiziunile de ştiri întorc pe toate părţile nu numai spusele premierului, dar şi momentele în care acesta nu declară nimic.

Ce să mai vorbim despre echilibru şi profesionalism când vedem pe micul ecran, zile întregi la rând, parada maşinilor şi a vilelor politicienilor de la putere? Asta este marea realizare jurnalistică?

Şi pentru ca tabloul să fie complet, există şi reversul celor două televiziuni de ştiri: B1 TV, care ţine partea puterii, dar într-un mod similar dezechilibrat – de la talk-show-uri diametral opuse celor de la Realitatea şi Antena 3 la  materialul video neasumat pe care-l difuzează pentru a contracara una dintre puţinele anchete jurnalistice veritabile, cea referitoare la patinoarul de la Braşov. În lipsa unei strategii coerente de comunicare, iată că puterea răspunde atacurilor cu metode la fel de primitive.

Din tot acest simulacru mediatic cetăţeanul iese dezorientat. Într-un moment greu, în care ar trebui să i se explice mecanismele crizei şi motivele pentru care o duce mai rău decât în urmă cu un an, publicul e bombardat cu mesaje alarmiste şi instigări ieftine, dar se pare că eficiente – Sinteza zilei, unul dintre cele mai imunde talk-show-uri politice autohtone, are o audienţă în creştere. După ce Campionatul Mondial de Fotbal se va fi terminat şi, cam în acelaşi timp, românii vor fi loviţi la buzunare de măsurile de austeritate, situaţia internă se va agrava. În acest caz, jurnaliştii pot fi un factor de stabilitate sau pot contribui la haos. Mă tem însă că mai marii trusturilor de presă pariază pe haos.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22