De același autor
Boicotul referendumului constituie un refuz justificat de a cauţiona o putere abuzivă şi mincinoasă, care modifică regulile în timpul jocului şi refuză să precizeze de la început condiţiile atribuirii victoriei.
În timpuri normale, ar trebui să ne ducem la referendumul din 29 iulie. Implicarea cetăţenească se realizează prin vot, nu stând acasă. Dar acestea nu sunt timpuri normale: în câteva zile, USL, alături de aliaţii săi din UDMR şi UNPR, a decapitat ilegal conducerile parlamentului, a legiferat prin ordonanţe de urgenţă în mod neconstituţional, a demis un Avocat al Poporului inconfortabil, l-a suspendat pe preşedinte fără temei. Numai scandalul imens din presa internaţională şi presiunile nemaivăzute ale Comisiei Europene, precum şi ale unor puteri precum Germania, SUA sau Marea Britanie au încetinit sau amânat în oarecare măsură asaltul USL asupra instituţiilor statului, având drept ţintă finală justiţia. Acum, în campania pentru referendumul de demitere a preşedintelui, USL dispune de forţe covârşitoare: cea mai mare parte a primăriilor ţării, toţi prefecţii, deconcentratele. Dispune apoi de mijloace de propagandă puternice prin televiziunile lui Dan Voiculescu. Majoritatea populaţiei, încă traumatizată de măsurile de austeritate ale fostei guvernări, pare să nu înţeleagă bine miza demiterii preşedintelui Traian Băsescu. Ea nu a devenit suficient de sensibilă la criticile europene şi nu realizează suficient implicaţiile lor pentru următoarele luni şi ani. Deruta şi dezorientarea precumpănesc în multe dintre straturile şi categoriile sociale.
În această situaţie, credem că boicotarea referendumului cu scopul invalidării sale este unica soluţie rezonabilă pentru cei care, voind să spună NU, doresc totodată să facă şi un gest eficient, chiar dacă lipsit de spectacol. USL se teme de invalidare, dovadă prelungirea programului de vot până la ora 23. Dovadă planurile de a atrage la vot prin organizarea de tombole şi concursuri. Dovadă mai ales ordonanţa de urgenţă invalidată de CCR. Absenteismul – acesta este punctul slab al celor pe care o parte a presei i-a numit „pucişti“! Este cazul atunci să ne folosim în mod legal şi legitim de acest punct slab, readucându-l astfel la Cotroceni pe Traian Băsescu, unica forţă care s-ar mai putea opune unei preluări totale a puterii.
Se spune însă că, odată revenit la Cotroceni fără un nou mandat popular, preşedintele nu va avea nicio o putere. Fals: va avea toate puterile conferite de Constituţie şi de legi. Va avea un cuvânt greu în numirea noilor şefi la Parchetul General şi DNA, în numirile la Înalta Curte. Va reprezenta România la Bruxelles, conform deciziei Curţii Constituţionale, decizie încălcată recent de primul ministru, Victor Ponta. În sfârşit, după alegerile din toamnă, el îl va nominaliza pe viitorul prim-ministru. Mandatul său popular, exprimat prin votul din 2009, expiră abia în 2014. Este probabil, de altminteri, că, în cazul invalidării referendumului, puterea va căuta cu disperare alte mijloace prin care să oprească sau să întârzie reinstalarea preşedintelui Băsescu şi numai presiuni interne şi internaţionale considerabile o vor determina să cedeze.
Înţelegem şi respectăm motivele pentru care preşedintele Băsescu nu-şi doreşte o victorie la „masa verde“. Dar în condiţiile date, o victorie, fie şi „la masa verde“, valorează mult mai mult decât o înfrângere „pe teren“ – foarte probabilă în cazul în care partizanii lui NU se vor duce masiv să voteze.
Ar mai fi de adăugat şi că presiunile internaţionale exercitate asupra puterii de la Bucureşti au fost în mare măsură şi în direcţia respectării deciziei CCR, prin care se asigură un prag de validare a referendumului. Oare ne vom comporta ca şi când toate aceste presiuni au fost de prisos?
Pe scurt, boicotul referendumului constituie un refuz justificat de a cauţiona o putere abuzivă şi mincinoasă, care modifică regulile în timpul jocului şi refuză să precizeze de la început condiţiile atribuirii victoriei. Dar boicotul pare a fi mai ales singura politică pragmatică din acest moment în vederea stopării avansului acestei puteri. A vota NU demiterii abuzive a preşedintelui e, cu siguranţă, un gest de responsabilitate civică; dar a NU vota este, în plus, şi un gest eficient în aceeaşi direcţie – ultimul care ne-a mai rămas. //